mboost-dp1

Hvad er der så specielt ved podcasting?

Gå til bund
Gravatar #1 - dktekno
30. dec. 2005 21:27
Hvorfor er podcasting blevet så populært og med så mange mennesker der står og tænker "hvor smart"?

Det er jo ikke andet end et stykke software der ligger på din computer der automatisk downloader lydfiler, og en dag når du keder dig starter du computeren, tilslutter din ipod til computeren og overfører data til den.

Altså det kan jeg jo også med min mobiltelefon...

Så hvad specielt og smart er der i det?

Jeg kunne se det smarte i det hvis det var sådan at man kunne høre radio og se TV via ens ipod via streaming.

Altså med andre ord kan jeg ikke forstå hvorfor podcasting tiltrækker mere opmærksomhed end 3G...
Gravatar #2 - DUdsen
30. dec. 2005 21:42
#1 content is king

Det er formenteligt så simpelt som det, podcast's er i princippet bare amatør radio optaget med forsinkelse, og en af grundene er at nogle af dem er dygtige og masser af matrialer ikke umidbart er tilgængeligt via gamle medier, mens 3G indholdsmæssigt bare er gammel vin på nye flasker.

Ja man kan downloade den nyeste sugarbabes video som MTV og samtlige radiostationer grovspiller, men det er skuda ikke interesant når man kan lytte på radiospil og den slags man ikke falder over ret mange andre steder.

At det bliver bundet sammen med iPod er bare et udtryk for tiden fandyrkelse af alt hvad Apple kommer med.
Gravatar #3 - dktekno
30. dec. 2005 21:48
Jamen jeg kan stadig ikke se det smarte i podcasting.

Jeg ville kunne se det smarte i det hvis det var sådan at podcasting indebar et abonnement så man kunne streame on-demand radio og tv ned på dimsen uden at skulle overføre det fra en computer.

Men som det er nu er der da ikke noget specielt ved det. Det er jo bare overførsel af filer fra en computer til en dims.

Streaming over nettet med video on demand er da mere interessant end overførsel af filer fra en computer til en dum afspiller i lommen...
Gravatar #4 - DUdsen
30. dec. 2005 23:27
#3 nej podcasting har intet med at overføre en fil fra computeren til en ipod det er der du går galt i byen, det er hele den indfrastryktur af amatør audio-produktion der opstår, som sagt Indholdet er kongen teknologien er slaven, derfor er 3G sådan et flop som det er, da ingen giver en skid for realtime straming og den slags, hvis de kan få deres indhold i en samlet bunke om morgen til senere afspildning.

Podcast var ikke blevet det det var hvis det bare var at overføre filer, at overføre en rippet udgave af din nyeste CD til en Ipod er ikke podcast, cast står for broadcast og det man skal forstå er at det er for radio hvad blogs er for aviser, nemlig amatør produktion for et smalt publikum.
Gravatar #5 - dktekno
31. dec. 2005 11:01
Jamen hvordan foregår det?
Hvordan podcaster man? Skal der ikke installeres et program på ens computer? Ipod kan da ikke selv automatisk hente radioprogrammer mens den er nede i lommen og du er på vej på ferie. Altså, under alle omstændighederne skal dataene jo overføres.

Hvordan foregår denne overførsel?
Gravatar #6 - DUdsen
31. dec. 2005 13:24
#5 det er ikke overførsel af dataene der definere hvad podcast's er, dataene behøver i princippet ikke overføres til nogen ipod, Ipod's udbredelse har nul betydning for podcast's på trods af navnet podcast.

podcasting kræver en lydoptager der kan optage til mp3 eller tilsvarende og en http-server, ofte distribueres meta indfoamtion via rss, der igen bare er en xml fil på en server.

Modtageren skal have en rss læser og en muglighed for at afspille de lydfiler der kommer ned, om det er en Ipod en creative zen micro eller en PC med real player er underordnet.

Ofte vil folk som det også er tilfældet med CD'er og andre lydfiler vælge at overføre det til en transportabel afspiller, f.eks. en multifunktions mobiltelefon eller en ipod, men det er stadig podcasting hvis du brænder filen ud på en CD, eller overspiller den til et kasettebånd.
Gravatar #7 - pulven
5. jan. 2006 15:58
podcast gør det også muligt at få radio on demand, så man kan lytte til det når man har lyst, og ikke er afhængig af sendetidspunkter. Det er i sig selv fedt, og meget mere brugbart for almindelige personer der gerne vil have lyttere. Der er større chance for at folk lytter til ens program hvis de selv kan bestemme tidspunktet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login