mboost-dp1

Snow Leopard, Impressions?

Gå til bund
Gravatar #1 - fidomuh
30. aug. 2009 15:55
Jeg har faaet rodet med Snow LEopard lidt her i weekenden og taenkte at jeg ville dele mine "foerste tanker" om det herinde og forhaabentligt skabe lidt debat.

First off:
De har lavet baggrunden paa kontekst-menuen paa dock-ikoner sort. Yay.
Tradeoff her er saa at de har sat alt andet end "open" og "program specifik" under en "Options" container. :(
Det giver fint mening i *nogle* programmer, men pt er det kun Cog i min dock som det giver mening med ( ud af 20 programmer ).

Spaces. What. The. Fucking. Fuck. In. Fucking. Hell.
Det virker som om deres "Transition effect" nu er lidt langsommere?
- samt koerer daarligere.
I Leopard koerer det helt perfekt med mit nVidia 9400m, i Snow Leopard er den ( meget lidt ) "jerky".

De har stadig ikke fikset soegning over AFP shares :(
( Og det virkede stadig helt fint med Spotlight i Tiger. )

Alt i alt sidder jeg egentligt nu bare og taenker at de 229,- egentligt ikke har givet mig noget brugbart ( blandt andet virker min Logitech mus ikke endnu -.- ), stabiliteten maerker man foerst efter lidt tid jo.

Hastigheden er ogsaa nogenlunde det samme, Finder "magien" er ikke umiddelbart noget jeg har opdaget endnu, saa alt i alt en skuffende oplevelse.

Det eneste umiddelbart positive pt, er at jeg fik 12GB mere ledig diskplads ( I shit you not! ) :)

HVad er jeres oplevelse?
Gravatar #2 - fidomuh
30. aug. 2009 17:44
Mmm.. En ekstra lille Apple-bonus;
Naar man klikker paa "Play"/"Pause" knappen paa Apple keyboardet, startes iTunes.

Yessir. Tak Apple. Tak. Nu kan jeg ikke laengere bruge disse genveje heller. Genialt.
Jeg leder stadig efter stedet hvor man slaar dette fra, hvis nogen falder over det, saa sig gerne til! :)
[add]Et nemt "Fix" er at slette iTunes, btw.
Gravatar #3 - gnаrfsan
30. aug. 2009 18:25
Nåja... i det mindste er du med, hvis der begynder at komme programmer, der kræver snow leopard.
Gravatar #4 - fidomuh
30. aug. 2009 18:30

Meh, ikke laengere.
Jeg er downgradet til Leopard paa min iMac igen :P

Og goer det nok ogsaa paa min Macbook Pro i loebet af ugen, hvis ikke Snow Leopard begynder at vise mig hvad det er jeg har betalt for her :P
Gravatar #5 - gnаrfsan
30. aug. 2009 18:31
#4: hmmm så er det slemt :-\
Gravatar #6 - fidomuh
30. aug. 2009 18:33

Tjah, hvis man elsker iTunes og synes Spaces er "Teh Shizzle", saa er det vel fint, men imo har de bare gjort de allerede irriterende funktioner, mere irriterende. :)

Og de har ikke fikset de ting jeg oplever som direkte vaerende bugs i Leopard.
Gravatar #7 - rasmusv
30. aug. 2009 19:45
Mjah jeg vidste på forhånd hvad jeg gik ind til[*] så jeg er ikke skuffet, men benene er godt nok heller ikke slået væk under mig. [*]Jeg er dog rimeligt forventningsfuld til hvad opdateringen sidenhen fører mig sig (for pt. er der jo klart nok ikke meget at komme efter). Gennem de sidste opdateringer af systemet har indførelsen af forskellige frameworks/teknologier i de sidste os'er virkeligt spawnet at det omkringlæggende softwaremiljø er blevet lækkert (f.eks. med delicious / papers software generationerne) og med quicktime x, gcd og opencl ser det lovende ud mht. at der nok skal komme flere lækre apps.

Men her og nu har jeg sådan set kun lagt mærke til nogle få ting. I prioteret rækkefølge:
- Min aldrende computer føles ny igen. Leopard gav den et ekstra gas håndtag, snow leopard gav den NOS.
- preview kan smart tekst select. Og der er kommet rimelige annotation tools. Ohh yes.
- Flash player er blevet sandboxed.
- windows vista/7 drivere som virker...
- finder er mere responsiv. Viser f.eks. hurtigere previews i en mappe med pdf'er.
.
.
.
- giver screenshots ordentligt navne...
Gravatar #8 - rasmusv
30. aug. 2009 19:47
Og selvfølgelig den aller vigtigste ændring som nok skal spawne nogle frående computergeeks og få dem til at græde: Apple anerkender nu at gigabyte betyder en milliard bytes. tak ^^-
Gravatar #9 - gnаrfsan
30. aug. 2009 20:08
fidomuh (6) skrev:
Spaces

Hva faen er det?

Ikke mac bruger men overvejer, derfor læser jeg tråden.
Gravatar #10 - fidomuh
30. aug. 2009 20:15

Det er Apples fejlagtige forsoeg paa "VirtualDesktop" ( google it! ).

