mboost-dp1

Videoovervågning

Gå til bund
Gravatar #1 - Anakardian
28. nov. 2010 10:07
Hej Nørder

Ved min spejdergruppe har vi desværre haft en række indbrud så vi overvejer at få sat noget videovervågning op.

Umiddelbart ligger et professionelt system over hvad vores budget kan bære så vi overvejede om man kan bruge en ældre computer med nogle webcams til den slags?

PT. mener vi at 4 webcams kan dække udendørsområderne men hvad krav vil det stille til en computer?
Er der nogen der har erfaring i at lave den slags som kan dele lidt erfaringer?
Gravatar #2 - freesoft
28. nov. 2010 10:54
Eller nogle IP cams, og en NAS med noget overvågnings software.
Mener fx Synology har sådan noget.
Gravatar #3 - myplacedk
28. nov. 2010 12:50
Husk at i ikke må video-overvåge offentligt tilgængelige områder.

Jeg ved ikke hvor grænsen går, men i må i hvert fald ikke kigge uden for matriklen. Formentlig heller ikke steder hvor ikke-spejdere normalt færdes, hvis der fx. er en sti igennem jeres matrikel.
Gravatar #4 - Atom
28. nov. 2010 12:55
http://www.zoneminder.com/

Jeg har selv tænkt på at bruge dette når jeg får bygget hus.
Gravatar #5 - vandfarve
28. nov. 2010 13:42
Husk, at opløsning er alfa og omega. Lad være med at spare her, for politiet for intet ud af grumsede billeder.
Gravatar #6 - Dreadnought
28. nov. 2010 13:49
Der SKAL også skiltes med overvågning.

Da jeg læste på Grundtvigsalle i Sønderborg, forsvandt der jævnligt nogle sodavand m.m. fra elevrådets barklubs køleskab i et aflåst lokale. Vi satte en simpel vga-webcam op i et udhulet stearinlys og opsatte nogle IR-LEDs som belysning. Vi fangede den efterfølgende aften tyven på billede, som viste sig at være nattevagten. Det blev leveret videre til skoleinspektøren, som forlangte at det blev pillet ned, pga. at det ikke var tilladt at overvåge selv aflåste rum uden skiltning. Han gik dog videre til sikringsselskabet, som fik vagten forflyttet til en anden rute, der ikke inkl. Grundtvigsalle.
Gravatar #7 - LinguaIgnota
28. nov. 2010 14:05
Anakardian (1) skrev:
Ved min spejdergruppe har vi desværre haft en række indbrud så vi overvejer at få sat noget videovervågning op.

Hvorfor? Har I ikke knive?
Gravatar #8 - KaW
28. nov. 2010 15:24
Jeg kan anbefale Motion ( http://www.lavrsen.dk/foswiki/bin/view/Motion/WebH... ) det kører på Linux, og optager kun når der er bevægelse. Du kan få den til at køre scripts når der er aktivitet (Så kan du nemlig hooke den op med SMS scripts).

Programmet virker også med netværkscams, og USB-enheder.

Det er ret nemt at opsætte. Jeg har dog ikke erfaring med IR-LEDs det skal du nok høre de andre i tråden om.
Gravatar #9 - Anakardian
28. nov. 2010 15:35
Havde overvejet nogle færdige systemer men de fleste ser ud til at koste mere end vi har råd til. Kender du prisen for den fra synology? jeg kan ikke rigtig finde noget prisleje for den.

#3 og 6
Vi havde tænkt os at skilte ved indgangene til området. Siden det er et lukket område med hegn om skulle det ikke være et problem.

Den lyder interessant. Ved du hvor lidt den er at sætte op? Jeg har ingen erfaring med linux så det skulle gerne være simpelt.

Jeg havde overvejet den her.

Vi kan gøre det bedre.
Vi har et hav og nogle lange årer. Desværre må vi ikke bruge dem men de kunne jo falde i vandet ved et uheld.

Den lyder også som en mulighed. Vi har ikke et problem med lys da vi har projektører med bevægelsessensorer langs de fleste af bygningerne.

