mboost-dp1
Supercykelstier
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
http://politiken.dk/indland/1049722/nye-supercykel...
Det her er det mest absurde, jeg nogensinde har læst, måske er det fordi jeg ikke har fået kaffe endnu, måske er det noget andet, men hold da kæft, det lyder som en narkofantasi.
Masser af trafikinformation? What? Om hvad?
"På rute C22 er en trehjuler og en christianiacykel kørt sammen, vejen er spærret i nordgående retning - der er skolepatruljer og spejdere på stedet"
hva?!
Jeg fatter det ikke.
Skal der så indsættes en skat på 80.000 procent på cykler, så manglende bilafgifter ikke kører landet helt i sænk?
Hvad med at oprette den elbils infrastruktur i stedet? Eller sørge for, at den offentlige transport ikke er super håbløs, så snart man skal uden for byen.
Det her er det mest absurde, jeg nogensinde har læst, måske er det fordi jeg ikke har fået kaffe endnu, måske er det noget andet, men hold da kæft, det lyder som en narkofantasi.
Langt flere danskere skal op på cyklen og lære at cykle til og fra arbejde. Derfor anlægges der nu flere hundrede kilometer nye supercykelveje i og omkring de større byer. Målet er at få op til dobbelt så mange til at tage cyklen til og fra arbejde, skriver Jyllands-Posten.
I København, Århus, Odense og Aalborg er man i fuld gang med at anlægge eller planlægge deciderede cykelmotorveje, hvor cyklister - i nogle tilfælde med tre baner hver vej - vil kunne komme hurtigt fra forstæderne på arbejde i centrum af byern
'Tankstationer' med pumper og vand
Undervejs skal cykelfolket kunne få pumpet cyklen, få gratis vand og masser af trafikinformation, ligesom der arbejdes på at skabe grønne cykelbølger og føre cyklisterne udenom eller under krydsende veje
Masser af trafikinformation? What? Om hvad?
"På rute C22 er en trehjuler og en christianiacykel kørt sammen, vejen er spærret i nordgående retning - der er skolepatruljer og spejdere på stedet"
hva?!
Jeg fatter det ikke.
Skal der så indsættes en skat på 80.000 procent på cykler, så manglende bilafgifter ikke kører landet helt i sænk?
Hvad med at oprette den elbils infrastruktur i stedet? Eller sørge for, at den offentlige transport ikke er super håbløs, så snart man skal uden for byen.
Nej, samme trafikinformation som bilisterne får i radioen. Hvis der f.eks. er kø, eller et sammestød på Århus ringvej, så påvirker det også mig som cykelist når jeg skal til forlæsning.
Bedre cykelstier ville også være at foretrække mange steder, hvor man skal lave absurte, tit farlige, sving eller kryds over veje. Det er også alt for tit at det er nødvendigt at bruge en fodgængerovergang fordi man ikke kan lave venstresving ligeså nemt som bilisterne.
Lidt bedre cykelstier, specielt i storbyerne, er en lille pris at betale. Men konceptet med vand og luftpumper er vist lidt overdrevent...
Bedre cykelstier ville også være at foretrække mange steder, hvor man skal lave absurte, tit farlige, sving eller kryds over veje. Det er også alt for tit at det er nødvendigt at bruge en fodgængerovergang fordi man ikke kan lave venstresving ligeså nemt som bilisterne.
Lidt bedre cykelstier, specielt i storbyerne, er en lille pris at betale. Men konceptet med vand og luftpumper er vist lidt overdrevent...
Det ville være super nice med 3-sporet cykelstier i København. Så havde man mulighed for at køre to-to og snakke, uden at folk bliver irriteret over at de ikke kan overhale..
Det med cykelpumper er også smart, det findes allerede 5-6 steder i København (bl.a. på rådhuspladsen), men gratis vand er lidt skørt, men ville da ikke gøre mig noget.
Ville dog faktisk hellere se, at man lavede overdækket cykelstier, så man også kunne kører i regnvejr.., på den anden side, så tjener DSB lige nogle gode skillinger når det styrtregner, for så er togene propfyldte med cyklister.
Det med cykelpumper er også smart, det findes allerede 5-6 steder i København (bl.a. på rådhuspladsen), men gratis vand er lidt skørt, men ville da ikke gøre mig noget.
Ville dog faktisk hellere se, at man lavede overdækket cykelstier, så man også kunne kører i regnvejr.., på den anden side, så tjener DSB lige nogle gode skillinger når det styrtregner, for så er togene propfyldte med cyklister.
#1 du har vist aldrig cyklet i københavn i myldretiden? Der er da rigtig meget brug for sådan nogle cykelstier.
Det er da ikke noget negativt at regeringen giver landets borgere bedre muligheder for at cykle til og fra arbejde, selvom der er over 10km hver vej. Det hjælper på bilproblemer, overvægt, stress og hvad ved jeg ikke.
