mboost-dp1

Børn og telefoner! Hvorfor?

Gå til bund
Gravatar #1 - demiurgos
9. aug. 2005 20:02
ADVARSEL: Jeg vil nu brokke mig. Ikke fordi jeg tror det ændrer noget eller at jeg kan gøre verden til et bedre sted, men simpelthen fordi jeg har behov for det!

Jeg faldt lige over denne artikel, og tænkte: hvad fanden laver børn med mobiltelefoner? Jeg fatter det simpelthen ikke. 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12 år, jeg er ligeglad. Hvad skal man bruge en telefon til i den alder? Indrømmet, jeg ved ikke præcis hvornår man har brug for en telefon, men det øjeblik man selv kan betale for skidtet ville være fair i mine øjne. Tilbage til det store dillema: hvad laver en 8-9 årig med en mobiltelefon? Jeg er kommet frem til følgende mulige årsager:

1. Ungen har nogle elendige, viljesvage forældre, som bare ikke kunne bære at sige nej, da ungen hulkede: "Jamen alle de andre har også en!"
2. Ungen har én eller to overpylrede forældre (sandsynligvis moren) som forlanger at blive ringet op hvis ungen skraber et knæ.
3. Ungen har én eller to mentalt forstyrrede forældre som sporer ungen via telefonen for konstant at vide hvor han/hun er henne.
4. Alle de ovenstående.

Heldigvis er der nu, som vi ser, kommet et produkt til den "ansvarlige" forælder, så der kan holdes kontrol med ungens telefonforbrug. Hvad med det her: lad være med at give ungen en telefon i første omgang?? Tadaaa, problem løst!

For at opsummere: børn har ikke brug for telefoner, moderne forældre er nogle elendige slapsvanse og diverse firmaer lever højt på det!

Så er jeg færdig for denne gang...
Gravatar #2 - sorenlyder
9. aug. 2005 20:09
kunne ikke give dig mere ret!!!!
Gravatar #3 - The-Lone-Gunman
9. aug. 2005 20:19
Tjah, hvorfor ikke? Hvad er problmet i at de har en mobiltelefon?

Bevars, de har ikke brug for den, men derfor kan den da stadig være rar at have. Jeg har da stengt taget heller ikke brug for min mobil, men jeg har valgt at have en, fordi det gør mange ting meget nemmere; fx at ringe efter en taxa når det bliver den tid på natten, eller aftale mødesteder med vennerne - eller bare til almindelig kontakt.

Kan børn ikke også bruge en mobiltelefon til noget? Hvis de kommer fra en familie med råd til det, hvad er problemet så?
Gravatar #4 - demiurgos
9. aug. 2005 20:29
#3 (The-Lone-Gunman)
Tja, i princippet er det vel ikke det store problem, men så skal de dæleme også holde dem væk fra klasseværelserne. Lærere skal have autoriteten til at konfiskere mobiltelefoner! Ud over det tror jeg bare det er en slags miniatureoprør mod tendensen til at børn ikke kan få lov at være "børn" mere. De skal klædes som teenagere, de skal have telefoner og al den slags. Kald mig "gammeldags," men mine børn (hvis jeg får nogen) får ikke lov at gå klædt som 16-årige når de er 10. Igen, når de kan betale for det, så er det deres sag - næsten :)
Gravatar #5 - Snoop
9. aug. 2005 21:13
Det sagde de ældre sikkert også da alle børn ville have en VIC-20, PlayStation what so ever.
Og om 10 år er der sikkert en anden ting som børnene på det tidspunkt vil have, og får, som dem der er børn nu, finder forkert.
Gravatar #6 - amokk
10. aug. 2005 00:59
Overordnet er jeg ikke imod at børn har en mobiltelefon, og kan godt se det praktiske i det.
Men der skal selvfølgelig være grænser. IMHO går grænsen der, hvor børnene er store nok til at færdes og lave ting i deres fritid hvor de ikke er under opsyn af voksne - dvs. mens de går i børnehave, fritidshjem osv. er det ikke nødvendigt. Men når de er gamle nok til at tilbringe eftermiddagene forskellige steder, f.eks. cykle rundt og besøge deres kammerater eller fritidsklubben, kan det være praktisk nok for dem med en mobiltelefon.

Det skal dog ikke som en slags forkælelse, men udelukkende af praktiske årsager. Derfor skal de selvfølgelig have en spærring på deres forbrug, så de fx. kun kan bruge 50 kr om måneden, ud over det de bruger på at ringe til mor og far. Og selvfølgelig skal de ikke have den nyeste smarte kameramobil, bare fordi de plager. En mobiltelefon til et par hundrede, og så et forbrug på 50 kr om måneden er ingenting i en børnefamilies budget, tænk på hvad det koster at børnene går til ridning, fodbold, skydning, spejder, stavgang og alt det andet.

