mboost-dp1

Windows 7 versus Mac

Gå til bund
Gravatar #1 - dradrach
11. maj 2009 15:42
Jeg har fået til opgave til i morgen at fremlægge om, hvorfor man skal købe WINDOWS 7 i stedet for en Mac. En anden fra klassen skal overbevise klassen om det modsatte. Jeg behøves ikke at stå inde for det, vi skal bare teste overtalelsesevner. Han har et kæmpe forspring, så jeg har virkelig brug for hjælp. Nogle der har nogle forslag?

Indtil videre har jeg kun at mange spil ikke kan spilles på en Mac.. Og selvfølgelig prisen..
Gravatar #2 - Emil Melgaard
11. maj 2009 16:18
Det er ikke kun spil, der er mange programmer og hardware der virker meget dårligt, eller slet ikke virker, på mac.

Desuden er det en god idé at kunne bruge Windows da der er ca. 90% chance for at det er det du kommer til at bruge på din arbejdsplads.

Til sidst er der også den forskel at Windows virker på (næsten) alle computeren, mens mac kun virker på computere fra Apple.
Gravatar #3 - dradrach
11. maj 2009 16:42
Men hvis man køber en Mac er hardwaren vel tjekket for kompatibilitet. Og hvad er godt ved at ens computer er Apple i f.eks. gymnasiet, da man jo (hvis det er) også kan købe MS Office til Mac?
Gravatar #4 - ajust
11. maj 2009 16:52
#3 Tror du ikke hellere, at du skulle have meldt dig til at tale for OSX?
Gravatar #5 - vandfarve
11. maj 2009 16:53
Windows-pc'ere er ofte langt billigere, og du har større valgmulighed, hvilket nok er Mac'ens akilleshæl.

Hvis du absolut skal have OSX som OS på en laptop, så har du ca. 3 valgmuligheder: Macbook, Macbook Pro og Macbook Air. Derudover har du nogle konfigurationsmuligheder, men det er småting. Ved at vælge Windows som platform kan du i dagens Danmark købe mindst 1.000 forskellige computere - der er nogle rådne æbler imellem, men mange er sgu også i orden (Lenovo, Dell, HP Professional).
Gravatar #6 - dradrach
11. maj 2009 17:00
Man skal jo så huske på, at dem fra min klasse ikke har en skid forstand på IT. Så de er ligeglade med konfigurationsmuligheder, bare lortet fungerer. Derfor ser jeg stadig kun 2 problemer jeg kan overbevise dem om: Prisen og kompatibilitet med spil og programmer..
Gravatar #7 - terracide
11. maj 2009 17:02
Forklar dem at det er snotdumt at betale MERE for nøjagtig samme hardware...og lavere ydelse...det er kun MacGeek's der synes det er smart.
Gravatar #8 - dradrach
11. maj 2009 17:04
Lige på.. Det kan jeg li´ :D
Gravatar #9 - themuss
11. maj 2009 17:09
Sig at de autonome kan lide Mac... Det skal nok få dine tilhørere på rette kurs igen.
Gravatar #10 - vandfarve
11. maj 2009 17:18
themuss (9) skrev:
Sig at de autonome kan lide Mac... Det skal nok få dine tilhørere på rette kurs igen.

Hvis vi bare kan finde et billede af Hitler med en Mac, så er din lykke gjort!
Gravatar #12 - dradrach
11. maj 2009 17:22

Hehe..

Fandt det også ved at søge på: Hitler with a Mac
Gravatar #13 - vandfarve
11. maj 2009 17:24
kimx (11) skrev:

http://pushthefuture.files.wordpress.com/2009/04/a...

Jatak!

Nu skal du bare have fat i KeyNote-programmet og lav så to slides: Det første med billedet og det næste med ordet "QED". Dernæst bukker du dig og sætter dig ned...

