mboost-dp1

Nedtællings-logo til mgp koster DR kroner.

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
3. okt. 2006 13:06
Hader du også diverse nedtællinger der kører under programmer på tv? Nu koster det DR at have kørt nedtælling til mgp.
Men alle licens-kronerne skal jo bruges til et eller andet ud over 600+ mio. kroners byggeriet.
Gravatar #2 - milandt
3. okt. 2006 15:49
Hvad med "DR" logoet? Det plasker de ind over alle deres programmer.. ja, det gør faktisk alle tv-stationer verden over.. skal alle så kunne kræve erstatning for krænkelse? Hvad hvis nogen tegnede en karikatur af instuktøren, kunne han så også føle sig krænket, og ville han i så fald kræve erstatning eller bare brænde flag af? Hvad med mig som har siddet og set filmen.. hvad hvis jeg synes at filmen i sig selv var krænkende? Kan jeg så kræve erstatning fra instruktøren eller af DR? Og betyder det noget, da det alligevel åbenbart er DR der betaler?

Eller er det hele bare ligemeget...?
Gravatar #3 - ztyle
3. okt. 2006 16:19
Det der er problemet i denne sag, er at der er blevet vist en reklame, for et andet produkt, de andre kanaler skal betale for at lave sådanne "reklamer", og bare fordi at DR er stats ejet, kan de jo i dagens danmark ikke bare blæse på royalties
Gravatar #4 - amokk
3. okt. 2006 19:36
#2 Problemet ligger nok i, at DR benyttede noget sendetid hvor de havde lokket seere til med en film, til at reklamere for en udsendelse samtidig.
Gravatar #5 - milandt
4. okt. 2006 08:20
#4 Ligesom f.eks TV3 gør? De lokker med en god film på 1 time og 20 minutter.. 3½ time senere har du stadig ikke set den sidste reklameblok i den film..
Gravatar #6 - sKIDROw
4. okt. 2006 08:41
Problemmet her er ikke DR. Det er da helt hen i vejret, at en leverandør må bestemme, hvordan en kunde må anvende det pågældende. Og et helt igennem vulgært misbrug af ophavsretssystemet.
Gravatar #7 - ztyle
4. okt. 2006 15:00
DR har ikke købt filmen, men kun lejet den til offentlig visning, og hvis de vil overskride de oprindelige lejebetingelser, så skal de sq spøre først.
Gravatar #8 - themuss
4. okt. 2006 15:03
Var det ikke lidt det samme, da DR tabte en sag, hvor de havde voldtaget en Polanski-film ved at smide den i 4:3 og zoome afsindigt meget ind, så store dele af filmens billeder gik tabt?
Gravatar #9 - Derfor
4. okt. 2006 22:16
jeg kan ikke se hvorfor hun skulle blive krænket ?

De viser jo også TV2 Logoet, er det en krænkelse, for mig var nedtællingen lige så ligegyldigt som logoet var og er.
Gravatar #10 - amokk
5. okt. 2006 00:10
#9 forskellen er at leverandøren af filmen på forhånd ved at stationen sender TV2 eller DR1 logoet med... Leverandøren var højst sandsynligt ikke indvilliget i at der også skulle sendes reklamner for lorte MGP under filmen.... Capish?
Gravatar #11 - sKIDROw
5. okt. 2006 01:00
Mener nu under alle omstændigheder, at det er groft misbrug af ophavsretslovgivningen. Der må og skal være grænser for, hvad leverandører af matriale kan bestemme.
Gravatar #12 - themuss
5. okt. 2006 18:34
#11 Det er jo derfor man kan slå over på ZDF og høre Sean Connery udbryde: "Mein' nahm' ist Bond... James Bond"... (Hint: vi har allerede vundet)
Gravatar #13 - sKIDROw
5. okt. 2006 18:58

Det er til gengæld et eksempel på noget, JEG mener er kulturvandalisme af rang. Ikke et logo i et par sekunder.

Stadig mener ikke at nogen af delene, har noget med ophavsretten at gøre.
Gravatar #14 - themuss
5. okt. 2006 21:04
#13 Nu har jeg ikke selv set filmen, men var der ikke tale om et banner, der kørte hele tiden? I så fald mener jeg, det er for dårligt af DR. De har rige muligheder for at reklamere for deres programmer over både TV og radio uden at ødelægge en film.
Gravatar #15 - m_abs
5. okt. 2006 21:35
Hader mere at jeg er tvunget til at betale for både den film de gjorde det ved, erstatningen for de gjorde det, for MGP og til budgetoverskridningen af deres unødvendige bygge projekt, påtrods af jeg aldrig har ønsket nogle af tingene.
Der er bare ikke ret meget der taler til fordel for DR lige for tiden.
Gravatar #16 - amokk
5. okt. 2006 21:39
Hellere lade DR være lidt dyrere end forventet, end alternativet, som hedder TV3, TV Danmark osv. med reality lort, soap-serier osv. i lange baner...

Tænk over hvor lidt dansk TV, serier og film som der bliver produceret, hvor DR (eller TV2) ikke er med...
Gravatar #17 - m_abs
5. okt. 2006 22:03
Hellere lade DR være lidt dyrere end forventet, end alternativet, som hedder TV3, TV Danmark osv. med reality lort, soap-serier osv. i lange baner...

