mboost-dp1

Teoretisk spørgsmål ang. foged besøg!

Gå til bund
Gravatar #1 - Bjørn
14. aug. 2006 19:37
Lad os antage jeg har downloadet X antal filer og er blevet opdaget af AGP. AGP har fået en dommerkendelse til at ”hente” min computer.
På vores forbindelse er der tre computere. 2 på mit værelse og så min mors bærbare. Min far har endvidere en arbejdscomputer som kører på separat internet forbindelse.

Hvor mange af disse computere må de tage?
Afhænger det af hvordan dommerkendelsen er udformet - de burde vel ”kun” have lov til at tage én computer? Den som "ulovligheden" er blevet udført fra.-

De to computere på mit værelse står ved siden af hinanden – kan de i givet fald tage begge eller afhænger det af hvordan dommerkendelsen ser ud?

Takker på forhånd…
Gravatar #2 - buch
14. aug. 2006 19:52
De tager alt, samt giver dig kun en bøde på 100.000,- Du skulle jo nødig gå fra hus og hjem?
Gravatar #3 - hgul
14. aug. 2006 20:24
Lad os lige slå fast, AGP tager intet fra dig, men APG vil nok gøre det ;-)

Men vil tro buch har ret. De ta'r alt de kan komme i nærheden af.
Gravatar #4 - Ronson ⅍
14. aug. 2006 21:03
#2: Haha.

Jeg tvivler på dommerkendelsen er særligt specifikt udformet på det område, de kan jo umuligt vide hvad der er blevet brugt og ikke brugt. Og hvis de kun måtte tage de computere du sagde var blevet brugt til at hente Amin Jensens samlede værker, hvor mange ville du så rent faktisk udpege? 0?
Gravatar #5 - Cyrack
14. aug. 2006 22:25
Eller bare have alle data på en krypteret disk, med nøglen på en USB-disk, med indbygget sprængladning, der, hvis den forsøges fjernet (naturligvis lænket til væg, stol whatever), detonerer.
Når APG får dekrypteret din disk er det alligevel mere en 75 år siden kunstneren døde, og ophavsretten er frafaldet.
Og så skal du huske på at en IP-adresse ikke er det samme som en person.
Mit homedir er krypteret via et loopback (ikke fordi jeg har noget at skjule, men hvis de skulle komme, så skal de da have noget at få tiden til at gå med, sådan en 1024 bit kryptering tager alligevel lidt tid at bryde).

Btw. Ronson: Hvis vi nu i en feberdrøm antager at nogen ville hente noget med Amin Jensen, hvor mange tror du så der ville indrømme det, selv hvis det ikke er APG der spørger?
Gravatar #6 - mrmorris
14. aug. 2006 22:50
De snupper alt hvad de kan finde, det er derfor altid en god ide med en trådløs filserver oppe på loftet og/eller køre med truecrypt... hvis man nu ikke kan lade være med at lave noget ulovligt! ;)
Gravatar #7 - gentox
14. aug. 2006 23:21
Smider lige linket til truecrypt for dig ;-)
http://www.truecrypt.org

Og er sikker på at det ikke kun er for dem der laver noget ulovligt, men også dem der bare er paranoide.
Gravatar #8 - ECFE11
15. aug. 2006 07:53
Tja, safeguard easy er nu en dejlig løsning. lave et stk hovedafbryder og vupti kan de godt opgive nogensinde at dinde ud af hvad der er på din disk. Fuld kryptering + tidlås er nu dejligt.
Gravatar #9 - MiniatureZeus
15. aug. 2006 08:02
Du kunne også bare have et oversavet jagtgevær ved siden af din computer, og når så AGP ringer på døren, skyder du bare fire-fem gange igemmen døren.. så er de fleste af dine problemer løst.. selvfølgelig kan du få besøg af politiet efterfølgene, men de snupper tilgengæld ikke din computer..! :) med mindre den er overdrevet fyldt med nøgenbilledere af 1.b fra den lokale skole i akavet stillinger... så har du nok et lille problem og skal måske overveje helt at droppe din computer, identitet, liv og bare binde en stor betonklods om benet og hoppe en tur ud fra øresundsbroen...
Gravatar #11 - gentox
15. aug. 2006 11:37
Kan kun se et stort problem med safeguard easy og det er prisen på 204,43 euro eller 1525,29 kr, for en enkelt licens (uden moms).

Hvor imod truecrypt er ganske gratis og open-source.
Gravatar #12 - Bjørn
15. aug. 2006 14:22
Jeg takke for alle svarene...

Jeg kan se i hurtigt forslår alle mulige løsninger der skal sikre mig mod politiet. Men det er nu ikke fordi jeg downloader i stor stil - jeg sad bare og snakkede med mine forældre om det over aftensmaden og kom til at tænke på det.

Kunne godt være der var nogle som havde lidt mere specifik info end bare at de tager det hele...
Gravatar #13 - mrmorris
15. aug. 2006 14:27
#12 Jamen hvordan skulle de kunne afgøre hvad de er intereseret i eller ej? De kan i deres log-filer KUN se din offentlige IP eftersom din NAT i routeren omskriver MAC-adressen i IP-headerene når de fræser frem og tilbage. Det er alt eller intet, simpelthen.
Gravatar #14 - Bjørn
15. aug. 2006 14:59
Det er alt eller intet, simpelthen.
Også Pappas comp? Den er jo helt uafhængig af resten af systemet - sådan noget tjekker de vel før de banker på.

Ellers kunne jeg da hurtigt slæbe dem i retten for at have taget ting der på ingen måde har noget med sagen at gøre.

