mboost-dp1

Boykot Windows XP og Longhorn

Gå til bund
Gravatar #1 - Nvidiot
10. jul. 2005 13:17
Efter at have brugt min kostbare tid på at indtaste det lortelange registration-nummer gik noget galt.
Stor var min overraskelse da jeg fandt ud af at Windows XP ikke længere kunne aktiveres online. Alle NIC's i orden, what gives?
Med småt kunne jeg nu læse at jeg havde "overaktiveret" min dyrtkøbte licens og at jeg nu kunne ringe ind til en eller anden "du er nu nummer #57 i køen *bjældeklang bjældeklang*"-Microsoft supporter.
Hvis jeg gad bruge penge på telefonen, indtaste endnu et nummer som er dobbelt så langt som registrerings-nummeret samt fortælle ham purken at jeg formaterer min Windows XP computer regelmæssigt fordi hans makkere ikke kan programmere, så var jeg nok pisseligeglad.
Nåh nej, det er jo derfor det kaldes en "licens".

Jeg læste på en side engang hos Microsoft der udtrykkeligt skrev at man kunne formatere og installere Windows XP ligeså tosset bare man ikke ændrede den vilde hardware så Windows ikke kunne kende computeren.

Et eller andet lille crackerdyr har næppe de samme problemer, hverken med registration-nummeret eller aktivering af Windows.

Tak for kaffe!

Jeg vil gerne opfordre til at folk der bare er _lidt_ seriøse med deres computer, programmører, grafikere, ikke kan lide at blive røvrendt og som kan lide muligheder at prøve FreeBSD/*Nix eller Linux! Giv dem et forsøg!
Med lidt tweaking er det med stor sansynlighed mulighed for at få netop DIN ynglingsapp eller spil til at virke under *Nix/Linux.

Gå ind på www.linuxdistro.org og læs lidt om de forskellige distrobutioner!

Kom væk fra de latterlige licenser, lange døje installationer, spildt harddisk plads, intet eksisterende sikkerhed (Windows Update, Windows Firewall og MSN Toolbar! Who are you fucking kidding?), opdateringer når "DE gider", bloated dyre Officeprogrammer, undgå "Give Them All You Got"-installationer, bedst af alt - Undgå de exploits som Windows miljøet idag er plaget af!

Vær en go' dreng...
Skift til *Nix/Linux idag !!!
Gravatar #2 - BurningShadow
10. jul. 2005 13:24
Det må have været ultimativt surt show...

Det fedeste var da nogle MS folk, for nogle år siden var ude hos et lille bitte firma, for at se et lille skodprogram, der aldrig virkeligt blev til noget.

Noget af det MS gutterne ikke kunne lide, var den "alt for lange" licens nøgle. De mente ikke at det var brugervenligt, når nøglen var lang. Hvor lang var den så, spørger i sikkert jer selv. Den var præcis lige så lang som nøglen til Windows 98 :-D
Gravatar #3 - Mort
10. jul. 2005 14:09
Hvis du bliver så gal på Microsoft over at du skal ringe og få oplyst et aktiverings nummer, bare fordi du har skiftet hardware og geninstalleret din windows mere end 3 gange, så tror jeg virkelig ikke du har hvad der skal til for at køre *Nix/Linux.

Hvem vil du fokusere din vrede på når du ikke kan finde ud af at installere det eller omkompilere systemet eller bare finde de drivere som du har brug for når du nu for 4. gang har skiftet hardware ?

Jeg forstår godt at du kan blive sur på dit operativsystem, når det ikke gør som du forventer, men forvent ikke at nogen af alternativerne er lettere at have med at gøre - For var de det var der nok lidt flere som brugte dem, når man tager i betragtning af hvor mange der hader Microsoft.
Gravatar #4 - Nvidiot
10. jul. 2005 14:21
#3 Du er helt galt på den. Jeg er godt inde i FreeBSD miljøet og har kørt med Slackware i over 2 år og studerer C/C++. At få en ussel Makefile til at makke ret klarer jeg nemt via FreeBSD's utroligt effektive ports collection (en feature som Windows Update og Baseline Security Analyzer kun kan drømme om!).
At jeg kører Windows XP skyldes kun min passion for at lave musik med Buzz Tracker og ModPlug.

Grunden til at man bliver sur er jo netop at man ved at det Microsoft foretager sig kan laves så ekstremt meget bedre og mere simpelt, ikke?

