Version 8 af softwaren til Teslas elbiler inkluderer store opdateringer til systemets Autopilot, der er tilgængelig på modellerne S og X nyere end septeber 2014.
Autopilot gør brug af kameraer, sonar og radar som sensorer for at kunne navigere i trafikken. Med opdateringen får radaren i bilens kofanger en større betydning for navigationen.
Denne type systemer bruger oftest data fra én type sensor til at validere dataen fra en anden type sensor. Men Tesla påstår, at Autopilot nu vil kunne trække så meget data fra radaren alene, at den ikke bliver lige så afhængig af de andre typer af sensorer. Til gengæld vil systemet gøre brug af andre Teslaers data i de løbende beregninger.
Selskabets CEO, Elon Musk, udtaler til Cnet, at systemet vil kunne klare styringen alene inklusiv det at bremse korrekt op, når noget uventet indfinder sig på vejen – så længe det, der måske har bevæget sig ud på vejen, ikke er stort og pelset. Mere konkret skulle styringen af bremsen virke fint, hvis der er tale om en elg, mens et lille rådyr kan være svært at opfange korrekt.
Autopilot har været kritiseret siden 30. juni, hvor det kom frem, at en Model S med Autopilot slået til var kørt ind i anhængeren på en traktor, der kørte ud foan Teslaen. Hverken fører eller Autopilot havde reagerer på den svingende traktor. Føreren af bilen mistede livet.