Den største bekymring, ud over at de er nemme ofre for tyveri og render rundt med halvdyre apparater, er selvfølgelig at produktivitet og indlæring bliver svækket, hvis de sidder og SMSer mens der er undervisning i skolen, eller senere, når de får et arbejde. Der er brug for nogle regler som ungerne kan respektere, IMHO ville det være fint hvis teleselskaberne kunne tilbyde løsninger hvor man som forældre kunne vælge at udelukke telefonen fra netværket i bestemte tidsrum, som f.eks. når der er timer i skolen. Hvis jeg havde børn, og de havde mobil, ville jeg da gerne betale 50 kr om måneden for, at de ikke kunne sidde med deres mobil i timerne i skolen. Evt. kunne skolerne gøre noget ved problemet selv, og opstille mobil-jammere som var aktiveret i klasseværelserne mens der var undervisning, synkroniseret med skolens klokke der ringer ind og ud.

Når alt kommer til alt må man bare indse at mobiltelefonen har skabt et behov for sig selv. Vores samfund har ændret sig meget de sidste 10 år, og vi er ikke længere så gode til at være bundne af faste aftaler, og vi har mere travlt, og en mere dynamisk hverdag. Dette er både godt og skidt, men nok ikke til at lave om...
Gravatar #7 - warren
10. aug. 2005 04:46
På en måde forstår jeg dig godt, men jeg holder nu mest på at børn skal ha' ret til en mobil - hvem har sagt at mobiler kun er en voksen ting. De forældre jeg hader mest, er dem der køber sexet tøj til deres små piger, hvad tænker de på ?

For at vende tilbage til mobilen igen, så kunne jeg ikke finde på at købe en mega dyr mobil til mit barn, det skal bare være en 'papmodel' - der lige præcis kun kan ringe og modtage opkald, og sende sms. Det kan godt være at mit barn vil blive drillet med at ha' en gammeldaws mobil - men så må barnet sgu bare forsvare sig selv - det gjorde jeg sgu selv den gang jeg var barn, da jeg ikke lige havde det 'rigtige' tøjmærke på. Børn skal sgu lære at man ikke bare skal 'købe' sig til at være 'in' - hvis i følger lidt med i nyhederne, så ser i osse at mange unge, især piger laver tyveri af mærketøj o.s.v... Damnnnnn mand - jeg har kun en ting at sige - slå dog fra jer, og brug jeres mund, og ignorere gruppe presset, når alt kommer til alt så er det selve personen folk kan li' så fat det dog...
Gravatar #8 - demiurgos
10. aug. 2005 07:48
#7 (warren)

De forældre jeg hader mest, er dem der køber sexet tøj til deres små piger, hvad tænker de på ?

Helt sikkert!

Det kan godt være at mit barn vil blive drillet med at ha' en gammeldaws mobil - men så må barnet sgu bare forsvare sig selv - det gjorde jeg sgu selv den gang jeg var barn, da jeg ikke lige havde det 'rigtige' tøjmærke på. Børn skal sgu lære at man ikke bare skal 'købe' sig til at være 'in'

Godt sagt! Lær ungerne lidt selvstændighed og viljestyrke, fremfor bare at give dem hvad de vil ha' fordi de plager.

Damnnnnn mand - jeg har kun en ting at sige - slå dog fra jer, og brug jeres mund, og ignorere gruppe presset, når alt kommer til alt så er det selve personen folk kan li' så fat det dog...

Igen, godt sagt!

#6 (amokk)

Når alt kommer til alt må man bare indse at mobiltelefonen har skabt et behov for sig selv. Vores samfund har ændret sig meget de sidste 10 år, og vi er ikke længere så gode til at være bundne af faste aftaler, og vi har mere travlt, og en mere dynamisk hverdag. Dette er både godt og skidt, men nok ikke til at lave om...

Du har nok desværre ret :) Sjovt at du nævner den der med aftaler i øvrigt. Jeg har nemlig observeret en tendens til at folk tror det er helt fair at hoppe til og fra aftaler som det passer dem, bare fordi de har sendt en fucking sms. Grrrrr... Mobiltelefonen har satan skabt ;)

Jeg er vist nød til at indrømme at "problematikken" er lidt mindre sort-hvid end jeg først lagde op til... Det var også bare brok :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login