mboost-dp1

Undre-tråden

Gå til bund
Gravatar #1 - The-Lone-Gunman
10. feb. 2010 12:52
Jeg vil også lave en forumleg.

I denne tråd skal du skrive en (eller flere) ting du har undret dig over. Sætningerne skal starte med "Hvordan kan det være at...", "Hvorfor er...", "Hvad gør...", "Hvem har bestemt at..." eller noget i den stil. Altså formuleret som et hv-spørgsmål.

Det er tilladt at svare på andres spørgsmål, men man skal for så vidt muligt også komme med en undren selv, hvis man gør.

Jeg starter:
- Hvad gør kirkegårdsgraverne når jorden er bundfrossen?
Gravatar #2 - plazm
10. feb. 2010 12:57
The-Lone-Gunman (1) skrev:
Hvad gør kirkegårdsgraverne når jorden er bundfrossen?

Det har sådan en fantastisk ramme de sætter på jorden der hvor hullet skal graves som kan varme jorden op, desuden så bruges der maskiner i stedet for skovl til at grave, så det er ikke noget problem :)

- Hvor er alle de døde fugle? Man må jo antage at de dør på et tidspunkt og falder ned, jeg syns ikke jeg ser ret mange af dem...
Gravatar #3 - Jakob Jakobsen
10. feb. 2010 13:04
plazm (2) skrev:
- Hvor er alle de døde fugle? Man må jo antage at de dør på et tidspunkt og falder ned, jeg syns ikke jeg ser ret mange af dem...

Syge dyr har det med at skjule sig. Derfor er det sjældent at se fugle der er døde af naturlige årsager.
Desuden har vi mange ådselsædere som nok skal få fjernet resterne.
Gravatar #4 - Genzo
10. feb. 2010 13:09
Hvorfor bliver jeg syg eller kommer til skade, når man vil begynde at for alvor at gå i fitness igen den første uge(kommer altid et eller andet i vejen i starten på noget nyt)
Gravatar #5 - Qw_freak
10. feb. 2010 13:39
-hvad er grunden til at man stadigvæk skal have luft i sine dæk, der må da snart komme et teknologisk og billigt vidunder så man kan slippe for at punktere!
Gravatar #6 - Thalion
10. feb. 2010 13:46

Luft er en af de bedste måder at gøre det på. Et massivt gummidæk vil ikke være behageligt at køre med da den vil blive for hård. Mens luft både kan holde en vist fasthed når den bliver udsat for et normalt tryk, men når så der kommer et stød har det en mulighed for at udvide sig og derved tage meget af støddet.

Men til cykler kan man få dæk som virkelig næsten er punkterfrie, de har et tykt lag gummi som beskytter slangen så glaskår og sten skal være store og skarpe før de punkterer cyklen.
Gravatar #7 - Thalion
10. feb. 2010 13:47
Hvorfor er det når man køber nye håndklæder at de skal vaskes et par gange før de tørre ordenligt? Jeg mener det burde man da kunne gøre fra fabrikken.
Gravatar #8 - myplacedk
10. feb. 2010 13:49
The-Lone-Gunman (1) skrev:
- Hvad gør kirkegårdsgraverne når jorden er bundfrossen?

I de værste tilfælde venter de.
Gravatar #9 - LinguaIgnota
10. feb. 2010 13:52
Hvordan fanden i helvede kan det lade sig gøre? Flere af modellerne har været udsolgt i flere uger - og så svært er det vel heller ikke at rekvirere et nyt parti hos leverandøren.

...og mens jeg skrev kom der åbenbart en 15" på lager. Oh well, det er stadig en superlam virksomhed.
Gravatar #10 - jeldtoft
10. feb. 2010 13:53
Ang. Kirkegårdsgraverne så har DR faktisk skrevet en artikel om det. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/02/02/021659...

Og så et spørgsmål:

Hvorfor skal jeg bruge et CA-modul i mit TV, for at modtage HD-pakken, når YouSee kan levere forskellige pakker til forskellige hustande, uden brug af CA-modul.
Gravatar #11 - Qw_freak
10. feb. 2010 14:09
Thalion (6) skrev:

Luft er en af de bedste måder at gøre det på. Et massivt gummidæk vil ikke være behageligt at køre med da den vil blive for hård. Mens luft både kan holde en vist fasthed når den bliver udsat for et normalt tryk, men når så der kommer et stød har det en mulighed for at udvide sig og derved tage meget af støddet.