Naturligvis er en metode hvori brugere skal indtaste en lang registreringskode, bagefter ringe til en Windows supporter og oplyse et langt digit "kontrolkode" og få oplyst en NY registreringskode og derefter aktivere Windows med den, ikke en holdbar løsning!
Gravatar #5 - DUdsen
10. jul. 2005 15:23
Jeg har et eller andet sted aldrig set logikken og aroancen bag denne her chikane af betalende brugere, for dem det netop ikke rammer er de avancerede piratkopister der har en corp-key eller en eller anden cracket windowsXP der ikke behøver aktivering.
Det virker dybt åndsvagt at pisse sine kunder af på den måde!

#3 vreden kommer typisk fordi man ikke er ramlet ind i en mur der hedder teknikken men at MS har valgt at chikanere dig på den måde, og så er linux altså ikke så svært at håndtere når vi taler det basale med at få et funktionelt system frem, så man kan google en løsning på evt små problemer, hvilket ikke er mugligt med en winXP box der ikke bliver 100% patch'et, eller registreret!
Gravatar #6 - KaW
10. jul. 2005 16:22
#1 >
Sidst jeg skulle fixe en Windows XP maskine var jeg ude for noget lignende. Aktiveringsperioden var overskredet (De 30 dage man har til at aktivere, bruger man eller opgraderer man til SP2 forsvinder den periode og du skal aktivere med det samme).

Den gider ikke aktivere og siger jeg skal ringe til et nummer, hvilket jeg har prøvet før (Med stor skuffelse da jeg fik fat i en svensker/nordmand og ikke forstod ham), og fandt ud af at der var selvbetjening, man skal skrive en lang kode ind og får en lang kode tilbage, efter at have prøvet det to gange opgav jeg og måtte snakke med en supporter. Jeg får så overraskende nok fat på en dansker, og hun beder mig om mit serial, det har jeg ikke lige ved mig og måtte lede efter mit cover, og sagde til hende at så var det lige meget da jeg ikke kunne finde det. Så får jeg en kode af hende, den indtaster jeg og det hele virkede fint.

En ting der undrer mig er at jeg slap for både at nævne mit serial og den kode de skal have.

Det er utroligt man skal gennem alt det.
Gravatar #7 - Nvidiot
10. jul. 2005 16:34

En ting der undrer mig er at jeg slap for både at nævne mit serial og den kode de skal have.

Hmmm... det må have været en praktikant :)

Jeg har ikke ringet ind til dem endnu. Bare tanken om at jeg engang i fremtiden skal have nået 'max' antal installationer og ringe derind igen er umenneskelig.

Som du selv ved er det en ekstrem lang kode man skal remse op, og det er jo ikke just hvad man kalder for 'produktivt arbejde'.
Gravatar #8 - jeldtoft
10. jul. 2005 23:15
#1 Jeg forstår godt situationen du er i, men jeg har meget få problemer med mit windows, jeg kan lide deres software, og jeg er glad for at have betalt licens til dem. Jeg synes Microsoft er et hæderligt firma, der laver god software.

Ser frem til longhorn, og til at købe det.

PS. Har aldrig haft registrerings problemer
Gravatar #9 - amokk
11. jul. 2005 20:52
#8 vær du glad for at du ikke har haft registreringsproblemer... du har nok bare ikke formatteret din PC nok gange så. der er ikke noget mere RØVsygt end at ringe til MS for at aktivere sin windows, og sidde i et kvarters tid og taste numre, for derefter at vente på en supporter, som blot stiller én videre til en maskine som fortæller en unlock kode.

HVORFOR I HELVEDE kan dette ikke bare foregå over internettet?

jeg oplevede sågar, at min nyinstallerede windows pludselig ville aktiveres igen, fordi jeg havde ændret nogle BIOS indstillinger, hvor galt er det ikke?

jeg er ked af at det skal være sådan, men faktum er at installation og opsætning tager ca 20 min længere tid for mig, når jeg installerer en lovlig windows, end når jeg smider en ulovligt kopieret corporate udgave ind.
Gravatar #10 - Mort
12. jul. 2005 08:29
#9 Der er en meget enkelt grund til at det skal være så besværligt at registrere en Windows XP. Det er simpelthen fordi der er så mange mennesker i dag der synes at alt software skal være gratis, så de synes det er helt iorden at kopiere en Windows XP til gud og hver mand og ikke nok med det, så bliver de samme mennesker pisse sure hvis det stadig ikke virker ordentligt (Hvorfor faen går alle de penge de ikke har betalt ikke til at udvikle noget ordentligt software ?).