#3 Folk kan bare bruge ringeklokken... eller vejen :)
Og så giver jeg desuden #2 helt ret - infrastrukturen for cykler er fuldstændig absurd inde i byen. Jeg kører omkring 90km om dagen i københavn på arbejde (er cykelbud), og der er man jo nærmest konstant i fare for at blive kørt i stykker af en eller anden bus, højresvingende osv.
Det er da ikke noget negativt at regeringen giver landets borgere bedre muligheder for at cykle til og fra arbejde, selvom der er over 10km hver vej. Det hjælper på bilproblemer, overvægt, stress og hvad ved jeg ikke.
#3 Folk kan bare bruge ringeklokken... eller vejen :)
Og så giver jeg desuden #2 helt ret - infrastrukturen for cykler er fuldstændig absurd inde i byen. Jeg kører omkring 90km om dagen i københavn på arbejde (er cykelbud), og der er man jo nærmest konstant i fare for at blive kørt i stykker af en eller anden bus, højresvingende osv.
#4 Nej, gu har jeg ej, og det kommer jeg aldrig til.
Med jeg har til gengæld kørt bil - det er sgu heller ikke nogen fornøjelse, primært på grund af cyklister og Clavs Blodskam
Med jeg har til gengæld kørt bil - det er sgu heller ikke nogen fornøjelse, primært på grund af cyklister og Clavs Blodskam
MiniatureZeus (3) skrev:Ville dog faktisk hellere se, at man lavede overdækket cykelstier, så man også kunne kører i regnvejr
Det ville være nice.
Kan tydeligt huske dengang jeg gik på HTX, da skulle jeg cykle på en nogenlunde trafikeret vej (ok, ingenting i forhold til Kbh, but still...) uden cykelsti. Det var meget træls om vinteren, når der ligger sne, der hagler og som altid cykler man i modvind
Men jeg vil nu hellere have at det offentlige transport bliver gjort bedre. Det er for vildt hvor langt tid det vil tage hvis jeg skulle tage offentlig transport for at komme på arbejde. I bil tager turen 20 min, men skal jeg med bus på arbejde kl. 8:00 skal jeg tage med bussen lidt over 6, og som ekstra bonus skal jeg gå ca. 30 min fra busstoppestedet til arbejdspladsen
Havde du spurgt mig for 2 uger siden om der var brug for det i København, så havde jeg sagt nej.
Nu har jeg så fået cykel og er begyndt at køre igennem byen i myldretiden, og hold kæft hvor er det irriterende at der er så lidt plads på cykelstierne.
Tilgengæld så vil jeg vove og påstå at meget af min frustration kunne forsvinde hvis folk lærte at køre på cykel. Der er alt for mange idioter der godt kunne bruge et kursus i fx at holde ind til siden hvis man ikke kører hurtigere end den forankørene.
Nu har jeg så fået cykel og er begyndt at køre igennem byen i myldretiden, og hold kæft hvor er det irriterende at der er så lidt plads på cykelstierne.
Tilgengæld så vil jeg vove og påstå at meget af min frustration kunne forsvinde hvis folk lærte at køre på cykel. Der er alt for mange idioter der godt kunne bruge et kursus i fx at holde ind til siden hvis man ikke kører hurtigere end den forankørene.
Magten (9) skrev:
Ja, og så burde der være overhalingsforbud for Christiniabikes, akkurat som med lastbiler på motorvejen!
Windcape (2) skrev:
Lige så nemt? Det kan man da aldrig gøre på samme måde som bilister? Det lyder i mine ører som mangel på tålmodighed.
#1: Det lyder som politisk varm luft, der aldrig bliver til noget. Det virker som et forslag fra nogen, som ikke ved hvad en ringklokke bruges til, hvis man vil overhale - eller finde ud af at drikke vand hjemmefra eller tage noget med til de smutture man alligevel oftest laver i byerne.
Magten (9) skrev:Tilgengæld så vil jeg vove og påstå at meget af min frustration kunne forsvinde hvis folk lærte at køre på cykel. Der er alt for mange idioter der godt kunne bruge et kursus i fx at holde ind til siden hvis man ikke kører hurtigere end den forankørene.
Hehe, det er jeg enig i - det er godt nok irriterende og irrationelt. Hvis jeg havde kørt i bil kunne jeg i teorien have fået en bøde for det hvis jeg konsekvent lå i ydersporet uden grund. Jeg ser nu den allerstørste fare i tosser der tror de kan køre på cykel og skrive beskeder eller ringe samtidigt. Eller dem der kører over for rødt i den gennemgående vej i et T-kryds og skal lige ud - det er så meget mangel på respekt for fodgængere. I de T-kryds, hvor der ikke er fodgængerovergange er mange kommuner dog heldigvis ved at sætte lyskurve op for cyklister der for det meste bare lyser grønt.
donoe (11) skrev:#1: Det lyder som politisk varm luft, der aldrig bliver til noget. Det virker som et forslag fra nogen, som ikke ved hvad en ringklokke bruges til, hvis man vil overhale - eller finde ud af at drikke vand hjemmefra eller tage noget med til de smutture man alligevel oftest laver i byerne.
