mboost-dp1

Søges: 1 time

Gå til bund
Gravatar #1 - IT-ekspert Kejser
26. mar. 2006 01:39
Ja.. Så er det jo lige blevet sommertid.. Og det betyder at jeg lige er gået glip af en time...

Hvor blev du af???

:)
Gravatar #2 - kimx
26. mar. 2006 08:44
Du får den igen til efteråret :)
Gravatar #3 - Bjørn
26. mar. 2006 11:36
Læs lidt mere om sommertid her:
På Wikipedia

Kort opsummering:
Sommertid blev første gang og halvvejs i spøg foreslået af Benjamin Franklin i essayet An Economical Project, udgivet i 1784 under Franklins ophold i Paris

Blev indført første gang i Østrig og Tyskland i 1916 d. 30 april - i Danmark d. 21 Maj samme år.

Før 1996 var datoen for overgang til vintertid søndagen efter jævndøgn, men efter standardisering i EU skiftes til sommertid sidste søndag i marts og tilbage til normaltid sidste søndag i oktober.

Der er også nogle indvendinger mod sommertid
Det er upraktisk for landmændene og deres dyr, at fodringstiden pludseligt forskydes en time

Uret er et måleinstrument, og der er ingen god grund til at ændre arbitrært på måleinstrumenter.
Gravatar #4 - <3Thinkpads
26. mar. 2006 11:54
"Uret er et måleinstrument, og der er ingen god grund til at ændre arbitrært på måleinstrumenter."
Jo, jeg kan sove en time længere den ene gang om vinteren, sommertid bryder burde dog afskaffes (Men det ville nok give flere problemer:))
Gravatar #5 - BurningShadow
26. mar. 2006 15:39
Ja, og nu skal min skildpadde til at vende sig til at stå tidligere op.
Når vi skifter til vintertid, så skal jeg vende hende til at stå senere op, i god tid, for ellers skaj jeg selv stå op en time før, for at fodre det lille kræ.

Og til hvilken nytte?
Gravatar #6 - mrmorris
26. mar. 2006 16:48
Sommertid er noget hø. I et aktuelt projekt skal jeg vise tidsstempler med målerværdier, det giver nogle problemer fordi fra sommertid til vintertid har tidstempler samme værdi og ved vintertid til sommertid opstår et "hul" på en time. Selv om man så forsøger at tage højde for sådanne ting, så bliver problemet endnu større hvis man laver international software. For i USA starter sommertiden først NÆSTE søndag (første søndag i april). God, ever heard of refactoring?!
Gravatar #7 - Ronson ⅍
26. mar. 2006 16:49
Fandens til alt den tidsforskydning!

Skulle om og fixe en computer, og så var hun fandme ikke hjemme, fordi hun, som hun senere sagde i telefonen, havde glemt alt om sommertid.
Gravatar #8 - Cloud02
26. mar. 2006 19:22
Nytten for os mennesker er, at flere sætter pris på at have mere dagslys om aftenen end om morgenen, hvor man alligevel ligger og sover.
Gravatar #9 - buch
26. mar. 2006 19:29
#7 overvejet om der måske var en anden grund til hun ikke var hjemme;)
Gravatar #10 - andresen
26. mar. 2006 23:54
#6 Ja, det er så derfor man gemmer tidsstempler i UTC...
Gravatar #11 - amokk
27. mar. 2006 00:23
#10 men det er stadig noget rod, hvis du fx. laver et lønsystem, for folk der arbejder om natten...

Hvis folk arbejder i 8 timer fra kl 23 til 07, skal man ind og tage højde for, at folk der er på arbejde når der er skift mellem sommer og vintertid, skal have en time mere eller mindre i løn, alt afhængig af hvilket land man er i
Gravatar #12 - andresen
27. mar. 2006 00:27
#11 Ehm... okay...
Gravatar #13 - addlcove
27. mar. 2006 09:06

Jeg er ret overbevist om at du arbejder fra 23-07 og saa faar du 8 timers løn, en gang om året arbejder du en time gratis, en gang om året arbejder du en time mindre.

det ville da give mening.
Gravatar #14 - HCAndersen
27. mar. 2006 09:25
#11 læs #10 igen. - Hvis du bruger UTC så er der ingen
problemer.
Hold lige igen med "irrelevant triggeren". Der er dig der skriver noget ævl.
Gravatar #15 - amokk
27. mar. 2006 12:36
#13 det er jo ikke altid den samme der har en vagt fra 23-07... så nej man er nødt til at aflønne derefter.