Havde alle og enhver bare været ærlige mennesker som betalte for deres Windows, ville i ikke sidde med det her problem lige nu, så i kan takke piraten ved jeres side for at Windows XP nu ikke længere er let at registrere.
Gravatar #11 - BurningShadow
12. jul. 2005 08:47

Jamen piraterne har jo netop alle disse registreringsproblemer, da de bruger crackede versioner.
Der er udelukkende de ærlige brugere de chikanere.
Gravatar #12 - amokk
12. jul. 2005 10:15
#10 som ulovlig bruger af windows XP sparer man både tid og penge, så hvor er fordelen ved at købe en licens nu, hvor man skal igennem et tal-helvede for at aktivere en lovlig udgave?
Gravatar #13 - Mort
12. jul. 2005 12:22
#11, #12: Det er ikke lettere at registrere en lovlig købt XP end at få et pirat kopi til at virke, men var det ikke for piraterne ville Microsoft ikke spilde tid på at prøve at kopi beskytte deres software på den måde at det irriterer de brugere der betaler for den.
Gravatar #14 - amokk
12. jul. 2005 12:26
#13 det er muligt det er pga. "piraterne" at de beskytter den. men faktum er, at piraterne er ligeglade, da de kører corp. versioner, så intet er opnået. tværimod bliver de lovlige brugere straffet
Gravatar #15 - drbravo
12. jul. 2005 12:43

Har du et bedre forslag til hvad de skal gøre i stedet?
Gravatar #16 - jeldtoft
12. jul. 2005 12:48
Tror du ikke vi kunne smide et link til denne diskution, til microsoft support, kunne måske være de ville tage emnet op.
Gravatar #17 - amokk
12. jul. 2005 12:53
#15 tja, de kunne bevare internet-aktiveringen.

har du nogen sinde prøvet at aktivere via telefon, så ville du vide hvor åndssvagt det er, du venter ca 10 min for at tale med en person, som efter 5 sek. samtale stiller dig videre til en maskine som læser en aktiveringskode op for dig.

dvs. man kan stadig installere XP så tosset man vil, man skal bare lige ringe ind og aktivere, og man kan være 100% sikker hver gang, på at få udleveret aktiveringskoden, så det kunne lige så godt køre over internettet.
Gravatar #18 - DUdsen
12. jul. 2005 16:07
#14 de har samme problem som apg der er ikke meget de kan gøre ud over skabe så megen vrede blandt deres kunder som overhovedet mugligt, og tvinge lovgiverne til at indføre fast betaling for MS windows uanset om du bruger det eller ej!
Det er lidt en lorte situation hvor de eneste vindere egentligt er de organiserede pirater, der ligepluseligt ikke kun sælger billigere windows men biligere value added windows!

#15 amokk hvad faen gør jeg så når jeg sidder 50mil sydvest af hvide sande og skal geninstalere windows, og kun har kontakt med omværdenen via satelit-telex, der er altså stadig steder hvor internet ikke bare er noget man har!
Gravatar #19 - amokk
12. jul. 2005 16:14
#18 der er ingen der siger at telefonaktivering ikke skal være en ekstra mulighed... den skal bare ikke ERSTATTE internetaktiveringen...

desuden har du 30 dage til aktivere, så du kan nok godt få maskinen på nettet inden de 30 dage (forhåbentlig)
Gravatar #20 - DUdsen
12. jul. 2005 18:04
#19 Well det er stadig et problem hvis boksen er monteret på en kutter/lystbåd, mange fiskere sejler med enten penta+(made in thyborøn) eller Sodena plotter software, og af forskellige grunde(12vDC-forsyning m.m.) og montering inden i et panel eller tilsvarende, kan man ikke lige tage boksen under armen og slutte den til adsl forbindelsen derhjemme!

Og igen Hvad skal automatisk internet registring gøre godt få hvis alt den går er at validere dit registringsnummer mod samme algoritme der ligger inden i installeren, det er netop chikane effekten der gør systemet atraktivt for MS, hvis du har rimeligt med penge og OEM licenser kommer med nesten al hardware, tjaa hvorfor så ikke spare dig for det besvær og ryste op med en ny licens.
Gravatar #21 - amokk
12. jul. 2005 18:42
#20 som jeg skrev i #19 "er er ingen der siger at telefonaktivering ikke skal være en ekstra mulighed..."

som internetaktiveringen er i dag, er det som du siger, blot at den validerer en random kode, som køres gennem en algoritme på serveren og sammenlignes med den windows regner ud...

og det er præcis det samme der sker når man aktivere via telefon, forskellen er bare at man skal sidde og taste en helvede bunke tal, plus at man skal vente på at der er en MS medarbejder ledig. hans eneste opgave er at sige "jeg stiller dig videre" og trykke på en knap så oplåsningskoden bliver læst op af en computer.
Gravatar #22 - DUdsen
12. jul. 2005 20:02
#21 og det sikre i hvilken grad imod piratkopiering?
Der findes da programmer på nettet der misbruge og teste imod samme algoritme, forskellen er vel at folk er mere nervøse over at ringe til MS end at prøve at snyde i telefonen.
Gravatar #23 - KaW
12. jul. 2005 22:35
#19 >
desuden har du 30 dage til aktivere, så du kan nok godt få maskinen på nettet inden de 30 dage (forhåbentlig)

