mboost-dp1

Hva' kunne være smart?

Gå til bund
Gravatar #1 - joe_x
16. sep. 2005 13:08
Vi er en gruppe studerende fra Aalborg, og har brug for hjælp til lidt brainstorm vedrørende “context awareness”. ;-)
“Context awareness” siger man når man snakker om elektronisk udstyr der udføre bestemt opgaver udfra omgivelserne.

Hvilke funktioner kunne være gode at have i elektronisk udstyr du bruger til dagligt. Funktioner der afhænger af hvilke omgivelser du befinder dig i. De kunne være afhængigeaf temperaturen, om der er stille eller larmende eller hvad enten der er lyst eller mørkt. De kunne også afhænge af stedet du befinder dig.

For eksempel:
- En mobiltelefon registrerer at du er i en biograf og automatisk sætter den på lydløs
- Et termometer registrerer temperaturen i et rum er under det tilladte og automatisk skruer op for varmen.

Vi ser frem til posetiv respons og nogle skøre idéer ;-p

Venlig hilsen
De studerende fra Aalborg
Gravatar #2 - addlcove
16. sep. 2005 15:09
en dims der får min kundetelefon til at ringe hver gang chefen vil snakke med mig :)
Gravatar #3 - Ronson ⅍
16. sep. 2005 15:14
Det bliver bare skud fra hoften der måske ikke kan realiseres.. Men så kan I lade være med at skrive "skøre idéer"

Kamera der har en basal "forståelse" for hvad man vil fotografere, og indstiller automatisk. Altså ikke bare det automatik vi har i nutidens (digital)kameraer der regner på lys og kontrast, men et der regner i former og måske endda kan regne ud hvad objektet foran er.

Komfur/ovn/andet der har en kæmpe database over mad, og hvordan det skal tilberedes, så varmen kan tilpasses og tiden forudindstilles. Den skal naturligvis selv finde ud af hvilken slags mad man vil tilberede, eventuelt bare noget med at indtaste "kartofler" og så trækker den vandets og grydens vægt fra og regner ud hvor mange kartofler vi har gang i.

Computerskærme der skruer op/ned for lys/kontrast efter hvor meget omgivende lys der er. Bruges vist allerede i enkelte TV, men har aldrig set det på computerskærme.

Hvis I får kæmpe succes med noget at det jeg nævner forventer jeg royalties :P
Gravatar #4 - DUdsen
16. sep. 2005 15:21
et lydanlæg der opfanger stresshomoner og tilpasser musik/støj, temperatur og luftforhold så det dæmper en evt stress situation, forskellige feedback mekanismer kunne komme på tale.

Eller en mobiltelefon der nægte en at ringe/skrive til bestemte personen hvis man er påvirket af alkohol.
Gravatar #5 - m_abs
17. sep. 2005 04:05
En avanceret cykellås, der gør det kun er den rigtige person der må bruge cyklen.

Eller en GPS sender/modtager, der gør det muligt for ejeren (og kun ham/hende) af en cykel at spore den hvis den skulle blive stjålet. Skal selvfølgelig være lille nok til at kunne sidde på/i cyklen uden at blive opdaget og have nok batteritid.

Eller hvad med et TV der automatisk sænker lydniveauet når der kommer reklamer, så man ikke får blæst ørerne ud.

Intelligent klimaanlæg, så klimaet er det samme i hele rummet/huset.

En temperatur regulerende seng, så man kan være tilpas i den hele natten og man ikke bliver kogt i den om sommeren.

En kølet hovedpude.
Gravatar #6 - Kadann
17. sep. 2005 05:53
#3 -

Den med kameraet mener jeg allerede findes til dels i visse spejlreflekskamera.. i søgeren registreres det hvad du kigger på og så stiller kameraet skarpt, indstiller lys o.s.v. efter det.
Gravatar #7 - buch
17. sep. 2005 08:54
den #4 nævner med mobilen, kunne jeg hvertfald godt have brugt i går:P

#6 det er rigtigt, jeg er rimelig sikker på at den funktion han snakker om er i mit kamara fra sony.
Gravatar #8 - Simm
17. sep. 2005 11:53
#3: Min Eizo L778 19" TFT-skærm har "automatic brightness regulator", så jo det findes :-)
Gravatar #9 - Ronson ⅍
17. sep. 2005 13:32
#6: Hvordan mener du? Ved kameraet at det er en bygning eller hund jeg kigger på?

Det kunne jo være rart at kameraet f.eks. selv stillede lukkertid, afhængig af om det er en statue af en mand eller en løbende person jeg ville tage billede af, selv om begge tign har samme form.

Det er det jeg mener.

#8: Verdammt! :/
Gravatar #10 - oleo
17. sep. 2005 13:35
#9 & #6 ..
Ville det ikke være nok hvis kameraret bare kunne lokalisere patter, og så tage billeder ?
Gravatar #11 - Kadann
17. sep. 2005 13:41
#9 -

Nej, det ved kameraet ikke.. men kameraet ved hvilken del af søgeren dit øje kigger på, modsat "gamle dage" hvor det var midten af søgeren der var fokuspunktet.
Gravatar #12 - Jake_the_Snake
19. sep. 2005 07:29
Et vækkeur der registrede om der er en person til stede og om vedkommende er vågen. (jeg hader at stå ude i badet og høre min clock radio gå amok inde ved siden af...)
Gravatar #13 - Mort
19. sep. 2005 16:02
En dør der automatisk låser op når man tager i dørhåndtaget, hvis man ellers har lov til at komme ind.

Vinduer der selv åbner når det bliver for varmt, med undtagelse når der er nogen i nærheden, når det er nat eller når det regner.

Gardiner der selv justerer hvor meget lys der skal lukkes ind, alt efter hvor meget solen skinner.

En bruser der selv justerer temperatur (Så man ikke skal lade vandet løbe inden man tager den i brug), tænder for vandet når man går ind under den og slukker når man går ud.

Og sidst men ikke mindst, et komfur som selv skruer ned for varmen hvis vandet er ved at koge over eller slukker hvis maden lugter brændt.
Gravatar #14 - addlcove
20. sep. 2005 07:52
"Eller hvad med et TV der automatisk sænker lydniveauet når der kommer reklamer, så man ikke får blæst ørerne ud."

er lavet, NAD's serie af TV havde denne funktion.

"Gardiner der selv justerer hvor meget lys der skal lukkes ind, alt efter hvor meget solen skinner."

tonede ruder hvor man kan ændre spændingen kan gøre det :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login