De har taget en ubeskriveligt laekker funktion i stort set alle Unix/Linux miljoeer, og gjort det til et helvede.

Det er saa du kan have flere desktops, men naar du saa skifter mellem 1 og 2, kommer der en transition effect, som er rigtig irriterende.
Og i Snow Leopard har de gjort denne lidt langsommere. Og man kan ikke slaa det fra. :)
[edit]Altsaa, transition effect
Og det skal lige tilfoejes at Apple samtidig oedelaegde YouControl Desktops ( fx ) i samme skridt :P
Gravatar #11 - rasmusv
30. aug. 2009 20:16
#9 Apples implementation af virtuel desktops i styresystemet (aka. flere desktops). lol samtidigt. Det er fattigmandsudgaven af at købe en ekstra skærm hvis det er det man har brug for.
Gravatar #12 - Thomsen
30. aug. 2009 20:21
fidomuh (2) skrev:
Mmm.. En ekstra lille Apple-bonus;
Naar man klikker paa "Play"/"Pause" knappen paa Apple keyboardet, startes iTunes.
[SNIP]
Jeg leder stadig efter stedet hvor man slaar dette fra, hvis nogen falder over det, saa sig gerne til! :)

Det burde være at finde under Systemindstillinger->Tastatur & mus->Tastaturgenveje
Gravatar #13 - gnаrfsan
30. aug. 2009 20:31
fidomuh (10) skrev:
google it!

Sorry, fangede ikke lige i første omgang at det var et navn.
Gravatar #14 - fidomuh
30. aug. 2009 20:36

Jeg ville have dig til at google VirtueDesktops som er det program jeg brugte i Tiger til at opnaa det samme, med langt mere success :P
Gravatar #15 - fidomuh
30. aug. 2009 20:36

Det burde være at finde under Systemindstillinger->Tastatur & mus->Tastaturgenveje

Screenshot please, i no see it. :)
Gravatar #16 - Thalion
30. aug. 2009 23:15
Har ikke opdaget så meget endnu, men har så heller ikke brugt min macbook så meget endnu. Men nu da uni rigtigt er startet kommer jeg sikkert til at støde på nogle ting.

Men på en sidenote:

Er det nogle der har fundet en måde hvorpå man kan få en windows musefølelse i OSX? Har ikke kunne spille WoW ordenligt, så der er blevet smidt win7 på den blot for at spille wow...
Gravatar #17 - johanmw
31. aug. 2009 06:49
#16 Windows musefølelse?
Gravatar #18 - fidomuh
31. aug. 2009 10:09

OS X er generelt meget, MEGET shitty naar det kommer til deres museindstillinger :/
Du kan vaelge mellem intet acceleration og lorte hastighed, eller for meget acceleration og for meget hastighed.. Wee :)

Logitech har en driver der goer det OK, men den virker ikke i Snow Leopard. :)
Gravatar #19 - Thalion
31. aug. 2009 10:54

Ohh great....

Men så må jeg vist bare hellere holde øje med logitech og deres driver. Da det er en G3 jeg bruger...
Gravatar #20 - Thomsen
31. aug. 2009 11:05
#15 - Sorry, har ikke opgraderet endnu. Det var bare dér, alle genvejstasterne (inkl. F-tasterne) kunne defineres i 10.5.
Gravatar #21 - rasmusv
3. sep. 2009 14:28
#7 - Flash player er blevet sandboxed.

Og det var jo så rimeligt fint, nu hvor man faktisk kan se hvor meget flash danser. Det har aldrig været en hemmelighed at flash player er noget nasty software, men oh my god, hvor var jeg ikke klar over det stod så slemt til....

Efter jeg opgraderede synes jeg, at min computer larmer lidt mere end normalt og hvad jeg synes er rimeligt. Så terminalen har kørt en uge så jeg kunne så hvad der kører og huhej hvor WebKitPlugin (hej flash) hygger sig - stort set som det eneste... Med sådan mellem 50 og 150 %cpu (jeg antager det er 100% pr. cpu?) og omkring 130 i gennemsnit når jeg kigger på en video på youtube. Et kig på eb.dk kaster flash op omkring 100 %cpu i gennemsnit.

Det blev så starten på ClickToFlash herfra. Ikke mere reklamebannerflash til mig.
Gravatar #22 - fidomuh
3. sep. 2009 14:47

Har du proevet at bruge Opera, eller noget andet end Safari?
Flash er generelt ret daarligt cpu-maessigt, men langt de fleste browsere er ret gode til at "gemme" flash vaek naar man ikke har vinduet fremme.
( Fx med tabs )

Ellers er det rigtigt laekkert at browse uden flash, jeg goer det selv og har gjort det laenge :)
Gravatar #23 - DanaKaZ
3. sep. 2009 15:25
En af tingene der fører til den ekstra plads er at OS X SL ser 1mb som 1000 byte nu, lidt underligt.

Har stødt ind i et par problemer, med fx flip4mac og plex, men intet stort.

