mboost-dp1
a-kasse
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg har som nogen jo ved arbejdet i Dubai og er for nyligt vendt hjem til Danmark, i den forbindelse er jeg aktivt jobsøgende og jeg har været medlem af Krifa a-kasse i snart 2 år. I dag bliver jeg så kaldt til møde hos dem hvor de fortæller mig at jeg ikke kan få understøttelse, da jeg er medejer af en virksomhed. Virksomheden jeg er medejer af er min fars og det drejer sig om 5%. Idéen er at de 5% udgør min børneopsparing og at de er disponible når min far synes at de skal være det. Dvs. at jeg får ikke noget afkast eller udbytte af de 5% jeg ejer. Jeg sidder hverken aktivt i bestyrelsen eller foretager mig noget i firmaet. Kan det virkelig være rigtigt at jeg grundet en alternativ børneopsparing, skal straffes ved ikke at kunne få understøttelse imens jeg er jobsøgende?
Min far ville smide en advokat på sagen efter nytår hvis de ikke makker ret, men tænkte at jeg lige ville spørge jer til råds først. Jeg står i en lidt irriterende situation da jeg har lån i banken og en lejlighed der skal betales, heldigvis har jeg en forstående bank - indtil videre da.
Min far ville smide en advokat på sagen efter nytår hvis de ikke makker ret, men tænkte at jeg lige ville spørge jer til råds først. Jeg står i en lidt irriterende situation da jeg har lån i banken og en lejlighed der skal betales, heldigvis har jeg en forstående bank - indtil videre da.
Den er svær at svare på, da det lyder til at være et meget specifikt problem.
Reglerne for hvornår man kan få understøttelse fra en a-kasse fylder omkring 22.000 sider, så det skulle ikke undre mig hvis det står et sted.
Jeg vil anbefale dig at holde humøret oppe, ved at læse lidt om hvad du blandt andet går glip af:
www.dagpengeland.dk
Reglerne for hvornår man kan få understøttelse fra en a-kasse fylder omkring 22.000 sider, så det skulle ikke undre mig hvis det står et sted.
Jeg vil anbefale dig at holde humøret oppe, ved at læse lidt om hvad du blandt andet går glip af:
www.dagpengeland.dk
Det der pisser mig mest af er at jeg virkelig gerne vil i arbejde og at jeg har søgt en del stillinger. Der sad så en gut bag mig som havde været arbejdsløs i et år, han fortalte at han ikke gad at arbejde i et supermarked på trods af at han ingen uddannelse eller kompetencer har og samtidigt blev han behandlet virkelig pænt. Alt imens at min sagsbehandler var utroligt nedladende overfor mig. Fik blandt andet besked på at jeg bare kunne sælge ud af mine aktiver i firmaet. Eftersom at de på egen hånd har fundet ud af at jeg er medejer af den virksomhed kunne de da have nægtet mig at melde mig ind i sin tid.
Det drejer som om et højt beløb som jeg ærligt ikke har lyst til at få udbetalt imens jeg er så ung - samtidigt tror jeg at hvis jeg solgte anparten til min far så ville de igen nægte mig dagpenge da jeg så ville have rigeligt.
Det drejer som om et højt beløb som jeg ærligt ikke har lyst til at få udbetalt imens jeg er så ung - samtidigt tror jeg at hvis jeg solgte anparten til min far så ville de igen nægte mig dagpenge da jeg så ville have rigeligt.
Noget siger mig modsat en del andre ledige for tiden, at du nok ikke kommer til at lide overlast pt. Sry det er måske lidt dømmende fra the getgo men sådanne er internet jo i disse tider.
Syng du hellere ned i banken og bliv iværksætter det ville både gavne dig og Danmark en hel del mere.
Noget siger mig modsat en del andre ledige for tiden, at du nok ikke kommer til at lide overlast pt. Sry det er måske lidt dømmende fra the getgo men sådanne er internet jo i disse tider.
Syng du hellere ned i banken og bliv iværksætter det ville både gavne dig og Danmark en hel del mere.
Baaah! De snakker som de vil, og har til tider været kendt for at være lidt arrogante.
