mboost-dp1

Bevar Gruppe Eksamen - En OPFORDRING!

Gå til bund
Gravatar #1 - salva
5. dec. 2005 18:01
Siden at Newz-crewet skodede min nyhed pga "IN-Relevans", må jeg hellere føre det videre her.

Sagen er den, at gruppeeksamen på ALLE uddannelser i DK(undtaget Korsanger og Procesoperatør) står til at blive fjernet og erstattet med 100% individuelle eksamener!

Igen undrer det mig, at siden størstedelen herinde på Newz er under uddannelse og før eller siden nok har interesse i at beholde gruppeeksamen, at Newz-Crewet så afslår en så vigtig nyhed, - nok lige så vigtig som da Ulla Tørnæs.. ja.. Hvem husker ikke hende ...

Klik Jer Ind På Nedenstående Link og deltag I underskrift indsamlingen .. Pt er der 4500 Mennesker der har skrevet sig på!

http://www.bevargruppeeksamen.dk

Spred dette budskab ... Regeringen er helt galt på den her!
Gravatar #2 - sKIDROw
5. dec. 2005 18:22
Du tager det som en selvfølge, at nørder vil være for gruppeeksamer. Det er nok at generalisere lidt langt. Jeg mangler stadig at høre et godt argument.
Gravatar #3 - Acro
5. dec. 2005 18:32
#2 sKIDROw:
Det bedste argument er nok, at man i erhvervslivet ofte arbejder sammen om opgaver - og måske særligt som programmør og i mange andre typiske IT-jobs. Hvis din direktør har mulighed for at se, hvem der arbejder, og hvem der ikke gør, så har uddannelsesstederne også. De adspurgte censorer svarer jo også, at de sagtens kan bedømme individuelt, selvom der er tale om et gruppeorienteret oplæg.
Gravatar #4 - west
5. dec. 2005 18:34
- Vi afskaffer gruppeprøver, men vi gør det med omtanke. Regeringen lægger vægt på, at eksamensbeviset tilhører den enkelte og derfor også skal afspejle den enkeltes viden og kompetence. Individuelle prøver skal derfor være den absolutte hovedregel i fremtiden. Vi gør det fordi, vi vil vide, hvad den enkelte kan. Og det finder man altså bedst ud af ved at eksaminere enkeltvis, siger undervisningsminister Bertel Haarder.

Jotak, +1 til Haarder. Min underskrift vil sgu heller ikke være at finde på den side.
Hvad er der, er i bange for at folk skal finde ud af at i ikke duer til en skid ?

(jaja ..... undskyld ...... men man kommer sgu nemt til at opfatte jer sådan. Argumenter, tak :)

Edit: Så så man lige Acro lave turbo-indlæg ... okay, det var vel et argument ..
Gravatar #5 - Bubel
5. dec. 2005 18:40
Er der en side hvor man kan stemme for afskaffelsen af gruppeeksamen?

Jeg har også været udsat for en gruppeeksamen, hvor jeg synes jeg havde kunnet præstere væsentligt bedre. Hvis censorerne ikke skulle bruge så lang tid på, at finde ud af hvor lidt et par af mine klassekammerater vidste om emnet.
Den karakter der blev giver var hverken sigende for mig eller for mine klassekammerater.
Gravatar #6 - martinv
5. dec. 2005 18:54
Jeg sidder selv og er begyndt på uni hvor vi sidder i 6 mands grupper og skal skrive en rapport. Jeg syntes at det måske er lidt tabt at man ligger så meget vægt på gruppe arbejdet hvis man alligevel skal til eksamen individuelt. Dog skal det lige nævnes at ifølge forslaget så skal man skrive i rapporten hvem der har lavet hvad og så forudsætter jeg da at man hovedsageligt kommer op i det man selv har skrevet.

Jeg kan så godt se at individuel eksaminer kan være en god ide, for at eleminere de elever som "fedter" sig igennem en uddanelse.