Sværere er det ikke.
Gravatar #14 - dradrach
11. maj 2009 17:28
Back on topic, please..
Gravatar #15 - JeEz
11. maj 2009 17:32

eller W^5
Gravatar #16 - vandfarve
11. maj 2009 17:33
Okay, en opsummering af alle indlæggene indtil videre:

For Windows
- Kompatibiliteten ved spil og programmer
- 99% chance, at din fremtidige arbejdsplads bruger Windows (gælder dog ikke for grafikere, som mere er præcis omvendt!)
- Windows som OS virker på alle platforme, det gør OSX ikke
- Diversiteten/valgmulighederne

Andre er der vist ikke, men hvis du får lavet en rigtig god og seriøs tale eller præsentation for Windows, så kan du sagtens slutte af med en bemærkning om de autonome eller billedet af Hitler med Air'en. Det vil altid andet lige få dine tilhører til at grine, og det er halvdelen af sejren, du så vinder der!
Gravatar #17 - dradrach
11. maj 2009 17:38
vandfarve, tak.. Jeg skal prøve. Men den bliver ikke let kan jeg høre..
Gravatar #18 - vandfarve
11. maj 2009 17:44
Punkt 5)
Du skal ikke udøve krisehjælp til dine mindre it-erfarne venner og familiemedlemmer, hvis de låner din Mac. Det er en positiv eksternalitet (undskyld, jeg er lige ved at læse op til økonomi!), som gør, at Windows har mere værdi, jo flere der bruger det, da "alle" kan finde ud af det.

Punkt 6)
Alle ting offentliggøres ofte før eller som minimum samtidigt til Windows som til Mac - altså, Windows er på udgivelsessiden lige så god eller faktisk bedre end Mac.

Punkt 7)
Hvis du vil have en netbook, så er du tvunget til at vælge Windows.

Punkt 8)
Windows er det mest miljøbevidste og sociale opmærksomme mærke, mht. Bill og Linda Gates fond på flere hundrede milliarder dollars samt Windows' deltagelse i (Red)-projektet. Mac er derimod kendt for at være ligeglade med miljøet, hvilket så heldigvis har vendt.

Desuden:
Forbered desuden en forsvarstale for, hvorfor Windows slet ikke er så dårlig mht. vira, trojaner og ormer. Mac kan rammes lige så nemt, og med nogle ordentlige programmer kan du nemt beskytte dit Windows-system som alle andre systemer.

Hvaaa... Skal du have flere? :)
Gravatar #19 - NioBe
11. maj 2009 17:48
OG at man faktisk har fundet ud af at Windows firewall er en af de bedre firewalls mht til beskyttelse. Så maskinen er næsten beskyttet fra start :)
Gravatar #20 - Tumleren
11. maj 2009 17:51
vandfarve (18) skrev:
Forbered desuden en forsvarstale for, hvorfor Windows slet ikke er så dårlig mht. vira, trojaner og ormer. Mac kan rammes lige så nemt, og med nogle ordentlige programmer kan du nemt beskytte dit Windows-system som alle andre systemer.

Sig til dem, at hvis en Mac computer engang rammes af virus, trojaner el. lign. er det langt mere sandsynligt, at det hele går galt på dén frem for en Windows, fordi Windows-brugere som 'second nature' har et antivirusprogram og en indbygget firewall. Macs har ikke oplevet trusler som Windows (ikke sådan rigtigt) så de tager det for givet, at de er sikret -> de bliver nakket af vira og trojanere, mens en Windows-bruger blot siger "Delete" eller "Quarantine" til sit antivirusprogram og derefter er sikker igen
Gravatar #21 - dradrach
11. maj 2009 17:57
Okay, og hvad kan jeg ellers forvente VIL blive brugt imod mig, så jeg er nogenlunde forberedt?
Gravatar #22 - NioBe
11. maj 2009 17:59
Skal lige nævne at Windows har jo også brænderprogram i computeren med det samme.* Det er til en fordel hvis man pludselig mangler et Her og nu brændeprogram.

Sidder faktisk selv lige nu og brænder en image ned på en DVD. :)

*PÅ visse udvalgte Win OS'er!

Gravatar #23 - Tumleren
11. maj 2009 18:00

Har Mac ikke det? o.O
Gravatar #24 - NioBe
11. maj 2009 18:01
Aner det faktisk ikke! :oP He he
Men Windows har!!!
Gravatar #25 - dradrach
11. maj 2009 18:02
NioBe.. for satan..
Gravatar #26 - JensOle
11. maj 2009 18:03
Er der ikke en der skal sælge Ubuntu ?
Gravatar #27 - vandfarve
11. maj 2009 18:04
#24 Nu skal vi lige passe på med at åbne for Pandoras æske. Mac har vist overtaget på det punkt, så lad os endelig få de argumenter fejet ind under gulvtæppet...

