mboost-dp1

Allofmp3 - lovlig eller ulovlig?

Gå til bund
Gravatar #1 - ZOPTIKEREN
15. sep. 2005 17:02
Jeg sidder lige ved min computer og læser den sidste uges nyheder, nu jeg har lidt tid i overskud til det. Jeg støder på den her fra tv2 finans og kommer helt i tvivl om hvad der er lovligt og ulovligt, da jeg mener at have hørt mange gange harinde i debatten, at APG har skulle fjerne de selv samme bemærkninger fra deres egen hjemmeside.

Det vel for nogle forholdsvis simple spørgsmål er, om allofmp3 er en lovlig eller ulovlig tjeneste at benytte sig af?

edit: Hov det er jo heller ikke apgs ligefremme holdning, men Johan Schlüter som udtaler sig. Det ændrer dog ikke noget ved mit spørgsmål.
Gravatar #2 - Fjolle
15. sep. 2005 17:06
den er lovlig i rusland på grund af et hul i loven, men den overholder ikke andre landes love.
Der kommer INGEN penge til kunstnerne, så du kan lige så godt lade være med at betale for den musik, som du egentligt stjæler.
Gravatar #3 - DUdsen
15. sep. 2005 19:26
#1 Du handler i rusland og er underlangt russisk lov, du må nok ikke importere komersielt til danmark men som privat person, er det lidt mere kompliceret, da der ikke er import forbud på den type varer allofmp3.com handler med.
Var allofmp3.com registeret som et dansk firma var alle deres påstande korekte men...

IFPI har tabt deres første sag i rusland men de er ikke løbet tør for anke mugligheder så her er de igen ude og bøje sandheden.

På groveste vis overtræder reglerne er måske også store ord hvis der ikke er nogle love der egentligt forbyder folk at handle hos allofmp3.com
Der er simpelt hen ingen der ved noget før en dansk domstol har udtalt sig om hvorvidt du må handle med allofmp3.com
Gravatar #4 - amokk
15. sep. 2005 19:57
noget siger mig, at man kunne lave en særdeles indbringende forretning ved at sætte sin MP3 samling til salg på et russisk website :-)
Gravatar #5 - mat
15. sep. 2005 20:36
Det har lige været nævnt i tv2 finans: http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=287410...
Gravatar #6 - drbravo
15. sep. 2005 20:41
OMG

AntiPiratGruppen vil nu gå til teleselskaberne herhjemme for at bede dem om at lukke for adgangen til Allofmp3.

Håber fandme ikke det lykkes - og jeg kan ikke se hvordan de på nogem måde kan få det gennemført - men det skræmmer mig sgu stadig :o

Note: Jeg har aldrig brugt allofmp3 og jeg har ingen intentioner om det.
Gravatar #7 - Fjolle
15. sep. 2005 20:47
Whoa... Den fortolkning er jo egentligt at man som forbruger ikke har pligt til at finde ud af om ting man henter fra nettet er ulovlige..

Så man kan ikke straffes for at have ulovlige ting så længe at man ikke deler dem!

/skynder sig at finde russiske software-sider..

//Det er stadigvæk min mening, at hvis man ikke har tænkt sig at støtte kunstneren er der ingen grund til at støtte nogle skumleren mænd i rusland. Lad være med at betale for at hente piratkopier...

///Desuden har jeg læst at deres "lossless" versioner er forskellige fra CDen, hvilket den ikke burde være.. Men man får jo hvad man betaler for..
Gravatar #8 - amokk
15. sep. 2005 20:48
#6 det siger da noget om APG og hvor meget magt de tror de har - er der nogensinde nogen herinde som har hørt om at TDC eller CC har lukket for adgang til et website? nej vel

"så kan man jo spørge, om man kan være i god tro, når man betaler 7 eller 8 kroner for noget, der normalt koster meget mere,"