Ikke hvad jeg har erfaret, jo i det helt gamle Windows XP (Uden service packs). Jeg havde en maskine stående som jeg havde samlet for en veninde, og jeg gad ikke lige aktivere (Doven er man vel) mens jeg satte den op. Jeg havde aldrig haft erfaring med SP2 da jeg somregel undlader at installere det, men ved hende her var det en smart ide og det gav lidt mere sikkerhed. Da SP2 så blev installeret og jeg genstartede, skulle jeg logge ind, da jeg loggede ind kom aktiverings-boksen, da jeg trykkede annuler røg jeg tilbage til login-skærmen.

Der var ingen vej udenom.
Gravatar #24 - SKREWZ
13. jul. 2005 00:34
Jeg erklærer mig enig. Skid på Windows, hvad end det betyder at bruge en cracket udgave, eller at tage sig sammen til at skifte til noget bedre.
Hvorfor? Jow, for tilsyneladende skider Windows på dig.

Geninstallér operativsystem i dag! :)
Gravatar #25 - Nvidiot
13. jul. 2005 01:55
I sagens natur tror jeg ikke kun det er piraternes skyld, men også Microsoft begrænsede kapacitet.

Hvis de nu havde muligheden for at inkludere en enestående enkrypteret n¢gle på *hver* eneste Microsoft software solgt, ville brugeren ikke skulle indtaste en serial-key.

Internet-aktivering ville naturligvis være n¢dvendigt, men her stopper ligheden også. Når brugeren aktiverer sin licens kan Microsoft se:

1) Der eksisterer kun en' registreret n¢gle af denne slags, lad ham få adgang til operativ systemet.

2) Hvis to af de samme n¢gler logger ind, bliver den sidste n¢gle nægtet adgang til operativ systemet.

Det vil naturligvis kræve at en MS server tjekker ens maskine engang imellem.

----

Om *Nix/Linux!
Holdte engang et foredrag i min klasse om FreeBSD og Linux og der var til min store overraskelse folk der var hysteriske over at få fingrene i en ISO med dem.

Tanken om at 100% af ens operativ system kan skræddersyes og automatiseres efter ens behov var en tanke der tiltalte mange.
Automatisering af software installationer uden at man skal sidde og trykke "Næste...Næste...Accepter...Næste...indtast serie-nummer...Næste... Indtast programsti... Næste...Næste... vent...vent...vent...vent... *kredse rundt om computer*... Næste...Næste...Færdig! Og d¢dssynden: Genstart computer!.... vente vente vent... Login/Password...vente vente... Start ny installation! Repeat!"

Jeg k¢rer idag udelukkende FreeBSD og kan allerede mærke hvordan velværet str¢mmer op i mig.
Gravatar #26 - Blinklys
13. jul. 2005 12:50
Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er en OEM version af Windows XP du har? Jeg har nemlig også fået dette problem, og jeg tænker lidt på om det er fordi Microsoft har spærret for nogle OEM aktiveringer, som denne nyhed beskrev for noget tid siden:
http://www.newz.dk/forum/item/53133/
Er der nogle der har dette problem med retail udgaven?
Gravatar #27 - Nvidiot
13. jul. 2005 14:24
#26 Det er retail licensen jeg har, så det problem skulle helst ikke ramme mig.

Men det gjorde det jo desværre alligevel. Har dog k¢bt min licens i en butik uden medf¢lgende hardware.
Gravatar #28 - cjoey
13. jul. 2005 16:09
Jeg har gjort Microsoft en kæmpe tjeneste. Jeg har købt windows XP og herefter installeret en corp. udgave uden aktivering. De tjener pengene, de sparer en telefonsupporter, jeg sparer irritationen over at skulle aktivere.
Gravatar #29 - Blinklys
14. jul. 2005 12:01
Prøvede lige at installerer min OEM igen i går, og så ville den pludselig gerne aktiveres :-S
Sidste gang da den ikke ville, havde jeg installeret SP2 før jeg prøvede at aktivere - åbenbart en dårlig idé, hvis den før har været aktiveret uden.

Jeg er rent ud sagt også ved at være skidetræt af Windows. Jeg vil hellere end gerne skifte permanent til noget andet, men jeg synes sgu godt det være svært at vende sig af med Windows - nogen der ved om man kan få et nikotin-plaster imod Windows hehe? Det kommer nok af at have brugt Windows igennem mere end 10 år, og man føler man kender det godt (på godt og ondt).

