mboost-dp1

Hvordan kan de unge have så mange penge?!

Gå til bund
Gravatar #1 - drbravo
11. maj 2006 08:47
http://ekstrabladet.dk/112/article196374.ece

Hvordan helvede kan de have råd til at smide med 200kg pasta hvis de er ååh så fattige? Det er mad til et helt år for fanden!

Hvordan kan studerende overleve i udlandet hvor SUen er markant lavere end i danmark? :o
Gravatar #2 - buch
11. maj 2006 09:31
Det er ikke så svært, Tjauang kan for 2 øre få majs mel til hele dagen. Tjauang skal kun samle små havperler i 8 timer om dagen for at få de 2 øre?
Gravatar #3 - holmen
11. maj 2006 09:39
De tuder bare, jeg er sikker på at det er de færreste, af de der demonstrerer, der har desperat brug for deres SU. Da jeg gik på gymnasiet blev min SU sgu brugt på øl, pizza, benzin osv. Det er bare café penge. Størstedelen af de unge der demonstrerer, er mig bekendt venstreorienterede, og går ind for at vi alle skal have sat skatten op, så vi kan betale mere i f.eks. U-landsbistand. De har ikke noget imod at tage andres penge og give bort, men når det kommer til deres café penge, så er tonen klart en anden. det er da dobbelt-moral der er til at tage og føle på.
Gravatar #4 - Mort
11. maj 2006 12:21
Det er jo let nok at hæve skatten for andre eller sætte indtægten ned for et område som aldrig vil påvirke en selv.

Hvis studerende får penge nok til at overleve på SU, så burde bistands klienter også kunne leve for samme rådighedsbeløb på samme måde som pensionister kan det.

Lad os spare pengene ved at sætte folkepensionen ned til det samme beløb som SU modtagere får og gør det samme med bistandsklienterne. Jeg ser ingen logik i at staten betaler de flittige studerende færre penge til at leve for end de som ikke længere laver noget.
Gravatar #5 - svappe
11. maj 2006 12:51
Sådan lige en indskydelse, nu skal SU ikke ses som værende den eneste indtægts kilde for en studerende. Det er meningen man skal have et job ved siden af.. At det praktisk talt er stort set umuligt, med mindre man så vælger at være socielt afstumpet er en anden sag..

Nej det de skulle gøre var at afskaffe hjemmeboende SU.. Og så tag halvdelen af det beløb og smid i udeboende puljen og den anden halvdel til bedre skoler...
Gravatar #6 - holmen
11. maj 2006 13:00
jeg synes ikke at pensionisterne skal sættes ned. Pensionisterne har jo lavet noget.
invalide- og førtidspensionister skal man se på lidt mere individuelt for at vurdere hvad de er berretigede til.
De studerende har kun mulighed for at få su fordi folk arbejder og betaler skat, det har pensionisterne også gjort, så de er berettigede til deres pension.
bistandsklienterne derimod, der er jeg 100% enig. De skulle have lige så lidt/meget som de studerende, hvis ikke mindre. De er på ingen måde til gavn for samfundet. hvorimod de studerende kommer til at tjene penge og betale skat. Men hvis der skal spares, hvad så med at sige, at vi ikke giver mere ulandsbistand før at vi ikke har nogen gæld til andre lande? Der kunne vi spare flere 100 mio. kr. om året.
Og hvis vi lod vær med at tillade at afviste asylansøgere blev flere år end de har lov til, kunne vi spare penge. Nu vi er i gang skulle vi også droppe det med, at vi giver 50.000 kr. i starthjælp til flygtninge, for at de skal rejse hjem til deres hjemland, når en evt. krig er ovre. Der kunne vi spare nogle penge. Der er masser af muligheder, så jeg ser ingen grund til at spar epå de ældre som har arbejdet et helt liv og været med til at bygge vores samfund op.
Gravatar #7 - coday
11. maj 2006 14:37
#6 Hvem siger at vi skal sparer? Vi har et over skud på 50 mia.
Nå det er sagt skal vi hellere ikke give bistandsklienterne mindre. Det er jo kun ganske få der ikke gider arbejde!
Gravatar #8 - Kadann
11. maj 2006 15:06
#4 -

Ok, så du mener altså at de folk som har arbejdet størstedelen af deres liv og smidt penge i statskassen det meste af deres liv, skal straffes for at blive gamle og nedslidte? En af de ulemper ved et arbejdsomt liv, er jo netop at kroppen bliver slidt på alle mulige måder og en stor del af de ældre får brug for hjælp i de år, men dem skal vi så bare lade i stikken og spise dem af med tæt på ingenting deres sidste år?

