mboost-dp1

Mangler plads

Gå til bund
Gravatar #1 - dktekno
26. maj 2006 19:52
Jeg har en harddisk på 14 GB.

Der er 3 GB tilbage.

Så må de resterende filer udgøre 11 GB.

Men de udgører kun 10 GB.

Hvor er de 1 GB?

Jeg bruger Windows XP Pro fuldt opdateret.
Jeg har ingen specielle programmer, ingen spyware eller andet.

Jeg får vist skjulte filer og mapper, så alt er fremme.

Men alligevel er der 1 GB der fylder op på harddisken. Hvor er den?

Harddisken er seperat, og altså uden for hvor jeg arbejder.
Derfor er det ikke midlertidige filer der fylder op.
Gravatar #2 - amokk
26. maj 2006 19:56
#1 de er blevet spist af Byte Bandit

Ellers er det fordi at 14.000.000.000bytes/1GB~=13,04GB
Gravatar #3 - gentox
26. maj 2006 20:09
Det er ret simpelt, harddisk producenter opgiver GB som 1000 Mb og ikke 1024 MB(som dit styresystem ser det som), det gælder også for MB og KB.

For at finde de reelle 14 GB skriver du 14.000.000.000 dividerer det ned med 1024, 3 gange, og du skulle ende med et tal der ca. hedder 13,0385GB. Som burde være det antal GB du totalt, har til rådighed på en 14 GB HD

Man kan mene at det er snyd at det bliver regnet ud på den måde, men det er desværre ikke noget nyt.
Gravatar #4 - dktekno
26. maj 2006 20:33
Det er Windows selv der siger, at jeg har den plads.
Gravatar #5 - gentox
26. maj 2006 20:43
Dvs. at din HD ikke er på 14GB? Eller at Windows opgiver den til at være 14GB?
Hvis det er den sidste kan det være slack, hvor forbruget af HD er større end filerne reelt fylder. Det kan ret nemt løses ved at defragmentere din HD og slette din internet cache. Men den skal godt nok være fragmenteret, og have mange filer for at komme op på 1GB slack.

Der er selvfølgelig også den virtuelle ram (page fil) den kan sagtens være stor, ved bare ikke om den tæller med i udregningen.
Gravatar #6 - dktekno
26. maj 2006 20:50
Alt tæller med. Jeg har vist skjulte filer.

Jeg har aldrig defragmenteret.

Jeg har brugt harddisken i 2 år.

Gennemsnitligt 8 timer om dagen.
Gravatar #7 - gentox
26. maj 2006 20:56
Page filen ER usynlig, men det er ikke noget der bare lige kommer og går, da det er noget windows altid bruger. Så det burde du have opdaget over de 2 år. Men tror at en oprydning og defragmentering vil gøre underværker efter 2 år :)
Ved dog ikke om det vil løse dit problem med den forsvundne 1 GB.

Og hvis problemet er dukket op fra den ene dag til den anden, så er det enten en stor skjult fil eller skade på din HD.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login