Jeg synes også det er irriterende at mange af de såkaldte "professionelle" er så ignorante overfor andre platforme end Windows. Det bedste eksempel jeg lige kan komme tanke om er webdesignere. De synes åbenbart at 10px Verdana er gudernes font, og sætter kun "font-family: 10px Verdana" i deres stylesheet. Hallo fjolser! Verdana er IKKE en webstandard. Verdana kan fint installeres på både *NIX og Mac, men den ligner lort IMO. Hvor lang tid tager det lige at sætte Bitstream Vera, Lucida Grande (som er gængse på andre platforme) og sans-serif ind i jeres font-family også?

Jeg har kørt adskillige Linux-distros på både desktop og server, men jeg synes de fleste af dem virker som lidt tilfældige klodsede sammenklaskninger af kernen og GNU værktøjerne. De eneste der har givet mig indtryk af at være godt gennemtænkte er Debian og Slackware. De andre har mest været oplevelsen: "Wow flot skrivebord! Øv buggy!" (herunder Mandrake, Fedora og SUSE). Gentoo har jeg et lidt blandet forhold til. Portage er smart, men jeg synes det er lidt for nemt at komme til at smadre noget i Gentoo - emerge-kommandoen er et kraftigt værktøj, men der er ingen reverse-dependencies (sidst jeg tjekkede), så man skal være forsigtig når man fjerner noget. Man skal også være forsigtig når man updater - især basale ting som glibc.

Nu har jeg så kørt FreeBSD på server igennem et stykke tid, og jeg tror jeg har fundet min plads her :D
Med Ports og portupgrade har jeg meget af det jeg kunne li' ved Portage (og der er reverse-dependencies ;)) Samtidig har FreeBSD faste releases, hvor man kan regne med at kerne og userland forholder sig i ro. Og hvis man vil have cutting edge, kan man jo evt køre FreeBSD-CURRENT. Jeg synes også af BSD'erne virker en del mere gennemtænkte end de fleste Linux-distroer.

Er der nogen her der bruger FreeBSD til workstation, og kan fortælle mig hvordan det kører? Jeg er mest interesseret i at køre GNOME. Jeg ved at der er nogle ulemper - Java kører kun uofficielt på FreeBSD, og f.eks. Flash-plugin mm skal emuleres. Og så findes omend endnu færre spil der kører på FreeBSD end Linux, men det kan jeg godt leve med.

Min store pointe er, at det at skifte OS er ikke altid en dans på roser, selvom man meget gerne vil væk fra Windows. Jeg har prøvet mange Linux-distros, og er som ofte blevet irriteret på dem, og er endt med at geninstallerer Windows. Indtil jeg blev fed-up af Windows igen, og har prøvet at skifte til Linux endnu en gang. Den cyklus har jeg efterhånden været gennem et par gange. Nogen der kender det hehe?
Gravatar #30 - bjerh
14. jul. 2005 13:06
#25.. Ja har jeg også tit tænkt på. De burde ikke have nogle problemer med det. De gør det jo i forvejen med alle deres andre produkter.
Gravatar #31 - Blinklys
14. jul. 2005 13:53
Har i øvrigt hørt, at aktiveringssystemet ikke er lavet for at stoppe hardcore pirater, der jo som regel alligevel bare kører corp-udgaven. Det er for at stoppe det de kalder "casual copying" - altså Hr. Jensen, der ærligt og redeligt køber Windows XP i handlen, og derefter går hjem og også installerer Windows på hans egen, fru Jensens, junior Jensens og bedsteforældre Jensens PC'er.
Gravatar #32 - Blinklys
14. jul. 2005 13:57

Min store pointe er, at det at skifte OS er ikke altid en dans på roser

LOL, lige en rettelse. Mener selvfølgelig:

Min store pointe er, at det at skifte OS er ofte noget af en dans på roser
Gravatar #33 - KaW
14. jul. 2005 14:27
#29 >
Jeg har nu kørt Gentoo Linux i et godt stykke tid (Et halvt år snart tror jeg), og det samme på min server og jeg er godt tilfreds.

Det eneste irriterende jeg kæmper imod dagligt er wma film, dem man finder på nettet eller de streams DR kører, er i en meget dårligere kvalitet og mindre opløsning og gør det kun værd at høre. Og så websider der ikke overholder standarder eller bruger obskurt javascript, som fx. Zepto eller PC-Directs systemer hvor man ikke kan se de store billeder.
Men det med verdana "buggen" har jeg ikke set noget til, vil du prøve at linke til en side der gør det?

