mboost-dp1

Ang. ECB - Hvordan skal det tolkes?

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
11. feb. 2006 16:23
Jeg sad lige og kikkede lidt på Nationalbankens site, hvor jeg fandt følgende:
ECB og eurosystemet varetager ud over pengepolitikken også forskellige andre opgaver, der er typiske for centralbanker, fx udarbejdelse af finansiel statistik, forvaltning af valutareserver, udvikling og vedligeholdelse af betalingsformidlingssystemer.

Så kommer jeg lidt i tvivl om hvordan "forvaltning af valutareserver" skal forstås. Betyder det at ECB sidder på det der før var de nationale valutareserver?
Hvilken indflydelse har de involverede lande, udover den de har i kraft af samarbejde med ECB?

Det er fundet her.
Gravatar #2 - DUdsen
12. feb. 2006 18:36
#1 ja og nej ECB og eurosystemet betyder at bankerne i de forskellige lande stadigvæk sidder på reserverne men at de gør som ECB siger de skal også her, noget der iøvrigt giver fuldstendigt mening i EuroZonen da valuta reserver primært bruges til at forsvarre euroen's likviditet, noget ECB selvfølgeligt er nødt til at stå for.

DK, sverige og england er lidt i en anden situation og svjv er vi ikke fuldgyldige medlemmer af ECB og har dermed lidt mere frihed til at agere.

De enkelte landes national bankdirektører udgør ECB's bestyrelse og regeringer har normalt ikke det stor at skulle have sagt over for hvad nationalbankerne gør, de er pr tradition rimeligt selvstendige, ihvertfald i nordeuropa.
Gravatar #3 - <3Thinkpads
12. feb. 2006 18:49
#2;
Tja Danmark har vel ikke rigtig så meget rådighed mere end de fuldgyldige medlemmer. Så vidt jeg husker, er der underskrevet en kontrakt som "tvinger" DK til at følge €'en i tykt og tyndt:) Desværre kan jeg huske hvad kontraktens navn går under - sorry!
Gravatar #4 - DUdsen
13. feb. 2006 08:00
#3 EMU eller den Europæiske Monetære Union, men igen begrensningen er til at overse da den danske centralbank pr tradition har været temmeligt uafhængig, ogaltså uden for regeringens kontrol siden mands minde.

iøvrigt er det begrenset hvad man helt kan gøre, med den del af finans politikken man kan selvfølgeligt lade seddelpressen køre, men det er ligesom at tisse i bukserne det er rart på kortsigt men hvis man ikke gør noget ved det bliver det ubehageligt på langt sigt.

Traditionelt har man styret imod en rimeligt lav inflation, og her er det en fordel at værre bundet til euroen, som vi tidligere var til d-mark, men det forudsætter selfølgeligt at euroen er stabil.

Under alle omstendigheder kommer vi til at så last og brast med EUROlandene da det er der det meste af DK's sksport går til.

Mange af de begrensninger EMU samarbejdet stiller er egentligt begrensninger vi i praktisk var underlagt under alle omstendigheder, ECB er lidt mere uigenkladeligt og dermed en institution der kan lave mere balade end EMU samarbejdet.

Men igen så er det ikke meget man realt set kan gøre med fuld kontrol over pengevæsenet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login