Men, okay, dradrach, vi har nu 9 punkter for Windows-platformen, så du burde snart kunne lave en killer-præsentation nu. Sæt igang!
Gravatar #28 - dradrach
11. maj 2009 18:05
#26, nej, for vi er kun 2 der forstår os på computere..
#vandfarve, jeg skriver herinde i morgen hvordan det gik :)
Gravatar #29 - vandfarve
11. maj 2009 18:11
dradrach (28) skrev:
#26, nej, for vi er kun 2 der forstår os på computere..

Og vi taler om år 2009. Tsk tsk...

Men jotak, skriv gerne, hvor hurtig du fik din konkurrent ned med nakken. Selvom jeg selv mener, at Mac er overlegen på mange punkter, så er det frisk, at du selv valgte at forsvare Windows. Han skal ikke vinde for let, og med de punkter burde du sagtens kunne rive ham rundt i arenaen uden problemer.

Knæk og bræk!
Gravatar #30 - dradrach
11. maj 2009 18:15
Jeg tog kun Windows fordi jeg har de bedste overtalelsesevner i klassen, så satte en lille udfordring for mig selv :)
Gravatar #31 - dradrach
11. maj 2009 19:27
Her kommer mit kladde. Det skal selvfølgelig rettes, omformuleres og renskrives. Er der nogle idéer til eventuelle rettelser, enten ting der skal slettes, ting jeg mangler eller ting du ville formulere på en anden måde?
(Nogle oplysninger er fordrejet sandhed, dem skal jeg nok selv rette..)
.
.
.

Punkt 1)
Kompatibiliteten med diverse programmer og spil er stort set ikke eksisterende. Dvs. farvel til alle andre spil end WoW. Og da jeg alligevel skal overtale dig væk fra WoW, kan du ikke spille noget spil overhovedet på den. Overvej også, om der er andre programmer, du vil komme til at savne.

Punkt 2)
Ifølge en stor statsfinansieret undersøgelse af mange hundrede firmaer (, både danske og udenlandske,) vil der være 99,5% chance for, at din fremtidige arbejdsplads bruger Windows som OS.

Punkt 3)
Diversiteten/valgmulighederne er meget begrænsede på en Mac. Hvis du skifter fra Windows til enten OSX (Mac´s styresystem) eller Linux distributioner som Ubuntu vil du nærmest føle dig ”indelukket”, idet valgmulighederne er så få. Her snakker jeg af egen erfaring.

Punkt 4)
Prisen. Det siger næsten sig selv. Mac´s har dårlige specifikationer i forhold til den uhyre pris de bliver solgt for. Vil du virkelig betale 3-4k for styresystemet? Desuden skal du enten have vanskeligheder med at konvertere fra OpenOffice, ellers bliver du nødt til at investere i MS Office, hvilket har en pris på 1200 kr. til Mac mod 999 kr. for det på Windows (400,- for Office Ultimative på nogle uddannelser)..

Punkt 5)
Du skal ikke udøve krisehjælp til dine mindre it-erfarne venner og familiemedlemmer, hvis de låner din Mac. Det kan godt blive tidskrævende..

Punkt 6)
Alle ting offentliggøres ofte før eller som minimum samtidigt til Windows som til Mac - altså, Windows er på udgivelsessiden lige så god eller faktisk bedre end Mac.

Punkt 7)
Hvis du vil have en Netbook, så er du tvunget til at vælge Windows. Netbooks er gode hvis man skal læse videre, da de er lette at transportere og er super billige. Windows XP installation til en Netbook koster kun 89,-. Dette skyldes at Linux fik en stor markedsandel da neetbooks´ne kom ud fordi Vista ikke kunne køre på dem. (Vi kommer tilbage til Vista i punkt 9)

Punkt 8) (er du sikkert ligeglad med, men er ved at løbe tør for argumenter)
Windows er det mest miljøbevidste og sociale opmærksomme mærke, mht. Bill og Linda Gates fond på flere hundrede milliarder dollars samt Windows' deltagelse i (Red)-projektet. Mac er derimod kendt for at være ligeglade med miljøet, hvilket de er i gang med at lave om på.

