mboost-dp1

Vandmåler

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
9. jan. 2011 07:36
Gad vide om ikke der er et par jurakyndige på ejendomsområdet her i forummet?

Jeg er ejer af en lejlighed fra 1936, der er i en ejerforening med 20 lejligheder fordelt på 2 blokke.

P.t. (og indtil videre) betales vand gennem fællesudgifter, dog ikke nærmere specificeret andet end, hvad der fremgår af budget og regnskab.

Det er dog kommet mig for øje efter at jeg er fraflyttet lejligheden for et par år siden, at jeg fortsat betaler for vand, selvom jeg ikke har noget forbrug.

Jeg ville så lige se på tallene selv og fik ad bagveje to regninger fremstillet til gennemsyn; én regning for hver blok. Det viser sig at blok 1 (hvor jeg har lejlighed) bruger 40% mindre vand end blok 2.

Kan jeg egentlig ikke på baggrund af dette (eller på anden baggrund) kræve enten

- at få opsat individuelle vandmålere
eller
- at nøjes med at dele udgiften til vand for min blok
?

Jeg kan simpelthen ikke se rimeligheden i at jeg skal betale for at andre pøser med vandet.

Der er tilsvarende system, hvad angår opvarmning af vand...
Gravatar #2 - MiniatureZeus
9. jan. 2011 09:29
Du kan vel foreslå til en generelforsamling at i skal have individuelle målere?
Gravatar #3 - rackbox
9. jan. 2011 10:03
#2 ja, men som du sikkert kan forestille dig, så vil der være minimum 50% imod (=dem, der pøser med vandet)
Gravatar #4 - DiZaster
9. jan. 2011 10:10

Der vil altid være nogen der skal være på tværs. Gør dig selv den tjeneste at undersøge hvor mange vandmålere der vil være nødvendig per lejlighed, hvad det totalt ville koste, hvor lang tid det tager før investeringen har betalt sig selv, service intervaller etc...

EDIT: Tag evt. højde for om det vil begunstige lejlighedernes værdi, da dette ofte vil kunne vinde folk over.

Samt undersøg om det er muligt at opnå tilskud til jeres vandmålere i dit område. F.eks. gav/giver KE tilskud til disse, så giv jeres forsyning et kald og hør dem ad.
Gravatar #5 - hgul
9. jan. 2011 10:18
At du stadig betaler for vand selvom du ikke har noget forbrug er konsekvensen af den afregningsform der er. Det er uretfærdigt for dig og andre der ikke bruger det der svarer til hvad I betaler for, men der er kun en måde at ændre det på, og det kan kræve ret hårdt arbejde.

Det er dog ikke sikkert, at 50% vil være imod, for det kan jo godt være, at det kun er 40% eller færre der bruger mere vand end det der bliver betalt for, så der er ikke nødvendigvis nogen grund til at fastsætte udfaldet af afstemningen allerede nu.

Jeg kan kun støtte op om det #4 skriver. Lav et gennemarbejdet forslag med priser m.v. så folk har noget at forholde sig til. Du skal have de gode argumenter klar til at overbevise folk, men når der er økonomi indblandet, så har folk en tendens til at lytte. Jeg sidder selv som formand for en afdelingsbestyrelse - dog godt nok i en almen boligorganisation men her er beboerdemokrati også noget langhåret og kan tage en hel del tid efter ambitionsniveauet ;-)

Edit: Og forslaget skal selvfølgelig stilles i forbindelse med en generalforsamling eller lignende i ejerforeningen (eller hvad det nu hedder). Ellers skal du have folk overbevist om, at der skal indkaldes til et ekstraordinært møde, og så bliver det hele noget mere besværligt.
Gravatar #6 - jens_ond
9. jan. 2011 19:45
Står lejligheden tom?

hvis den står tom, så har du måske en sag.

Hvis den ikke står tom, skal vandregningen da bare sendes til de nye lejere.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
9. jan. 2011 20:13
Snakkede lige med min mor, som bor i en boligforening (almennyttig), hvor der heller ikke er vandmålere.
For et år siden betalte man et fast beløb pr. antal vandhaner (min mor har 4: 1 i køkkenet, en på hvert toilet og en til badet eks.)
Det var der dog en del mennesker der brokkede sig over, på grund af, at mange enlige og ældre blev sat i lejligheder med 4-5 vandhaner, da der var mangel på 1 og 2 værelses lejligheder (med tilsvarende færre vandhaner) pga. nogle regler i kommune. Det gjorde at en enlig ældre, kom til at betale det samme i vand som en indvandrerfamilie på 10 (jo, de findes skam, bl.a. min mors nabo!)
På en generelforsamling blev det så fastsat, at i stedet for alene at udregne vandforbruget på antallet af vandhaner, blev det udregnet på antallet af vandhaner plus beboere.
I starten var der lige nogle problemer med, at en hel del familier gik fra at være 5-6 mennesker boende til kun 1, men det er vidst kommet i orden nu.

Min pointe med mit indlæg: hvis din lejlighed står tom, så kunne du jo foreslå samme ordning..
Gravatar #8 - illishar
10. jan. 2011 08:10
#7 Ikke en dårlig løsning, men måske ville jeg bare simplificere det til "antallet af beboere".
Vi havde en lignende problematik, da jeg sad i bestyrelsen for (en anden) boligforening. Problemet med vandmålere (som umiddelbart var den eneste løsning vi kunne se), var at de var *absurd* dyre at få opsat. Vi kunne bogstavelig talt betale flere års vandregninger, for den pris det ville koste at få dem opsat.

Mht. jura så kan jeg ikke se nogen smutvej. Det pågældende spørgsmål er umiddelbart et demokratisk anliggende. At lejligheden står tom, har ingen relevans i denne sammenhæng, da det drejer som en fællesudgift der er godkendt på generalforsamligen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login