Dvs. man kan heller ikke være i god tro, bare fordi man betaler overpris til hverdag? Grunden til at en CD koster 150 kr, er jo netop at der skal være råd til fede advokater som kan sidde og whine - kunstnerne burde fyre APG og selv lave et system, hvor de sælger deres albums til samme pris som APG - tvivler på de får mere end 7 kr pr solgt albumn som tingene ser ud i dag
Gravatar #9 - XERXES
15. sep. 2005 22:22
Pengene går sikkert ned i lommen på den russiske mafia, og det skal man ikke engang grine af. Faktisk er mange af de kriminelle organisationer igang med at omlægge deres lysskyge forretninger til lovlige profit givende forretninger, pga. det øget pres fra myndighederne (Politiet, Told & Skat o.lign.). Selv rockerne herhjemme har smidt en del penge i nogle danske virksomheder eller helt købt dem, fuldt lovligt.
Gravatar #10 - Viperaberus
16. sep. 2005 09:39
den er lovlig i rusland på grund af et hul i loven, men den overholder ikke andre landes love
Overholder ikke andre landes love?
Hvad har det med sagen at gøre? Sitet er fuldt lovligt i rusland. Om danskere må bruge det er til gengæld ikke klart. Kulturministeriet har tidligere tvunget APG til at fjerne Deres stempling af AllofMP3 som et ulovligt site.

Personligt foretrækker jeg, at finde nogle entydigt lovlige måder at købe musik på. De findes bare ikke pt :-S
Langt den meste musik på markedet er enten bundet til Microsofts afspiller (og OS). Eller også sælges den på defekte medier, som man (ifølge infokiosk.dk) ikke må lave funktionelle kopier af. Heller ikke til en MP3 afspiller!

Når nyhedsmedierne graver en historie frem om ulovlig kopiering af software/musik/film etc. mangler de desværre altid en smule kritisk sans. De tager desværre alle pladebranchen og APGs ord for gode varer :-(
I dette tilfælde drejer historien sig blot om at det MULIGVIS er ulovligt at bruge denne service.

Der er ikke tvivl om, at kunstnerne ikke får nogle penge på den her måde, men når der ikke er nogle lovlige alternativer er det kun et fiktivt tab.
Hvis der var lovlige alternativer, ville der nok blive solgt en del mindre, hvis prisen kommer op på det område den normalt er på (simpel udbud/efterspørgsel)

Hverken IFPI eller APG har nogen form for troværdighed tilbage i mine øjne. Begge slynger om sig med beskyldninger der ikke har hold i virkeligheden.

Det ville være oplagt at have snakke med fx kulturministeren eller en uvildig advokat (dvs ikke en fra APG)
Hvis det ikke kunne lade sig gøre så en kommentar fra piratgruppen. Bare for at få en mindre ensidig belysning af det påståede problem.
Gravatar #11 - broadbeer
16. sep. 2005 11:28
Hvad med at kigge på denne nyhed
Gravatar #12 - sKIDROw
16. sep. 2005 11:49
Jeg har en idé til hvordan de nemmere kan konkurrere med All Of MP3:

Start med at afskedige alle deres jurister.

Herefter kan de nedlægge samtlige pladeselskaber, og selv handle med tjenesterne. (Eller i det mindste omlægge dem, så størstedelen af indtægten kom direkte til musikerne og selskaben til en beskeden provision.)

Så ville de være en del tættere på... ;)
Gravatar #13 - Fjolle
16. sep. 2005 12:07
Hvem skulle så betale for studietid og promotion etc?
Det er vist nok ret dyrt at lave en cd, og hvis du skal opdages på internettet bliver det endnu sværre...
Du vil sikkert sige, at kunstnerne "bare" skal ligge deres numre ud, og lade folket hylde dem, men hvis alle gjorde det ville de få gode navne drukne i lort, og de vil have svært ved at tjene penge (7kr per cd - båndbredde og penge til butikken = ikke ret meget tilbage til musikeren!).
Gravatar #14 - Viperaberus
16. sep. 2005 12:17
Hvem siger prisen skal være 7 kr?

Du vil sikkert sige, at kunstnerne "bare" skal ligge deres numre ud, og lade folket hylde dem, men hvis alle gjorde det ville de få gode navne drukne i lort
Og du mener at diverse radio/tv stationer er gode til at vælge hvad der er godt?

