mboost-dp1

Amiga - emulater

Gå til bund
Gravatar #1 - übermench
17. feb. 2006 17:40
Jeg har i lang tid prøvet at prøve at få mine to amiga-emulatere til at virke, nemlig: Winuae og WinFellow , som jeg har fundet herpå: http://www.rom-world.com/dl.php?name=Amiga&emu...
men jeg har ikke rigtig fået dem til at virke.... den spørger altid efter nogle filer der heder Kickstart.Rom , jeg ved ikke hvad det er.... menpå denne simple og gode guide til winfellow ( http://cpc464.back2roots.org/page06.htm ) siges der at de er ulovlige at ege, eller at amiga-ejerne har rettigheder dertil.......

hvis der er nogen her der har lidt erfaring på dette område, så vil jeg da gerne blive oplyst.... hvis det ikke er til for meget besvær.
Gravatar #2 - Kadann
17. feb. 2006 17:53
Du skal bruge et image af den ROM der sidder i Amiga-maskinerne, kaldet Kickstart.

Som de skriver, er de ulovlige.. men de er til at finde derude og når man har fat i dem, så er det en smal sag at få emulatoren til at køre, men uden dem kan du ikke få dem til at spille overhovedet.
Gravatar #3 - amokk
17. feb. 2006 18:21
De kan vist købes flere steder online, prøv at google lidt efter amiga kickstart 1.3 download og lign.
Gravatar #4 - übermench
17. feb. 2006 21:17
ok.... tak for hjælpen.
Gravatar #5 - Viperaberus
22. feb. 2006 12:07
Du skal bruge et image af den ROM der sidder i Amiga-maskinerne, kaldet Kickstart.

Som de skriver, er de ulovlige.. men de er til at finde derude og når man har fat i dem, så er det en smal sag at få emulatoren til at køre, men uden dem kan du ikke få dem til at spille overhovedet.
Det er lovligt, at have kopier af de kickstarter man har i sine Amiga(er). (kickstart 1.3 for Amiga 500s vedkommende)

Der findes programmer der kan overføre disse til en diskette eller via serielkabel. Jeg har desværre ikke nogle links til dem her.
Gravatar #6 - Kadann
22. feb. 2006 12:20
#5 -

Jo jo, det siger jo sig selv at det er lovligt hvis man ejer en Amiga af en eller anden slags.

Men nu tvivler jeg på at det er aktuelt i dette tilfælde. :)

Og selvom man kan overføre den til en diskette, hjælper det jo ikke voldsomt meget med mindre man har en Catweasel til rådighed.
Gravatar #7 - Viperaberus
22. feb. 2006 13:39
Mener Workbench 1.3 har en PC-disk læse-skrive tingest? (DD only)
Det er sgu snart længe siden jeg har haft den "rigtige" oppe og køre :S

Ellers er det et problem hvis man ikke har et serieltkabel :P
Gravatar #8 - amokk
22. feb. 2006 19:40
#5 #6 #7

Hvorfor dog tage sig besværet med at hive den ud af en gammel amiga, når de er tilgængelige online?

Som jeg sagde, kan de købes for et mindre beløb nogle steder, men da jeg selv ejer en A500 og en A2000, ville jeg selvfølgelig ikke betale for dette, og det lykkedes mig da også via google at finde 1.2, 1.3 og 2.0 som kunne downloades og fungerede... Man må selvfølgelig ikke gøre dette hvis man ikke ejer en amiga!!!

Jeg kan oplyse så meget at filerne hedder ting i stil med KICK13.ROM, men gider det tog et stykke tid at finde resten via google, så jeg gider ik lige forsøge igen pt.
Gravatar #9 - Kadann
23. feb. 2006 06:24
#8 -

Præcis, hvorfor bruge besværet.

De har været noget nemmere at få fat i dog, da jeg har haft fingrene i 1.2, 1.3, 2.0, 3.0 og 3.1 igennem tiderne.. men det er nok før rettighedshaverne begyndte at røre på sig igen.
Gravatar #10 - amokk
23. feb. 2006 16:29
#9 det har aldrig været lovligt at bruge kickstart ROMS uden at eje softwaren... men ja det er muligt at dem der har ophavsretten i dag er blevet mere skrappe...

Da jeg i 1997 begyndte at rode med amiga emu, var der også stadig copyright på spillenes ADF filer, så de var umulige at downloade... Så det var ellers bare at sidde med seriel kabel mellem PC og amiga og overføre... mega nederen arbejde
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login