København kommune har længe snakket om det, og på Tietgensgade er de igang med at udvide cykelstien til 2,5 spor (hvad det så end kommer til at betyde) og det samme på Vigerslev Allé..
På Nørrebrogade kommer der på nogle strækninger 3 meter brede cykelstier..
Så jo, de er skam igang..
Ikke når bilisterne forsøger at kører dig over, mens du cykler over fodgængerovergangen (mens der er grønt)donoe (11) skrev:Lige så nemt? Det kan man da aldrig gøre på samme måde som bilister? Det lyder i mine ører som mangel på tålmodighed.
Når bilisterne ikke har hjernekapacitet til at forstå det, må der jo være andre måder... f.eks. flere tunneler !
Nu er det så heller ikke lovligt at cykle to ved siden af hinanden og snakke - med mindre der er tilstrækkeligt plads til det uden at genere andre. ;)MiniatureZeus (3) skrev:Så havde man mulighed for at køre to-to og snakke, uden at folk bliver irriteret over at de ikke kan overhale..
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053#K7 skrev:§ 49. Cykel må ikke føres ved siden af andet køretøj. Hvor der er tilstrækkelig plads hertil, må to cyklister dog køre ved siden af hinanden, hvis dette kan ske uden fare eller unødig ulempe. Gives der signal til overhaling, må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette. Cykel med tre eller flere hjul må dog aldrig føres ved siden af anden cykel.
Det er der også, se §49 ovenfor.MiniatureZeus (10) skrev:så burde der være overhalingsforbud for Christiniabikes
A) du må for pokker da ikke cykle på fodgængerovergangen. b) hvordan pokker kommer du i problemer med biler når du laver et korrekt venstre sving på cykel ?Windcape (13) skrev:Ikke når bilisterne forsøger at kører dig over, mens du cykler over fodgængerovergangen (mens der er grønt)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053#K7 skrev:§49, Stk 3
Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det fremgår af denne, at den gælder for cyklister.
Ja, og jeg er cyklist, men man har som cyklist også en pligt til at opføre sig fornuftigt i trafikken!
#12: Hmm javel... jeg er ikke så stedkendt i København så det gør noget - men det er veje der i forvejen er godt proppet med cyklister i forvejen?
Nu hvor du nævner det er det faktisk også blevet fremsat at de vil gøre det i Aalborg. Det gør de på en strækning hvor der i forvejen er fint med plads hver morgen (midtbyen til uni). Men da det nu skal udvides tager kommunen af beboernes forhaver uden de kan gøre indsigelser.
#13: Hvorfor ikke bare køre på cykelstien, køre lige over krydset, standse i tværgående cykelspor og vente på grønt? :P
Nej det er rigtigt, der er mange drejende bilister, der ikke ser ret meget før de smækker øsen over fodgængerovergangen.
Nu hvor du nævner det er det faktisk også blevet fremsat at de vil gøre det i Aalborg. Det gør de på en strækning hvor der i forvejen er fint med plads hver morgen (midtbyen til uni). Men da det nu skal udvides tager kommunen af beboernes forhaver uden de kan gøre indsigelser.
#13: Hvorfor ikke bare køre på cykelstien, køre lige over krydset, standse i tværgående cykelspor og vente på grønt? :P
Nej det er rigtigt, der er mange drejende bilister, der ikke ser ret meget før de smækker øsen over fodgængerovergangen.
Adagio (7) skrev:Det er for vildt hvor langt tid det vil tage hvis jeg skulle tage offentlig transport for at komme på arbejde. I bil tager turen 20 min, men skal jeg med bus på arbejde kl. 8:00 skal jeg tage med bussen lidt over 6
Sidst jeg kiggede på det, skulle jeg med offentlig transport tage afsted på arbejde før jeg kom hjem.
Men selv før jeg flyttede, dvs. da jeg boede i gå-afstand fra banegården, sparede jeg et par timer her dag ved at tage bilen i stedet.
Som både billist og cyklist, kan jeg sige at begge sider ofte kører lige idiotisk.
Men der sker en total kortslutning i hjernen på cyklister, hvis de får en tour de france-trøje på. De tror automatisk at de ejer vejen.
For et par uger siden, var jeg ude og køre på en lille landevej, hvor jeg møder 10-15 af disse hjernedøde idioter i samme retning som mig.
De kører 5 ved siden af hinanden, de to til venstre, er over midterstriben.
De gør intet for at køre ind til siden. Da jeg så er 5 meter fra dem, bruger jeg hornet, hvorefter de holder til højre... eller kører ind så de kun kører på midterstriben.
Jeg laver så selvfølgeligt en meget langsom, meget tæt overhaling med hornet i bund.
Aldrig har jeg set så mange fingre i luften samtidig.