Tja. Jeg tror nu det er hr. og fru. danmark der kunne finde på at ringe ind til Microsoft og *spille* dumme og få en aktiveringskode. Det er en underlig måde at implementere et aktiveringssystem da de alligevel udleverer en koder uden at verificere en specielt.
Gravatar #34 - Blinklys
14. jul. 2005 14:58
#33 et Eksempel er [url=www.computerworld.dk]Computerworld[/url] - de har kun sat Verdana i deres stylesheet, hvilket hos mig resulterer i en grim serif font, fordi Verdana ikke er installeret. Hvis du har installeret Microsoft Core Fonts har du Verdana og kan godt se den (det mener jeg Gentoo Xorg ebuild gør som standard). Men alle TTF skriftyper på Linux bliver antialiaset og Verdana er ikke designet til at blive antialiaset ved så små størrelser. Resultatet er en ufattelig mudret font, som man får ondt i øjnene af at læse. Man kan godt hacke sin /etc/fonts/*.conf filer, og slå antialiasing fra på visse skrifttyper, så det ser ordenligt ud. Et andet problem er at du ofte også bliver nødt at gennemtvinge 96dpi på din X for at Microsofts fonte ser rigtige ud. Et andet trick er at enable X's bytecode interpreter (vidst nok bindist USE-flaget på Gentoo), men det er sådan lidt so-so for der er noget patent-snask med den, og de fleste distroer har det slået fra.

Oftest ender det bare med at jeg gennemtvinger min egen font til at være Bitstream Vera i Firefox. Det irriterer mig bare at nogle webdesignere kun sætter Verdana som skrifttype, og ikke angiver nogle alternativer i deres stylesheet. Newbier får derved nemt den opfattelse, at *NIX er dårligt til at vise websider, og skynder sig tilbage til Windows.

Men hensyn til aktiveringsystemet - jeg synes også det er noget lort! Det var bare for at slå fast, at det ikke er lavet for at stoppe piratkopiering af corp-udgaven, som nogle i denne tråd hentyder. Det er for at stoppe folk der laver "casual copying" - eller skal vi kalde dem mini-pirater hehe.
Gravatar #35 - KaW
14. jul. 2005 15:45
#34 >
Jeg har kørt nogle MS fonts ind på et tidspunkt mener jeg. Oplever du den samme "grimme" effekt på dette screenshot: http://kawsper.dyndns.dk/newz_screen.jpg?
Gravatar #36 - Blinklys
14. jul. 2005 17:10
#35 Det kunne godt se ud som om det er Verdana på dit screenshot. Den ser faktisk ganske okay ud der, bedre end hvad jeg har set på andre distros ... på ex. Fedora står bogstaverne nærmest oven i hinanden. Men den ser stadig bedre ud uden antialias IMHO.
Gravatar #37 - Nvidiot
14. jul. 2005 17:26
#29 Jeg havde Windows XP på min gamle computer og FreeBSD på min nye og har nu skiftet 100% til FreeBSD og det sværger jeg til og nu får du nogen grunde:

- FreeBSD er ikke kun en kerne, men en samling af værkt¢jer under (bemærk) BSD-LICENSEN som sparker GPL. Dette er i sandhed ægte frihed.
- GNOME kan du nemt installere via Ports systemet og lave om til pakker, parat til at installere på alle de computere du har.
- FreeBSD er meget seri¢se hvad angår sikkerhed.
- PERVERST nemt at installere software og opgradere via Ports systemet og bagefter automatisk lave det om til pakker så man ikke beh¢ver recompile hvis man er slem til at tage backup.
- Meget Linux software skal emuleres men det forvolder næppe problemer. K¢rer bla. Linux Skype, Flashplugins og RealPlayer.

Og den bedste ting... du har en standard... når du sp¢rger om hjælp kan du med garanti vide at filerne er hvor de skal være modsat de fleste Linux distros der laver deres egne scripts og pjat.

Hvis du har mod på det (og det beder jeg til du har) så kan du læse lidt af Håndbogen på FreeBSD Handbook og bes¢ge de forskellige *BSD forums på: BSD Forum
Gravatar #38 - Blinklys
14. jul. 2005 18:27
#37 Hehe, jeg har som sagt kørt FreeBSD på server et stykke tid, så jeg er helt enig i de ting du nævner ;) Nu skal jeg så til at prøve det som desktop/workstation, og jeg var interesseret i at høre om erfaringer med dette - netop også med de ting som du nævner, der jo skal køres gennem Linux-emulering - jeg har dog hørt at det virker i 95% af tilfældende, så jeg forestiller mig ikke det giver de store probs.

Og den bedste ting... du har en standard... når du sp¢rger om hjælp kan du med garanti vide at filerne er hvor de skal være modsat de fleste Linux distros der laver deres egne scripts og pjat.