Lidt dyrere?
Jeg ville betegne 600 mio. som ret mange penge ud af vinduet, på et projekt der aldrig skulle være startet, så længe det kunne være bygget billigere eller en gammel lade stod ledig.
Gravatar #18 - amokk
5. okt. 2006 22:05
Jeg er ikke nok inde i sagen til at kunne udtale mig om hvorvidt DR byggeriet er overflødigt men jeg kan forestille mig at man har tænkt så langt ud i fremtiden, at de 600 mio. som det kommer til at koste ekstra, er noget der vil tjene sig ind over en given periode.
Gravatar #19 - themuss
5. okt. 2006 22:06
Man har jo netop IKKE tænkt ud i fremtiden, i så fald havde man ikke overskredet sit budget med >½ milliard(!).
Gravatar #20 - m_abs
5. okt. 2006 22:11
Ja, tjene sig ind ved at tvinge folk til at betale licens kroner for det.
Hvilket vil sige det kommer til at gå ud over kvaliteten, om DR vil stå ved det eller ej, af deres programmer som IMO i forvejen ikke er noget at råbe hurra for.
Gravatar #21 - sKIDROw
6. okt. 2006 02:59
Til alle dem der tuder om at betale licens, er her lidt (plat) opmuntring...:

http://www.dr.dk/P3/Tjenesten/Sange/20060926110353...

Omkvæd

Vi er DR
Din gæld, din fremti’
Vi er det store dybe sorte hul din licens går ned i
(den går ned i)
For vi gav jer Krøniken
Tag og støt den fælles sag
Så sværger vi til gengæld på, at Erik kommer tilbage.
Gravatar #22 - ZOPTIKEREN
6. okt. 2006 11:52
Budgetoverskridelsen går hovedsageligt på konstruktionen af den nye koncertsal, hvor indholdet symfoniorkester mm. er en yderligere årsudgift på mange mio. kroner.

Problemet med den slags er at det bliver sneget ind af bagvejen så de uvidende ikke for indsigt i det.

og DR sender også bestemt også soap.
Gravatar #23 - ZOPTIKEREN
6. okt. 2006 12:36
#22 videre
Og det kan er ikke iorden efter min mening at man ikke kan ligge et budget i det offentligt og overholde det. En overskridelse med mere end 600 mio. oven i 3,3mia. er ikke iorden. Heller ikke selvom de kalkulerer med at indføre en medielicens som man offentlig budgetterer til +(60 mio. ?) hvilket vist i realiteten var det tidobbelte, der nok skal betale overskridelsen af budgettet ind igen.

De 600 mio. kroner kunne jo fx i princippet være brugt til at lukke det hul i Århus Kommunes pengekasse - hvilket forresten er selvforskyldt så det ville være en skidt ide.
Gravatar #24 - themuss
6. okt. 2006 12:36
Jeg overvejer at indberette dem for menneskerets-komissionen, det kan da ikke passe, man må tage licens af internet fordi et enkelt firma skal have penge af staten for deres TV.

Det kan godt være den går i DK, men ikke i den rigtige verden.

(JA! jeg betaler farvetv-licens)
Gravatar #25 - m_abs
6. okt. 2006 15:59
Til alle dem der tuder om at betale licens

Det var vel nok et modent udtryk, du kan komme med der, jeg er endnu engang imponeret over din evne til ikke at respektere andres meninger. Du ville nok også "tude", hvis du mente din frihed blev taget fra dig og du fik stjålet ca. 2100 kr. hvert år, uden at kunne gøre noget ved det, da det er støttet og godkendt af de samme mennesker der skulle beskytte dig mod den slags.

Aner ikke hvem Erik er og havde ingen interesse i Krønikken, men savner ham ikke de kan beholde ham og den serie. ;)

Men det er da rart de selv kan gøre grin med hvordan de er.
Gravatar #26 - sKIDROw
7. okt. 2006 10:31
#25 m_abs

Det var vel nok et modent udtryk, du kan komme med der, jeg er endnu engang imponeret over din evne til ikke at respektere andres meninger.

Jeg resptere denne holdning, også selvom jeg griner af jeres konstante behov for at spolere andre topics med liiige at måtte indskyde det igen og igen... ;)

Du ville nok også "tude", hvis du mente din frihed blev taget fra dig og du fik stjålet ca. 2100 kr. hvert år, uden at kunne gøre noget ved det, da det er støttet og godkendt af de samme mennesker der skulle beskytte dig mod den slags.

Jeg ser nu andre ting som er vigtigere, i frihedssammenhæng end penge. Terrorlovgivning, og andre vulgære lovgivninger siden. Og selv hvis vi snakker om ting, jeg SKAL betale til. Så er der ting jeg hellere, ville slippe for at betale til der også.

Aner ikke hvem Erik er og havde ingen interesse i Krønikken, men savner ham ikke de kan beholde ham og den serie. ;)

Heller ikke noget jeg fulgte med i. Men det var en af de produktioner, som var med til "at lægge gaderne øde"...

Men det er da rart de selv kan gøre grin med hvordan de er.

Selvironi er altid godt.
Gravatar #27 - m_abs
7. okt. 2006 10:47
Jeg resptere denne holdning, også selvom jeg griner af jeres konstante behov for at spolere andre topics med liiige at måtte indskyde det igen og igen... ;)

Du har en ret sjov måde at vise det på. HINT: At kalde andres meninger for at "tude" er det modsatte af at vise respekt for deres meninger.

Jeg ser nu andre ting som er vigtigere, i frihedssammenhæng end penge. Terrorlovgivning, og andre vulgære lovgivninger siden. Og selv hvis vi snakker om ting, jeg SKAL betale til. Så er der ting jeg hellere, ville slippe for at betale til der også.

Valgfrihed er den vigtigste frihed, uden den er der ingen frihed, tvangslicensen tager valgfriheden fra mig. Og den fjerner enhver ret som forbruger jeg har, præcis som lovgivninger der beskytter og opfordrer til DRM gør det.
Især efter den bliver indført til at skulle betales for noget det ikke er realistisk at forvente, at kunne undvære i det moderne samfund.
Gravatar #28 - themuss
7. okt. 2006 11:06
OT: Kan det seriøst passe, at et TV-selskab må kræve afgift af internet?