Normalt bliver man anset som selvstændig, hvis man ejer mellem 8 og 10 % af et selskab. Så det de har gang i, er det rene vås!
Du kunne blive "stemplet" som lønmodtager med bibeskæftigelse - hvilket vil sige, at du er lønmodtager, men kan have nogle timer i et selskab ved siden af. Nu hvor du er arbejdsløs, ville man modregne de timer du lægger i det selvstændige, i dine dagpenge. Men i dit tilfælde, hvor du ikke har nogle timer, burde du få fuld dagpengesats.
Smid mig en PM, hvis du vil vide lidt mere :)
Normalt bliver man anset som selvstændig, hvis man ejer mellem 8 og 10 % af et selskab. Så det de har gang i, er det rene vås!
Du kunne blive "stemplet" som lønmodtager med bibeskæftigelse - hvilket vil sige, at du er lønmodtager, men kan have nogle timer i et selskab ved siden af. Nu hvor du er arbejdsløs, ville man modregne de timer du lægger i det selvstændige, i dine dagpenge. Men i dit tilfælde, hvor du ikke har nogle timer, burde du få fuld dagpengesats.
Smid mig en PM, hvis du vil vide lidt mere :)
Der er ikke rigtig noget at gøre.. Det gælder som formue, ligegyldigt hvordan dine penge/aktiver er placeret/investeret. Det samme gælder hvis du har en bil, så skal den også sælges før du får offentligstøtte..
Jeg lider bestemt ikke overlast, men kan sagtens følge dig i det du skriver. Synes bare det svarer lidt til at man forsikrer sin dyre bil og forsikringsselskabet så nægter at udbetale pengene den dag det går galt, for nå ja han har jo alligevel råd til at købe en ny.
Sry for bil analogien, den måtte jo komme før eller siden :)
Jeg lider bestemt ikke overlast, men kan sagtens følge dig i det du skriver. Synes bare det svarer lidt til at man forsikrer sin dyre bil og forsikringsselskabet så nægter at udbetale pengene den dag det går galt, for nå ja han har jo alligevel råd til at købe en ny.
Sry for bil analogien, den måtte jo komme før eller siden :)
slemmebirk (5) skrev:#4
Med mindre det er børsnoteret, så sælg aktierne til din far for 1 kroner sammen med en aftale om en aktieoption, der løber de næste 10 år, hvor du kan købe aktieposten tilbage for tilsvarende 1 krone - eller 1,25 kroner, hvis du er rigtig fræk*.
Du har ikke længere aktierne, du har kun tjent 1 krone, og a-kassen vil ikke på nogen måde få kendskab til din aktieoption. Det er mellem dig og din far, eller, rettere, mellem sælger og køber.
Løser det ikke problemet?
*Brug en times tid hos advokaten, så I er sikker på, at aktieoptionen er skudsikker, og at det ikke kan gå "galt" på nogen måde, hvis jeres forhold i fremtiden skulle plages af uenigheder.
Hvad skal der til, for at A-kassen accepterer, at jeg er ophørt med at drive selvstændig virksomhed?
Du skal overdrage, sælge, bortforpagte eller udleje virksomheden, og alle aktiviteter skal være ophørt. Bemærk: Det er ikke nok at sælge til ægtefælle, samlever eller umyndige børn.
Første hit and run på google -> metal akasse
Hvis det kan relateres til hvad #7 kommer med, kan det lyde som om de mener du er selvstændig ?
Du skal overdrage, sælge, bortforpagte eller udleje virksomheden, og alle aktiviteter skal være ophørt. Bemærk: Det er ikke nok at sælge til ægtefælle, samlever eller umyndige børn.
Første hit and run på google -> metal akasse
Hvis det kan relateres til hvad #7 kommer med, kan det lyde som om de mener du er selvstændig ?
Hånter (9) skrev:MZ - Ja, hvis du er på offentlig støtte. Ikke når det drejer sig om dagpenge.
Sorry! Please! Don't mind the gap!
Medvidere: http://www.iak.dk/Selvstaendig/Er_jeg_selvstaendig...
Info om: Er jeg selvstaendig ?