Men til cykler kan man få dæk som virkelig næsten er punkterfrie, de har et tykt lag gummi som beskytter slangen så glaskår og sten skal være store og skarpe før de punkterer cyklen.

jeg købte et af disse "punkterfri" dæk hos en cykelhandler for proffessionelle. 2 dage efter var baghjulet punkteret!

derfor jeg efterlyser et 'teknologisk'-vidundermiddel!
Gravatar #12 - arne_v
10. feb. 2010 14:33
Thalion (7) skrev:
Hvorfor er det når man køber nye håndklæder at de skal vaskes et par gange før de tørre ordenligt? Jeg mener det burde man da kunne gøre fra fabrikken.

De kunne de sagtens, men hvorfor skulle de?

De ved at forbrugerne køber håndklæder som ser og føles bløde - ikke håndklæder der ser forvaskede ud men som er rigtigt gode til at suge vand.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
10. feb. 2010 16:30
[url= er et udemærket alternativ der dog ikke er udbredt på markedet endnu.
Militæret tester det til tunge køretøjer, da de kan tåle landminer osv. meget bedre end luftfyldte hjul.

Hvis du punkterer ofte, så kører du garanteret med for lidt luft.
Jeg punkterede også tit indtil jeg sørgede for at have 8+ bar i dækket.
Gravatar #14 - Systran
10. feb. 2010 19:44
+8??? Jeg kører vist nok med 2,1 eller 2,3. 2,8 hvis den er tungt pakket med bagage.

Hvor meget luft kan et dæk egentlig holde til?
Gravatar #16 - apkat
10. feb. 2010 19:50
Gravatar #17 - Jakob Jakobsen
10. feb. 2010 20:00
Generelt kan man sige jo tyndere dæk, jo større tryk.
Det maksimale tryk plejer at stå på siden af dækket.
Til en mountainbike ville jeg nok sige minumum 2,5 bar offroad og minimum 3 bar onroad.
Almindelige dæk skal have 4-7 bar og racercykler 7-10 bar.
Men det kommer som sagt an på hvor du kører, hvilke dæk du bruger og hvad du vejer.
Men jeg punkterede 4-5 gange om året indtil jeg sørgede for at have 8 bar i dækket, og jeg er ikke punkteret de sidste 3 år.
Gravatar #18 - Systran
10. feb. 2010 20:35
Jeg troede du mente i bil.
Gravatar #19 - Ronson ⅍
10. feb. 2010 20:46
LinguaIgnota (9) skrev:
Hvordan fanden i helvede kan det lade sig gøre? Flere af modellerne har været udsolgt i flere uger - og så svært er det vel heller ikke at rekvirere et nyt parti hos leverandøren.
Apple aner ABSOLUT INTET om at levere varer. Vi har det samme problem med at bestille iPods til butikken. Det var helt syret op til julen, hvor de intet kunne levere. Der er så godt som altid leveringssvigt på mange af deres varer.

Så det er et generelt Apple-problem. Endnu en grund til at holde sig fra dem.
Gravatar #20 - The-Lone-Gunman
10. feb. 2010 21:07
Ville Scatman John have lavet flere hit-cd'er hvis han ikke var død?
Gravatar #21 - trylleklovn
10. feb. 2010 21:08
The-Lone-Gunman (20) skrev:
Ville Scatman John have lavet flere hit-cd'er hvis han ikke var død?

Selvfølgelig.
Gravatar #22 - Thalion
10. feb. 2010 21:11
Systran (14) skrev:
+8??? Jeg kører vist nok med 2,1 eller 2,3. 2,8 hvis den er tungt pakket med bagage.

Hvor meget luft kan et dæk egentlig holde til?

Cykel: Det står på dækket

Bil: Burde du havde fået at vide hos din mekaniker/dækmand
Gravatar #23 - Systran
10. feb. 2010 21:17
Thalion (22) skrev:

Tror du, jeg er Rainman!? Der er jo mindst én decimal at holde styr på!
Gravatar #24 - NioBe
10. feb. 2010 21:26
Hvis jeg havde begge forældre... Ville jeg så have været en helt anden?
Gravatar #25 - røvskæg
10. feb. 2010 21:49
Du vil vel altid være dig, men vi bliver påvirket og derved "formet" af alle de indtryk vores sanser giver os gennem livet.