Jeg ved godt, den danske folkeholdning er, at vi vil have 100+ afsnit mere af "Erik-krøniken", fordi vi er så uendeligt bondske og fremtidsforladte.

Hvad koster en produktion af Krøniken (630mil) ?

Hvad mon der sker, hvis man spørger en, der ikke er blevet hjernevasket til at betale års-afgift på sit tv. Eksempelvis en tysker, englænder eller franskmand.

Ville de synes, en internet-afgift, der bliver lagt i hænderne på et tv-selskab, er i orden?

Jeg kunne godt have min tvivl.
Gravatar #29 - sKIDROw
7. okt. 2006 11:42
#27 m_abs

Du har en ret sjov måde at vise det på. HINT: At kalde andres meninger for at "tude" er det modsatte af at vise respekt for deres meninger.

Lad mig bare konstantere at nogen folk, har haft en ret umoden måde at udtrykke denne mening på.

Valgfrihed er den vigtigste frihed, uden den er der ingen frihed, tvangslicensen tager valgfriheden fra mig.

Valgfrihed er godt, og vigtigt. Men satme ikke den vigtigste.

Og den fjerner enhver ret som forbruger jeg har, præcis som lovgivninger der beskytter og opfordrer til DRM gør det.

Jeg ser DR licens, som en hvilken som helst anden skat. Jeg bliver heller ikke spurgt, og jeg vil støtte muser eller idræt/sport. DRM vil nu stadig være meget værre i mine øjne, end noget jeg udelukkende tænker på som et økonomisk spørgsmål.

Især efter den bliver indført til at skulle betales for noget det ikke er realistisk at forvente, at kunne undvære i det moderne samfund.

Det er blevet lidt en gang lovsjusk, og jeg syntes personligt det havde været mere logisk, at smide DR på finansloven dvs over skatten.

DR er ikke et tv selskab, men en statslig kultur institution.
Det udgører en stor forskel på hvad de må og ikke må.
Gravatar #30 - themuss
7. okt. 2006 11:58
OT OT OT
DR er ikke et tv selskab, men en statslig kultur institution.
Det udgører en stor forskel på hvad de må og ikke må.

#29 Hvor finder jeg det henne? Er der et cirkulære om DR, man kan læse med i?

Statslig kultur-institution... De kunne ikke have gjort det bedre i Nazityskland, Nordkorea eller Kina. Stalin må være rigtig stolt.
Gravatar #31 - m_abs
7. okt. 2006 12:12
Lad mig bare konstantere at nogen folk, har haft en ret umoden måde at udtrykke denne mening på.

Og lad mig konstantere at det er meget umodent at kalde andres meninger for at "tude".

Valgfrihed er godt, og vigtigt. Men satme ikke den vigtigste.

Hvis jeg ikke kan vælge, hvor fri er jeg så?
Mit bud er overhovedet ikke.

Uden valgfrihed kan ingen anden frihed eksistere, da frihed går ud på at kunne vælge af gøre/ikke gøre noget, derfor er valgfriheden den vigtigste frihed.

Jeg ser DR licens, som en hvilken som helst anden skat. Jeg bliver heller ikke spurgt, og jeg vil støtte muser eller idræt/sport.

Det gør jeg ikke, jeg ser DRs produkt som et hvilket som helst andet produkt, men som jeg er tvunget til at købe om jeg vil have det eller ej, uanset hvor ringe jeg mener deres produkt er.

DRM vil nu stadig være meget værre i mine øjne, end noget jeg udelukkende tænker på som et økonomisk spørgsmål.

DRM er unfair, mod forbrugeren, beskyttet af loven.
Tvangslicensen er unfair, mod forbrugeren, er også beskyttet af lov.

Begge er indført af politikere, hvis opgave burde være at beskytte dig og mig mod dens slags (at bruge et af dine ynglings udtryk) svineri.
Gravatar #32 - themuss
7. okt. 2006 12:16
Begge er indført af politikere, hvis opgave burde være at beskytte dig og mig mod dens slags (at bruge et af dine ynglings udtryk) svineri.

Som nu er ansat på TV2...

Jeg referer til Jens Rohde, som var med til at indføre internet-licens.
Gravatar #33 - m_abs
7. okt. 2006 12:17
Ikke med?
Gravatar #34 - themuss
7. okt. 2006 12:20
Jeg har lige rettet #32, #33.

Jens Rohde.
Gravatar #35 - sKIDROw
7. okt. 2006 13:10
#31 m_abs

Og lad mig konstantere at det er meget umodent at kalde andres meninger for at "tude".

Det er ikke en konklussion men en mening, hvilket er fair nok.

Hvis jeg ikke kan vælge, hvor fri er jeg så?
Mit bud er overhovedet ikke.

Uden valgfrihed kan ingen anden frihed eksistere, da frihed går ud på at kunne vælge af gøre/ikke gøre noget, derfor er valgfriheden den vigtigste frihed.

Det var da en farlig masse teori. Jeg har stadig ærligt talt vigtigere ting at bekymre mig om, end om jeg skal betale nogle penge eller ej. Og der rangerer DRM langt højere, da jeg mærker det rent praktisk. Og andre vulgære forbud, for den sags skyld.

Det gør jeg ikke, jeg ser DRs produkt som et hvilket som helst andet produkt, men som jeg er tvunget til at købe om jeg vil have det eller ej, uanset hvor ringe jeg mener deres produkt er.

Ja der er det jo så, at kæden knækker for dig. DR er en statslig institution, som så mange andre. Og ikke blot et produkt.

DRM er unfair, mod forbrugeren, beskyttet af loven.
Tvangslicensen er unfair, mod forbrugeren, er også beskyttet af lov.