Hvad er så planen, at de skal få et job ved siden af for at betale deres medicin?

Med hensyn til bistandsklienter, er det faktisk ikke voldsomt meget man får på den front hellere, når man er under en hvis alder, simpelthen for at motivere de unge til at komme i arbejde og som tingene er i dag, er det utroligt svært bare at rende rundt og lave ingenting, hvis man vil have hjælp af det offentlige. Hvis jeg ikke husker helt galt, har det faktisk været oppe at vende at bistandsklienter skulle have mindre hjælp, men om det rent faktisk er gennemført, er jeg ikke klar over.. men på den anden side, skal folk vel også have en chance for at få hjælp, hvis der sker noget uforudset i deres liv, eller skal vi have et samfund som USA hvor folk må gå på gaden, hvis de ryger ind i en uheldig situation?

#6 -

Tro mig, at få førtidspension er ikke let i dag, flere i min familie har været igennem det. Tiderne i 80'erne hvor folk røg på førtidspension, bare fordi de ikke gad at arbejde, er overstået for mange år siden.

I dag er det ikke unormalt, hvis man f.eks. får ødelagt sin ryg eller lignende, at man bliver nødt til at afsætte ihvertfald 2-5 år af sit liv til at få tilkæmpet sig til en førtidspension.

Man skal først igennem en bunke undersøgelser af både ens egen læge og derefter en læge fra amt/kommune, for så at komme i jobprøvning. Hvis man er uheldig, så skal man igennem denne prøvelse flere gange, samt at man lige skal vente på det langsommelige system at det offentlige skal tage en beslutning. Selv hvis man kan tåle at arbejde 2-3 timer om dagen, så bliver man sat i skånejob i dag, så hvis folk tror at det er nemt at komme til penge på den måde, så tror jeg lige de skal tage et ekstra kig på sagerne.
Gravatar #9 - holmen
11. maj 2006 20:03
#7 læs indlæg #4 der står om at spare.
Gravatar #10 - Fjolle
11. maj 2006 21:14
#1. Hvad er det lige at pasta koster? 4 kr kiloet? Det er der da lige råd til, hvis man er en 10 stykker der splejser om det..

#6. Udlandsgælden er væk: http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=446340

#7 Nu har de fleste folkepensionister jo haft et helt liv til at spare sammen. Det er sket flere gange når jeg har været rundt og samle ind til afrika, at man kommer op til et kæmpe hus, hvor en gammel dame ikke vil give en noget fordi at pensionen jo er SÅÅÅ lav, selvom hun får mindst dobbelt så meget som mig...

Desuden må pensionister tjæne mere om året end studerende før der bliver skåret til støtten...
Gravatar #11 - Kadann
11. maj 2006 21:24
#10 -

Det er sket flere gange når jeg har været rundt og samle ind til afrika, at man kommer op til et kæmpe hus, hvor en gammel dame ikke vil give en noget fordi at pensionen jo er SÅÅÅ lav, selvom hun får mindst dobbelt så meget som mig...

Har du overvejet at et huset kunne være betalt ud, så der kun var ejendomsskatten og forbrug at tage i betragtning? I en del tilfælde kan det faktisk bedre betale sig for ældre at blive i deres huse så længe det er muligt, fordi det er billigere end at bo i lejlighed, hvis huset er betalt ud.

Desuden må pensionister tjæne mere om året end studerende før der bliver skåret til støtten...

Fantastisk argument, hvem tror du der er mest arbejdsdygtig, en på studerende eller en pensionist? Og når vi er ved emnet, hvem af de to grupper, studerende og pensionister, tror du der har nemmest ved at få et job ved siden af hhv. SU og pensionen?

Jeg ved ikke hvor tit du læser jobannoncer, men det er sjældent jeg ser firmaer der søger folk over 60 til jobs og ret tit jeg ser firmaer der søger studerende.

Og er det i øvrigt ikke ok at man tager 10-30 års afslapning, efter måske 30-40 år på arbejdsmarkedet, hvor man har skrabet penge ind til de skatter der har betalt din og min uddannelse? Det synes jeg sgu er i orden.

