mboost-dp1
Vores it-ansatte? De sidder i Ukraine
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
#1
Du mener hele afdelingen :p Og det afhænger nok af om det man laver overhovedet kan outsources.
Hvis vi som udviklere har nok forretningsforståelse til at være nødvendige ligegyldig hvem der koder, så burde der ikke være så meget at frygte.
Det er vel de færreste som har slave-koder jobs. Jeg tror at supportafdelinger har mere at frygte.
Du mener hele afdelingen :p Og det afhænger nok af om det man laver overhovedet kan outsources.
Hvis vi som udviklere har nok forretningsforståelse til at være nødvendige ligegyldig hvem der koder, så burde der ikke være så meget at frygte.
Det er vel de færreste som har slave-koder jobs. Jeg tror at supportafdelinger har mere at frygte.
Windcape (2) skrev:#1
Du mener hele afdelingen :p Og det afhænger nok af om det man laver overhovedet kan outsources.
Hvis vi som udviklere har nok forretningsforståelse til at være nødvendige ligegyldig hvem der koder, så burde der ikke være så meget at frygte.
Det er vel de færreste som har slave-koder jobs. Jeg tror at supportafdelinger har mere at frygte.
Ja for outsourcing af support har et fandens godt ry...
#2
Der har i mange år været en opfattelse af at:
- danskere skal satse på forretningsforståelse, design, arkitektur
- inderne kan så lave det trivielle kode arbejde, support etc.
Den opfattelse bygger formentligt på en antagelse om at danskerne er dygtigere end inderne.
Den antagelse er forkert.
Og derfor er konklusionen også forkert.
Den mere realistiske antagelse er at det arbejde der er vanskeligt at flytte til Indien udføres i Danmark, men det som er nemt at flytte bliver flyttet.
Det betyder at større projekter (med forretningsforståelse, design, arkitektur etc.) ryger til Indien mens mindre projekter med lidt bug fixing og support bliver i Danmark.
Der har i mange år været en opfattelse af at:
- danskere skal satse på forretningsforståelse, design, arkitektur
- inderne kan så lave det trivielle kode arbejde, support etc.
Den opfattelse bygger formentligt på en antagelse om at danskerne er dygtigere end inderne.
Den antagelse er forkert.
Og derfor er konklusionen også forkert.
Den mere realistiske antagelse er at det arbejde der er vanskeligt at flytte til Indien udføres i Danmark, men det som er nemt at flytte bliver flyttet.
Det betyder at større projekter (med forretningsforståelse, design, arkitektur etc.) ryger til Indien mens mindre projekter med lidt bug fixing og support bliver i Danmark.
#4
Måske i det større billede. For mine forældre gælder det dog at netop forretningsforståelsen sikre dem deres arbejde.
Det praktiske arbejde kunne vel godt flyttes til Indien, og gøres i en vis del, men uden forretningsforståelsen kan opgaverne slet ikke struktures i første omgang.
Det afhænger meget af virksomheden. Service og produktionsvirksomheder lider meget under at specifik forståelse for hele processen er et must for at kunne servicere og udbygge IT systemerne.
En Indisk outsourced udvikler ringer ikke bare lige til PBS eller IBM for at spørge om noget.
Netop de "nemme" projekter at outsource, er dem hvor der ikke er brug for forretningsforståelse i den grad det er med de svære. Så jeg er altså uenige med dig på det punkt.
Før i tiden har man forsøgt at outsource arbejdskraften, og sende specialisterne med. Nu forsøger man så at hente udviklerne til Danmark, uddanne dem i forretningsforståelsen her, og så sende dem tilbage for at lede udviklingen i Indien med den billigere arbejdskraft. Men det er dobbelt arbejde for at spare håndøre, som ikke altid er tjent hjem over en længere periode.
Måske i det større billede. For mine forældre gælder det dog at netop forretningsforståelsen sikre dem deres arbejde.
Det praktiske arbejde kunne vel godt flyttes til Indien, og gøres i en vis del, men uden forretningsforståelsen kan opgaverne slet ikke struktures i første omgang.