Kan man egentlig sætte fire webcams til den samme maskine uden at lægge den ned?
Hvad ville være bedst, USB eller LAN?
Gravatar #10 - Atom
28. nov. 2010 15:57
Har ingen erfaring med at sætte det op men hvis du ikke er bekendt med Linux tror jeg du skal alliere dig med en der har, ellers tror jeg du går død i det.

LAN vil helt sikkert vær bedst da USB vidst ikke rækker mere end 5 meter. Wireless er nok det nemmeste at sætte op.

Hvor bor du henne i landet?
Gravatar #11 - squad2nd
28. nov. 2010 16:15
Umiddelbart ligger et professionelt system over hvad vores budget kan bære så vi overvejede om man kan bruge en ældre computer med nogle webcams til den slags?
Er der nogen der har erfaring i at lave den slags som kan dele lidt erfaringer?

Hvis de indbrud foregår om natten vil webcams ikke hjælpe, da man ikke vil kunne se en skid på billederne. Der er den mulighed at købe en alarm, som i tilfælde af indbrud tænder for alle lys i huset så at tyvene bliver skræmt, men også for at tage klarere billeder.

Jeg anbefaler, at I ikke køber webcams og en computer, men istedet for investerer 1000-2000 kr i noget alarm-udstyr...

Firmaet LOCK-ON har nogen interessante ting som vil få selv den mest krævende Troop 69 spejderleder op af stolen...

De har et alarm-abonnement som:
- tænder alt lyset i hytten på én gang / tænd-sluk for strøm via internettet
- tilbyder video overvågning/optagelse via internettet

... noget ala 1000 kr i oprettelse, og så 99 kr om måneden og så kan man købe noget ekstra udstyr etc etc...

Dog er det vigtigt at I vælger en alarm som har backup-batteri. Nu ved ikke hvor intelligente de folk er som laver et bræk i en spejderhytte, men alle ville muligvis kappe strømmen, og så er det altså rart med sådan en fætter.

Undersøg markedet... men der er mange forhold der skal være tilstede før at et webcam er i orden!

Selvom I tager klare billeder af tyvene er det ikke sikkert at politiet har mandskab til at tage sagen... så det er bedst at satse på forebyggeselse.

DØD OVER DEM SOM STJÆLER KFUM-UDMÆRKELSER!!
Gravatar #12 - paradise_lost
28. nov. 2010 18:43
Hvad bare med nogen alm IP kameraer, der automatisk uploader billeder/video til ftp eller sender mail ved bevægelse. IP kameraer kan købes for ca 500 kr stykket.
Gravatar #13 - D_V
28. nov. 2010 19:45
Anakardian (9) skrev:
Kan man egentlig sætte fire webcams til den samme maskine uden at lægge den ned?
Hvad ville være bedst, USB eller LAN?

Det kan du sagtens, har personligt haft 10 webcams sat til en pc. Og hvis du ikke viser billedet live, men kun laver capture på det.. eventuelt interval...
Eks.. 5 Kameraer.
Som hver tager et billede hver 5. sekund, og så er forskudt med et sekund..

Så kan selv en gammel maskine klare meget.

Det du dog skal tænke på, er at USB kabler ikke må være ret lange.. Kan ikke huske det præcist, men det er vist ikke mere end 2-3 meter.

Og hvis i sætter noget op, så husk lige at gemme den godt af vejen. Og sørg for så få personer som muligt ved hvor den befinder sig. Kan jo være det er nogen med kendskab til huset som kommer på uanmeldt besøg.
Gravatar #14 - Anakardian
29. nov. 2010 10:01
Systemet skal sættes op på Amager men installation kan jo laves et andet sted i København eller inden for rimelig køreafstand.

Enkelte af de overvågningssystemer vi har kigget på har mulighed for SMS alarmering så det tror jeg vil række. Vi er som sådan ikke ude på at konfrontere dem men bare hjælpe politiet (og os selv) med at få dem stoppet.
Siden vi har nedgravet strøm i området og overvågningen også gerne skulle dække elmåleren på ydersiden kan det være lige meget om de kapper strømmen, de skulle gerne være fanget på video mens de gør det.
Med hensyn til natoptagelser skulle det gerne kunne løses ved at vi evt. monterer lidt mere lys omkring bygningen hvis en test siger det er nødvendigt. De eksisterende tænder automatisk når der kommer nogen forbi. Det har dog ikke stoppet dem endnu......
Det "sjove" er dog at de ikke rigtig har stjålet noget ude over en slibemaskine og et par kasser sodavand.