Jeg ville foretrække musik inddelt i genrer - evt. med en salgsstatistik. En preview mulighed må være et absolut krav. Så kunne man noget nemmere finde noget der passer ens egen stil. Det er yderst sjældent jeg finder noget godt via TV/radio.
Gravatar #15 - DUdsen
16. sep. 2005 12:22
En ting der er værd at bemærke ved allogfmp3.com er at de har det største katalog af musik, hveken itunes eller, de forskellige WMV baserede kommer på højde med dem, den tekniske løsning er bedre du vælger selv formatet og der er fair use begrensende teknologi i de nedhæntede musik filer.

#13 blev der ikke fremstillet kunst før ophavsretten eksisterede og blev håndhævet særligt stingent af en stærk branche med få realle aktører?

Det ville nok give en ændring af strukturene i musikindustrien mod noget der mugligvis betød færre mega rige, superstjerne men flere lokale bands, men at male faen på væggen og sige at der ikke kan produceres musik uden den nuværende pladebranche er, nok forkert.
Promovering er så iøvrigt kunsten at bilde folk ind af moderart gode musikkere fortjæner at blive verdensstjerner, ved at bestikke radiostationer og tidskrifter.
Gravatar #16 - Pally
16. sep. 2005 13:01
For mig at se er det et lidt akedemisk spørgsmål: bare tanken om at aflevere mine kreditkort oplysninger hos et firma i Rusland, der opererer via et hul i lovgivningen løber mig koldt ned af ryggen... *gys*
Gravatar #17 - mrmorris
16. sep. 2005 13:06
#16 Hvor er det akedemiske i dit spørgsmål? Såfremt kreditkort oplysninger blev misbrugt, går allofmp3 out-of-business - og må jeg minde om at banken hæfter ved evt. misbrug.
Gravatar #18 - Pally
16. sep. 2005 14:01
Hvis ellers jeg husker rigtigt, så hæfter banken ikke, hvis du har handlet groft uforsvarligt. Det vil så være en vurdering om det er forsvarligt eller ej at handle med AllOfMP3; men jeg ville ikke være det mindste forundret, hvis de gebyr-lystne storbanker vil være tilbageholdne.

Hvis et firma i forvejen opererer på baggrund af et lovhul og iøvrigt har et svagt uigennemsigtigt ejerforhold (rygterne om den russiske mafia er allerede nævnt), så er de sgu da ligeglade med om de går out-of-business. Hvis lokummet brænder for dem og pengene kan hvidvaskes, hvad i alverden skulle afholde dem fra misbrug?
Gravatar #19 - sKIDROw
17. sep. 2005 15:19
#13 fjolle

Hvem betaler når iværksættere skal søsatte deres produkt og firma?. Det gør de sjovtnok selv... ;) Kan ikke se, hvorfor musikere ikke skulle kunne overleve under samme vilkår.

Det er vist nok ret dyrt at lave en cd, og hvis du skal opdages på internettet bliver det endnu sværre...

Sådan er det med så mange ting. Selv med de nuværende alfonsagtige selskabers "hjælp" kan det være svært. De opdager nye navne, sog skyde penge efter dem. Men det behøver vi ikke dem til Hvis musikere er drevet af at lave musik, og ikke kun efter hurtig success og berømmelse, så skal de gode musikere nok få den anderkendelse og success uden nuværende fordurende struktur.

Du vil sikkert sige, at kunstnerne "bare" skal ligge deres numre ud, og lade folket hylde dem, men hvis alle gjorde det ville de få gode navne drukne i lort, og de vil have svært ved at tjene penge (7kr per cd - båndbredde og penge til butikken = ikke ret meget tilbage til musikeren!).

Hvis alle gør dette vil vi have sikret, den komplette alsidighed. Alle som har en indre passion for at lave musik, kan få deres musik ud til masserne. Dette vil naturligvis medføre at det musik, som tidligere aldrig nåede ud til os, på grund af industriens smagsdommere, nu kan blive vurderet af os lyttere. Mange af dem som er blevet afvist, har sikkert haft et glimrende potentiale. Og modsat er der meget af det som er udgivet, som måske burde have været prøvelyttet et par ekstra gange inden udgivelse. Det må og skal være lytterne og kunstnerne selv, som afgører hvem som skal ud til masserne. Og ikke en industri som mener at vide bedst, hvad som er værd at lytte til. TV og Radio er derudover også glimrende steder, når de skal have promoveret sig selv.
Gravatar #20 - spacefractal
24. sep. 2005 18:51
Jeg har selv afprøvet og teste siden. Jeg kan kun sige, at det virker rigtigt godt... lovlig eller ej.