Punkt 9)
Du overvejede Mac pga. Push-Pull effekten. Du blev trukket mod Mac, fordi du troede, at det var godt. Det håber jeg, at jeg har modbevist nu. Nu mangler vi bare at få push effekten på plads. Ja, Vista var en fiasko. Det er ganske vidst blevet bedre af SP1, men jeg kan godt følge den tankegang. Heldigvis lanceres Windows 7 (glæd dig til den, har prøvet official beta af den og kører nu med RC1, og den er fed!) den 24. oktober i år. Nogle måneder før kan man købe Vista og opdateres til Win 7 gratis for ikke at få computersalget til at gå i stå i de måneder, så hvis du kan vente til august, så er det perfekt. Hvis du bare SKAL have en computer inden da må jeg anbefale, at du henter RC’en og kører med den indtil da, og derefter investere i Windows 7.

Punkt 10)
En anden ting, som du sikkert har hørt Mac fans argumentere med er, at Mac´s er sikrest. Det forholder sig jo sådan, at hvis man udvikler en virus vil den ramme flest computere, hvis man udvikler den til Windows, fordi at der er flest brugere af Windows. Men Mac’sne er ved at vinde frem. Derfor bliver det mere og mere interessant for crackere at udvikle til Macs. Problemet her er, at man selvfølgelig har et godt antivirus til Windows, så man er beskyttet, men man er ikke forberedt på virus til Mac, så når (, og ikke hvis,) Mac’sne bliver ramt af virus vil det have langt større konsekvenser.

For at opsummere:

Kompatibilitetsproblemer
Fremtidig brug
Pris
Windows 7
Sikkerhed

Disse ting skal du overveje inde du køber en Mac.. (Plus, de er sunket virkeligt lavt med deres reklamer for Mac. Seriøst. Sådant et firma må du ikke støtte.)
Gravatar #32 - DanaKaZ
11. maj 2009 19:38
Bagudkompatiblitet. Fordel og ulempe, du skal self spinne den som en fordel.

Office formater anses stadig af mange som en form for standard.

Stadig mange web sider der enten ikke fungerer eller er buggy i andet end IE.

Hvis din modstander gør sit arbejde ordentlig vil han køre på disse punkter:
Just works Der er problemer med Macs som med alle andre maskiner
Bundlede Apps (iLife) Påpeg at der også er bundlede apps med Windows og at der kan fås gratis alternativer
Brugervenlig UI Sig at der vil være en tilvæningsperiode med et nyt styresystem og at ikke er et magisk os der ved hvad du vil have gjort

Kan være han vil påpege at det er et Unix, men hvis din klasse ikke er så tekniske anlagt, så vil det højst sandsynlig rave dem en høstblomst.

potentielle modsvar til dine punkter:
1: Parallels og bootcamp.
4: Office til mac koster 999kr. ikke 1200kr.
5: Han kan sådan set bare sige at du kunne jo vælge at lade være med at hjælpe dem og påpege at der findes masser af windows brugere der også skal have hjælp og at der er flere ting der kan gå galt på en windows maskine (drivere osv.), da det højst sandsynlig vil spille ind i folks billede af Windows, er det ligegyldigt om det rent faktisk er sandt.
7: Udover at du nok skal lade være med at sige at man er tvunget til Windows, da man kan vælge linux. Så er det ikke umuligt at få OS X på en netbook. Men igen lyder det ikke som om at det er en mulighed for dine klassekammerater, bare sørg for at dit ordvalg ikke får dig sat i en situation hvor han nemt kan påpege faktuelle fejl, om de er relevante eller ej er ligegyldigt, det vil mindske dit momentum.
Gravatar #33 - dradrach
11. maj 2009 19:42
Takker DanaKaZ, for noget god respons.
Gravatar #34 - Tumleren
11. maj 2009 19:45
Uh, der er en mere!

Hvis du har en mac, skal du oftest bruge en adapter for at sætte den til en projektor - De bruger ikke VGA stik, som der er på projektorer.

