mboost-dp1
Ubuntu notebook version hjælp
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Er stødt på et par problemer som linux noob :)
1: hvordan i alverden laver jeg snabela "@"
ctrl+alt + 2 virker ikke, heller ikke shift+2
det er dansk tastatur layout.
2: jeg har fundet en måde man tilføjer til favoritter, men hvordan fjerner jeg derfra igen?
3: er der et alternativ til "kryds/minimer/størrelse" knapperne?
er lidt træls at skulle trykke "filer -> luk" hver gang til hver mappe/program.
1: hvordan i alverden laver jeg snabela "@"
ctrl+alt + 2 virker ikke, heller ikke shift+2
det er dansk tastatur layout.
2: jeg har fundet en måde man tilføjer til favoritter, men hvordan fjerner jeg derfra igen?
3: er der et alternativ til "kryds/minimer/størrelse" knapperne?
er lidt træls at skulle trykke "filer -> luk" hver gang til hver mappe/program.
Danske layouts alle prøvet, @ laves med alt Gr + 2
Findes der et layout der har både æøå og @ på ctrl+alt+2 ?
2. Åben filmanageren, ude til venstre bør der være en et sidepanel ellers slå det til i menuen "Vis" -> "Side panel"
Og så ellers vælg "favoritter" i drop downen over det. Der kan du så se den hjemme mappe osv. samt en streg der deler, og nedenunder den er de ting som er i dine favoritter. Højre klik på den du vil fjerne, og vælg "Fjern/Slet ?".
Ovenstående er baseret på en engelsk ubuntu desktop, så det kan variere en smule
3. Umiddelbart er det info jeg kan finde om det:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1179312
Hvis du skal have hjælp til det, må du lige sige til..
2. Åben filmanageren, ude til venstre bør der være en et sidepanel ellers slå det til i menuen "Vis" -> "Side panel"
Og så ellers vælg "favoritter" i drop downen over det. Der kan du så se den hjemme mappe osv. samt en streg der deler, og nedenunder den er de ting som er i dine favoritter. Højre klik på den du vil fjerne, og vælg "Fjern/Slet ?".
Ovenstående er baseret på en engelsk ubuntu desktop, så det kan variere en smule
3. Umiddelbart er det info jeg kan finde om det:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1179312
Hvis du skal have hjælp til det, må du lige sige til..
madeinrussia (2) skrev:Danske layouts alle prøvet, @ laves med alt Gr + 2
Tror det der med Ctrl+alt er en Windows-ting... Bruger altid selv Alt gr hvad enten det er på Windows eller Linux.
Ctrl+alt+??? er jo som regl ofte brugt som shortcuts, mens alt gr og alt gr+shift er dedikeret til sepcialtegn.
Syntes faktisk det er ok brugervenligt, set på at jeg aldrig nogensinde har brugt ubuntu før. :) det der har taget længst tid var at binde avi filer til VLC (hvilken åbenbart er skide nemt, højreklik + egenskaber + standard program og vælg VLC :p )
Har fundet en ting jeg ikke er så vild med, at når du sætter DNS og har en DHCP server, så fjerner den, den manualt satte DNS indstilling.
I Windows kan man påtvinge en fast DNS uanset DHCP'en.
Så skulle ind på Routeren og sætte den DNS jeg ville bruge på der..
Har fundet en ting jeg ikke er så vild med, at når du sætter DNS og har en DHCP server, så fjerner den, den manualt satte DNS indstilling.
I Windows kan man påtvinge en fast DNS uanset DHCP'en.
Så skulle ind på Routeren og sætte den DNS jeg ville bruge på der..
Der har du mulighed for at sætte det sådan op også...
System -> Indstillinger -> Netværksforbindelser -> Kablet -> Vælg Auto eth0 (eller hvilket navn den nu er tildelt) -> Rediger -> IPv4 Indstillinger -> Metode (eng. Method) -> Automatisk (DHCP) Kun adresse.
Derefter kan du nedenunder sætte din dns server.
Igen er dette taget fra en engelsk ubuntu...
Der har du mulighed for at sætte det sådan op også...
System -> Indstillinger -> Netværksforbindelser -> Kablet -> Vælg Auto eth0 (eller hvilket navn den nu er tildelt) -> Rediger -> IPv4 Indstillinger -> Metode (eng. Method) -> Automatisk (DHCP) Kun adresse.
Derefter kan du nedenunder sætte din dns server.
Igen er dette taget fra en engelsk ubuntu...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.