Men der sker en total kortslutning i hjernen på cyklister, hvis de får en tour de france-trøje på. De tror automatisk at de ejer vejen.
For et par uger siden, var jeg ude og køre på en lille landevej, hvor jeg møder 10-15 af disse hjernedøde idioter i samme retning som mig.
De kører 5 ved siden af hinanden, de to til venstre, er over midterstriben.
De gør intet for at køre ind til siden. Da jeg så er 5 meter fra dem, bruger jeg hornet, hvorefter de holder til højre... eller kører ind så de kun kører på midterstriben.
Jeg laver så selvfølgeligt en meget langsom, meget tæt overhaling med hornet i bund.
Aldrig har jeg set så mange fingre i luften samtidig.
Der er specielle regler for cykling når det er i grupper. Jeg kan dog ikke lige huske.. eller finde dem.
Cyklister er farlige, fordi de tror de kender reglerne. Hvis der skal gøres noget ved cykling skal der indføres et krav om cykel-kørekort.
Der er alt for mange tumper derude.
Der er specielle regler for cykling når det er i grupper. Jeg kan dog ikke lige huske.. eller finde dem.
Cyklister er farlige, fordi de tror de kender reglerne. Hvis der skal gøres noget ved cykling skal der indføres et krav om cykel-kørekort.
Der er alt for mange tumper derude.
Det er kun hvis det er et anmeldt og godkendt løb at de må bruge hele vejbanen, men her skal de så have eskorte til at holde billister osv tilbage.
Det er kun hvis det er et anmeldt og godkendt løb at de må bruge hele vejbanen, men her skal de så have eskorte til at holde billister osv tilbage.
SlettetBruger (18) skrev:Der er specielle regler for cykling når det er i grupper. Jeg kan dog ikke lige huske.. eller finde dem.
Men jeg mener at det er noget om at når der er x antal i en gruppe. skal gruppen anses for at ha nogenlunde samme færdelsregler som biler. Derfor skal de heller ikke trække længere ind til siden ind at de er i den korrekte vejbane, fr du skal overhale dem som var gruppen en bil.
[Quotation needed]
Der står intet om det i Færdselsloven, så jeg tror at det er en myte som netop TDF-idioter har opfundet.
Hm, maybe.
Men hvis de nu havde taget et cykel kørekort. hvor de havde fået at vide man jævnligt skal holde øje bagud.. havde dit incident måske ikke sket :D
Men hvis de nu havde taget et cykel kørekort. hvor de havde fået at vide man jævnligt skal holde øje bagud.. havde dit incident måske ikke sket :D
#17: Ja, det er en hel ny trend - mænd der tjener penge nok køber sig en dyr racercykel til at køre på i fritiden. Ren prestige, ingen forstand eller køreegenskaber.
Nogle af dem kører fint og fornuftigt, men det er som om der er flere og flere brådne kar, der tror de ejer hele verden - især i hold.
Hvis de kører midt på vejen må de finde sig i at blive kørt ned, hvis det skulle gå så galt. Survival of the fittest. Og det er ikke kondien.
Psykologisk ret interessant.
Nogle af dem kører fint og fornuftigt, men det er som om der er flere og flere brådne kar, der tror de ejer hele verden - især i hold.
Hvis de kører midt på vejen må de finde sig i at blive kørt ned, hvis det skulle gå så galt. Survival of the fittest. Og det er ikke kondien.
Psykologisk ret interessant.
Jeg har intet imod større og bedre cykelstier, men det virker helt ærlig som noget politisk varm luft. Jeg ville være tilfreds hvis bare de nuværende cykelstier blev fejet en gangimellem. Man skal jo nærmest have en tærrengående cykel for at komme igennem Århus for tiden (og sådan set også storkøbenhavn).
Det der ville hjælpe allermest var hvis danskere rent faktisk lærte at ringeklokken på cyklen er et redskab til at advicere om at man skal være opmærksom på en bagvedkørende. Folk tager det jo som en personlig fornærmelse hvis man bruger ringeklokken af dem.
Det der ville hjælpe allermest var hvis danskere rent faktisk lærte at ringeklokken på cyklen er et redskab til at advicere om at man skal være opmærksom på en bagvedkørende. Folk tager det jo som en personlig fornærmelse hvis man bruger ringeklokken af dem.
Ok, måske overdriver jeg lidt - var for nylig i spanien hvor jeg gudhjælpemig så cyklister på motorvejen - ikke sådan længere strækninger, men lige fra afkørsel til afkørsel. :S Så slemt står det i det mindste ikke til her.
Det der irriterer mig mest er den overdrevne selvretfærdighed, mange af cyklisterne udviser : Du er i bil, du er et svin og du skal bare flytte dig, spærrede engang af til et højresving og holdt der og ventede på grønt, så kom en cyklist, slog på taget og råbte "Flot kørt" hvorefter vedkommende fortsatte over for rødt - jamen, wtf?