Og den adapter du købte for et par år siden virker ikke med din nye mac, fordi du er bundet til det ene firmas computere, som så har valgt at skifte stik -> du skal købe nyt stik for at vise ting på projektor -> ekstra udgift til en allerede dyr computer.

Kør så meget som muligt på, at det er en dyr computer, og at det kun er Apple (og Psystar, men whatever), som laver computerne til det -> meget begrænset hvad du kan opgradere osv.
Gravatar #35 - dradrach
11. maj 2009 19:46

Noteret..
Gravatar #36 - izym
11. maj 2009 23:01
#34 I forhold til andre bærbarer er det da ikke begrænset hvad du kan opgradere. Man kan da også opgradere en Mac Pro en del.
Gravatar #37 - themuss
12. maj 2009 00:44
#36 Indenfor garantien?
Gravatar #38 - BurningShadow
12. maj 2009 06:12
Brugervenlighed.

Nu er det ikke meget jeg har brugt MacOS X, men jeg har opserveret at vinduerne pludseligt kan finde på fuldstændigt umotiveret at spasse rundt på skærmen.
Jeg har brugt Vista lige så lidt som MacOS X, men aldrig set noget lignende. Det må da tale til Windows's fordel...
Gravatar #39 - DanaKaZ
12. maj 2009 06:19
#37 Ja

#38 [url=
Gravatar #40 - BurningShadow
12. maj 2009 06:28

Ja, netop :-(

Er det smart? For hvis det er det, så kunne de da godt have lavet en lille pop-op, der sagde noget i retningen af "Dette er ikke en bug, det er en feature, og det er slet ikke pisse irriterende, det er faktisk skide smart", så man havde en chance for at vide det...
Gravatar #41 - DanaKaZ
12. maj 2009 06:31
#40 Du tager pis på os, ikk? Please sig, du tager pis på os.
Gravatar #42 - BurningShadow
12. maj 2009 06:34

Ikke det mindste.
Gravatar #43 - DanaKaZ
12. maj 2009 06:35
#42 Seriøst?
Gravatar #44 - BurningShadow
12. maj 2009 06:37

Ok, det med pop-op'en var gas, men det der spassen vildt omkring pisser mig seriøst af. Den skal ikke gøre noget jeg ikke har bedt den om.
Gravatar #45 - DanaKaZ
12. maj 2009 06:40
#44 Øhh, jeg er målløs.

Du er sikker på at du ikke joker? Jeg gider ikke til at svine dig til, hvis du så bare bagefter siger at det var en joke.
Gravatar #46 - BurningShadow
12. maj 2009 06:43

Helt seriøst, det er ikke en joke.

Du har nogle timer til at svine mig til, for jeg smutter i seng nu :-)
Gravatar #47 - DanaKaZ
12. maj 2009 06:56
#46 Øjeblik, er lige i gang med at skrive noget til Computer Stupidities.
Gravatar #48 - dradrach
12. maj 2009 07:39
Jeg vandt.. Vender tilbage med hvordan senere. Har ikke tid. Tak for hjælpen allesammen, især vandfarve og DanaKaZ har været til stor hjælp..

EDIT: og tumleren, din hev et par stykker i hus også..
Gravatar #49 - vandfarve
12. maj 2009 11:08
#46 Hvor fedt at du lige skal have bekræftet tre gange, at BS ikke joker, før du overhovedet tør lave et move på ham. Mange andre herinde ville have knækket sammen og grin og skudt en bredside af...

#BS Det er faktisk en feature, der kan slås fra, så du er ikke tvunget til at bruge det, hvis du bliver søsyg af at se det på Youtube. :P

Nej, smag og behag er jo forskelligt. Mac har nogle forcer, og det har Windows også, men vigtigst er alt, at begge OS'er kan konfigureres i en uendelighed.
Gravatar #50 - vandfarve
12. maj 2009 11:10
#48 Jep, den med adapteren er virkelig guld værd. Jeg har storsvedt og løbet som en sindsyg, fordi en udenlandsk forsker havde taget en MB Air med, hvorfra præsentationen skulle foregå, og så skulle jeg agere runner og finde en skide adapter...

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login