Læste Ars Technicas review og synes det lyder spændende med de værktøj Apple kører i stilling til udviklerne.

Jeg synes det virker snappy, kan være indbildning. Det er ikke fordi jeg tænker wow.

Quicktime X virker interessant, kan godt lide det minimalistiske design.

Skal vænne mig til Exposes nye opførsel, før beholdte vinduer deres respektive størrelse, nu bliver et lige stort areal sat af til hver vindue. Det ser mere ordnet ud, men har jo bare vænnet mig til at alt blev kastet ind, bonus er dog at den ikke tosser rundt når man kun har en masse vinduer med samme størrelse. Er dog ikke glad for den blå kant omkring det valgte vindue, Aqua vil åbenbart ikke dø.

For mig at se er SL en tanke for fremtiden, hvor der er lagt væk på de værktøjer som der skal bygges videre op. Men oplevelsen er ikke radikalt anderledes end fra leopard.
Gravatar #24 - Mads33
3. sep. 2009 19:12
rasmusv (11) skrev:
#9 Apples implementation af virtuel desktops i styresystemet (aka. flere desktops). lol samtidigt. Det er fattigmandsudgaven af at købe en ekstra skærm hvis det er det man har brug for.

Virtuel desktops er at foretrække frem for flere skærme.
Du skal ikke flytte focus. Det skal bare virke lige så hurtigt som i gnome uden noget lir, så er det mega cool.
Gravatar #25 - Magten
3. sep. 2009 19:56
Mads33 (24) skrev:
Virtuel desktops er at foretrække frem for flere skærme.
Du skal ikke flytte focus. Det skal bare virke lige så hurtigt som i gnome uden noget lir, så er det mega cool.
Det kommer da an på hvad man er vant til, og hvad man laver..
Gravatar #26 - fidomuh
4. sep. 2009 07:57

Tjah, helt generelt saa er det ikke sundt for dig, i laengere tid, at benytte 2 monitore af relativ stoerrelse.

Det giver for meget bevaegelse i nakke og ryg, som bliver til skader senere hen.

Helt personligt saa kan jeg ikke mindes hvornaar jeg ville have foretrukket 2 skaerme fremfor flere desktops. :)
Gravatar #27 - Magten
4. sep. 2009 08:10
Du sidder godt nok tæt på dine skærme hvis du skal dreje hovedet for at se på dem :)

Jeg har tit informationer på skærm 1, som jeg skal bruge på skærm 2.. Det er dog noget tid siden at jeg har brugt 2 skærme derhjemme da jeg ikke har okads til 2 skærme...

Virtuelle desktops er rart ja, men det kan ikke afløse mange af de ting jeg laver.. Det ville blive et stort kaos at skifte imellem desktops hele tiden :)
Gravatar #28 - MiniatureZeus
4. sep. 2009 08:21
Har endnu ikke købt snow leopard, men glæder mig til at få rydtet ud i alle de ting jeg har. Glæder mig især til at få den ekstra plads!
Gravatar #29 - Norrah
4. sep. 2009 08:35
First impression: Den har nu installeret i godt 30min... vild oplevelse. Kan slet ikke beskrives.
Så derfor...
Gravatar #30 - Josso
4. sep. 2009 08:52
#29:
Min blev installeret efter 32 min. :)

Jeg må sige at i starten var jeg enig med Fidomuh, men jeg har hurtigt vænnet mig til bl.a. at “spaces-ikonet” flytter med i stedet for en pil. :)

Derudover, ser det ud til at jeg skal have opgraderet til 4GB ram. :o
Gravatar #31 - Norrah
4. sep. 2009 09:31
#30 Min er jo en lille bitte Air.. Med en sløv hdd..
hvorfor skal du havde den opgraderet til 4gb ram?

Og ny kører det, glæder mig vildt til at teste quicktime X... men mangler en mkv fil for at se om det endeligt kører godt!

Utroligt man ikke kan finde nogle på nettet der er korte.. samt lovlige.

Ser desuden ud til det meste er 64-bit.. mangler lige audium, samt flash apparently.
Gravatar #32 - fidomuh
4. sep. 2009 09:44

Den mindste skaerm jeg bruger til daglig ( som ikke er min laptop ) er 20".

Jeg bruger 24" derhjemme.

Jeg sidder ~40 cm fra skaermen, som gerne skulle vaere rimeligt optimalt.
Mit synsfelt er maaske lidt begraenset, men 2 x 24" ville vaere rimeligt bredt, saa jeg skulle dreje hovedet for at fokusere ordentligt :)
Gravatar #33 - gnаrfsan
4. sep. 2009 10:04
Jeg kan godt lide at have specifikationer på den ene skærm, og kode på den anden. Så er det hurtigere at se om man når omkring hele opgaven.
Gravatar #34 - Magten
4. sep. 2009 10:25
Det er så fair nok, jeg brugte selv 2x 20" tommer og sad ~60cm fra skærmen, så det var forholdsvist nemt at overskue :)

Men som sagt, det kommer også an på hvad man laver :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login