Mind you, at har pensionister en eller anden form for opsparing, så skal den bruges, før de kan få penge fra staten.
Gravatar #12 - Fjolle
11. maj 2006 21:33
#11, ja, netop. Med et hus der er betalt, ingen udgifter til bøger, rabat på licensen og nok også en lille bitte opsparing etc.. burde de vel have penge nok til at kunne leve for et beløb på størrelse med suen.

Jeg kender da flere gamle der er i stand til, og arbejder selvom de er på den forkerte side af 70.

Jeg har ikke hørt det om opsparing. kan du give mig et link? jeg troede ellers at alle kan få pension.
Gravatar #13 - Kadann
11. maj 2006 21:52
#12 -

Men, nu er det jo ikke alle pensionister der har været i stand til at købe hus eller lave en opsparing. De kan godt nok få tilskud til en del ting, som f.eks. medicin og briller, men tilskud er ikke det samme som gratis.

Hvordan ville du have det med at give 40 år af dit liv på arbejdsmarkedet og så få at vide at du kunne leve resten af dit liv af pasta og ketchup, fordi de unge ikke mener at du har fortjent bedre?

Det er muligt at du kender flere gamle der er i stand til det, men synes du ikke det er ok at slappe af på et eller andet tidspunkt, ellers skal folk helst arbejde til det er tid til at hoppe i graven? Vi lever i et rigt land, der skal være råd til at tage sig af gamle mennesker, så de kan leve et værdigt liv de sidste par årtier af deres liv.

Nope, jeg har ikke et link til det med opsparing.

Du skal jo også lige tænke på at pensionen også er afhængig af en del ting, f.eks. spiller ægteskab jo ind i det. Er man gift, får man mindre i pension, end hvis man er enlig.

Jeg mener bestemt ikke at man kan stille studerende op mod pensionister på nogen som helst måde, da vi taler om to helt forskellige folkegrupper, som er i hver sin ende af livet.

Vi kan sagtens blive enige om at det ikke er en fest at være studerende, selvom studerende nok fester en del mere end pensionister, men nu skal vi altså heller ikke gøre det hårdere end det er.
Gravatar #14 - Kadann
11. maj 2006 21:57
#12 -

Hov, beklager, jeg tog fejl mht. opsparingen. Det er i forbindelse med bistandshjælp at man skal bruge en evt. opsparing, før man kan få hjælp.. ældre kan få hjælp, ligemeget hvad.
Gravatar #15 - Fjolle
11. maj 2006 22:15
[i]men nu skal vi altså heller ikke gøre det hårdere end det er.[i]

Su (efter skat): 4000 Kr/måned = 48000 /år

Bøger ca. 8000 / år

husleje (billigt sat) 21600 / år

rest: ca 18000 / år eller 50 kr om dagen.

det er sku da ikke særligt mange penge at leve for, hvis man engang imellem også gerne vil have lidt tøj der er lavet efter 1989...

Jeg ved godt at man kan bo i en papkasse med fælles lokum og stjæle bøgerne, men der er nogle der gerne vil have en lille smule levestandard...
Gravatar #16 - Kadann
11. maj 2006 22:37
#15 -

Du behøver skam ikke at komme frem med udregninger, ligesom de fleste, hvis ikke alle andre her på sitet, har jeg også prøvet at være på SU, mens jeg gik på en videregående uddannelse, så jeg ved godt hvad betingelserne er.

Der står ikke skrevet nogen steder at man skal leve som en greve, mens man er på SU, det er blot meningen at man skal være i stand til at leve rimeligt, indtil man har dygtiggjort sig efter sit eget ønske og bevæger sig videre til arbejdsmarkedet.

Og sjovt nok levede jeg ikke i en papkasse eller stjal bøger mens jeg studerede, men levede i en lille lejlighed og betalte selv mine bøger. Hvad jeg så havde af forbrug udover det strengt nødvendige, blev betalt af et studiejob et par aftener om ugen. Nu anser jeg ikke ligefrem mig selv som Superman i forklædning, så jeg er ret overbevist om at andre kan klare sig på SU og med fritidsjob, på lige fod med hvad jeg gjorde.

Som sagt, er det ikke en fest at være studerende, men det er jo heller ikke formålet med at være det.
Gravatar #17 - Acro
12. maj 2006 14:38
#15 Kadann:
Du mener, at det er uretfærdigt, hvis man har arbejdet et helt liv og skal leve på sultegrænsen, men det er fuldt ud retfærdigt, at de, der dedikerer deres fremtidige liv til at tjene samfundet, lever på eksistensminimum?