Kan godt følge dig i at de kun har én information at gå ud fra.
Men tænkte sådan mere hvor grundige de er? Gennemsøger de HELE huset? Ect...
Gravatar #15 - mrmorris
15. aug. 2006 15:22
Prøv at checke historierne fra nogen der har prøvet det, en huritg google søgning afslørede denne:

http://www.arbejderen.dk/index.aspx?F_ID=2443&...

...men der er sikkert mange andre!
Gravatar #16 - themuss
15. aug. 2006 16:13
Her er det så jeg begynder at tale om FreeBSD og GEOM.... Nej vent, læs en man page folkens.

Truecrypt er dejligt.

Men hvorfor vente på APG kommer forbi, hvorfor ikke bare smide sit P2P-helvede ned bag tor eller i2p eller svenskernes darknet?

"Angreb" er altid bedre end forsvar.
Gravatar #17 - mrmorris
15. aug. 2006 16:41
#16 Stealth er det bedste forsvar. Hvis fjenden ikke ser dig, kan han ikke angribe dig. Han vil istedet nok fokusere på andre som han KAN se.
Gravatar #18 - themuss
15. aug. 2006 16:52
#17 Takker for det rigtige ord. Derfor "angreb" var i gåseøjne eller citationstegn, som nogle kalder dem.

Stealth er det helt rigtige ord. Bortset fra det er engelsk :)

Hvis de ikke kan se dig, så kan de ikke angribe, og så behøver du heller ikke forsvare dig. Nemlig!
Gravatar #19 - Acro
16. aug. 2006 09:10
#1 Bjørn:
Hvis vi antager, at du slet ikke bryder ophavsretloven, så er det også væsentligt at antage, at du slet ikke får fogeden på besøg.

Desuden er det også særligt væsentligt at antage, at debat om denne slags ulovligheder ikke hører hjemme på newz.dk. Det har været oppe før, og nu er det det igen. Hvis du vil bryde loven, så find et andet sted at diskutere det og tag ansvar for dine handlinger.

Debat om loven, APG og lignende har selvfølgelig berettelse på dette forum, men hvis jeg citerer dit indlæg 12, så ved vi begge, at det ikke var din intention med tråden:
Jeg kan se i hurtigt forslår alle mulige løsninger der skal sikre mig mod politiet. Men det er nu ikke fordi jeg downloader i stor stil - jeg sad bare og snakkede med mine forældre om det over aftensmaden og kom til at tænke på det.

I sammenhæng med ovennævnte skal du bemærke ordvalget 'stor stil'. Omfanget er irrelevant.
Gravatar #20 - MiniatureZeus
16. aug. 2006 09:11
Hmm Bjørn... tror du ikke snart at du skulle lukke AGP folkene ind? De står vel og fryser ude i alt det regnvejr! ;)
Gravatar #21 - sKIDROw
16. aug. 2006 10:06
@ Bjørn

Vil foreslå vi flytter diskussionen til piratgruppen.orgs forum. Her vil nogen af os, iøvrigt også have en konto... ;)

Samtidigt vil jeg overveje, at oprette en tråd til diskussion, af lovgivningen som er skyld i denne problemstilling herinde.
Gravatar #22 - Bjørn
16. aug. 2006 19:00
#19 Acro
Du har misforstået mig –

Hvis vi antager, at du slet ikke bryder ophavsretloven, så er det også væsentligt at antage, at du slet ikke får fogeden på besøg.
Korrekt. Men det var ikke det mit spørgsmål lød på. Om det var mig eller dig, eller alle andre der havde downloadet ulovligt er irrelevant. Det jeg søgte info om, var mere specifikke detaljer ang. foged besøg, og om hvordan sådan en dommerkendelser lyder og hvad den indebærer. Tror det eller ej – men det var af ren og skær interesse.

Desuden er det også særligt væsentligt at antage, at debat om denne slags ulovligheder ikke hører hjemme på newz.dk. Det har været oppe før, og nu er det det igen. Hvis du vil bryde loven, så find et andet sted at diskutere det og tag ansvar for dine handlinger.
Hov hov unge mand. Jeg vil ikke debattere ulovligheder. Jeg søgte information om hvordan APG arbejder og om hvordan politiet/dommeren griber sådan en sag an. Det var det jeg søgte – men ingen havde faktisk noget konkret at sige!

Debat om loven, APG og lignende har selvfølgelig berettelse på dette forum, men hvis jeg citerer dit indlæg 12, så ved vi begge, at det ikke var din intention med tråden:
Ikke korrekt. Det var lige præcis det der var min intention. Jeg søger nemlig info om ”loven, APG og lignende” - Jeg kan se nu i bakspejlet set at bruge mig selv som eksempel var et uheldigt træk. Det giver nogle forkerte associationer – jeg skulle have formuleret mig anderledes fra starten og brugt et andet eksempel.

Arco hånden på hjertet så var faktisk bare info om hvordan sådan et foged forgår.- Jeg henviser også til overskriften ” Teoretisk spørgsmål ang. foged besøg” At du så tror at jeg hentyder til ulovligheder bare pakket ind i et ”pænt” spørgsmål er også ærgerligt. Men jeg ved at min hensigt var at få svar på spørgsmål som 1.-Hvor meget de må tage? 2.-Hvad sådan en dommerkendelse indebærer? -

Om du så vil tro mig er en anden sag – det er tvivlsomt da du går ret ”stærkt” til angreb mod mig. Men jeg ved at det var min hensigt fra starten at få oplysninger om disse ting – at diskussionen så har eskaleret væk fra det oprindelige spørgsmål er uheldigt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login