mboost-dp1

Projekt hurtigt-bootende-linux-med-kde-på-laptop (HBLMKPL)

Gå til bund
Gravatar #1 - Spook
24. feb. 2006 08:30
Lige en hurtig til weekenden:
Kom til at savne Linux (kørte SuSE 10 inden jeg gik tilbage til XP (suk) pga. spil og HW-understøttelse på min laptop.

Men nu har jeg udklækket en plan:
Jeg vil have fat i en laptop mere (nok en gammel brugt fra jobbet til at starte med), og smide linux på den, til IM, net surf osv. Men hvilken distro? Har følgende krav:

1) Der skal være mulighed for KDE
2) Det skal være stabilt
3) Det skal boote rasende hurtigt
4) Det skal være nemt at sætte op

Kom med jeres bud!
Gravatar #2 - Corholio
24. feb. 2006 10:05
Kubunto, distributionen er jo ligefrem designet til laptop brug, så mon ikke det ville være et godt valg.

Svar til punkterne:

1) Kubunto, istedet for Ubunto - derfor har du KDE
2) Tjah, det kan man vist godt kalde det, hvis du ikke konfigurerer det "helt hen i hegnet".
3) Lad være med at loade ALT for mange moduler ved boot, så er det klaret. Hastighed er relativ, kommer an på hardware krav, mv.
4) Ja, det er det... du behøver ikke at være en rocket-scientist for at installere (K)Ubunto, men du har stadigvæk muligheden for at customize dit setup.
Gravatar #3 - Gruesome
24. feb. 2006 11:51

Stav ordentligt! Det hedder Ubuntu og Kubuntu. :P

1) Som 1 vil jeg mene en Kubuntu ville være god til formålet. Så får du KDE på en distro der æder næsten alt hardware uden problemer.

2) Selvom (K)ubuntu er bleeding edge så har jeg meget få problemer med crashes. Det eneste der har crashet for mig siden den nye version kom var amaroK og det er desværre et ret velkendt problem. Dog sker det ikke mere.

3) Det med at boote rasende hurtigt er noget de fleste Linux distroer åbenbart har noget imod eftersom de stadig bruger den måske lidt gammeldags serielle boot metode med init.d. Det er der dog råd for. InitNG barberede mit boot tid væsentligt (virkeligt så man kunne mærke det) da den starter nogen processerne paralelt hvis de hænger og staller ikke på fx manglede svar på en DHCP server.

4) (K)ubuntu er nok så let at installere som det næsten kan være. Dog hvis det skal være endnu lettere kan du evt. vente en god måneds tid til den næste version kommer hvor der vil være en grafisk installer (og direkte install fra LiveCD). Så bliver det sgu ikke lettere.

Men vil nok anbefale minimum ~256 MB RAM og ~800 MHz processor hvis du skal køre KDE. Dens text rendering er nok dens største flaw (i min bog). At se en MOTD scrolle forbi i Konversation på min laptop kan få munke til at græde tror jeg. Det samme med Kopete når man logger på (og har ~50 kontakter online).
Et alternativ kunne være Xubuntu som er baseret på XFCE. Der er dog ikke noget der skal afholde dig fra at installere alle sammen, da det ikke kræver andet end at installere henholdsvis metapakkerne ubuntu-desktop, kubuntu-desktop, eller xubuntu-desktop.

Held og lykke med det. Hvis du skulle få brug for mere hjælp eller råd til fx InitNG så bare skriv her eller i en PM.

PS. Prelinking kan måske også gøre en mindre forskel, men ved ikke om jeg vil sige det er besværet værd. Det tager immervæk en rum tid at køre igennem hvergang man har opdateret nogen libs men tager så også lidt af opstartstiderne på fx Kontact og amaroK.
Gravatar #4 - Spook
24. feb. 2006 12:13
Tror jeg begik en fejl da jeg skrev #4. Med "nemt" mener jeg veldokumenteret... Ikke nødvendigvis "indsæt cd, herefter virker alt"

For at få den så barberet som muligt overvejer jeg følgende 2, meget forskellige løsninger:

1) Gentoo
2) At vælge en minimumsinstallation af SuSE 10. Har før kørt SuSE 10, på min primære spand, og var helt tosset med det.

Bare kom an med forslag, tips og gode råd!
Gravatar #5 - Gruesome
24. feb. 2006 12:36

Vil stadig mene Ubuntu varianterne er et godt bud på det du leder efter. Der er masser af dokumentation, og det meste Debian baseret dokumentation kan fint bruges. En anden force bag Ubuntu er det kæmpe community. Ubuntuforums er et væld af information til hvordan man kan tilpasse tingene lige som man vil have det.

Hvis du vil have mere kontrol kan du altid lave en server installation af Ubuntu og så derefter selv gå ind og installere lige præcis de ting du vil men samtidig stadig nyde godt af den kanone hardware understøttelse de har.

Gentoo er sikkert også et helt fint valg, jeg kunne bare let forestille mig hvor træls det ville være at sidde og compile hele tiden på en halv-langsom bærbar og så vidt jeg ved er der ikke den helt store performance forskel (selvom den selfølgelig er værd at tage med).

Generelt tror jeg ikke det betyder så meget hvilken distro man vælger i dag. Debian/Unstable, Ubuntu, Mandriva 2006, SuSE 10, Gentoo osv. virker allesammen til at have hver deres forcer. Min personlige favorit er dog stadig Kubuntu pga. pakkesystemet og at jeg synes de overholder KiSS princippet ret godt.

Tror jeg vil prøve at rode med Linux from scratch i sommerferien, for ligesom og komme helt ned i maskineriet hvor det er sjovt :).
Gravatar #6 - Spook
24. feb. 2006 13:34
Mjah... er ikke så faens tosset med Ubuntu... havde en installation af Breezy Badger, den holdte ikke 2 timer. Men alle har ret til en fair chance, så den får da en tur mere så snart jeg får mine små pølsefingre i en spand at teste på!

Nogen der har erfaring med at smide Gentoo på laptops?
Gravatar #7 - qXz
24. feb. 2006 15:58
Dos 6.22.... :)
Go weekend.
Gravatar #8 - KaW
24. feb. 2006 17:20
#6 >
Nogen der har erfaring med at smide Gentoo på laptops?

Jep, jeg har smidt Gentoo på min Zepto 2314W, og helt uden problemer endda. Eller det vil sige jeg havde problemet med det trådløse netkort (IPW) og WPA-SUPPLICANT (En WPA daemon af en afart) grundet noget opdateringskode i de nye ieee80211 libraries, men det var vist Gentoos skyld da det var en overgangs periode.
Det er nemt at installere Gentoo på sin laptop (Hvis man er vant til at installere gentoo og gerne vil lege med alle de spændende ting som wifi, lydkort på nyt hardware osv.) det bliver dog lidt kedligere hvis man er vant til modulnavnene og sådan.
Men Gentoo er et fint valg da det kan ændres og du selv kan bestemme hvad der bliver installeret, og kompileringstiden er altså ikke så slem igen, det er kun på ting som KDE, GNOME og OpenOffice der tager sindssygt lang tid, men jeg bruger hverken KDE eller GNOME, jeg bruger fluxbox så det tog ingen tid med en WM :)

God fornøjelse ;)
Gravatar #9 - Spook
24. feb. 2006 20:49
Gentoo får da en tur :) - Bliver spændende at prøve!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login