Det er godt nok dobbeltmoral, der vil en ting. Viden er vores absolut vigtigste råstof, og selvom nogle skal tjene lave stillinger i samfundet, så er det essentielt, at flest muligt uddanner sig længst muligt, og det skal de også belønnes for.

Derudover er det komplet irrelevant, når folk brokker sig over, at studerende også køber øl i ny og næ. Hvis uddannelse betyder, at man skal fravælge alt andet, så fravælger de fleste uddannelse. Det er ikke fair, at man skal have et job ved siden af et studie, idet det eneste, som det forringer, er studiets værdi (tiden går ikke fra sociale aktiviteter, men fra bl.a. lektielæsning).
Gravatar #18 - Kadann
12. maj 2006 14:58
#17 -

Nej, det er faktisk ikke det jeg skriver. Prøv at læse mine indlæg igen.
Gravatar #19 - drbravo
12. maj 2006 19:13
Hvis du ikke er tilfreds med SU kan du normalt tage et lån så du har noget at leve for. Du har jo kæmpe muligheder for at betale af på det eftersom du er på vej ud på arbejdsmarkedet.

Og hvad "unfair" er der i at at man skal arbejde ved siden af studiet? Det skal man vel i resten af verdenen. Så det er faktisk danskere der er priviligerede hvis de ikke behøver arbejde specielt meget.
Gravatar #20 - bugger
13. maj 2006 08:56
Vores regering er forretningsmænd. Det de har gang i med nedsættelser af alle motivationsstøtterne som bistand og SU er en optimeringsprocess. Når SUen kommer så lavt ned at folk ikke gider at studere længere så bliver den justeret op igen til den optimale takst er fundet. Vi har en regering af beregnende forretningsmænd. Det behøver vel ikke være noget negativt, men jeg kan ikke forstå at vi skal spare alle vegne når vores overskud er så stort. Hvad med at maksimere vores overskud før ydelser, istedet for?
Gravatar #21 - holmen
13. maj 2006 09:20
#10 Udlandsgælden er ikke væk. Det forholder sig blot sådan at andre lande skylder os flere penge end vi skylder til andre lande.
Så vi har gæld, og der kommer renter på.
Gravatar #22 - ZOPTIKEREN
13. maj 2006 09:34
Eksistensminimum er vist en ret diskutabel størrelse. Mit indtryk af størstedelen studerende som ikke kan klare sig på SU (4130,-) har en rigtig usund økonomisk politik. De vil bo op og ned af uddannelsesstedet. Køber en ny telefon hvert halve år. Køber kantinemad. Tager bussen. Regner generelt rigtigt skidt. Etc. etc.

I år har jeg haft 45 dages eksamensperiode til vinter (til at tage to eksamener - hvor den ene var skriftlig calculus hvilket vist ikke rigtigt kan tælle for en eksamen). Min sommerferie er på 70 dage.
Den ret store periode har du ikke indregnet i dit budget. Her burde der være god mulighed for at tjene lidt ekstra, til at kunne forsøde livet året igennem.
Desuden er priserne for dine bøger da vist sat lidt højt.
Gravatar #23 - Saxov
13. maj 2006 11:58
#22, nu skal det så sige at priser for bøger og eksamenslæsning er meget forskelligt fra studie til studei retning.
Personligt kan jeg sige at jeg bruger ca 6K om året på bøger og mht. læse ferie, så har vi i vintertiden en måned til 3 eksamener, som ikke nødvendigtvis ligger jævnt fordelt i januar. og sommer eksamenen i år, tja, vi har læseferie fra den 2. juni, og har eksamener den 7., den 12. og den 20.

Men jegh vil give dig ret i at man sagtens kan arbejde i sommerferien, og man også kan arbejde fx hver anden weekend uden det gør en socialt afstumpet, som Svappe skriver det i #4.
Gravatar #24 - Mort
15. maj 2006 21:15
Hvis de studerende skal have et arbejde ved siden af deres studier, bør pensionisterne og bistandsklienterne så ikke også have det ?

Pensionister og bistandsklienter har trods alt ikke et studie de skal passe ved siden af og de har heller ikke samme faste udgifter til bøger, transport og lignende som studerende ikke kan komme udenom.