Så tænker man, ok, jeg er på gåben, nu er det mig, de skal passe på: nope, det er samme råben og skrigen, hvis de skal bremse. I bil opfører jeg mig pænt, men på gåben har de fanneme at holde for mig.
Så er der cyklister (og egentlig også kondiløbere) der tæver ud på fodgængerovergange og andre steder, det er pisse farligt og synes sgu tit, det er ved at gå galt. Omvendt er der også mange billister, der ikke fatter at se sig for, når de laver deres højresving, jeg ser tit billister, der stille og roligt drejer IND i cyklister, der skal fortsætte lige ud i et kryds efter rødt. Wtf.
Christianiacyklerne har jeg også set på med undren - de fylder hele cykelstien og der er hundredevis af andre cyklister fanget den hersens cykelverdenens campingvogn.
Jeg er også helt med på de overdækkede cykelstier eller om man kunne hæve dem over byens gade eller sænke dem under, det ville løse nogle af problemerne på meget trafikerende områder.
Det der irriterer mig mest er den overdrevne selvretfærdighed, mange af cyklisterne udviser : Du er i bil, du er et svin og du skal bare flytte dig, spærrede engang af til et højresving og holdt der og ventede på grønt, så kom en cyklist, slog på taget og råbte "Flot kørt" hvorefter vedkommende fortsatte over for rødt - jamen, wtf?
Så tænker man, ok, jeg er på gåben, nu er det mig, de skal passe på: nope, det er samme råben og skrigen, hvis de skal bremse. I bil opfører jeg mig pænt, men på gåben har de fanneme at holde for mig.
Så er der cyklister (og egentlig også kondiløbere) der tæver ud på fodgængerovergange og andre steder, det er pisse farligt og synes sgu tit, det er ved at gå galt. Omvendt er der også mange billister, der ikke fatter at se sig for, når de laver deres højresving, jeg ser tit billister, der stille og roligt drejer IND i cyklister, der skal fortsætte lige ud i et kryds efter rødt. Wtf.
Christianiacyklerne har jeg også set på med undren - de fylder hele cykelstien og der er hundredevis af andre cyklister fanget den hersens cykelverdenens campingvogn.
Jeg er også helt med på de overdækkede cykelstier eller om man kunne hæve dem over byens gade eller sænke dem under, det ville løse nogle af problemerne på meget trafikerende områder.
Windcape (13) skrev:Ikke når bilisterne forsøger at kører dig over, mens du cykler over fodgængerovergangen (mens der er grønt)
Når bilisterne ikke har hjernekapacitet til at forstå det, må der jo være andre måder... f.eks. flere tunneler !
Hvis du ikke kan adrministrere at holde din cykel på cykelstien så er du nok ikke den første der skal pege fingre af hvordan andre kører.
--
Og det claus bunddum har lavet med nørrebrogade er da lige til at lukke op og skide i;
I 2007 var der en fantastisk nyhed i new york times - de havde fundet ud af at man kunne lave cykelstier mellem fortov og de parkerede biler, så bilerne faktisk beskyttede cyklisterne! Lyder det ikke fantastisk! :O :O \o/
http://cityroom.blogs.nytimes.com/2007/10/12/parke...
Den nye bondamske løsning fører cyklerne ud på nørrebrogade, som for øvrigt er blevet smallere så man er kommet tættere på bilerne. Og oveni det er vejen ikke lige så bred som tidligere, så bilerne kører tættere på cyklerne
Nårh ja - de har det også med at parkere på cykelstien, så man skal overhale og ryger ud på vejbanen..
#26 Nørrebrogade :( Og dem der kører der kører ofte 300 km/t fordi de kører på de stykker, hvor de ikke må.
Bor på en parallelgade og det er så neder, at skulle hjem i bil, det tager enormt lang tid, at bugte ind og ud af ensrettede gader og ikke kan gå over en gade uden at se sig for i timevis, fordi al trafik ind og ud af byen kører den vej, det er simpelthen for åndssvagt. Yderligere er Nørrebrogade helt død nu, før hvor der var lidt liv og nærmiljø - er det ikke det, politikere kalder det - var det sgu meget hyggeligt og ganske sikkert om natten, nu er der en bus i timen og ikke andet. Simpelthen så ærgerligt.
I vinter så jeg også flere cyklister, der var ved at blive mejet ned af biler, fordi den stupide cykelsti er på niveau med gaden og kun markeret med afstribning. Lame lame lame.
Bor på en parallelgade og det er så neder, at skulle hjem i bil, det tager enormt lang tid, at bugte ind og ud af ensrettede gader og ikke kan gå over en gade uden at se sig for i timevis, fordi al trafik ind og ud af byen kører den vej, det er simpelthen for åndssvagt. Yderligere er Nørrebrogade helt død nu, før hvor der var lidt liv og nærmiljø - er det ikke det, politikere kalder det - var det sgu meget hyggeligt og ganske sikkert om natten, nu er der en bus i timen og ikke andet. Simpelthen så ærgerligt.