Men syntes dog at det er lidt for tidligt at hyle over det da det ikke er noget de gennemfører fra dag til dag. Vent til at de har udarbejdet det hele og se hvordan det så ser ud.
Gravatar #7 - sKIDROw
5. dec. 2005 19:01
#3 Acro

Jeg er helt klar tilhænger, af så mange gruppe opgaver, som man kan få tid og plads til. Træning i samarbejde, er skam en god ting. Men ser ikke sammenhængen til, at prøverne også behøver være på den måde.

Hvilket jeg også ser andre, komme med gode grunde til at være skeptisk overfor.
Gravatar #8 - Cyrack
5. dec. 2005 19:24
Her må jeg så sige at jeg helt klart er tilhænger af gruppeeksamner:
Mange mennesker har problemer med at huske større tekster og facts, hvilket betyder at man vil klare sig relativt dårligt i en alm. eksamen. I en gruppeeksamen støtter man hinandens hukommelse og hæver hinanden op, uanset om man kan lide det eller ej. Det samme sker på en arbejdsplads, og derfor er det, i mine øjne, direkte tåbeligt at gøre eksamensmiljøet endnu mere fjerntliggende i forhold til det arbejde man skal udføre når man er uddannet. De fleste kender nok 2+2=5 reglen, der siger at med en synergieffekt bliver en gruppe bedre end summen af enkeltpersonerne.
Virksomhederne vil gerne have denne effekt, de studerende (i hvert fald de fleste) ønsker den og uddannelsesinstitutionerne ønsker den. Hvorfor så ikke udnytte at vi er gode til det?
Gravatar #9 - Simm
5. dec. 2005 20:36
Det er lidt af en kovending.. da jeg var færdig på HHX i 2001 var alle sikre på at gruppeeksamener var fremtiden. Jeg synes også det er en bedre eksamensform, fordi man i planlægnings- og udarbejdelsesprocessen får de andres holdninger og idéer med, og det gør ens rapport bedre, fordi man så måske bliver inspireret til at se en ting fra en anden vinkel end man havde regnet med.

Selvom vi havde hver vores lille del, så skulle vi stadig forsvare de andres del af opgaven, hvilket gjorde at det var svært at "gemme" sig.

Som sKIDROw nævner så er der også samarbejdsdelen af en opgave. Ude på arbejdsmarkedet du'r det sjældent at man er en enspænder. Jeg ved godt at der er rigeligt med gruppearbejde udenfor eksamensperioderne, men har man sagt A, så må man også sige B.
Gravatar #10 - Saxov
6. dec. 2005 13:19
#4,
Regeringen lægger vægt på, at eksamensbeviset tilhører den enkelte og derfor også skal afspejle den enkeltes viden og kompetence.

En gruppe eksamen gør det ikke nødvendigvis sværre at vurdere den enkeltes viden og kompetence - måske gør det det for uerfarende censorer, o.l. men jeg vil sige at min erfaring med gruppe eksamner på såvel HTX som på AAU, har været at mine lærer/lektorer og censorer har været fint istand til at sortere ud i de enkeltes kompetancer.

Hvad er der, er i bange for at folk skal finde ud af at i ikke duer til en skid ?

Jeg er skam ikke bange for at folk skal finde ud af hvorvidt jeg duer til noget eller ej. Men hvis forslaget går igennem betyder det at har jeg foreksemplet skrevet hovedparten af indledningen, forordet, 2 afsnit rundt om i analysen, og nogle konklusions afsnit, er det det jeg skal op i til en eksamen, ikke om jeg faktisk kender noget til det samlet produkt jeg har skrevet under på jeg har været med til at lave.
Dette vil betyde at der vil blive konkurrance i gruppen om at skrive de "point givende"/"vigtige" dele af rapporten - modsat at man sørger for at arbejdsbyrden bliver lavet som en gruppeprocess.