Dårlig sammenligning, og vil altid være det. DR er opfundet af staten, og handler om hvermands kultur. Det er det politikerne værner om.
Gravatar #36 - drbravo
7. okt. 2006 13:21

Hvorfor er DRM værre?

Hvis du vil dele et nummer med DRM kan du da bare købe en sang til hver af dem der vil have den? Penge er jo ikke vigtigt for dig, vel? :p
Gravatar #37 - themuss
7. okt. 2006 13:25
DR er opfundet af staten, og handler om hvermands kultur.
Nu kunne jeg komme med talrige eksempler på DR's subjektivitet, men jeg vil undlade det.

Personligt er jeg glad for vi nåede ud af 80erne med mere end en kanal på TV.

Jeg husker da med gru på den røde propaganda, vi konstant blev udsat for; også børnene med Kazoo og Mellem Himmel og Jord osv.

Jeg husker også DR's forvanskning af 40-året for atombomberne over Japan.

At DR udøver statskultur er jeg enig i, at de skulle stå for folkekultur på INGEN måde.
Gravatar #38 - sKIDROw
7. okt. 2006 13:42
#36 drbravo

Hvorfor er DRM værre?

Hvis du vil dele et nummer med DRM kan du da bare købe en sang til hver af dem der vil have den? Penge er jo ikke vigtigt for dig, vel? :p

F.eks fordi ligegyldigt hvor mange eksemplarer jeg køber, så sætter det mig ikke i stand til at afspille det med hvilket software afspiller det passer mig. Og hvis jeg har brug for at tage personlige kopier, har systemet heller ingen ret til at hindre mig i det.
Gravatar #39 - m_abs
7. okt. 2006 13:49
Det er ikke en konklussion men en mening, hvilket er fair nok.

Så kan din konstatering heller ikke bruges.

Det var da en farlig masse teori. Jeg har stadig ærligt talt vigtigere ting at bekymre mig om, end om jeg skal betale nogle penge eller ej. Og der rangerer DRM langt højere, da jeg mærker det rent praktisk. Og andre vulgære forbud, for den sags skyld.

Jeg kan se konceptet er svært for dig, men det handler ikke kun om pengene, selvom det er ret mange penge at få stjålet med statens støtte. Det handler om at jeg får frataget rettigheder. Det handler om at at jeg får frataget min valgfrihed og derfor min frihed. Det handler om jeg på en effektiv måde, vil kunne sende DR budskabet om de skal tage sig voldsomt sammen, det kan jeg ikke i dag. Deres Panel er intet værd og det kræver at man ser en masse meget dårligt TV, for at kunne deltage og det kan på ingen måde bruges til at sige "det havde ingen interesse, så jeg så det ikke".

Ja der er det jo så, at kæden knækker for dig. DR er en statslig institution, som så mange andre. Og ikke blot et produkt.

DR er et produkt om det er en statslig institution eller ej.
Den knækker for dig, hvis du tror det intressere mig om det er en statslig institution eller ej. Den er ikke knækket her, for DR er stadig et produkt.

Dårlig sammenligning, og vil altid være det. DR er opfundet af staten, og handler om hvermands kultur. Det er det politikerne værner om.

Nej det er en meget passende sammenligning. Begge er love vedtaget imod mine interesser som forbruger.
Og hvermands kultur? Hvor er den? Hvor er min?

Personligt er jeg glad for vi nåede ud af 80erne med mere end en kanal på TV.

Det er jeg også. Husker tydeligt, hvor fedt det var da jeg var barn og vi fik TV3 og mange andre kanaler. Og efter TV2 kom så jeg næsten aldrig DR igen. Og hvis jeg kunne sparer den formue som 2100 kr. om året er, så kunne jeg nemt undvære DR, ser det alligevel maks. 1 gang om måneden i længere tid end det tager at zappe til næste kanal.
Gravatar #40 - Saxov
7. okt. 2006 15:46
<joke>
#26,
Heller ikke noget jeg fulgte med i. Men det var en af de produktioner, som var med til "at lægge gaderne øde"...
ja men det samme kan man sige om strøm produktionen i Tjenobyl i April '86.
Men derfor er det ikke en "event" jeg vil støtte..
</joke>
Gravatar #41 - sKIDROw
7. okt. 2006 17:52
#39 m_abs

Jeg kan se konceptet er svært for dig, men det handler ikke kun om pengene, selvom det er ret mange penge at få stjålet med statens støtte.

Mit gennemsnitslige budget hver måned er på 10K, så jeg har svært ved at betragte 2100 om året som noget særligt. Iøvrigt er det ikke DR, som gør noget med statens støtte. Det er statens beslutning, at tingene gøres som de gøres. Der har DR ikke en skid at skulle have at sagt.

Det handler om at jeg får frataget rettigheder. Det handler om at at jeg får frataget min valgfrihed og derfor min frihed.

DR er blot endnu en statslig kulturstøtte, som bliver givet på dine vegne. Uden at du nogensinde har fået valget. At afregningen til DR, så foregår via et seperat girokort med DR som afsender ændre ikke et store.

Det handler om jeg på en effektiv måde, vil kunne sende DR budskabet om de skal tage sig voldsomt sammen, det kan jeg ikke i dag.

Det kan vi ikke med nogen af de kulturting, som staten beslutter skla modtage penge fra os. Jeg ser ingen forskel. Iøvrigt kan folk sende dem et budskab hvis de vil. Via seertalene. Men sidst jeg se galluptalene, klarede DR sig ganske fint.

DR er et produkt om det er en statslig institution eller ej. Den knækker for dig, hvis du tror det intressere mig om det er en statslig institution eller ej. Den er ikke knækket her, for DR er stadig et produkt.

Det kan interessere dig eller ej, det ændre ikke på faktum at DR er en statslig institution. Som per definition ikke, skal spille kommerciel som du hentyder til.