I vinter så jeg også flere cyklister, der var ved at blive mejet ned af biler, fordi den stupide cykelsti er på niveau med gaden og kun markeret med afstribning. Lame lame lame.
Cykelbude er nok de sidste der skal klage over trafiksikkerheden :) har aldrig set et cykelbud overholde færdselsloven.johanmw (4) skrev:Jeg kører omkring 90km om dagen i københavn på arbejde (er cykelbud), og der er man jo nærmest konstant i fare for at blive kørt i stykke
Faktisk sviner i egoist-fodgængere en del mere end cyklisterne :)
Det er meget mere effektivt at cykle end at gå. Så jeg er ret sikker på at den CO2 der bliver brugt på at lave cyklen, er tjent hurtigt hjem på den mængde CO2 cyklister sparer i forhold til fodgængere.
Faktisk sviner i egoist-fodgængere en del mere end cyklisterne :)
Det er meget mere effektivt at cykle end at gå. Så jeg er ret sikker på at den CO2 der bliver brugt på at lave cyklen, er tjent hurtigt hjem på den mængde CO2 cyklister sparer i forhold til fodgængere.
#31 Det er da endnu mere effektivt at køre bil, så følger man den, så sviner cykler mere end biler og Concorden mindst?
Eller, som økopsykpopater ville sige: Den reneste rejse er en man ikke tager.
Eller, som økopsykpopater ville sige: Den reneste rejse er en man ikke tager.
milandt (29) skrev:Cykelbude er nok de sidste der skal klage over trafiksikkerheden :) har aldrig set et cykelbud overholde færdselsloven.
Nu vil jeg da ærligt talt sige, at jeg ikke altid overholder færdselsloven. Men - jeg kører efter forholdene, og udsætter ikke med vilje folk for fare, heller ikke mig selv, for at komme hurtigere frem. Men det er da klart at når vi kører så meget som vi gør, så kommer vi da ud for flere ting, end folk der triller 10km/t 5km til og fra arbejde - det siger vel sig sel.
tanghaar (25) skrev:Det der irriterer mig mest er den overdrevne selvretfærdighed, mange af cyklisterne udviser : Du er i bil, du er et svin og du skal bare flytte dig,
Jeg tror nu mest at du opfatter det sådan, og at folk har en tendens til at opføre sig sådan, er at du sidder i din bil, og hvis du ikke er ekstra påpasselig så kan du slå os ihjel. Sådan har jeg det i hvert fald. Jeg bliver ikke sur på bilister fordi de overtræder loven, jeg bliver sur hvis de er til fare for mit og andres liv, fordi de ikke lige gider at vente 3-4sekunder. Og ja, så får du sgu et dask på sidespejlet - for det kunne jo også være at du ikke havde set mig.
Vi sviner faktisk en del, ikke kun vores udåndings luft, men også methangasser og andre affaldsstoffer.
Desuden skal man tænke hvor meget der bliver svinet i produktionen af vores mad.
Så alt i alt, så tror jeg at en cykel, der bliver jævnligt brugt, tjener sig relativt hurtigt hjem.
Ehh nej?
Biler og fly, er absolut ikke energieffektive.
Vi sviner faktisk en del, ikke kun vores udåndings luft, men også methangasser og andre affaldsstoffer.
Desuden skal man tænke hvor meget der bliver svinet i produktionen af vores mad.
Så alt i alt, så tror jeg at en cykel, der bliver jævnligt brugt, tjener sig relativt hurtigt hjem.
Ehh nej?
Biler og fly, er absolut ikke energieffektive.
#34 Jeg er kun ved at køre cyklister ned, når de ikke følger loven. Jeg følger den, det gør jeg blandt andet fordi, at kører jeg en cyklist ned i et vejkryds hvor jeg har grønt og vedkommende rødt, så er der overhængende sandsynlighed for, at jeg bliver hevet i retten som skyldner. Ligemeget hvor spastisk en cyklist kører, så får man sgu skylden.
Jeg har sparket til cykler, når de er kørt ud foran mig på fortorvet og med deres spæde cykliststemmer råbt "pas på" altså, fuck dig, du kører ulovligt.
Jeg kører ikke min bil på cykelstien med hornet i bund. Selvom det ville være sjovt.
#35 Du taler om energieffektivitet? Nå ja, jeg taler om, hvad der er mest effektivt tidsmæssigt, praktisk og så videre, det kan man jo ikke vide.
Jeg har sparket til cykler, når de er kørt ud foran mig på fortorvet og med deres spæde cykliststemmer råbt "pas på" altså, fuck dig, du kører ulovligt.
Jeg kører ikke min bil på cykelstien med hornet i bund. Selvom det ville være sjovt.
#35 Du taler om energieffektivitet? Nå ja, jeg taler om, hvad der er mest effektivt tidsmæssigt, praktisk og så videre, det kan man jo ikke vide.