Jeg har også været udsat for en gruppeeksamen, hvor jeg synes jeg havde kunnet præstere væsentligt bedre. Hvis censorerne ikke skulle bruge så lang tid på, at finde ud af hvor lidt et par af mine klassekammerater vidste om emnet.
Den karakter der blev giver var hverken sigende for mig eller for mine klassekammerater.
Jeg har også prøvet at en almindelig eksamen hvor lærer og censor ikke gav en specielt sigende karrakter, derfor mener jeg ikke at individuelle eksamner skal afskaffes... ;)
Som det er nu, er vi her på SW-linien på AAU til eksamen i 5 timer, hvor den første bliver brugt til at præsentere hele projektet, og derefter er der 4 timer hvor lektor og censor spørger rundt i hele rapporten.
Så for en 5 mands gruppe giver det ca 1 times eksamination til hver - hvor vi blot kan bygge videre på hinandens eksamination. Modsat vi hver skulle ind til en 1 times eksamination hvor vi ikke viste hvad andre havde sagt og ikke sagt - derfor vil vi ikke kunne svare specielt dybt, med mindre lektorer skulle bruge meget tid på at forklarer hvor dybt de havde kendskab til emnet, eller hvor dybtegående en forklaring de gerne vil have.

Jeg kan så godt se at individuel eksaminer kan være en god ide, for at eleminere de elever som "fedter" sig igennem en uddanelse.
tro mig, de elever der forsøger at fedte sig igennem får det hårdt og bliver i et vist omfang luget ud til eksamnerne - og dem der ikke bliver det, ja det hersker en vist selvjustits blandt de studerende, for der bliver jo snakket om hvem der fedter sig igennem studierne. og det er svært for folk med sådan et rygte at finde en gruppe næste semester.
Gravatar #11 - salva
6. dec. 2005 16:33

Du har lige fremsagt størstedelen af de argumenter, som alle, der gerne vil bibeholde gruppeeksamen, mener.

Summasummarum er, at der ingen problemer er I at give en individuel korrekt karakter til en gruppeeksamen når kriterier som nok tid (1 time til fremlæggelse + 1 time ekstra pr. gruppemedlem) og med en erfaren (og selvfølgelig rimelig) censor.

Jeg vil mene, at individuelle er mere usikre hvad angår korrekt karaktérgivning. Og dette ikke mindst til fx de mundtlige eksamener, hvor karakteren afhænger af, hvad man tilfældigvis har læst mest på.

At lave gruppearbejde uden gruppeeksamen er ikke noget der styrker den enkelte .. Tværtimod. Der kan jeg igen referere til argumenterne i #10.

Og jeg/nogen herinde er tydeligvis ikke de eneste, der mener dette; 9779 har allerede skrevet under på http://www.bevargruppeeksamen.dk .
Gravatar #12 - Nasp
6. dec. 2005 18:00
Man står da langt stærkere som en gruppe, og det er da en vigtig del af dagligdagen, hvem ude i erhvervslivet arbejder alene? Det er der da ik ret mange der gør, og tror gruppearbejde er vigtig. For det er vigtig at vi lære at kommunikere med hinanden og arbejde sammen. Hvis de afskaffer gruppeeksamen kan det være nogen vil undlade at arbejde i grupper fordi man ikke behøver det og så kommer ud i erhvervslivet med gode karaktere men kan ikke finde ud af at arbejde sammen med andre det holder jo ikke.

Helt klart 2+2=5
Gravatar #13 - oleo
7. dec. 2005 10:56
Jeg kan huske første gang jeg hørte om gruppe eksamen. Jeg troede ikke på det.
Gruppe eksamen er en selvmodsigelse i sig selv.
Den eneste grund til at der er så stor opbakning om at bevare dette er da fordi det er en sovepude.
Gud hvor har jeg tit hørt følgende:
... men det er en gruppe eksamen så ... . . .
Gravatar #14 - KaW
7. dec. 2005 12:47
#13 >
Jeg har været til eksamener hvor karakterne lå på både 6 og 11 hos medlemmerne af den samme gruppe. At du hører det "Men det er en gruppe eksamen så.." viser jo ikke noget om arbejdsformen er fair eller ej, bare folks generelle opfattelse af situationen.
Gravatar #15 - DUdsen
7. dec. 2005 15:28
#13 i folkeskolen er det men det behøver ikke værre en sovepude og som det er nævnt før så gives der nogle gange differentierede karekterer.