Nej det er en meget passende sammenligning. Begge er love vedtaget imod mine interesser som forbruger.
Og hvermands kultur? Hvor er den? Hvor er min? [/quote]

DR er skam lavet i forbrugernes interesse, deraf public service.
Hvermands kultur handler om bredde. Men det er der nok nogen, der bedre kan forklare dig end jeg.

#40 Saxov

Skal ikke gøre mig til smagsdommer over, hvorvidt krønniken var god eller ej. Det vil jeg lade seerne om.
Gravatar #42 - m_abs
7. okt. 2006 23:32
Mit gennemsnitslige budget hver måned er på 10K, så jeg har svært ved at betragte 2100 om året som noget særligt. Iøvrigt er det ikke DR, som gør noget med statens støtte. Det er statens beslutning, at tingene gøres som de gøres. Der har DR ikke en skid at skulle have at sagt.

Hvis 2100 kr. ikke er mange penge for dig, er du mere end velkommen til at betale min licens.
Om jeg så betalte 100.000 kr i faste udgifter om måneden, ville det stadig være forkert at DR får lov til at stjæle 2100 kr. om året fra mig. Jeg ville ikke kunne mærke det helt så voldsomt som jeg kan nu, eller kunne da jeg var arbejdsløs, men det gør det stadig ikke i orden.

Ja, politikerne har besluttet, at DR hvert år må stjæle en hel del penge fra folk, hvad tror du det er jeg er pisse sur på politikerne over i denne sammenhæng?

Det holder mig dog ikke fra at være ligeså sur på DR, for de har ønsket dette ( http://newz.dk/forum/item/57588/ ). Og det er DR jeg ikke kan se leverer den vare jeg betaler for.

Det kan vi ikke med nogen af de kulturting, som staten beslutter skla modtage penge fra os. Jeg ser ingen forskel. Iøvrigt kan folk sende dem et budskab hvis de vil. Via seertalene. Men sidst jeg se galluptalene, klarede DR sig ganske fint.

Sålænge folk er tvunget til at betale, kan DR være komplet ligeglade med seertallene.

Jeg har ingen reel mulighed for at sende et budskab, jeg er ikke med i de seertals undersøgelser, jeg er aldrig blevet spurgt om jeg så deres programmer eller hvad jeg ønskede at se.

Det eneste DR er villige til i den henseende, er at lave spørgeskemaer der antager man er intresseret i alt, hvad de sender og så fortæller dem hvor godt det var på en skala fra "okay til super kanon godt" (lettere overdrevet).

Seertallene lader mig ikke sende dem et politisk budskab om at det på ingen måde er i orden, at bygge alt for dyre byggerier og så oven i købet ikke kunne holde budgettet for byggeriet. Det kunne jeg ved at droppe betalingen til DR.

Jeg er komplet ligeglad med om andre kan lide DR, det tror jeg også jeg fortalte dig sidst vi diskuterede dette.

Hvis danskerne er så glade for DR som du gang på gang påstår i disse diskutioner, kan jeg på ingen måde se, hvordan de ikke skulle kunne klare sig, hvis vi rent faktisk havde valget om vi ville have dem eller ej, men det er du såvidt jeg husker modvillig til at støtte...

Hvermands kultur handler om bredde. Men det er der nok nogen, der bedre kan forklare dig end jeg.

Jeg kan ikke se DR er i min interesse. Jeg har også til tider lidt svært at se public service fra deres side, en af tingene i public service skulle være at sende noget for alle. Hvornår sender de noget for mig? Det er ved at være længe siden de sendte noget der havde min interesse, og endnu længere siden de sendte noget for mig på et tidspunkt, jeg var hjemme.
Og jeg kan heller ikke se hvordan lukkede formater passer ind i public service, eller hvordan 600 mio. kr. budget overskridelse på et unødvendigt bygge projekt var public service.
Gravatar #43 - Saxov
8. okt. 2006 08:26

Nu er det bare sådan at DR har fået defineret Public Service til at includere stortset alt, med DR's defination af hvad public service er, kunne de sende Terminator 1 og 2, og reruns af BBC's soap operaes 24/7 og ville stadig overholder deres public service forpligtelser.
Gravatar #44 - themuss
8. okt. 2006 12:20
DR har aldrig haft en bred linie, spørg nogle 50-60-årige der kan huske deres regime gennem 70erne og 80erne...

Seriøst.

Det eneste DR er villige til i den henseende, er at lave spørgeskemaer der antager man er intresseret i alt, hvad de sender og så fortæller dem hvor godt det var på en skala fra "okay til super kanon godt" (lettere overdrevet).
Jeg kunne ikke have sagt det bedre.

Jeps, Ramadan-kalenderen er megabred. En eller anden smooth-ass-WIGGA(!), med et skæg Prince ikke kunne trimmet bedre sidder og filosoferer over livet fra sin Opel Ascona... Dejligt bredt TV... Hvor mange % er det lige hans livsstil dækker?

Skal vi nu til at se Jehovas vidners julekalender? Eller det spændende reality-show om Indremission?

Nej det skal vi ikke, for DR har jo ikke en "breeeed" linie, de har en helt bestemt stram redaktionel linie. De har bestemt sig for vi skal have kulturchok.

"Vi ved bedst, hvordan du skal forholde dig, så derfor tæppebomber vi dig og din familie med politisk forskruede sandheder og løgne"

I det mindste kunne man i tidernes morgen vælge sit TV fra, men nu har de carte blanche til at hente penge i lommerne på os, der KUN vil have internet.
Gravatar #45 - sKIDROw
9. okt. 2006 01:15
#42 m_abs

Hvis 2100 kr. ikke er mange penge for dig, er du mere end velkommen til at betale min licens.