Jeg har egentligt ikke noget ønske om at fratage bistandsklienter eller pensionister deres penge, jeg synes bare de studerende bliver stillet i en unfair situation fordi dem der nu engang træffer beslutningerne ved at de aldrig selv kommer til at blive studerende igen, hvorimod de kan risikere at miste jobbet eller blive gamle.
Gravatar #25 - drbravo
16. maj 2006 22:07
Hvad mener du med at pensionister ikke har faste udgifter? de fleste har en relativt stor udgiftspost i form af medicin og lign.

Studerende kan let tage lån og betale det tilbage når de når ud på arbejdsmarkedet. Det er noget sværere for en pensionist.
Gravatar #26 - Mort
17. maj 2006 06:34
#25 drbravo

Det har du ret i. Jeg har ingen idé om hvor mange penge ældre mennesker gennemsnitsligt bruger på medicin. Jeg har dog ikke haft noget indtryk af at det var deres medicin udgifter der gjorde deres pengepung slunken.

Det er rigtigt at studerende kan låne penge og prøve at betale dem tilbage på et senere tidspunkt i deres liv (Der var en hel generation som hele livet igennem betalte af på deres studielån). Dog har ældre så modsat haft hele livet til at spare op til deres alderdom, den mulighed har de studerende ikke haft.
Gravatar #27 - Saxov
17. maj 2006 08:42
Du modsiger lidt dig selv der, du siger at "Der var en hel generation som hele livet igennem betalte af på deres studielån" altså at de har brugt deres penge på at betale lån af, men samtidigt mener du om de samme personer at de har haft hele livet til at spare sammen til pensionen.. ?? hvordan hænger det sammen.. ?
Gravatar #28 - peter_m
17. maj 2006 09:02
#15 du glemmer i din udregning de ca. kr. 5500,- man som SU modtager må tjene (før skat) hver måned.

Hvis man så er lidt kvik, indser man, at i de perioder, hvor studiet kræver lidt mere, må man frasige arbejde, og i f.eks. sommerferien, kan man frasige sig SU.

Det giver årligt 2 dobbeltklip som kan forsøde det sidste halve år af f.eks. en 3 årig videregående uddannelse, samt at man i sommerferien kan tjene ca. kr. 13000 (før skat) om måneden.

Jeg er ikke blevet rig af at studere, men valgte at arbejde i stedet for at optage lån. I de fem år jeg studerede arbejde jeg i gennemsnit 15-20 timer om ugen; jeg led ingen nød og det gjorde mit studie heller ikke.
Gravatar #29 - Fjolle
17. maj 2006 09:35
ja, men hvis man arbejder så meget samtidigt har man så heller ikke specielt meget liv :)

Og 13k er ikke specielt meget når man arbejder fuld tid.
Gravatar #30 - holmen
17. maj 2006 09:48
Hvad forventer de studerende? At de skal have råd til at feste, købe nye telefoner, nyt tøj, leve af engelske bøffer osv. for SU'en? hvis det var sådan, så ville alle sgu da studere. Desuden, hvis de studerer ordentligt, så kommer de til at tjene gode penge. I stedet for at brokke sig over alle de penge de ikke får, så skal de da bare være glade for at uddannelserne er gratis.
Jeg brækker mig fandeme over de der smed med pasta og/eller de som besatte Su-kontoret (mener jeg det var), de vil bare have nogle penge til luksus. Da jeg gik på gym og fik 1.700 om måneden og havde et job ved siden af, var der rigelig tid til at studere og feste, og penge til det også.
Hvis de studerende siger at de ikke har tid til et arbejde ved siden af, så har de heller ikke tid til at feste vil jeg mene. De suderende er forkælede, jeg synes regeringen har fat i noget af det rigtige.
Gravatar #31 - peter_m
17. maj 2006 10:48
ja, men hvis man arbejder så meget samtidigt har man så heller ikke specielt meget liv :)

Det er vel et spørgsmål om valg og og konsekvenser - hvor meget "liv" får du så, når du engang er færdig som studerende og bliver mødt af en 37-40 timers arbejdsuge?

Og 13k er ikke specielt meget når man arbejder fuld tid.
Nu er det jo ikke månedsspecifikt.

Så hele regnestykket er jo 10x5.500 + 2x13.000 = 76.000 (efter AM, før skat) ~ ca. 45.000 efter skat (ved 40%) og ligger du så en SU oven i 45.000 + 48.000 = 93.000 / 12 = 7.750.