Hvad der er godt og skidt for ens personlighed på langt sigt, tror jeg er meget svært at gøre sig klog på.

Jeg tror fx. at sorg/depression på den ene eller anden måde, kan åbne for en ellers uopnåelige dybsindighed, forståelse og indsigt overfor andre senere i livet.

På samme måde tror jeg også, at mange meget succesfulde har haft en utrolig hård barndom.
Gravatar #26 - Dreadnought
10. feb. 2010 22:01
Hvorfor er Tråden til dumme spørgsmål ikke god nok til disse spørgsmål?
Gravatar #27 - myplacedk
10. feb. 2010 22:03
Thalion (22) skrev:

I en bil er det meget mere relevant at have det rigtige dæktryk. Bunden skal jo gerne være flad, ikke rund. Dels af hensyn til fornuftigt vejgreb, dels af hensyn til korrekt slitage af dækket.

Med for lavt tryk, for højt tryk og korrekt tryk:
http://www.fjfan.com/technical/tirepressure/TirePr...

(Og for mit vedkommende står det korrekt dæktryk i manualen, samt på et skilt det kommer til syne når jeg åbner førerdøren. Jeg ved ikke lige hvornår det er relevant at spørge en prof. Når manual og skilt er væk?)
Gravatar #28 - røvskæg
10. feb. 2010 22:04
Dreadnought (26) skrev:

Hey !
Det er dig der stiller "undre" spørgsmål her. Det må vel være svar nok.
Gravatar #29 - vandfarve
10. feb. 2010 22:09
NioBe (24) skrev:
Hvis jeg havde begge forældre... Ville jeg så have været en helt anden?

Ja.
Gravatar #30 - vandfarve
10. feb. 2010 22:10
Hvorfor er jeg ikke rig... nok?
Gravatar #31 - Systran
10. feb. 2010 22:11
Fordi hvis du havde flere penge, havde du også brugt dem. Sådan har jeg det i hvert fald.
Gravatar #32 - røvskæg
10. feb. 2010 22:13
vandfarve (30) skrev:

Du spilder din tid på newz.dk
Gravatar #33 - trylleklovn
10. feb. 2010 22:18
vandfarve (30) skrev:

Du vil aldrig have nok. Det er en indbygget psykologisk effekt der forhindrer dig i at gå i stå, og som sørger for udvikling.

Er det generaliserende at trække en parallel mellem
racisme og lav intelligens?
Gravatar #34 - røvskæg
10. feb. 2010 22:30
trylleklovn (33) skrev:
Er det generaliserende at trække en parallel mellem
racisme og lav intelligens?

Ja og meget dumt, da det i følge din analogi, må betyde du er rasist.
Gravatar #35 - vandfarve
10. feb. 2010 22:34
røvskæg (32) skrev:
Du spilder din tid på newz.dk

LIAR! LIAR-LIAR-LIAR!
Gravatar #36 - Systran
10. feb. 2010 22:35
røvskæg (34) skrev:
Ja og meget dumt, da det i følge din analogi, må betyde du er rasist.

Er det dig, JensOle, der har oprettet en ny profil på newz?
Gravatar #37 - JesperZ
10. feb. 2010 23:01
Hvad driver Terracide?
Gravatar #38 - DiZaster
10. feb. 2010 23:14
trylleklovn (33) skrev:
Er det generaliserende at trække en parallel mellem racisme og lav intelligens?

Generaliserende ja, men i mange tilfælde sandt er min opfattelse.

Hvorfor er alle englændere så ualmindeligt grimme, og har en usædvanligt dårlig tøjstil?
Gravatar #39 - røvskæg
10. feb. 2010 23:15
Systran (36) skrev:
Er det dig, JensOle, der har oprettet en ny profil på newz?

.. snakker om at spilde sin tid på newz.dk ...
Gravatar #40 - gnаrfsan
11. feb. 2010 00:04
vandfarve (30) skrev:

Havde jævnligt kontakt med en mange millionær, i en periode. Han var ikke lykkelig, men altid stresset over sine penge og investeringer.