Det lader til der kan være flere ting du rammer ind i her..
Info om: Er jeg selvstaendig ?
Det lader til der kan være flere ting du rammer ind i her..
De prøver nemlig at behandle mig som selvstændig, men det er jeg jo netop ikke. Jeg er blot passiv medejer af et firma og det har jeg som sådan været siden jeg var 8 år gammel.
De prøver nemlig at behandle mig som selvstændig, men det er jeg jo netop ikke. Jeg er blot passiv medejer af et firma og det har jeg som sådan været siden jeg var 8 år gammel.
Ja, men når du ejer 5% af et firma så er du jo netop selvstædig.
Problemet er vel egentlig ikke at din A-kasse ikke vil give dig penge, men derimod at du har en ufattelig dårlig aflønning i det firma du er medejer i.
Hvis det du vil kunne lade sig gøre så ville rigtig mange jo starte firmaer op og køre dem i årevis og samtidig få penge fra A-kassen.
Der findes dog også specielle A-kasser for selvstændige. Måske skulle du have valgt en af disse, istedet for Krifa?
Problemet er vel egentlig ikke at din A-kasse ikke vil give dig penge, men derimod at du har en ufattelig dårlig aflønning i det firma du er medejer i.
Hvis det du vil kunne lade sig gøre så ville rigtig mange jo starte firmaer op og køre dem i årevis og samtidig få penge fra A-kassen.
Der findes dog også specielle A-kasser for selvstændige. Måske skulle du have valgt en af disse, istedet for Krifa?
#17 - Krifa har en afdeling for selvstændige, og nej. Han er ikke selvstændig. Højst lønmodtager med bibeskæftigelse.
Yes, jeg bliver ved :p
Edit:
Hvis de skal være så besværlige, så kan du vel komme på supplerende dagpenge, som selvstændig? Hvis du ikke bruger nogle timer i virksomheden, burde du kunne få dagpenge for alle 37 timer!
Yes, jeg bliver ved :p
Edit:
Hvis de skal være så besværlige, så kan du vel komme på supplerende dagpenge, som selvstændig? Hvis du ikke bruger nogle timer i virksomheden, burde du kunne få dagpenge for alle 37 timer!
Personligt tror jeg problemet ligger i at jeg har været ansat i firmaet inden jeg tog til Dubai, og at de er bange for at jeg stadig arbejder der og min far bare vil have mig som gratis arbejdskraft til jeg finder et andet arbejde.
Jeg tager ihvertfald derind i morgen, med en erklæring om at jeg er passiv medejer fra min far, så må vi se hvad der sker. Jeg skal nok lige vende tilbage med resultatet. Indtil videre så tusind tak for de gode råd :)
Hånter (16) skrev:#15 - Du er ikke selvstændig!
Hvis de er så skide besværlige, så skift dog? Det koster et opkald, og så er det gjort på små 2 uger!
Det kan man normalt ikke med en a-kasse uden en "afkølingsperiode", og det er endnu værre, hvis du allerede er arbejdsløs. Så er der ingen kære mor, for så gider ingen a-kasser at give dig understøttelse.
slemmebirk (5) skrev:samtidigt tror jeg at hvis jeg solgte anparten til min far så ville de igen nægte mig dagpenge da jeg så ville have rigeligt.
Blot for at slå det fast: Er du medlem af en A-kasse og opfylder du en række betingelser har du ret til dagpenge. Antal penge på bankbogen er ikke en parameter. Heller ikke forældrenes bankbog. Det her handler (formentlig) om hvorvidt du står fuldt til rådighed eller måske har anden indkomst.
Få din far til at fyre dig, og lav en anden aftale - selvstændige (og deres ægtefælle) i A-kasse har mærkbart ringere vilkår.
Hvor længe har du stået ledig i A-kassen?
Jeg er ikke længere ansat hos min far og har ikke været det i langt tid. Jeg har stået ledig siden d. 7/11. Har dog været ledig siden d. 31/7, men har klaret mig ved hjælp af freelance arbejde i Dubai, dvs. ingen skat. Herhjemme kan det simpelthen ikke løbe rundt samtidigt med at der er for meget administrativt arbejde i det.