Ja området Linux virker nogle gange som et evigt hvirvlende vortex af forskellige sammenkogninger af kerne og værktøjer - kvaliteten er mildest talt meget varierende fra distro til distro. Linux er ikke bare Linux (eller det vil sige det er det, hvis man kun tænker på kernen i sig selv) - der er stor forskel mellem distroerne. Det vil mange se som en styrke - noget i retningen af "mangfoldighed er godt" og "der er en Linux for alle", og det er helt fint. Jeg kan bare bedre li' BSD :)

Forresten, bruger du portupgrade? Med den bliver ports omænd endnu mere perverst nemt at anvende.

Hvis du har mod på det (og det beder jeg til du har) så kan du læse lidt af Håndbogen på FreeBSD Handbook og bes¢ge de forskellige *BSD forums på: BSD Forum

Guld værd - Håndbogen og BSD forums svigter aldrig ;) BSD Guides og FreshPorts er også must haves i FreeBSD-brugerens bookmarks.

Tja det lyder jo godt alt sammen, så det kunne godt være man bare skulle wipe Windows af disken, og springe ud i det :D

(Kan se du vidst har nogle problemer med dine danske ø'er - har du kigget i kapitel 18 i håndbogen?)
Gravatar #39 - Nvidiot
14. jul. 2005 18:58

Jeg har ingenting at sætte min finger på. :)

Forresten, bruger du portupgrade? Med den bliver ports omænd endnu mere perverst nemt at anvende

Ja det gør jeg! Alt andet ville være sindssygt. Jeg har de der allgemeine 300+ packages installeret. Men kunne godt være man skulle opdatere manuelt en dag hvor man RIGTIG (og jeg mener rigtigt) keder sig. :)

Beklager de ø'er, sidder for det meste og hænger i et shell uden X og Elinks ville ikke æde dem da jeg bruger US layout :)
Gravatar #40 - SKREWZ
16. jul. 2005 17:01
#37 -- Angående din ``bedste ting'', og dit foretrækken BSD-licenserne:
Jeg er af den overbevisning, at software udvikles bedst uden tøjler (og uden kommercielle interesser, for den sags skyld).
Hvis alle skal indordne sig under FreeBSDs model og metode, er situationen lige så skadelig, som hvis alle skulle indordne sig under GNU. Afstikkere skal være mulige, og det som skal binde os sammen, skal være en standard. POSIX i kombination med Free Software-licenseret kildekode er nøgleordene, her.
Ud over det punkt, hvortil vi bindes til POSIX, skal de fra markedsmekanismerne bekendte begreber om survival of the fittest virke. Det mest effektive pakkesystem vil ultimativt tage førersædet, men eftersom udviklingen er foruden tøjler, vil det ikke skabe nogen store tabere: Ingen vil udelukkes, fordi ét format eller én teknologi har monopol. Mængden af arbejde, der skal lægges i at vedligeholde et alternativ, afgør hvor mange tilhængere det har.

Det skulle gerne lede til, at det ganske vist er smart at have én model at samles om, sådan som henholdsvis eksempelvis FreeBSD og Debian har, men at det ikke er forjættende for effektiviteten af hele communityet.

Derfor er der ikke noget galt i FreeBSD (ud over at det er for copyleft, se nedenfor). Det skal imidlertid ``kun'' sidestilles med GNU/Linux-distributioner, i dette perspektiv.

Angående BSD-licensen, så er opvejningen mellem copyleftness og effektivitet i udviklingsprocessen et udbredningsspørgsmål. Hvis man ønsker hurtig og vidtspredt distribution, skal man ofre copyleftness, så ens arbejde kan inkorporeres i proprietære ikke-Microsoft-produkter (Microsoft er vist angst for Ogg Vorbis?). Alt andet burde, IMO, være licensieret på en facon, som sikrer at udviklingen i feltet forbliver fri.
Derfor ovenstående kommentar: Jeg synes, at BSD-licensen er for copyleft.
Men det er kun min holdning. Hvorfor skriver du, at det ``i sandhed er ægte frihed''?
Gravatar #41 - buch
16. jul. 2005 17:15
offtopic

hva gør man hvis man har fået sin originale windows xp home sp2 cd væk, og på den måde slet ikke kan få lov at indtaste sin lorte lange kode?
Gravatar #42 - sKIDROw
17. jul. 2005 15:58
Enig Produkt aktivering er et sindsygt irriterende tiltag. Og jeg er glad for den kæmpe nar, som kom på det stunt, ikke stod ved siden af mig de gange jeg selv blev offer for det.

Det er utilgiveligt, og kan ikke forsvares på nogen måde.

"Jamen det er 'piraternes' skyld!..."

Så derfor chikanere de betalende kunder?. Med det resultat, at mange i mit nærvær, har SVORET aldrig at købe nogen ting fra dem igen?.

"Jamen kom med et alternativ.."