Ja klart... :P

Eller dvs... Vi kan da bytte lige over. Du betaler min bilforsikring, så skal jeg nok æde din licens... ;P

Om jeg så betalte 100.000 kr i faste udgifter om måneden, ville det stadig være forkert at DR får lov til at stjæle 2100 kr. om året fra mig. Jeg ville ikke kunne mærke det helt så voldsomt som jeg kan nu, eller kunne da jeg var arbejdsløs, men det gør det stadig ikke i orden.

Det er slet ikke op til DR, som du får det til at lyde. Størrelsen er politisk bestemt, ligesom det at der er dem og ikke staten som opkræver det. Det er nok det jeg syntes er mest fjollet, at dem som bestemmer det, ikke også selv opkræver det.

Ja, politikerne har besluttet, at DR hvert år må stjæle en hel del penge fra folk, hvad tror du det er jeg er pisse sur på politikerne over i denne sammenhæng?

Det lyder bare ikke som om, det er dem du rette mest vrede imod. DR udfører det de er pålagt.

Det holder mig dog ikke fra at være ligeså sur på DR, for de har ønsket dette ( http://newz.dk/forum/item/57588/ ). Og det er DR jeg ikke kan se leverer den vare jeg betaler for.

DR leverer ihvertfald den varer de er pålangt at levere, om det så er det du mener du betaler for, er så sikkert ikke det samme. Hvad de har ønsket, er at deres midler ikke bliver udhulet, når kravene til dem ikke bliver mindre. Hvilket for så vidt er forståeligt nok.

Sålænge folk er tvunget til at betale, kan DR være komplet ligeglade med seertallene.

Teoretisk set ja. Men det ser jeg ikke noget, som taler for at de er.

Jeg har ingen reel mulighed for at sende et budskab, jeg er ikke med i de seertals undersøgelser, jeg er aldrig blevet spurgt om jeg så deres programmer eller hvad jeg ønskede at se.

Det er vi ikke mange som er. Gallup måler sikkert kun via nogle tusinde, hvilket udaf flere millioner danskere ikke er overvældende. Men det er også sådan de laver politiske meningsmålinger.

Har aldrig benyttet mig af den mulighed, må jeg så tilstå.

Seertallene lader mig ikke sende dem et politisk budskab om at det på ingen måde er i orden, at bygge alt for dyre byggerier og så oven i købet ikke kunne holde budgettet for byggeriet. Det kunne jeg ved at droppe betalingen til DR.

Det er vist så til synspunkt, som skal sendes vi af politikerne. Som dog allerede har fanget den.

Jeg er komplet ligeglad med om andre kan lide DR, det tror jeg også jeg fortalte dig sidst vi diskuterede dette.

Men men pointen er blot, hvor vidt din mening er repræsentativ eller ej.

Hvis danskerne er så glade for DR som du gang på gang påstår i disse diskutioner, kan jeg på ingen måde se, hvordan de ikke skulle kunne klare sig, hvis vi rent faktisk havde valget om vi ville have dem eller ej, men det er du såvidt jeg husker modvillig til at støtte...

DR er ikke en kommerciel station, og skal heller ikke blive det. Det er hele humlen i det. DR skal ikke blive populistisk, hvilket en ren fisken efter seertal alene ville resultere i. Det sagt mener jeg DR, er mere relevant at finansiere direkte gennem staten. Istedet for som nu.

[uote]Jeg kan ikke se DR er i min interesse. Jeg har også til tider lidt svært at se public service fra deres side, en af tingene i public service skulle være at sende noget for alle. Hvornår sender de noget for mig? Det er ved at være længe siden de sendte noget der havde min interesse, og endnu længere siden de sendte noget for mig på et tidspunkt, jeg var hjemme.
Og jeg kan heller ikke se hvordan lukkede formater passer ind i public service, eller hvordan 600 mio. kr. budget overskridelse på et unødvendigt bygge projekt var public service. [/quote]

Der er ikke noget i deres bygge projekter som var eller er unødvendige. Det hænger nøje sammen med de yderligere krav, der bliver stillet fra politisk hånd. Når man skal være bred, kan det ikke undgås, at enkelte går ram forbi. Kan dog følge dig i kritikken af valget af lukkede codecs, som er komplet uacceptabelt for en public service station.

#43 Saxov

[uote]Nu er det bare sådan at DR har fået defineret Public Service til at includere stortset alt, med DR's defination af hvad public service er, kunne de sende Terminator 1 og 2, og reruns af BBC's soap operaes 24/7 og ville stadig overholder deres public service forpligtelser. [/quote]

Bortset fra den politiske definition, direkte foreskriver at public service også dækker underholdning. Herunder film. Så det er nu god nok. Det bestemme DR naturligvis ikke, selvom de da må udtale sig, som alle andre på det emne.
Gravatar #46 - m_abs
9. okt. 2006 19:00
Ja klart... :P

Eller dvs... Vi kan da bytte lige over. Du betaler min bilforsikring, så skal jeg nok æde din licens... ;P

Næ næ du.
Det er dig, der bliver ved med at forsvare licensen med at du ikke synes det er dyrt. Som om det var et forsvar.

Og du har SELV valgt at få bil, så kan du også passende selv betale det der følger med.

Jeg har på ingen måde valgt DR, men skal stadig betale for dem, "Det kunne jo være jeg blev 35 år ældre på en uge og kom i deres målgruppe" eller hvad logikken bag det måtte være.

Men jeg kan da bruge din eksempel...
At betale licens til DR for at have TV eller Internet uden at bruge DRs "tilbud", svarer for mig til at køre på cykel og være tvunget til at betale bil-ulykkesforsikring.
Det er ligeså fair og logisk som at blive tvunget til at betale til DR.