Jeg er ikke længere ansat hos min far og har ikke været det i langt tid. Jeg har stået ledig siden d. 7/11. Har dog været ledig siden d. 31/7, men har klaret mig ved hjælp af freelance arbejde i Dubai, dvs. ingen skat. Herhjemme kan det simpelthen ikke løbe rundt samtidigt med at der er for meget administrativt arbejde i det.
#slemmebirk
Hvad arbejder du med? Med din status som en af de mere seriøse brugere på Newz.dk ville jeg uden tvivl give dig et hint, hvis jeg kendte til nogle stillinger - opslåede som uopslåede.
Hvis du lige fortæller, hvad du har lavet, hvilke kompetencer du har, hvilke projekter du har været over, så kunne det være, at der var flere, som var villige til at kaste et kødben efter dig.
Just a thought.
Hvad arbejder du med? Med din status som en af de mere seriøse brugere på Newz.dk ville jeg uden tvivl give dig et hint, hvis jeg kendte til nogle stillinger - opslåede som uopslåede.
Hvis du lige fortæller, hvad du har lavet, hvilke kompetencer du har, hvilke projekter du har været over, så kunne det være, at der var flere, som var villige til at kaste et kødben efter dig.
Just a thought.
Jamen jeg er ASP.NET udvikler med cirka 4 års relevant erhvervserfaring. Jeg har som tidligere nævnt opholdt mig hos et reklamebureau i Dubai hvor jeg har udviklet hjemmesider til store kunder som regeringen i Abu Dhabi for at nævne en af de største. Jeg har selv stået for dialogen med diverse kunder for nemmere at kunne efterleve deres krav og ønsker. Jeg er frisk på lidt af hvert og langt fra bange for at prøve noget nyt.
Her er et par eksempler på nogle af de større websites jeg har udviklet fra min tid i Dubai.
http://www.paperlessday.com
http://www.standup.ae
Jamen jeg er ASP.NET udvikler med cirka 4 års relevant erhvervserfaring. Jeg har som tidligere nævnt opholdt mig hos et reklamebureau i Dubai hvor jeg har udviklet hjemmesider til store kunder som regeringen i Abu Dhabi for at nævne en af de største. Jeg har selv stået for dialogen med diverse kunder for nemmere at kunne efterleve deres krav og ønsker. Jeg er frisk på lidt af hvert og langt fra bange for at prøve noget nyt.
Her er et par eksempler på nogle af de større websites jeg har udviklet fra min tid i Dubai.
http://www.paperlessday.com
http://www.standup.ae
Okay, men min pointe var at tage A-kassens argument ud af ligningen. Hvis de har et problem med at du står som medejer, så fjern det. Det er langt nemmere end at diskutere med dem - ja ok, en gang i mellem indrømmer de at de har taget fejl, men du er inde i et meget firkantet system hvor sagsbehandlere typisk ikke kan eller vil yde individuel sagsbehandling. IMHO er det bedre at makke ret her, og så vil du opleve en blidere behandling.
Ps. Husk at gøre brug af (retten til) din selvvalgte uddannelse indenfor 6 el. 9 mdr (afhændig af din alder)! Det er tosset ikke at bruge den (hvis du ikke finder arbejde).
Ps. Undskyld jeg udnytter denne mulighed, men har du nogle kontakter dernede som evt. kan hjælpe mig afsted? Jeg har alt pakket og er klar til afrejse. :)
Okay, men min pointe var at tage A-kassens argument ud af ligningen. Hvis de har et problem med at du står som medejer, så fjern det. Det er langt nemmere end at diskutere med dem - ja ok, en gang i mellem indrømmer de at de har taget fejl, men du er inde i et meget firkantet system hvor sagsbehandlere typisk ikke kan eller vil yde individuel sagsbehandling. IMHO er det bedre at makke ret her, og så vil du opleve en blidere behandling.
Ps. Husk at gøre brug af (retten til) din selvvalgte uddannelse indenfor 6 el. 9 mdr (afhændig af din alder)! Det er tosset ikke at bruge den (hvis du ikke finder arbejde).