De varetager ikke selv selve betaling, dette foregår via www.paymentgate.ru (ellers havde jeg nok næppe betalt og testet siden). Der er ssl eller hvad de nu heller beskyttelse på. Jeg har ikke haft problemer angående betaling (en mindre beløb), hvor man betaler via balance (vælger selv beløbet).

Noget af dette system kunne man godt bruge på de danske musik tjenenser, der bruger lukket MS formater, og formange begræsninger. Det gælder ikke mindst, hvis de vælger at bruge et explorer program, så man kan se kataloget på lokalt pc (og dermed spare på meget båndbredde, samt at navigation går langt hurtigere).

Jeg så også engang et system med skjult vandmærke på mp3 filer på. Dette virker faktisk godt som kopibeskyttelse, og smart tiltænkt. Man må håbe at de vil bruge dette system i de danske musik tjeneste.

PS. Husk også at købe musik som dyrt originalt (det er faktisk sjældent at jeg kopier), og købe de cd'er man hører mest.
Gravatar #21 - Viperaberus
25. sep. 2005 21:06
PS. Husk også at købe musik som dyrt originalt (det er faktisk sjældent at jeg kopier), og købe de cd'er man hører mest.
Skal jeg skam nok begynde på igen engang når der kommer CD'er tilbage på markedet. Dvs. CD'er UDEN brugsforhindringer. De medier der sælges nu er ifølge infokiosk.dk ulovlige at gøre brugbare...
Gravatar #22 - Kadann
26. sep. 2005 05:53
#21 -

"Skal jeg skam nok begynde på igen engang når der kommer CD'er tilbage på markedet."

Overdrivelse fremmer forståelsen, eller..? Du mener simpelthen at ALLE cd'ere der bliver solgt i dag er kopisikret og derfor vil du ikke købe musik?

Uden at være 100% sikker, mener jeg at jeg har indkøbt omkring 50 cd'ere i løbet af i år og kun 2-3 stykker af disse har været kopisikret.
Gravatar #23 - Viperaberus
26. sep. 2005 07:37
OK. Den var måske lige generelt nok formuleret... Det gælder ihvertfald for langt det meste main-stream musik.

De sidste mange gange jeg har kigget på "CD'er" mangler "Compact Disc Digital Audio" logoet, men har til gengæld et "Copy Control" logo på. Jeg er derfor holdt op med at kigge, men mailer istedet til det udgivende pladeselskab, og spørger om et givent album findes på CD (dvs medie der overholder redbook standarden). Det gør dem der falder i min musiksmag desværre ikke!

Jeg tillader mig at tvivle på den statistik du fremstiller der. Check evt. selve medierne. Hvis der ikke er et "CDDA-logo" må man formode, at der er en form for brugsforhindring på. En del af dem bærer desværre ikke noget desideret "advarselstegn" :(

Hvis der er brugsforhindring på er det ifølge infokiosk.dk ikke lovligt at gøre andet end afspille dem direkte, hvilket ifølge min erfaring normalt ikke er muligt :S (Jeg har returneret mindst 10 defekte cd'er, og har ikke planer om at prøve igen, da det typisk tager 30 minutter at få pengene returneret for det defekte produkt.)

Jeg kan ikke se fornuften i at købe et medie som:
- man ikke kan bruge
- man ikke må gøre brugbart (se infokiosk.dk)
- man ikke må hente en brugbar kopi af på nettet.
Slutresultat: Man har støttet kunstneren, men har stadig ikke en lovlig og brugbar kopi af musikken.
Gravatar #24 - Kadann
26. sep. 2005 08:25
#23 -

Du må såmænd gerne tvivle alt hvad du har lyst. :) Den sidste skive jeg kan huske jeg har haft fat i, som er kopisikret, er soundtracket til "Star Wars: Episode III".

Men grunden til at jeg ikke oplever det, er sikkert fordi jeg stort set ikke hører mainstream, hvilket åbenbart så er heldigt i denne sammenhæng.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login