#36 Altså, jeg er ikke helt med. Kører du en cyklist ned der kører over for rødt, fordi det er din ret? Eller hvad er det du mener, jeg tror ikke helt jeg forstår.
Selvfølgelig skal cyklisten ikke køre over for rødt, og slet ikke hvis han er til fare for den øvrige trafik, så er han en idiot, en lige så stor idiot som en højresvingende bilist der ikke ser sig for efter cyklister.
At du sparker til cyklister der ikke følger loven, vil jeg lade stå lidt. Det taler vist lidt for sig selv.
Selvfølgelig skal cyklisten ikke køre over for rødt, og slet ikke hvis han er til fare for den øvrige trafik, så er han en idiot, en lige så stor idiot som en højresvingende bilist der ikke ser sig for efter cyklister.
At du sparker til cyklister der ikke følger loven, vil jeg lade stå lidt. Det taler vist lidt for sig selv.
#35: Så du mener at man udånder mere, prutter mere og forbrænder så meget mere ved at gå end ved at cykle, at det faktisk tipper balancen? Usandsynligt.
Tal ellers køber jeg den ikke. Husk at det jo er ligemeget om vi er inden for eller uden for - vi forbrænder jo stadig selvom vi er inden for! Og spiser vel lige meget om vi cykler eller går!
Tal ellers køber jeg den ikke. Husk at det jo er ligemeget om vi er inden for eller uden for - vi forbrænder jo stadig selvom vi er inden for! Og spiser vel lige meget om vi cykler eller går!
#37 Nej, det gør jeg ikke, jeg vil da om muligt forsøge at undgå, jeg forsøger at sige, at kører jeg en cyklist ned, så er det med al sandsynlighed mig mig, der får skylden, selvom han kører over for rødt.
Jeg sagde ikke noget om ikke at følge love, jeg sagde noget om at opføre sig som en gigantisk idiot og ikke fatte, at undskyld når og ikke flyt dig, er den passende ytring når man står for fejlen i situationen.
At en idiot kører med høj hastighed og i stiv tilstand, på fortorvet, tæt forbi mig, rammer mig, hvorefter han skriger "flyt dig" synes jeg giver mig ret til at sparke til hans forpulede cykel, hvis en cyklist, der tror at jeg muligvis måske eventuelt ikke har set ham eller synes at jeg er neder, tror han har ret til at slå til min bil.
#38 Tænk på al den CO2 der udledes ved at lægge cykelstier og sejle billige, kinesiske cykler til Danmark. Måske skulle man i virkeligheden forbyde al fri bevægelse, så er man ude over det.
Jeg sagde ikke noget om ikke at følge love, jeg sagde noget om at opføre sig som en gigantisk idiot og ikke fatte, at undskyld når og ikke flyt dig, er den passende ytring når man står for fejlen i situationen.
At en idiot kører med høj hastighed og i stiv tilstand, på fortorvet, tæt forbi mig, rammer mig, hvorefter han skriger "flyt dig" synes jeg giver mig ret til at sparke til hans forpulede cykel, hvis en cyklist, der tror at jeg muligvis måske eventuelt ikke har set ham eller synes at jeg er neder, tror han har ret til at slå til min bil.
#38 Tænk på al den CO2 der udledes ved at lægge cykelstier og sejle billige, kinesiske cykler til Danmark. Måske skulle man i virkeligheden forbyde al fri bevægelse, så er man ude over det.
#39 Ok så forstår jeg bedre, og så må min udtalelse ovenfor vel stadig gælde.
Jeg gider ikke undskylde for en eller anden idiot der er fuld på en cykel - det synes jeg ikke rigtigt er vedkommende, og jeg synes slet ikke at det kan sammenlignes med at daske til et sidespil/vindue/whatever for at gøre opmærksom på sin tilstedeværelse, når alternativet er at man bliver kørt ned.
I øvrigt er der også rimelig stor forskel på at sparke til en cykel, og daske til en bil. Når jeg dasker/slår til en bil er det fordi den er ved at køre mig ned, ikke fordi jeg straffer den for at opføre sig som en idiot, så vil jeg hellere sige noget til folk bagefter.
Jeg gider ikke undskylde for en eller anden idiot der er fuld på en cykel - det synes jeg ikke rigtigt er vedkommende, og jeg synes slet ikke at det kan sammenlignes med at daske til et sidespil/vindue/whatever for at gøre opmærksom på sin tilstedeværelse, når alternativet er at man bliver kørt ned.
I øvrigt er der også rimelig stor forskel på at sparke til en cykel, og daske til en bil. Når jeg dasker/slår til en bil er det fordi den er ved at køre mig ned, ikke fordi jeg straffer den for at opføre sig som en idiot, så vil jeg hellere sige noget til folk bagefter.
ZiN (38) skrev:vi forbrænder jo stadig selvom vi er inden for! Og spiser vel lige meget om vi cykler eller går!