Det afhænger meget af virksomheden. Service og produktionsvirksomheder lider meget under at specifik forståelse for hele processen er et must for at kunne servicere og udbygge IT systemerne.
En Indisk outsourced udvikler ringer ikke bare lige til PBS eller IBM for at spørge om noget.
Netop de "nemme" projekter at outsource, er dem hvor der ikke er brug for forretningsforståelse i den grad det er med de svære. Så jeg er altså uenige med dig på det punkt.
Før i tiden har man forsøgt at outsource arbejdskraften, og sende specialisterne med. Nu forsøger man så at hente udviklerne til Danmark, uddanne dem i forretningsforståelsen her, og så sende dem tilbage for at lede udviklingen i Indien med den billigere arbejdskraft. Men det er dobbelt arbejde for at spare håndøre, som ikke altid er tjent hjem over en længere periode.
#5
Men er det ikke neotop de lidt mindre maintenance projekter, hvor man vælger at lade udviklerne selv snakke med de relevante, mens man ved de større ny udviklings projekter (lad os sige >100 M DKK) typisk vil dokumentere kravene rimeligt præcist uanset om udvikleren sidder i Danmark eller Indien eller Ukraine.
Men er det ikke neotop de lidt mindre maintenance projekter, hvor man vælger at lade udviklerne selv snakke med de relevante, mens man ved de større ny udviklings projekter (lad os sige >100 M DKK) typisk vil dokumentere kravene rimeligt præcist uanset om udvikleren sidder i Danmark eller Indien eller Ukraine.
Jo, det lyder meget rimeligt.arne_v (6) skrev:#5
Men er det ikke neotop de lidt mindre maintenance projekter, hvor man vælger at lade udviklerne selv snakke med de relevante, mens man ved de større ny udviklings projekter (lad os sige >100 M DKK) typisk vil dokumentere kravene rimeligt præcist uanset om udvikleren sidder i Danmark eller Indien eller Ukraine.
Men jeg vil netop mene at det er ret få projekter det laves af den slags i Danmark. Statens IT projekter er nok blandt flertallet, og her bruger CSC og IBM jo allerede intern outsourcing på et eller andet plan.
Den største trussel jeg ser, i sammenhæng med outsourcing, er når ledelsen ikke forstår at kigge på de samlede udgifter.
Hvis de kigger på en support afdeling og regner med at de kan få præcis det samme resultat ved at outsource den fra Danmark til Indien, så ser det måske meget godt ud på regnskabet, men det er brugerne der lider under at den outsourcede afdeling ikke forstår de problemer de møder i deres dagligdag.
Hvis de kigger på en udviklings afdeling og regner med at de kan få præcis det samme resultat ved at outsource den fra Danmark til Indien, så glemmer de at medregne prisen for vedligehold af softwaren, fejlfinding, fejlretning, udviklernes kunde kontakt i forbindelse med feedback, udviklerens forståelse af kundens behov og dermed den totale udgift i forbindelse med outsourcingen.
Hvis man skal have lokale folk ansat i Danmark for at kunne løse netop de opgaver, fordi de outsourcede udviklere ikke har nogen anelse om hvordan det skal gøres, så skaber man blot en række skjulte udgifter som ikke kan findes på regnskabet.
Hvis de kigger på en support afdeling og regner med at de kan få præcis det samme resultat ved at outsource den fra Danmark til Indien, så ser det måske meget godt ud på regnskabet, men det er brugerne der lider under at den outsourcede afdeling ikke forstår de problemer de møder i deres dagligdag.
Hvis de kigger på en udviklings afdeling og regner med at de kan få præcis det samme resultat ved at outsource den fra Danmark til Indien, så glemmer de at medregne prisen for vedligehold af softwaren, fejlfinding, fejlretning, udviklernes kunde kontakt i forbindelse med feedback, udviklerens forståelse af kundens behov og dermed den totale udgift i forbindelse med outsourcingen.
Hvis man skal have lokale folk ansat i Danmark for at kunne løse netop de opgaver, fordi de outsourcede udviklere ikke har nogen anelse om hvordan det skal gøres, så skaber man blot en række skjulte udgifter som ikke kan findes på regnskabet.