Ps. Undskyld jeg udnytter denne mulighed, men har du nogle kontakter dernede som evt. kan hjælpe mig afsted? Jeg har alt pakket og er klar til afrejse. :)
#slemmebirk
Jeg er kun studentermedhjælper (kamufleret under titlen kommunikationsassistent), har ingen mulighed for at ansætte nogle af alt det der forbeholds-shit.
Når det er sagt, så begynder min virksomhed så småt at bevæge sig ind på området at skabe hjemmesider, for at sige det mildt, som en af del af vores full service-kommunikation.
Jeg kan på ingen måde kode eller sætte CMS-systemer op, for den sags skyld, men jeg kan vedligeholde, opdatere og udvikle, ligesom vi kan tilbyde løsninger ift. domæner, drift, leverandør, design i samarbejde med eksterne parter. Det er netop vores problem!
Vi sidder pt. og arbejder på den første side, da vi har fået en praktikant, som kan kode i HTML og CSS, og som er rimelig kompetent i et CMS back-end.
Min pointe? Praktikanten er der ikke evigt, og hvis det kommer til at køre på skinner, så kunne vi nok godt fortsætte med at levere lignende løsninger til nuværende og fremtidige kunder.
Jeg skal derfor nok sende dig en venlig tanke, hvis det utænkelige skulle se, at vi får leveret et rimeligt produkt til januar, og kunden er tilfreds. Hvis vi derfor vil prøve kræfter med mere, så sender jeg dig en PM, men jeg kan desværre/naturligvis intet love overhovedet.
Jeg er kun studentermedhjælper (kamufleret under titlen kommunikationsassistent), har ingen mulighed for at ansætte nogle af alt det der forbeholds-shit.
Når det er sagt, så begynder min virksomhed så småt at bevæge sig ind på området at skabe hjemmesider, for at sige det mildt, som en af del af vores full service-kommunikation.
Jeg kan på ingen måde kode eller sætte CMS-systemer op, for den sags skyld, men jeg kan vedligeholde, opdatere og udvikle, ligesom vi kan tilbyde løsninger ift. domæner, drift, leverandør, design i samarbejde med eksterne parter. Det er netop vores problem!
Vi sidder pt. og arbejder på den første side, da vi har fået en praktikant, som kan kode i HTML og CSS, og som er rimelig kompetent i et CMS back-end.
Min pointe? Praktikanten er der ikke evigt, og hvis det kommer til at køre på skinner, så kunne vi nok godt fortsætte med at levere lignende løsninger til nuværende og fremtidige kunder.
Jeg skal derfor nok sende dig en venlig tanke, hvis det utænkelige skulle se, at vi får leveret et rimeligt produkt til januar, og kunden er tilfreds. Hvis vi derfor vil prøve kræfter med mere, så sender jeg dig en PM, men jeg kan desværre/naturligvis intet love overhovedet.
Det lyder helt sikkert som noget jeg kunne være interesseret i. Du må endelig ikke tøve med at smide mig en pm hvis det kunne komme på tale. Jeg er taknemmelig for at være med i dine overvejelser ihvertfald.
Det lyder helt sikkert som noget jeg kunne være interesseret i. Du må endelig ikke tøve med at smide mig en pm hvis det kunne komme på tale. Jeg er taknemmelig for at være med i dine overvejelser ihvertfald.
#slemmebirk
Hvad har man ikke venner til? :)
Jeg kan altid lige give en status i ultimo januar, når vi er ved at have styr på vores projekt. Det kunne som sagt godt være en mulighed, og jeg skal nok holde partneren op på muligheden, at "en fra mit netværk er vildt haj til det dersens inDernet".
Hvad har man ikke venner til? :)
Jeg kan altid lige give en status i ultimo januar, når vi er ved at have styr på vores projekt. Det kunne som sagt godt være en mulighed, og jeg skal nok holde partneren op på muligheden, at "en fra mit netværk er vildt haj til det dersens inDernet".