DR leverer ihvertfald den varer de er pålangt at levere, om det så er det du mener du betaler for, er så sikkert ikke det samme. Hvad de har ønsket, er at deres midler ikke bliver udhulet, når kravene til dem ikke bliver mindre. Hvilket for så vidt er forståeligt nok.

Hvilket fra hvor jeg sidder må betyde:

De er ikke blevet pålagt
- at sende kvalitet.
- at sende noget for alle inkl. mindretal som mig.
- at sende under 50 % genudsendeler om sommeren.
- at streame i åbne formater, så alle kan være med.
- at sende neutrale nyheder *
- at sende sende ligevægtede politiske programmer. **

*) Behøver ikke se længere tilbage end senere Isreal >> Libanon, hvor at se hvordan den ene side fik al sympatien fra DRs nyhedsreaktion. Gætter på det var bedre nyhedsværdi, end at dække krigen nogenlunde neutralt.
**) "Jersil og Spindoktorne", de sidste gange jeg har set det, var spindoktornes primære formål at rakke ned på socialdemokratiet og specielt "Gucci-Helle". Meget politisk uafhængigt, men da stik mod DRs ry for at være på S' side.

Teoretisk set ja. Men det ser jeg ikke noget, som taler for at de er.

Jeg ser ikke noget der taler for, de ikke er ligeglade.
Det ville ihvertfald forklare, hvordan de kan sende gamle og halvgrå, kedelige britiske serier, i bedste sende tid. Så mange over 50 kan der bare ikke være i dette land.

Det er vi ikke mange som er. Gallup måler sikkert kun via nogle tusinde, hvilket udaf flere millioner danskere ikke er overvældende. Men det er også sådan de laver politiske meningsmålinger.

Du snakkede om seertal som noget jeg kunne bruge til at sende dem et budskab med. Jeg forklarede dig, hvorfor det var ubrugligt til det formål.

Men men pointen er blot, hvor vidt din mening er repræsentativ eller ej.

Det er bare ret irrelevant og ikke et godt nok argument for jeg ikke skal have friheden til vælge om jeg vil købe deres produkt eller ej.

DR er ikke en kommerciel station, og skal heller ikke blive det. Det er hele humlen i det. DR skal ikke blive populistisk, hvilket en ren fisken efter seertal alene ville resultere i. Det sagt mener jeg DR, er mere relevant at finansiere direkte gennem staten. Istedet for som nu.

TV2 er en kommerciel station og stadig underlagt public service. Underligt nok er de IMO en langt bedre kanal end DR1 og DR2 tilsammen nogensinde har været.
DR burde kunne overleve på det samme princip.

Der er ikke noget i deres bygge projekter som var eller er unødvendige. Det hænger nøje sammen med de yderligere krav, der bliver stillet fra politisk hånd. Når man skal være bred, kan det ikke undgås, at enkelte går ram forbi. Kan dog følge dig i kritikken af valget af lukkede codecs, som er komplet uacceptabelt for en public service station.

Hvilke nye opgaver har betydet, at det var nødvendigt med en ny TV-by? Og hvilke af dem retfærdiggør, så stort et budgetbrud?

Jeg kan ikke se formålet med at bygge så dyrt, ikke engang uden overskridelsen, hvis det kunne have været gjort billigere.

De skal ikke spilde en hel masse penge på en ny TV-by og så bagefter komme og beklage sig over de ikke har nok penge. For så er det deres egen skyld, at de har spildt de penge de havde fået i forvejen.
Hvis de ikke kan administere deres penge, så fortjener de ikke flere, før de har lært det.
Gravatar #47 - sKIDROw
9. okt. 2006 21:00
#46 m_abs

Næ næ du.
Det er dig, der bliver ved med at forsvare licensen med at du ikke synes det er dyrt. Som om det var et forsvar.

Og du har SELV valgt at få bil, så kan du også passende selv betale det der følger med.

Jeg har på ingen måde valgt DR, men skal stadig betale for dem, "Det kunne jo være jeg blev 35 år ældre på en uge og kom i deres målgruppe" eller hvad logikken bag det måtte være.

Du har valgt at have TV, og bliver pålagt licens. Jeg har valgt at have bil, og bliver pålagt en ansvarsforsikring. Det er den parallel jeg laver. Vi bliver begge presset til noget, vi syntes er møg dyrt og helst var foruden.

Men jeg kan da bruge din eksempel...
At betale licens til DR for at have TV eller Internet uden at bruge DRs "tilbud", svarer for mig til at køre på cykel og være tvunget til at betale bil-ulykkesforsikring.
Det er ligeså fair og logisk som at blive tvunget til at betale til DR.

Nej. DR licensen relatere da til TV'et. Om man så bryder sig om det eller ej.

Hvilket fra hvor jeg sidder må betyde:

De er ikke blevet pålagt
- at sende kvalitet.
- at sende noget for alle inkl. mindretal som mig.
- at sende under 50 % genudsendeler om sommeren.

Jo det bliver de faktisk.

- at streame i åbne formater, så alle kan være med.

Her bliver det et spørgsmål om definitioner og formuleringer desværre. Tror de henholder sig til, at ramme så mange som muligt hvilket de desværre gør. Så gerne denne tolkning ændret.

- at sende neutrale nyheder *
- at sende sende ligevægtede politiske programmer. **

*) Behøver ikke se længere tilbage end senere Isreal >> Libanon, hvor at se hvordan den ene side fik al sympatien fra DRs nyhedsreaktion. Gætter på det var bedre nyhedsværdi, end at dække krigen nogenlunde neutralt.
**) "Jersil og Spindoktorne", de sidste gange jeg har set det, var spindoktornes primære formål at rakke ned på socialdemokratiet og specielt "Gucci-Helle". Meget politisk uafhængigt, men da stik mod DRs ry for at være på S' side.