Så har du endda sparet to klip op, som ikke tæller med i indtægtsberegningen når de anvendes. Man kan jo altid justere på hvor mange måneder man vælger at give arbejdet en skalle.
Gravatar #32 - bugger
17. maj 2006 11:29
[url]#28[/url] Det er rigtigt, men i regeringens nye velfærdsfaliterklæring bliver det ikke længere muligt at bruge klippeordningen. Derfor kastes der med pasta. God 17. maj. Ind og demonstrer!.. og få en øl.
Gravatar #33 - hgul
17. maj 2006 11:31
Den metode Velfærdsmissionen bruger når de demonstrerer holder jo ikke en meter. Det er i hvert fald ikke sådan de bliver hørt på - kun hvis det er en dommer de vil snakke med.
Gravatar #34 - bugger
17. maj 2006 11:39
[url]#33[/url] Hvordan bliver de så hørt? Og hvorfor er demonstrationen ulovlig? Man fanger medierne hvorigennem man får budskabet ud til de der skal afgive deres stemme til flere velfærdsforingelser eller til bedre velfærd.

EDIT:
Bwah.. jeg troede du snakkede 17. Maj demo. Nej, jeg tager også afstand fra pastakast.
Gravatar #35 - hgul
17. maj 2006 11:42
#34 Indtil flere af dem er blevet anholdt. Der er intet galt med demonstrationer som sådan, men når man går hen og opfører sig som hulemænd, så vil folk kun se det negative, og det vil alligevel ikke være med til at ændre folks stemmer.

Det er jo netop sådanne demonstrationer der sætter andre demonstrationer i et dårligt lys.

Edit: Hvorfor skulle jeg snakke om 17 maj demonstrationerne i en tråd om pastakast m.v.?
Gravatar #36 - Fjolle
17. maj 2006 11:44
Det er vel et spørgsmål om valg og og konsekvenser - hvor meget "liv" får du så, når du engang er færdig som studerende og bliver mødt af en 37-40 timers arbejdsuge?

Ihvertfald mere end hvis man studerer 40 timer om ugen og så skal arbejde 20 timer ekstra..
Gravatar #37 - peter_m
17. maj 2006 12:21
#36 hvem sagde det skulle være let at blive voksen?

At studere er et valg du har gjort..det er ikke tvang!...konsekvensen er så, at du i modsætning til de som vælger erhvervsarbejde efter 9. klasse, har lidt færre penge til at begynde med. Fordelene er så sidenhen, at du sandsynligvis får flere udfordringer som gør dit arbejdsliv interessant.

#32 ok, det var jeg ikke opmærksom på...
Gravatar #38 - John_P
17. maj 2006 12:51
Det er åbenbart følgende der er utilfredshed om:

Kort fortalt byder regeringen for det første på en afskaffelse af kompetenceåret, der giver studerende mulighed for 12 ekstra SU-klip. For det andet byder regeringen på en ændring i tildeling af SU, således at dem, der starter på en videregående uddannelse efter 2 års pause fra fx gymnasiet, får skåret 5% af deres SU. Venter man tre år med at gå i gang, så bliver der skåret 25% af SU'en.http://sr.au.dk/index.php?option=com_content&t...

Jeg tror ikke på at dette forslag er en god ide. For det første tror jeg det rammer de "svage" eller ufokuserede unge, som noget lettere bliver tabt (ved ikke at få en uddannelse). Fordi de enten bliver presset til at starte på en uddannelse på et tidspunkt hvor de ikke er klar til det, og dermed dropper ud og ikke kommer i gang med noget andet.

Derudover er der de unge som af forskellige årsager ikke er kommet igang inden for 3 år, som ikke bliver specielt motiveret til at komme igang med en udannelse. Når de får en markant lavere indkomst samlignet med tidligere indkomst og endda yngre medstuderende. Dette tror jeg også kan medføre at disse mennesker aldrig får påbegyndt en uddannelse, og tilslutter sig mængden af ufaglært arbejdskraft som vi jo ved der er så meget ryk om at få fat i blandt arbejdsgiverne ;-). Jeg ser i hvert fald ikke en udvikling mod flere ufaglærte som et positiv tiltag for danmark generelt.

Jeg skal måske for god ordens skyld nævne at jeg ikke ville have været berørt af pågældende tiltag, hvis det galdt dengang jeg skulle vælge videregående uddannelse. Desuden kan det jo være at jeg bare skal tænke på mig selv og sige fuck til kommende og nuværende studerende når nu jeg bliver kandidat her til sommer.
Gravatar #39 - ZOPTIKEREN
17. maj 2006 20:33
Altså jeg savner noget argumentation og dokumentation for at stramme på SU-skruen skulle have nogen seriøs negativ indflydelse på at få folk igennem uddannelsessystemet.