Gruppe eksamener kan værre en rigtig giftig ting hvis man er doven for du risikere at skulle ind og forsvare en rapport med afsnit du ikke selv har skrevet og blive bedømt på det, det er i princippet sådan at man kommer til individuelt krydsforhør i den afleverede rapport, hvilket man selvfølgeligt kunne dyrke mere, men det regerigen gør er det stik modsatte nemligt at fratage et gruppe medlem pligten til at have overblik over et helt projekt's fagstof og fjerne den evaluering af samarbejdsevner der også ligger i en gruppe eksamen.
Og i ehvervslivet sidder man ikke længere alene på sit kontor med sit eget lille projekt.

Faktisk er en individuel opgave der eksamineres via "multible choice" test eller tilsvarende mindre krævende for den studerende da man istedet for at fokusere på overblik og forståelse skifter fokus til udenadslære, og tager hele samarbejds aspektet væk fra eksamen, hvilket måske ikke er smart når man skal ud og fungere i ehvervslivet der i højgrad benytter sig af teams, fremfor hirakiske systemer i fordismens gamle ånd.

Man skal måske ikke bare sige at gruppe eksamener er den hellige gral men at undlade en potientielt temmeligt krævende eksamensdiciplin er da godt nok lige en tand for tåbeligt, selvom det at kræve individuelle karekter samt suplerende indiividuel eksamination måske ikke er tåbeligt
Gravatar #16 - ZOPTIKEREN
7. dec. 2005 16:57
Sovepude? Hvis gruppeeksamen er en sovepude på danske universitetsuddannelser, så er det ikke eksamensformen, men uddannelsen der er noget galt med. Niveauet burde være så højt, at du ikke kan komme sovende igennem din uddannelse.
Gravatar #17 - mat
7. dec. 2005 18:37

Hvorledes mener du at en gruppeeksamen er en sovepude? At indstillingen er at; de andre nok kan svare på det jeg ikke kan, eller; at det spørger de nok ikke mig om når der er de andre?
Hvis alle tænker derefter får de nok ikke verdens bedste karakterer i den gruppe ;)

Og tror du selv at dem der går på universiteterne idag vil have en sovepude, eller tror du de går der for at lære noget?
Gravatar #18 - salva
7. dec. 2005 22:50
#13, jeg ved ikke om du har læst argumenterne igennem fra folk, der har været igennem gruppearbejds-eksamerne på videregående uddannelser ... Men hvad du siger, er direkte en provokation imod dem der årligt slider i det for at kunne bestå i en eksamen med deres kammerater.

Dét er IKKE en sovepude. Det er det måske i folkeskolen, men det er en helt anden sag. Den sag vi har med at gøre nu, er på alle videregående uddannelser (inkl fx HTX). Og dér kan man altså ikke bruge andre som støttepude, da censor i snit har 40-50 min til at udspørge hver studerende... Tænk på længden af gruppeeksamerne... en 5 mand/kvinde-gruppe kommer snildt op til en gruppeeksamen, der varer 4-5 timer ...

oleo, hvis du har nogle konkrete argumenter eller beviser for din påstand om sovepude, så er vi nok mange, der gerne vil se på det :)

