mboost-dp1

Yttringsfrihed - Dertil og ikke længere!

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
15. mar. 2006 08:40
Under Muhammed krisen galede i alle sammen op om ytringsfrihed, og jeres ret til at svine andre religiøse grupper til.
Nu er det de kristne det går ud over, og så er ytringsfriheden lige pludselig ikke så vigtig mere... Nej, nu er det blasfemi.

Gider en eller anden lige forklare mig sammenhængen?
Gravatar #2 - MiniatureZeus
15. mar. 2006 08:46
kan være det er lidt offtopic, but wtf:
Syntes at den kristne verden har taget det utrolig 'flot' og stilrent med hensyn til alt det her muhammed halløj.

når jeg siger det, er det især omkring vi ikke siger noget (ihvertfald ik offentligt)til at de (læs: tyrkere, arabere etc.) brænder vores (og andre andre) flag af som jo også indeholder kristne symboler.
Dvs. at DE gerne må vandalisere vores religion, men VI ikke må med deres!

Og det syntes jeg er rigtig den danske og resten af den kristne verden :)
Gravatar #3 - HCAndersen
15. mar. 2006 08:49
Sagen er jo slet ikke den samme. Det er en person der klager og en person/butik der, så holder op med at sælge t-shirten. Den bliver stadig lavet og forhandlet. Desuden bliver der heller ikke forlangt at statsministeren skal give en officiel undskyldning på butikkens vejne.

Muhammed-turban-bombe t-shirten kan du slet ikke købe længere. Ved ikke hvorfor.

edit:
Gad vide om denne klage var kommet, hvis det ikke var for Muhammed sagen.
Gravatar #4 - HCAndersen
15. mar. 2006 08:57
Hørte et eller andet sted at der ikke havde været nogen dom efter blasfemiparagraffen siden 1937(tror jeg).
Efter min mening burde blasfemiparagraffen afskaffes, da det er et levn fra middelalderen.
Gravatar #5 - BurningShadow
15. mar. 2006 09:02

Gad vide om denne klage var kommet, hvis det ikke var for Muhammed sagen.

Husker du Jesus/Maria/Alt-det-pis sandalerne fra Kvickly?
Ja, sagen var kommet, også uden Muhammed sagen. Medmindre naturligvis, at du mener om de t-shirts overhovedet var blevet lavet, hvis ikke det var for Muhammed sagen.

[edit]
Dér er vi enige.
Blasfemi paragraffen har intet at gøre i et civiliceret land, da dens eksistens er det samme som at man antager at der findes guder, og andre tegneseriehelte.
Hvis den skal eksistere ret meget længere, så burde man vel også forbyde at vise Supermand i underbukser...
[/edit]
Gravatar #6 - HCAndersen
15. mar. 2006 09:37
Jeg kan virkelig ikke se, at de to sager kan sammenlignes.
Denne sag er da forløbet helt efter alle demokrtiske principper. Der er en der har solgt noget stødende, en har klaget og de to parter er gået i dialog, hvilket har resulteret i at salget er stoppet. Der har ikke været dødstrusler, bombetrusler og urimelige udemokratiske krav, så som at indrage statsministeren.
Hvis der falder dom i sagen og det forbydes at sælge disse t-shirts, er der noget helt ravende galt. Dette tvivler jeg dog også stærkt på at der gør.
Mange muslimerne kunne lære noget af denne sag.
At hentyde at dette er bevis på, at der er en forskelsbehandling på religionerne er helt ude i skoven. Det viser mere en mental forskel på de forskellige religiøse grupper.

Desuden havde den mest stødene muhammed tegning(bombe-turbanen) også et relevant budskab. Nemlig at Islam anvender terror. Denne t-shirt er bare usmagelig, jo mindre man ser det som, at hun blev gravid af at få den i prutten osv. Uanset hvad så vil jeg mene at der ikke er noget relevant budskab.

Det er jo lidt ironisk at en avis får bombetrusler, hvis de tryker en tegning, der hentyder at Islam andvender terror. Jeg tror desværre ikke at dette er et udtryk for islamisk selvironi.
Gravatar #7 - sten46
15. mar. 2006 09:44
Saa burde nogen jo vaere traadte frem dengang Vi havde Kvickly sandalerne, og direkte forlangt et forbud imod Danmark nogensinde afbillede Profeten. Enten Politikere eller Teologer. Paa den anden side hvilke Hemmeligheder og Sammensvaergelser har vi her i Danmark; altsaa som kan aabenbares til fordel for Muslimerne.
Gravatar #8 - HCAndersen
15. mar. 2006 09:50
#7 Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener - overhovdet.
Gravatar #9 - Azuria
15. mar. 2006 09:54
#1 Personligt har jeg intet imod den t-shirt, da jeg så nyheden overvejede jeg faktisk selv at købe den...
Ser mig selv som moderat kristen.
Og jeg synes ikke der er meget "flamebait" over den..
Gravatar #10 - addlcove
15. mar. 2006 09:55
heh, tror jeg ville blive tæsket hvis jeg gik med den, bor i et katolsk land :)
Gravatar #11 - BurningShadow
15. mar. 2006 10:00

Ja, jeg overvejer også at købe den. Jeg skal bare lige have fundet et sted hvor de sælger den. Vi har jo ytringsfrihed her i landet, så der er jo ingen der bliver sure over at vi går med den...
Gravatar #12 - HCAndersen
15. mar. 2006 10:07
Jeg har ledt efter en t-shirt, trøje eller skjorte med et stort dansk flag på, men har ikke rigtigt kunne finde nogle gode.
Kunne godt tænke mig en Dannebrog skjorte.