Windcape (8) skrev:Men jeg vil netop mene at det er ret få projekter det laves af den slags i Danmark. Statens IT projekter er nok blandt flertallet, og her bruger CSC og IBM jo allerede intern outsourcing på et eller andet plan.
Der er nu nok en del xxx millioner kroners projekter også i det private erhvervsliv.
Et SAP eller Oracle <hvad de nu kalder deres ERP i denne måned> projekter løbet nemt over.
En web løsning kan skam ogs[ hurtige l'be op. Eksempel:
http://newz.dk/danske-bank-vil-lave-netbank-for-1-...
Mort (9) skrev:Hvis de kigger på en support afdeling og regner med at de kan få præcis det samme resultat ved at outsource den fra Danmark til Indien, så ser det måske meget godt ud på regnskabet, men det er brugerne der lider under at den outsourcede afdeling ikke forstår de problemer de møder i deres dagligdag.
Support er ofte svært at outsource.
Mort (9) skrev:Hvis de kigger på en udviklings afdeling og regner med at de kan få præcis det samme resultat ved at outsource den fra Danmark til Indien, så glemmer de at medregne prisen for vedligehold af softwaren, fejlfinding, fejlretning, udviklernes kunde kontakt i forbindelse med feedback, udviklerens forståelse af kundens behov og dermed den totale udgift i forbindelse med outsourcingen.
Jeg tror godt at ledere kan finde ud af at budgetere vedligehold, fejlfinding og fejlretning.
Det er helt elementært.
Ved et mindre projekt kan en håndfuld danske udviklere til hør timeløn som kan snakke direkte med kunden måske godt konkurere med en håndful indiske ditto som ingen fornemmelse har for konteksten.
Men taler vi større projekter, så kan man ikke køre et projekt udfra udviklernes generelle forståelse og snak med kunden. Så skal hele molevitten dokumentere. Og hvis det alligevel skal dokumenteres i detaljer så er indere eller ukrainere bare billigere.
Det er rigtigt at outsourcing er et stort problem for den danske arbejdskraft, og som det politiske klima er for tiden, vil det kun blive værre.
Mit forslag vil være enten at flytte eller finde jer et job som ikke kan outsources, f.eks. prostitution :P
Mit forslag vil være enten at flytte eller finde jer et job som ikke kan outsources, f.eks. prostitution :P
Men netop det at lave netbank løsninger kræver for forretnings-forståelse, og kendskab til de interne systemer.arne_v (11) skrev:http://newz.dk/danske-bank-vil-lave-netbank-for-1-mia-kroner
Danske Bank har allerede erfaret hvor dyrt det er at forsøge at outsource sådanne projekter. Samt det ville tage et årti at gøre færdig hvis der skal skrives en fuldendt kravspecifikation først.
De er ikke engang CMMI niveau 2 endnu, så jeg tror der er nok at gøre med intern processforbedring før man forsøge at outsource millionprojekter igen.
Windcape (14) skrev:Men netop det at lave netbank løsninger kræver for forretnings-forståelse, og kendskab til de interne systemer.
Netbank findes faktisk også i andre lande. Og de er ikke særligt forskellige. Der vil være masser af indiske IT folk som har erfaring med netbanker til vestlige banker.
Windcape (14) skrev:Danske Bank har allerede erfaret hvor dyrt det er at forsøge at outsource sådanne projekter.
Bortset fra Sampo har DB da lavet masser af rimeligt successrige projekter.
Windcape (14) skrev:Samt det ville tage et årti at gøre færdig hvis der skal skrives en fuldendt kravspecifikation først.
De er ikke engang CMMI niveau 2 endnu, så jeg tror der er nok at gøre med intern processforbedring før man forsøge at outsource millionprojekter igen.
Uanset at de ikke er CMMI level 2 certificeret, så skal der nok være nogle rimeligt detaljerede kravspec.
Man kan ikke køre et udviklings projekt med 500+ folk over 2 år uden at have tingene rimeligt grundigt beskrevet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.