IP kameraer er også en mulighed men skal de ikke forbindes til en computer eller lignende?

Jeg kender en der arbejder som vagt in en større virksomhed så vender lige intervallet mellem billeder med ham men umiddelbart lyder hvert 5. sekund som en god mulighed.
Wireless er jo en oplagt mulighed men vi skal stadig have trukket noget strøm så det er måske nemmere at trække nogle LAN kabler og så montere stikkene bagefter.
Som du siger skal den være gemt godt af vejen så planen er at der bliver et par stykker der ved hvor den står evt. med noget opkobling på internet hvis vi kan få den del til at virke.

Status indtil nu:
Ud fra jeres råd bør vi satse på LAN forbindelser til kameraerne.
Hvis vi ikke kan få lys nok til at bruge "standard" webcams må vi kigge på nogle med IR-lys tilknyttet. Alternativt kan vi kigge på IP-cams og se hvad vi kan finde ud af.
Opløsningen bør være så stor som muligt.
Hvis man nøjes med at tage billeder på rotationsbasis kan en ældre maskine sagtens trække systemet.
Med hensyn til programmet der skal køre systemet, er der umiddelbart følgende muligheder:
Zoneminder (Linux) (#4)
Motion (Linux) (#8)
WebcamXP (Windows) (fundet på nettet)

Lyder det som en løsning der er holdbar til formålet?
Gravatar #15 - apkat
29. nov. 2010 10:53
Anakardian (14) skrev:
Det "sjove" er dog at de ikke rigtig har stjålet noget ude over en slibemaskine og et par kasser sodavand.

Er det så det værd?

Normalt er det dyreste at købe nye døre o.lign.

Det er "alment kendt" at spejderhytter ikke har noget af værdi. tilgengæld har indbrudstyve let ved at øve sig da de ofte ligger afsides og de aldrig er nogen der om natten.

Er det værd at smide så mange penge på?
Gravatar #16 - Mort
29. nov. 2010 11:24
Jeg synes altid det er værd at fange sådan en lirkelømmel som ikke kan holde fingrene fra andres ejendom.

Dog lød det på #1 som om at han netop ikke havde så mange penge, men gerne ville identificere tyven med så få midler som muligt - En opgave der burde kunne lade sig gøre.
Gravatar #17 - apkat
29. nov. 2010 11:27
jup. men oftest tror jeg ikke der stjæles noget, men er vel folk der bør stoppes. Og er ret dyrt i nye døre o.lign. (alt efter teknik)
Gravatar #18 - Anakardian
29. nov. 2010 15:23
Ja som i siger, det er dyrest at få lavet skaderne.
Heldigvis har vi et par tømrere i gruppen så så længe de stadig har lyst til at lave skaderne er det kun materialerne der skal betales.

Indtil videre er det gået ud over to store vinduer, to mindre vinduer, en dør og en port. To af vinduerne skal helt skiftes, de andre er det kun glasset. Dør og port fik kun mindre skader der nemt kunne laves.
Gravatar #19 - squad2nd
29. nov. 2010 15:27

Hvad mærke sodavand? Harboe, Pepsi, Coca Cola... ?

Hvis det var Harboe ville jeg måske tage den med ro... men hvis de havde hugget et par kasser Coca Cola skulle de svin bare findes omgående.

I har ikke tænkt på om det muligvis kunne være utilfredse fans? Fx. ældre mennesker som I ikke var der for, da de skulle følges over gaden etc etc.
Gravatar #20 - Chewy
29. nov. 2010 15:41
@19
I har ikke tænkt på om det muligvis kunne være utilfredse fans? Fx. ældre mennesker som I ikke var der for, da de skulle følges over gaden etc etc.

Min erfaring siger mig at det nok nærmere er teenagere der mangler et sted at ryge deres pind...
Gravatar #21 - røvskæg
29. nov. 2010 20:42
ZoneMinder
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login