#14 forklar mig, hvordan UTC kan løse problemet med arbejdstimer i perioden under skiftet (på en arbejdsplads og i et samfund som kører efter dansk tid)? Og jeg vil da mene at en kommentar som "Ehm okay" er pænt irrelevant
Gravatar #16 - Gruesome
27. mar. 2006 12:41
Min mor arbejdede som sygeplejerske på Vejle og Kolding sygehus og begge steder fik de enten en time mere eller mindre i løn hvis de havde nattevagt på den givne dag. Så det er nu rigtigt hvad amokk skriver og et reelt problem at få ordnet lønningerne rigtigt.
Gravatar #17 - HCAndersen
27. mar. 2006 13:00
UTC benytter ikke sommertid eller tidszoner. Det vil sige at tidsrummet ved skiftet til sommertid 23-07 dansk tid bliver til 22-05 UTC - et tidsrum på 7 timer. - UTC er GMT uden sommertid.

Efter brok fra mange sygeplejerske er det på nogle sygehuse blevet lavet om, så der nu tages hensyn til den extra/manglende time.
Gravatar #18 - amokk
27. mar. 2006 13:37
#17 men hvordan hjælper det i praksis, hvis personalet arbejder efter dansk tid (som det er tilfældet på 99% af alle arbejdspladser)???
Gravatar #19 - HCAndersen
27. mar. 2006 15:54
#18 - Det er en nød du selv må knække.
Gravatar #20 - amokk
27. mar. 2006 16:19
#19 godt, så er vi jo enige om at der er et problem der :-)
Gravatar #21 - Acro
27. mar. 2006 16:38
#20 amokk:
Har du nogensinde hørt om, at man kan konvertere/transformere ting? Det er altså ret simpel kode vi taler om, hvis man gerne vil konvertere en dansk dato til UTC.
Gravatar #22 - HCAndersen
27. mar. 2006 19:20
Der er standard programerings funktioner, der kan fortælle om et givet tidtpunkt i en tidszone er sommertid eller ej.
Langt værre er det at finde ud af, hvornår det er påske.
Gravatar #23 - amokk
27. mar. 2006 22:06
#21 #22 Selvfølgelig kan man det - og hvis man bruger unix timestamps osv. vil man også være ude over det problem...

Problemet er jo "konversionen" mellem det tidssystem som arbejdspladsen/resten af danmark bruger, og så UTC/unix time eller hvad man nu vælger at bruge...

Systemet er jo indkodet til at en vagt starter hver aften kl 23 og slutter kl 7, og skal derfor stadig vide hvornår der er sommertid osv.
Gravatar #24 - HCAndersen
27. mar. 2006 22:20
#23 Ehm... okay...
Gravatar #25 - Acro
28. mar. 2006 07:19
#23 amokk:
Nu er det jo sådan, at de fleste programmeringssprog kan trække en dato ud i ISO 8601-format, og der er tidszonen jo angivet (+0100/+0200). Da sommertid er en anden tidszone, så er det jo ret let for konverteringsfunktionen at afgøre, om der skal lægges en time ekstra til eller ej.

ASP.NET har det i hvert fald indbygget, og det tager en linje kode i ASP, så jeg mener ikke, at det er noget besværligt. Man skal bare tage højde for det som udvikler, og det gør man vel også, hvis man har gjort sit forarbejde ordenligt og ikke bare udvikler. Hvis eksisterende lønsystemer ikke kan, så er det ganske givet sjusk og inkompetence iblandt programmørerne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login