Det er der ikke brug for.
98% af alle nye computere, kommer med OEM Windows. Deres salg er så masivt, at den sjat nørder som bruger corp ed, og de folk som i godhed deler en version med naboen, aldrig nogensinde ville kunne ses i hverken statestikker eller regnskaber nogensteder. Fordi de mener er læktæt system, mellem forbrugere og dem ville være rart, betyder det ikke at vi skal indføre den politistat som muliggører sådan et overgreb.

#37 Nvidiot

- FreeBSD er ikke kun en kerne, men en samling af værkt¢jer under (bemærk) BSD-LICENSEN som sparker GPL. Dette er i sandhed ægte frihed.

Jep BSD'erne er både kernel og userspace. Men herefter kommer der jo 3. parts ting igen, præcis som under GNU/Linux. Omkring licensen. Hvad præcist er der af mangler ved GPL licensen, for dig som BRUGER?. Det har jeg aldrig forstået. GPL licensen taler jo netop for: "Gør som du vil, sålænge du respektere friheden for dine medhackere..." Eller "Gør som i vil, uden gensidigt hensyn." Det mener jeg jo er at foretrække.

- GNOME kan du nemt installere via Ports systemet og lave om til pakker, parat til at installere på alle de computere du har.

Hvordan er mulighederne for "USE flag"?
Altså konfigureringsmuligheder i ens builds?.
Og kan man ikke deaktivere dens tendens til at stoppe, for at komme med dialoger med spørgsmål så?. Det er altså voldsomt provokerende hvis du sætter den i gang, med store ting som Gnome, med henblik på at den kunne køre færdig natten over. Så kørte den måske 15min, og stoppede med en dialog. Det kan virkelig få mig til at eksplodere... ;)

- FreeBSD er meget seri¢se hvad angår sikkerhed.

Syntes jeg nu også Gentoo er.

- PERVERST nemt at installere software og opgradere via Ports systemet og bagefter automatisk lave det om til pakker så man ikke beh¢ver recompile hvis man er slem til at tage backup.

Kan Gentoo også.

Ehh...
Debian er debian, Redhat er Redhat og Gentoo er Gentoo. Kan en FreeBSD bruger søge hjælp i NetBSD/OpenBSD forums? Tror jeg ikke... ;) Det er sådan du skal sammenligne. Gentag følgende tilpas mange gange:
Linux er en kerne
Linux er en kerne
Linux er en kerne
Linux er en kerne

;)

Når dette er sagt. Så har jeg selv leget lidt, med FreeBSD på den har boks. Den kan dog ikke lide min NForce2 lydchip... :o/
Håber jeg de retter op på, så jeg har en ekstra valgmulighed... :)
Gravatar #43 - oleo
17. jul. 2005 17:50
Trist at denne opfordring til at skifte væk fra Windows i stor stil er blevet til en Windows support tråd.
Gravatar #44 - KaW
1. sep. 2005 07:19
Jeg har nu igen måtte aktivere en Windows XP maskine for en kammerat. Jeg ved ikke rigtigt hvor mange steder folk normalt bruger deres serials, de deler det sikkert ud.
Men denne gang blev jeg stillet om til en svensker, forstår ikke en gang hver tredje ord hun siger, men hun forstår vist mig, men hun stiller mig om til en dansk bot som læser en aktiveringskode op som jeg taster ind i maskinen. Hvor ligger sikkerheden eller ideen i dette?
Gravatar #45 - fido2000
1. sep. 2005 18:55
Endnu en grund til bare at downloade en Microsofts software via. p2p. Det er ikke bare keyløst, men understøtter som regel updates. Hil crackerne! Boykott alle MS' produkter!
Gravatar #46 - Blinklys
1. sep. 2005 19:53
Ja og det ser jo ikke ud til at Windows Vista bliver mindre belastende. Det sidste nye er at der bliver indført nogle anti-pirat foranstaltninger imod kopiering af film, hvilket kan betyde at man bliver nødt til at købe nyt grafikkort og/eller skærm. Og nu kom det frem i dag, at IE7 har en anti-phishing feature, der sender dine URL's til Microsoft for at blive godkendt som sikre.

Jeg synes det er skræmmende sådan som de skubber overvågningssamfundet ind af bagdøren, under dække af "jamen, det er jo for dit eget bedste". Kan det virkelig passe, at Microsoft/Hollywood/Musikindustrien skal have lov til at kigge os over skulderen, og bestemme hvordan vi skal bruge vores computere? Jeg går på ingen måde ind for piratkopiering, men her går de altså over grænsen.
Gravatar #47 - sKIDROw
2. sep. 2005 10:37

Godt vi andre ikke behøver crackere for at slippe for sådan noget svineri... :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login