Den kritik har jeg aldrig kunne tage seriøs. Nogen påstår de er farvet til den ene side, og andre påstår det modsatte. Tror i kan tage den diskussion indbyrdes. For den keder mig faktisk.

Jeg ser ikke noget der taler for, de ikke er ligeglade.
Det ville ihvertfald forklare, hvordan de kan sende gamle og halvgrå, kedelige britiske serier, i bedste sende tid. Så mange over 50 kan der bare ikke være i dette land.

Og hvorfor skulle de ikke sende noget til den gruppe?.

Det er bare ret irrelevant og ikke et godt nok argument for jeg ikke skal have friheden til vælge om jeg vil købe deres produkt eller ej.

For mig handler det ikke om, hvorvidt du skal købe deres produkt eller ej. Men om at de slet og ret skal eksisterer, så kan vi altid diskuterer finansieringen.

TV2 er en kommerciel station og stadig underlagt public service. Underligt nok er de IMO en langt bedre kanal end DR1 og DR2 tilsammen nogensinde har været.
DR burde kunne overleve på det samme princip.

Mener de supplerer hinanden fint DR og TV2. Husk DR er både TV og radio kanaler.

[uote]Hvilke nye opgaver har betydet, at det var nødvendigt med en ny TV-by? Og hvilke af dem retfærdiggør, så stort et budgetbrud?

Jeg kan ikke se formålet med at bygge så dyrt, ikke engang uden overskridelsen, hvis det kunne have været gjort billigere. [/quote]

Det kunne vi sikkert grave frem hvis det er, men du kan være sikker på at de ikke havde fået lov hvis ikke der var behov for det. Og lad os nu lige få afdækket grunden til overskridelsen, inden vi begynder at kalde nogen navne.

De skal ikke spilde en hel masse penge på en ny TV-by og så bagefter komme og beklage sig over de ikke har nok penge. For så er det deres egen skyld, at de har spildt de penge de havde fået i forvejen. Hvis de ikke kan administere deres penge, så fortjener de ikke flere, før de har lært det.

Som sagt... Lad os lige se nogle facts først, så kan vi brokke os hvis det er berettiget.
Gravatar #48 - m_abs
9. okt. 2006 22:04
Du har valgt at have TV, og bliver pålagt licens. Jeg har valgt at have bil, og bliver pålagt en ansvarsforsikring. Det er den parallel jeg laver. Vi bliver begge presset til noget, vi syntes er møg dyrt og helst var foruden.

DR har intet med discovery eller de 25+ andre TV-kanaler jeg har at gøre. DR har intet på mit internet at gøre.
Jeg har ikke valgt DR.

Jeg mener ikke det kan sammenlignes, da det kun kan være rimeligt at forvente, du er i stand til at dække evt. skader i trafikken som, du skule være så uheldig at være med til at foresage.

Fortæl mig, hvordan er det rimeligt at forvente jeg dækker andres TV forbrug?

Det er så også fuldstændigt absurt i en tid, hvor der findes et hav af andre kanaler end DR og DR derfor ikke længere nødvendigvis er det man bruger sit TV til.

Jeg kan ikke se DR på nogen måde er relateret til, at jeg ser Discovery Channel.

Jo det bliver de faktisk.

Hvor opfylder de så ikke det?
DR sendte tæt på 50% genudsendelser i løbet af sommeren ( iflg. en artikel i MetroXpress, kan selvfølgelig ikke finde et link... )
Og jeg ved de ikke sender noget for det mindretal jeg hører til.

Den kritik har jeg aldrig kunne tage seriøs. Nogen påstår de er farvet til den ene side, og andre påstår det modsatte. Tror i kan tage den diskussion indbyrdes. For den keder mig faktisk.

Jeg har ret svært ved at tage seriøst, at du bare fejer alle kritikpunker væk.

Og hvorfor skulle de ikke sende noget til den gruppe?.

Skal de også, pointen er at de sender stort set kun til den gruppe, når jeg er hjemme. Resten af dagen kan jeg ikke snakke for, men umildbart ser det heller ikke ud til de målretter noget mod unge over 12 og voksne under 50.

Det kunne vi sikkert grave frem hvis det er, men du kan være sikker på at de ikke havde fået lov hvis ikke der var behov for det. Og lad os nu lige få afdækket grunden til overskridelsen, inden vi begynder at kalde nogen navne.

Du mener som de var advaret på forhånd?
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/09/27/051616...
Gravatar #49 - Saxov
10. okt. 2006 06:37
#47,
Det er ikke helt rigtigt. Idet jeg har en clockradio til at kunne vække mig, en mobiltelefon eller internet skal jeg også betale licens.
Da min clockradio teoretisk set kan tage DR-radio, og det samme gælder for min mobil - og på internettet kan jeg modtage et shitload af spam mails fra DR, om jeg ikke vil være med i et eller andet crap flash spil.

Problemet er at en radiomodtager efterhånden er default i alt elektronisk udstyr, og det er næsten umuligt at studere udenat have adgang til internettet.
Så ergo, jeg kan ikke slippe for Licencen, der for mit vedkommende tilsvarer et semesters bøger. Så grundlæggende kan jeg vælge, vil jeg betale licens eller have bøger til mit studie - bøgerne får jeg brugt, DR gør jeg ikke.

Hvorvidt DR er farvet til den ene eller den anden side er 120% irrelevant. De er forpligtet til at levere helt neutralt nyhedsdækning, så i det øjeblik de levere én nyhed der er venstre eller højre orienteret bryder de den kontrakt der er for at de må opkræve licens.
Gravatar #50 - themuss
10. okt. 2006 11:14
Jeg har ALDRIG hørt nogen sige, DR er højreorienteret.

Til gengæld er det af både udenforstående og journalister fra DR blevet betegnet som et venstreorienteret medie.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login