Nej, du optager mere energi når du er fysisk aktiv end hvis du ikke er. Dette gør også at man, som aktiv, har en tendens til at spise mere, da man netop har brug for mere energi.
ZiN (38) skrev:Tal ellers køber jeg den ikke.
Den er lidt (ekstremt) letkøbt, da du, lige som jeg, ved at der nok ikke er nogen der har lavet den test.
Men fakta er at du bruger mere energi på at gå en distance, kontra cykle den samme distance.
#39: Præcis! Lad os sidde på vores flade røv og arbejde hjemme til vi får teleportation.
#41:
Så skal du jo så bare bevise, at man er mere fysisk aktiv på en distance gået end samme distance cyklet. :-)
Hit med den test, de tal. Lige nu. Tak. :)
#41:
Nej, du optager mere energi når du er fysisk aktiv end hvis du ikke er. Dette gør også at man, som aktiv, har en tendens til at spise mere, da man netop har brug for mere energi.
Så skal du jo så bare bevise, at man er mere fysisk aktiv på en distance gået end samme distance cyklet. :-)
Men fakta er at du bruger mere energi på at gå en distance, kontra cykle den samme distance.
Hit med den test, de tal. Lige nu. Tak. :)
#40 Well, whatever, det var den umiddelbare reaktion, at jeg sparkede til hans cykel. Ja forskellen ligger i, at en bil koster mere end 200 kroner.
Men én ting må jeg give cyklister, de er mindre irriterende end scootere.
#41 Hvorfor sveder cyklister så altid så mega meget, når de endelig når frem, så de skal spilde tid på at skifte tøj og alt muligt? Jeg sveder ikke som et svin, når jeg går.
#42 Ja, det er vejen frem, den eneste løsning.
Men én ting må jeg give cyklister, de er mindre irriterende end scootere.
#41 Hvorfor sveder cyklister så altid så mega meget, når de endelig når frem, så de skal spilde tid på at skifte tøj og alt muligt? Jeg sveder ikke som et svin, når jeg går.
#42 Ja, det er vejen frem, den eneste løsning.
Ifølge denne lommeregner, udleder du næste lige så mange giftstoffer per km. når du går, som når du tager bilen. En cyklist udleder under halvdelen.
Man sveder fordi man har en tendens til at give den lidt ekstra gas. Hvis jeg cykler stille og roligt, sveder jeg ikke af det.
Desuden kommer cyklister meget hurtigere frem, så de bruger mere energi i forhold til tid, men ikke i forhold til afstand.
Ifølge denne lommeregner, udleder du næste lige så mange giftstoffer per km. når du går, som når du tager bilen. En cyklist udleder under halvdelen.
Man sveder fordi man har en tendens til at give den lidt ekstra gas. Hvis jeg cykler stille og roligt, sveder jeg ikke af det.
Desuden kommer cyklister meget hurtigere frem, så de bruger mere energi i forhold til tid, men ikke i forhold til afstand.
Heh, den debat minder mig om kaffekrus. Hørt bare her.
I et eller andet firma havde man kaffeautomater og enganskopper. Hver medarbejder bruge i gennemsnit 2 engangskopper op dagen, og det er da noget svineri. Derfor fik alle medarbejdere et fint genbrugelige porcelænskrus, med firmalogo og det hele.
Dvs. i stedet for at kassere en smule plastik (som i øvrigt blev til vanddamp ved afbrænding), kunne hver medarbejder sætte sit krus i opvaskemaskinen hver aften. Opvaskemaskinen som næsten aldrig kørte før, bruger nu el og sæbe hver dag.
Det er ikke nemt at være miljøbevidst.
I et eller andet firma havde man kaffeautomater og enganskopper. Hver medarbejder bruge i gennemsnit 2 engangskopper op dagen, og det er da noget svineri. Derfor fik alle medarbejdere et fint genbrugelige porcelænskrus, med firmalogo og det hele.
Dvs. i stedet for at kassere en smule plastik (som i øvrigt blev til vanddamp ved afbrænding), kunne hver medarbejder sætte sit krus i opvaskemaskinen hver aften. Opvaskemaskinen som næsten aldrig kørte før, bruger nu el og sæbe hver dag.
Det er ikke nemt at være miljøbevidst.
Det er sjovt, der skal godtnok drejes tal for at få disse resultater.
Så for at cykle 3miles, skal jeg bruge ca. 243Kcal, men skal bruge 345Kcal hvis jeg skulle gå den samme distance.
Det er sjovt, der skal godtnok drejes tal for at få disse resultater.
Walking, 3.0 mph, level, moderate pace, firm surface 345 Kcal.
Bicycling, leisure, moderate effort From 12 to 13.9 mph 1,050Kcal
Så for at cykle 3miles, skal jeg bruge ca. 243Kcal, men skal bruge 345Kcal hvis jeg skulle gå den samme distance.
#48 Men hvis du kørte i bil ville du slet ikke forbrænde noget nær den mængde energi.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.