Det kunne lige så vel tænkes at de folk stopper fordi uddannelsen ikke holder hvad den lover fx at man modtager dårlig undervisning, eller de studende stopper fordi de ikke tænkte sig nok om før de valgte en uddannelse eller overhovedet har viljen og evnerne til at kunne bestå en videregående uddannelse.

Skal vi lige tage den der om at VK kun siger fuck til de kommende studerende studerende. Så vidt jeg ærindrer fik enlige mødre højere SU - ja man tog pengene fra gymnasieeleverne og hvad så? Det SU-system der er på ungdomsuddannelserne, er i dag så unfair og forfordelende til dovne elever at det er til at brække sig over. Og så var der jo vist noget med at man i gymnasiet nu bliver belønnet for at vælge lidt tungere fag, når man skal optages på en videregående uddannelse. Måske siger de ikke bare fuck de studerende. Der er nok bare en anden fordelingsmetodik end du bryder dig om.
Gravatar #40 - Mort
18. maj 2006 07:34

Du skal ikke langt omkring for at finde folk som både sparer penge op og samtidig betaler af på et lån. Kig feks på bolig ejere eller bil ejere. De færreste betaler hele lånet af på en gang, men fordeler det ud over en længere årrække. Betyder det så at husejere eller bilejere lever på fattigdomsgrænsen fordi de skylder så mange penge ?

Svaret er selvfølgelig nej. Det er muligt at spare penge op samtidig med at man betaler af på et lån. Dog synes jeg ikke det er fair at tvinge folk i gæld, når deres eneste andet valg er at ikke modtage en uddannelse.
Gravatar #41 - John_P
18. maj 2006 09:40

Det kunne lige så vel tænkes at de folk stopper fordi uddannelsen ikke holder hvad den lover fx at man modtager dårlig undervisning, eller de studende stopper fordi de ikke tænkte sig nok om før de valgte en uddannelse eller overhovedet har viljen og evnerne til at kunne bestå en videregående uddannelse.

Jeg ser ikke at det nuværende forslag tilgodeser de mennesker, eksempelvis hvis de bliver "lokket" ;-) ind på en uddannelse, hvor institutionen ikke holder deres løfter. De personer vil ikke kunne få su under hele forløbet af det andet udannelsesvalg (hvis den varer 5 år) fordi kompetenceåret afskaffes, der giver studerende mulighed for 12 ekstra SU-klip. De vil også skade de svage elever som måske har behov for at bruge 6 år, fordi de har dumpet nogle eksamner.

Jeg vil tilgengæld give dig ret i at en differentiering af SU'en efter behov lyder som en fornuftig ide. Jeg syntes bare at det burde afgøres af andre faktorer end hvornår en uddannelse påbegyndes. Eksempelvis nævner du børn, hvilket jeg er helt enig i. Formue kunne måske også være en faktor (selv om den nok ikke er speciel aktuel). Noter at disse forslag er skud i tågen, ikke nogen der er velovervejede.
Gravatar #42 - John_P
18. maj 2006 09:45
#39 Mht. fuck kommentaren var det rettet mod at de fleste af parterne primært varetager egne interesser. Fordi:

Alle tænker på sig selv, den eneste der tænker på mig, det er mig. (Dynamit Harry fra olsen banden)
Gravatar #43 - holmen
18. maj 2006 10:43
#38 Hvis man vælger sin uddannelse inden for 2 år, har det ingen konsekvns for ens fremtidigeg SU. 2 år er vel næppe at presse nogen. 2 år er fandeme lang tid. Hvis man føler sig presset af at skulle beslutte sig inden 2 år, så tror jeg også man bliver så presset på en videregående uddnanelse, at man ikke er i stand til at tage den.
Hvis man mener at 2 år er for lidt til at man kan beslutte sig, så synes jeg at man bør uddanne sig til pædagog med speciale i at være i en skovbørnehave, bage snobrød og spille poul kjøller sange på guitar. Det kunne vær esådan en spejder/pædagog-uddannelse. Det tvivler jeg på er særligt stressende.
Gravatar #44 - Fjolle
18. maj 2006 12:06

Hvis man skal aftjæne sin værnepligt og har lyst til at tjene sit land ved at blive udsendt er der hurtigt gået 2 år.
Gravatar #45 - peter_m
18. maj 2006 12:29
#44 God pointe... Man kunne dog forestille sig, at der er en dispensationsordning i sådanne tilfælde.