edit:
Jeg kan ikke se nogen pointe i at gå med stødende Muhammed eller Maria t-shirts.
Gravatar #13 - addlcove
15. mar. 2006 10:08

Gu er der nogen der bliver sure, men de kan ikke gøre noget ved det. det er jo det der er pointen :)

Gik du rund med en trøje der sagde "Addlcove er grim" ville jeg da også blive gal, men det gør da ikke udsagnet mindre sandt :)
Gravatar #14 - übermench
15. mar. 2006 10:13
jeg ser ikke den katolske kirke bøjkotte noget i denne sag

dette har heller intet med ytringsfrihed at gøre, men penge
Gravatar #15 - BurningShadow
15. mar. 2006 10:31

Da en østrisk tegner tegnede jesus, der så du (eller i hvert fald alle os andre) at nogle katolske lande forlangte tegneren udleveret. Det fik de naturligvis ikke, da det han havde gjort ikke var ulovligt i østrig.
Gravatar #16 - Gruesome
15. mar. 2006 11:44
Og så kan man igen tage Jens Jørgen Thorsens film op... Man skal ikke lede længe efter dobbeltmoral hos mange folk. Det er klart at der ikke er den samme opstand her i Danmark da uddannelsesniveauet er forholdsvist højt og religion spiller en mindre og mindre rolle (undtagen måske i nogen dele af vest-jylland). Forstår ikke chefen i butikken og kan brække mig over at præsten vil til at hive den gamle og forældede lov op der strider imod ytringsfrihedsprincipperne.

For at quote gode gamle Bensebasse Franklin:
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Gravatar #17 - Cloud02
15. mar. 2006 16:46
#5 BurningShadow

At have blasfemi paragraffen er ikke ensbetydende med at man så siger, at der findes "guder, og andre tegneseriehelte."
Derimod at man accepterer at andre tror på at det findes.
Gravatar #18 - andresen
15. mar. 2006 17:02
Gravatar #19 - Gruesome
15. mar. 2006 18:18

Sorry. My bad... Var ellers samme sted jeg tog den fra, men den stod der så også i mange forskellige udgaver længere nede på siden.
Gravatar #20 - ZOPTIKEREN
15. mar. 2006 18:50
Sludder og vrøvl. I Danmark tillades det igennem grundloven at du som person må tro på alt det overnaturlige du vil - derigennem accepterer vi (de sekulære) at andre tror på det overnaturlige.
Blasfemiparagraffen er en del af Straffeloven og ikke andet end positiv særbehandling af en bestemt gruppering.
Gravatar #21 - XERXES
15. mar. 2006 23:41
Efter min mening burde blasfemiparagraffen afskaffes, da det er et levn fra middelalderen.

Religion er et levn fra middelalderen.

Come on! Mennesker der bliver stødt over en t-shirt eller en par sandaler, må satme have et sørgeligt liv. Hvis man skal tro biblen eller koranen, er Gud og Allah rimelig magtfulde. Så mit spørgsmål er så, hvis de er så magtfulde at de kan skabe jorden og solsystemet osv., hvorfor fanden skal de troende så hele tid tage deres gud(er) i forsvar? De kan vel klare sig selv, ellers er deres magt jo intet værd.
Gravatar #22 - Fjolle
16. mar. 2006 07:55
Okay.. Jeg synes ikke at den er specielt sjov, men noget helt andet er, at ham naren fra gorilla har stjålet den fra tshirthell.com.. ville egentligt godt have deres kommentar, men jeg har ikke kunne finde noget fra gorilla.
Gravatar #23 - fidomuh
16. mar. 2006 11:07
Hmm..

Dette kunne vel vaere et godt skridt imod at fjerne blasfemi paragraffen.. Den tjener jo absolut intet formaal i nutidens danmark.
Religion og regering burde ikke haenge sammen overhovedet..
Blasfemi er jo "ikke eksisterende".. Hvordan kan jeg blasfemere naar jeg ikke tror paa noget? Blasfemi paragraffen kan ikke bruges til andet end at traekke andres tro ned over hovedet paa dig.. Uanset hvilken tro de benytter den imod..

Derudover kan man jo saa begynde at diskutere hvorvidt religion overhovedet er "forsvarligt".. Personligt ser jeg ingen forskel paa folk der hoerer smaa groenne maend som beder dem om at saette ild til ting - og saa folk der "foeler guds haand" ... :)

Derudover fandt jeg nu t-shirten tilpas provokerende og tilpas morsom at jeg gerne vil eje en.. :)
Gravatar #24 - addlcove
16. mar. 2006 11:40
Gravatar #25 - HCAndersen
16. mar. 2006 11:50
#24 Jeg vil så være fræk og henvise til den irrelevante tråd: Befri Muslimerne
Gravatar #26 - addlcove
16. mar. 2006 12:01
ja men den er jo lukket :)
Gravatar #27 - übermench
16. mar. 2006 16:05
jeg tror man kan se dem her:
http://switch5.castup.net/frames/20041020_MemriTV_...

og her
http://switch5.castup.net/frames/20041020_MemriTV_...

ps: brug internet explorer til det

prøv at se dem: kvinden er klog,

pps: der er engelske undertekster
Gravatar #28 - HCAndersen
16. mar. 2006 22:37
Wafa Sultan for linux64 brugerene:
http://video.google.com/videoplay?docid=1696623847...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login