Gruppeeksamen er ikke perfekt, men siden der bruges langt mere tid til bedømmelse til gruppeeksamen samt den tværfaglighed, der netop ligger i gruppearbejde, så er det langt at foretrække ift individuel-eksamen, hvor de fleste resultater enten afhænger af, hvordan man har det den dag osv ...
Gravatar #19 - KaW
8. dec. 2005 07:14
#18 >
Nu snakker du om gruppe-eksamen til HTX-uddannelsen, sidder personligt selv på den uddannelse (Dansk-læreren er lige kommet ind ad døren, og vi skal snakke om den bog jeg terpede igennem igår :)), gruppe-eksamen er med den nye reform fjernet fra HTX-uddannelsen, vi har nogle månedlige projekter og dem skal vi lave i grupper, og nogen af rapporterne skal vi lave selv.
Det skaber forvirring at noget skal laves i grupper og noget selv, da det afhænger af lærerens holdning til at aflevere sammen, og nogen mener at vi selv er uden om det hvis vi afleverer sammen da vi skal individuelt op til eksamen.
Gravatar #20 - Simm
8. dec. 2005 15:45
19470 underskrifter pt. .. det taler da vist sit tydelige sprog. Så er det nu beslutningstagerne skal vise at vi har demokrati her i landet.
Gravatar #21 - plazm
9. dec. 2005 14:07
Trods jeg ikke bliver ramt af individuelle eksamener i samme grad som andre, skyldes at jeg bliver færdig i år, og derfor ikke rammer ind under den nye lovgivning, men ud over argumentet for at det er sådan man arbejder i erhvervslivet, så vil jeg også mene at en gruppeeksamen har sin ret, når vi snakker om selve eksamensøjeblikket.

Jeg har set flere af mine kammerater som klarer sig udemærket gennem hele året med en fin karakter og virkelig kan sit stof, men går helt i selvsving når de kommer til at stå ene overfor censor og lærer, og ender med en middelkarakter, selvom de sagtens kan meget mere. Og så ser man de selvsamme personer få den højeste karakter(på skolen, ikke 13 ;) ) til gruppeeksamen, fordi de netop er stærke til at supplere hinanden og arbejde sammen.

Desuden mener jeg at den individuelle eksamen går ud på at have den bedste klæbehjerne/største og hurtigste harddisk til at lagre pensum på, og knap så meget på, om du er engageret i dit arbejde, som tydeligt vil kunne ses til en gruppeeksamen.
Gravatar #22 - DivineANT
9. dec. 2005 17:21
Jeg læser på Aalborg universitet, hvor problemorienteret gruppearbejde, og efterfølgende gruppe eksamen er det grundlæggende tema for hele institutionen.
Eksaminationer kan vare op til 6 timer, hvor der efter en fremlæggelse bliver diskuteret og spurgt om alt hvad der står i rapporten. Dette betyder at censor efterfølgende har en udemærket ide om hvordan hver enkelt ligger fagligt, og karakterene bliver i sagens natur så også individuelle.
Endvidere er der mulighede for at gå langt mere i dybden da man kun én gang sakl igennem en projekt fremlæggelse, som jo dybest set vil være ens for hele gruppen.

Hvis man igennem et længere projekt forløb skal til at skrive navn på hver enkelt del af rapporten er det ikke længere en gruppe der arbejder mod et fælles mål, men derimod en kamp om at få sit navn på de vigtige dele. Som der arbejdes nu er det ikke muligt at kunne sætte et enkelt navn på hver del i rapporten, da alt bliver skrevet, revideret, omskrevet, sammenflettet osv. af hele gruppen.

Rent pensummæssigtgår man ud fra at hele gruppen har styr på alt hvad der dækkes af rapporten. Eksamineres man kun i det man selv har skrevet har man skåret pensum ned til, i en 5 mands gruppe, en femtedel.

Men alt dette ved bertel haarder og helge sander intet om, eller de vil ikke høre på det. Læser man deres svar på spørgsmål omkring begrundelsen for afskaffelsen kan man se at det er en højtlæsning af deres pressemeddelese, som består af antagelser om at erhvervslivet ønsker individuelle eksaminationer (det forholder sig dog omvendt) og deres gennemgående argumentation er "Fordi det er regeringens politik".

Det kunne være man skulle begynde at argumenterer på linie med dem. Jeg ville gerne se en censor i hovedet hvis min eneste argumentation er "Fordi jeg siger det"
Bertel og Helge, det bliver squ en 03.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login