Er der iøvrigt ikke skattefritagelse for den løn man modtager ved udstationering?

Men det at "vælge at tjene sit land" er jo et bevidst valg, og det har konsekvenser: 1. du kan dø, 2. du kommer senere igang med din uddannelse, 3. din SU formindskes.

Konsekvensen af regerings udspil er måske så, at færre vælger at blive udstationeret, hvilket igen betyder at vi kommer tættere på den proffessionelle hær, hvor værnepligten afskaffes. Alt samme valg og konsekvenser...ingen arme, ingen småkage.
Gravatar #46 - holmen
18. maj 2006 12:30
2 år er 2 år, lige megat hvad man laver. Det kan vi hurtigt blive enige om.
2 år til at tage en beslutning er lang tid, synes jeg.
Om 2 år går føles som om at de går/er gået hurtigt, kommer vel an på hvad man laver, og om man kan lide det.
Jeg har ikke selv været udsendt, men mon ikke man også kan føle 2 år som meget lang tid, hvis man er udsendt til et land med krig, og ikke ser sin familie i 2 år?
Kan forresten ikke se hvad #43 har med SU-diskussionen at gøre.
Selv om det muligvis er sandt det du skriver.
Men du har måske selv været i en del krige? måske både WW-I og WW-II, hvis man bedømmer dig på den alder du må have ifølge din profil. hehe.

EDIT: Efter at have læst #44, kan jeg se din pointe. At man skal have mulighed for at aftjene værnepligt, blive udstationeret, og så tage en uddannelse.
Der er jeg sikker på at der kan gives dispensation. Du bliver næppe trukket i SU for at tjene landet.
Gravatar #47 - Fjolle
18. maj 2006 14:34
¤46
Nej, jeg var hos beredskabsstyrelsen, og kunne derfor nå at komme igang med en uddannelse et år efter gymnasiet. Hvis jeg skulle have været i hæren kunne jeg have kommet til at vente i over et år før jeg kom ind for at aftjæne min værnepligt. Hvis jeg ville vælge livgarden skulle jeg vente til december året efter jeg var færdig med gymnasiet, hvorefter det tager 12 måneder. Så er der gået 2½ år siden jeg kom ud af gym, og jeg ville derfor miste en del af min su hvis jeg skulle beslutte mig for at studere, og så har jeg ingengang været udsendt endnu. Hvor fair er det?

Og det er netop dette som folk demonstrerer imod, og derfor er det meget relevant.
Gravatar #48 - drbravo
18. maj 2006 16:25
#46, 47

Side 34 i velfærdsudspillet, midterste spalte:

Ordningen indrettes, så der tages højde for mulighed
for karriereskift, så f.eks. en håndværker, der
efter en periode på arbejdsmarkedet vælger at læse
en videregående uddannelse, kan få samme SU
som i dag.

Der kan dispenseres for barsel, sygdom, militærtjeneste
og lignende forhold.

Link: http://www.stm.dk/publikationer/velfaerdsreform/ve...

Der er altså dispensation for både folk der har erhvervsarbejde, VPL, syge og gravide. De eneste der ikke er dispensation for er dem der tager på rejser. Sådan læser jeg det ihvertfald. Jeg har ikke lige fundet et link til selve velfærdsudspillet hvor det burde være skrevet mere præcist.
Gravatar #49 - John_P
19. maj 2006 08:17
#46 #48

Jeg vil mene at der burde være mange flere acceptable grunde til udskudt studiestart, udover dem påpeget af #48. Jeg ved ikke hvordan studiemiljøerne ser ud på jeres uddannelses institutioner (39 & 46), men efter min opfattelse biddrager de ældre studerende i høj grad med spændende perspektiver og erfaringer som de yngre studerende ikke har stor indsigt i.

Endeligt er der ikke redegjort for hvordan de personer som dumper, og som har behov for et ekstra år skal håndteres? Er det bare to bad, man ligger som man har redt?

Forresten mener jeg efterlønnen i sin nuværende form skal afskaffes, som er et utidssvarende system der desværre åbner op for misbrug af "ældre" som ordningen ikke er rettet imod. Hvis der mangler penge til at lave visionnært uddannelsessystem, så er det et oplagt sted at hente dem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login