mboost-dp1

Hvad er køling?

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
8. maj 2006 10:32
Hej, jeg har et teknologiprojekt her på htx og mig og min buddie har omkring hvordan man køler øl hurtigt ned på den mest effektive måde og nu vil jeg så spørge nogle af alle jer kanon videne fysik nørder herinde om hvad jeg kan skrive i teori afsnittet omkring køling? Altså noget med at atomerne bevæger sig langsommere og sådan (har kun en lillesmule om det i min fysikbog og intet i min kemi bog)

jeg har prøvet at søge på nettet, men jeg har ikke rigtig kunne finde noget omkring det.

Takker for hjælpen :D
Gravatar #2 - buch
8. maj 2006 10:33
Man kan bruge en "abcd" brandslukker, det er dem man bruger til at slukke elektronik, de er geniale til at nedkøle øl med ;)
Gravatar #3 - drbravo
8. maj 2006 10:35
Det virker især godt hvis ølkassen står i et hul eller lignende.

De bliver kaldt co2 slukkere i daglig tale.

Ellers kan man rulle øllene ind i et vådt håndklæde. Vandets fordampning holder øllene kolde.

Og min foretrukne favorit: Drik dem inden de bliver varme! :p
Gravatar #4 - svappe
8. maj 2006 10:40
Nu var det så selve teorien han var efter og ikke metoden... Så vidt jeg kan forstå ?
Gravatar #5 - MiniatureZeus
8. maj 2006 11:00
#2(buch)+(drbravo)
som svappe siger, så var det teorien vi var ude efter :D og desuden så har vi fået fat i en co2 slukker, køleskab, hul-i-jorden metoden, vådt avispapir (vådt håndklæde), køleskab, is & vand og is & salt metoderne :)

Men bare skyd, hvis i har andre forslag :D
Gravatar #6 - mrmorris
8. maj 2006 11:10
#1 Dette er faktisk blevet testet i Mythbusters, kan dog ikke huske hvilket afsnit. Jeg mener de kom ned i nærheden af 1½ minut for nedkøling af en kasse øl uden at ødelægge dem. CO2 metoder var vist ikke den optimale løsning!
Gravatar #7 - MiniatureZeus
8. maj 2006 11:22
#6 (mrmorris)

Ja, det var også der vi fik ideen, men vi kan heller ikke huske hvilket afsnit, men er der nogen måde hvorpå man kan gense afsnittene online?
Gravatar #8 - The-Lone-Gunman
8. maj 2006 11:25

Læs om termodynamik. Da jeg selv, på 2. år af HTX som hovedprojekt, arbejdede med øl-køling (nærmere termoelektricitet og Peltier-Seebeck effekt), så valgte jeg at bruge Peltier–elementer (se her), hvor man bruger elektricitet til at flytte varmen fra et sted til et andet.

Kan sikkert godt finde en aflevering frem for filarkivet hvis det er.

Edit: For lige at tilføje lidt mere om Peltier–elementer, som jeg mener er klart den bedste måde til ølkøling, så er problemet godt nok at det er svært at lave en løsning der kan kører på et batteri.

http://folk.ntnu.no/arnesen/peltierbeer/

Overstående var min inspiration til at udtænke en løsning (ikke en del af mit projekt, men en privat interesse, hvor jeg så valgte at bruge projektet til at undersøge teorien bag).
Gravatar #9 - wizax
8. maj 2006 11:28
Episode 29, og jeg mener at den bedste metode faktisk var CO2 slukkeren....
Gravatar #10 - MiniatureZeus
8. maj 2006 11:35
#8(The-lone-gunman)

Ja, der står faktisk noget mere konkret omkring termodynamik på wiki :)

Desværre har vi ikke tid eller viden til at lave med peltier-seebeck metoden, selvom den ser ret spændene ud i teorien :)

Men hvis du har tid og overskud, ville det hjælpe meget hvis du gad smide din aflevering op eller sende den pr. mail til os ( chuck.will.kill at gmail.com) :)
Gravatar #11 - MiniatureZeus
8. maj 2006 11:38
#9(wizax)

ja chekede lige på discovery.com og det er rigtig at det er episode 29, og er lige igang med at finde ud af hvor jeg kan gense eller downloade episoden.
Gravatar #12 - BurningShadow
8. maj 2006 11:43
Red Dwarf - Serie 2 - Afsnit 6 (Parallel Universe)
Rimmer møder en kvindelig udgave af ham selv, i et parallelt univers.
Den kvindelige Rimmer, til den mandlige Lister: "If you wanna keep your beer cool, stick it between his legs".
Gravatar #13 - freesoft
8. maj 2006 14:31
Gravatar #14 - Bjørn
8. maj 2006 15:25
Ved ikke om det er det i snakker om, men de lavede også en test hvor de forsøgte med:
Kasse med is
kasse med vand
Kasse med is-vand
Kasse med isvand+tilsætning af salt
og det var den sidste der var mest effektiv...

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med teorien.
Gravatar #15 - ZOPTIKEREN
10. maj 2006 19:15
Man går over på kemisk institut og henter en masse is tæver isen ned i plastikposer og placerer dem rundt om øllerne i kassen. Det er en udmærket metode til at holde øl kolde og så er den cost-effektiv hvilket man som studerende godt kan lide :).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login