Nej jeg gik 1½ år som Datatekniker på Tec i Ballerup imens jeg havde læreplads hos Itella Logistics A/S. Ærligt sagde cisco mig ikke så meget og eftersom at lærepladsen var så tilfreds med mig at de valgte at fastansætte mig da jeg stoppede på uddannelsen, har jeg aldrig fået taget en uddannelse.
Nej jeg gik 1½ år som Datatekniker på Tec i Ballerup imens jeg havde læreplads hos Itella Logistics A/S. Ærligt sagde cisco mig ikke så meget og eftersom at lærepladsen var så tilfreds med mig at de valgte at fastansætte mig da jeg stoppede på uddannelsen, har jeg aldrig fået taget en uddannelse.
Kender slemmebirk privat, og kan kun anbefale ham mht kodning. Han har sku styr på sit .net :) ærgeligt han ikke lige får styr på sit sharepoint så vi kan ansætte ham ude ved os :)
Så har jeg snakket med a-kassen og jeg er ikke berettiget til dagpenge. Hun havde dog svært ved at se logikken i at jeg så ville have mine penge tilbage for den periode hvor jeg har været indmeldt. De har jo trods alt hele tiden vidst at jeg har været medejer af en virksomhed.
Nu er der gået lidt princip i sagen og jeg har besluttet mig for at få en advokat til at køre den for mig. Jeg har krævet at få mine penge tilbage for hele perioden + renter.
Nu er der gået lidt princip i sagen og jeg har besluttet mig for at få en advokat til at køre den for mig. Jeg har krævet at få mine penge tilbage for hele perioden + renter.
Endelig fortæl hvordan det går i sagen, hvis du har lyst. Det lyder helt skørt. Vil du evt. oplyse hvorledes du ikke er berettiget? De har vel ikke bare taget imod dine penge uden at regne med evt. at skulle lave en modydelse? Lyder som en sag for medierne :)
Jeg skal nok holde jer opdateret. Jeg er ikke berettiget af den simple grund at jeg er medejer og det må jeg ikke være hvis jeg vil have dagpenge. Men ja de har taget imod mine penge uden problemer i næsten to år, så de penge vil jeg selvfølgelig have tilbage. Jeg har allerede snakket med Ekstrabladet, som jeg lige vender tilbage til efter nytår.
Jeg skal nok holde jer opdateret. Jeg er ikke berettiget af den simple grund at jeg er medejer og det må jeg ikke være hvis jeg vil have dagpenge. Men ja de har taget imod mine penge uden problemer i næsten to år, så de penge vil jeg selvfølgelig have tilbage. Jeg har allerede snakket med Ekstrabladet, som jeg lige vender tilbage til efter nytår.
Det viser sig så at min fars advokat også repræsenterer Krifa, men han var utroligt forstående og enig i at behandlingen af mig har været forkert. Han ville lige kigge på det juridiske og vende tilbage til mig på tirsdag.
http://roflrazzi.files.wordpress.com/2010/02/129099614286957569.jpgslemmebirk (40) skrev:Det viser sig så at min fars advokat også repræsenterer Krifa
Men I vil da ikke kunne bruge ham i en evt. sag, da han er inhabil (eller sådan noget), right?
Daniel-Dane (41) skrev:Men I vil da ikke kunne bruge ham i en evt. sag, da han er inhabil (eller sådan noget), right?
Det er (sikkert, vist nok, med stor sandsynlighed) korrekt, men han kan stadig rådgive om det juridiske i sagen. Hvis han er ærlig, hvilket det lader til, og hvis slemmebirks far stoler på ham, så er der ingen problemer, så længe en anden fører processen.
vandfarve (44) skrev:Daniel-Dane (43) skrev:Ja, vandfarve, jeg snakker kun i memes fremover.
Det bliver en svær én.
Challenge accepted?
http://www.grimmemennesker.dk/data/media/1/477_son...vandfarve (44) skrev:Daniel-Dane (43) skrev:Ja, vandfarve, jeg snakker kun i memes fremover.
Det bliver en svær én.
http://4.bp.blogspot.com/_NpKhz6itYHQ/S4psNhUtNFI/...
http://knowyourmeme.com/system/icons/248/original/underpants.jpg
http://knowyourmeme.com/system/icons/478/original/...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.