Jeg tror at jeg ville have det på samme måde.
Gravatar #41 - LinguaIgnota
11. feb. 2010 05:29
DiZaster (38) skrev:
Hvorfor er alle englændere så ualmindeligt grimme, og har en usædvanligt dårlig tøjstil?

Du har aldrig været i London? - De får københavnerne til at ligne en flok junkie-sigøjnere.

London. <3
Gravatar #42 - Magten
11. feb. 2010 07:13
LinguaIgnota (9) skrev:
Hvordan fanden i helvede kan det lade sig gøre?
Den vil jeg godt være med på. Min 13" skulle have været leveret for 2 måneder siden. Sidste nyt er 3 uger siden, hvor der stod den forventedes leveret indenfor 2 uger.

Hvorfor er jeg født i DK, når jeg tydeligvis ikke er egnet til kulden?
Gravatar #43 - XorpiZ
11. feb. 2010 07:31
myplacedk (27) skrev:
(Og for mit vedkommende står det korrekt dæktryk i manualen, samt på et skilt det kommer til syne når jeg åbner førerdøren. Jeg ved ikke lige hvornår det er relevant at spørge en prof. Når manual og skilt er væk?)

Men afhænger ikke af både dækstørrelse og hvilket mærke det er?
Gravatar #44 - myplacedk
11. feb. 2010 07:49
vandfarve (30) skrev:

Har du tag over hovedet, tøj på kroppen, mad at spise? Klarer du dig?
I så fald - fordi du ikke er tilfreds med det du har. Som en anden sagde er det helt naturligt at stræbe efter mere. Men derfor er det nu alligevel meget sundt at være tilfreds med det man har.

"He who is content is rich." - "Den som er tilfreds, er rig."
Gravatar #45 - NioBe
11. feb. 2010 07:57
Hvorfor er mennesker så vilde med musik!?
Gravatar #46 - Jakob Jakobsen
11. feb. 2010 08:04

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg regnede med der var tale om en cykel :)
I bil er jeg endnu ikke punkteret og hvis man sørger for at dæktrykket er rigtigt, samt ikke tager fortovskanter osv. er chancen for at du punkterer meget lille.

Som grundregel kan man følge de tal der står på bilen, men hvis man har bredere dæk, end original, skal der mindre tryk på og omvendt.

Det er faktisk nemt at vurdere om man kører med for lidt eller for stort tryk. Kig på forhjulene, hvis de bliver slidt mere i siderne kører du med for lavt og hvis de bliver slidt på midten kører du med for højt. Et korrekt dæktryk giver meget mindre slitage.
Gravatar #47 - zin
11. feb. 2010 09:17
#45: Fordi musik har det med at genkalde minder fra en tid man ellers havde glemt. Og fordi noget musik bare vækker en følelse af glæde, rus og energi. :-)
Gravatar #48 - NioBe
11. feb. 2010 09:29
Har engtlig ikke tænk sådan på det. Udover at det på en eller anden måde stimulere hjernen. Og man bliver afhæning af skidtet. xP
Gravatar #49 - The-Lone-Gunman
11. feb. 2010 09:40
Dreadnought (26) skrev:

Jeg kan godt se din pointe, men jeg synes der er en forskel på dumme spørgsmål og en intelligent undren over hverdagen.

Og dagens undren:
Hvorfor eksistere filosofi som fag, når det eneste en filosof kan bruges til er, at uddanne nye filosoffer? Har de nogen berettigelse på det egentlige arbejdsmarked?
Gravatar #50 - LinguaIgnota
11. feb. 2010 10:24
Magten (42) skrev:
Den vil jeg godt være med på. Min 13" skulle have været leveret for 2 måneder siden. Sidste nyt er 3 uger siden, hvor der stod den forventedes leveret indenfor 2 uger.

Jeg fik samme besked for 3 uger siden.
Skal vi tage hinanden i hånden, besøge en af deres fysiske butikker, smadre hele lortet, skide på gulvet og sætte ild til personalet?
Eller alternativt; lægge os på vores grædende knæ og trygle og bede?

De pisser mig af, de fuckers. :(
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login