mboost-dp1
edit-funktion
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- newz.dk
Det er jeg helt enig i, men det er alle bare ikke lige gode til at overholde. Ligesom Acro har jeg også set edit-funktionen blive misbrugt, især til større meningsændringer, tilføjelser og sletning - efter der er svaret på indlægget, hvilket er enormt forvirrende. Jeg har dog ikke nogen ide om hvor udbredt problemet er - jeg kan bare konstatere, at det eksisterer.
Desuden kan preview-funktionen bruges til nøjagtig de samme opgaver, som du nævner der. Jeg brugte den faktisk til alle 3 ovennævnte formål i dette indlæg. ;-)
Jeg tror det er en overlejring af dansk kultur og Newz.dk-kultur, der danner konstruktiv interferens. :-)
Bestemt, men edit-funktionen skal heller ikke bruges til at lave halvfærdige indlæg helfærdige. Den skal nærmere bruges til at rette evt. meningsforstyrrende fejl eller uheldige formuleringer. Eller måske tilføje ekstra info.
Det er jeg helt enig i, men det er alle bare ikke lige gode til at overholde. Ligesom Acro har jeg også set edit-funktionen blive misbrugt, især til større meningsændringer, tilføjelser og sletning - efter der er svaret på indlægget, hvilket er enormt forvirrende. Jeg har dog ikke nogen ide om hvor udbredt problemet er - jeg kan bare konstatere, at det eksisterer.
Desuden kan preview-funktionen bruges til nøjagtig de samme opgaver, som du nævner der. Jeg brugte den faktisk til alle 3 ovennævnte formål i dette indlæg. ;-)
(...) Og så har du forøvrigt ret i, at folk har flamet i denne tråd. Det sker ofte her på newz, synes jeg. Men det er måske et dansk fænomen at man brokker sig helt ekstremt, så snart der bliver ændret på noget. (...)
Jeg tror det er en overlejring af dansk kultur og Newz.dk-kultur, der danner konstruktiv interferens. :-)
Med henblik på at flame, sker det i langt flere steder end blot newz.dk. Folk i hele verden mener åbenbart at når de er "anonyme" har de lov til at brokke sig over alt de kan - uden konsekvens. Dog er jeg glad for at det ikke sker i så voldsom grad på newz.dk som mange andre steder, jeg har set.
Præcis - samme her på *alle* foraer jeg har været med edit-funktioner er dette blevet misbrugt, og det er vel nok den anden største modstand til edit-funktionen - det også evt. tekniske problemer er fronterne samt edit vs. preview.
Ligesom Acro har jeg også set edit-funktionen blive misbrugt, især til større meningsændringer, tilføjelser og sletning - efter der er svaret på indlægget, hvilket er enormt forvirrende.
Præcis - samme her på *alle* foraer jeg har været med edit-funktioner er dette blevet misbrugt, og det er vel nok den anden største modstand til edit-funktionen - det også evt. tekniske problemer er fronterne samt edit vs. preview.
#155:
Undskyld. Jeg kan bare ikke lide DF. :-)
Jeg gider dog ikke til at finde deres presseudtalelser for at finde et sted hvori de omtaler en person som et fjols i stedet for at argumentere i mod hans argumenter, som de burde.
Dog er jeg bange for at det ikke kun er DF der gør det på denne måde.
Gå efter ordene, ikke manden. Det er DFs måde.
Den påstand kunne det være rart du ville dokumentere.
Undskyld. Jeg kan bare ikke lide DF. :-)
Jeg gider dog ikke til at finde deres presseudtalelser for at finde et sted hvori de omtaler en person som et fjols i stedet for at argumentere i mod hans argumenter, som de burde.
Dog er jeg bange for at det ikke kun er DF der gør det på denne måde.
Den her tråd bliver sådan en, som man på en kold og klam vinterdag dag, kan tage frem fra gemmerne og så få det lidt sjovt igen, for der er fandeme blevet lukkert meget kloakslam ud :)
Den her tråd bliver sådan en, som man på en kold og klam vinterdag dag, kan tage frem fra gemmerne og så få det lidt sjovt igen, for der er fandeme blevet lukkert meget kloakslam ud :)
Hvorfor bliver folk ved med at sige at der ikke er nogen argumenter for en edit-knap? Der er kun 1 argument imod:
For:
- Man kan rette de fejl, man ikke lige så ved preview.
- Man kan tilføje slutninger på lange poster, som man ellers lige glemte
- Man har muligheden for at tilrette sin post. (Hvis man ikke kan lide den, kan man lade være med at bruge den. Der findes to slags måder at poste på: en hvor man bruger edit og en hvor man bruger preview. En edit + preview funktion vil understøtte begge slags folk, uden at påtvinge den ene gruppe en adfærd, som de ikke er vant til.)
Imod:
- Man kan rette i sin post, så de efterfølgende poster ikke mere giver nogen mening.
Kontra-for:
- Brug mere tid på at læse previewet! Endnu mere! MERE MERE! Hvis du har lavet fejl i din post, så har du tydeligvis ikke brugt lang nok tid på previewet og ergo er du en useriøs bruger!
- Der findes ikke dobbelt-poster hvor folk har glemt noget. Og hvis der gør, så har de ikke brugt nok tid på previewet!
- Man må ikke have muligheden for edit. Alene muligheden giver useriøse brugere!
Kontra-imod:
- Det er begrænset hvor mange efterfølgende poster, der kan komme på 15 min. (eller hvor meget det nu er). Derudover så gør vores "quote"-funktion, at udtalelser der skal flames, bliver gemt i de poster, der flamer dem. (Disse quotes kan den flamede bruger jo ikke edite i) Hvis man derudover har en situation hvor en bruger ændrer indholdet af sin post betydeligt, så har vi at gøre med en af de omtalte useriøse brugere. Men han bliver nok ikke mere seriøs af, at han får frataget sin edit-mulighed. Hvis man derudover vil slå et slag for "edit ikke den generelle betydning af en post", så kunne man jo lave en rating der hed "Harmful editing" (mega dårlig karma. Oplagt når man nu netop har et rating system).
For:
- Man kan rette de fejl, man ikke lige så ved preview.
- Man kan tilføje slutninger på lange poster, som man ellers lige glemte
- Man har muligheden for at tilrette sin post. (Hvis man ikke kan lide den, kan man lade være med at bruge den. Der findes to slags måder at poste på: en hvor man bruger edit og en hvor man bruger preview. En edit + preview funktion vil understøtte begge slags folk, uden at påtvinge den ene gruppe en adfærd, som de ikke er vant til.)
Imod:
- Man kan rette i sin post, så de efterfølgende poster ikke mere giver nogen mening.
Kontra-for:
- Brug mere tid på at læse previewet! Endnu mere! MERE MERE! Hvis du har lavet fejl i din post, så har du tydeligvis ikke brugt lang nok tid på previewet og ergo er du en useriøs bruger!
- Der findes ikke dobbelt-poster hvor folk har glemt noget. Og hvis der gør, så har de ikke brugt nok tid på previewet!
- Man må ikke have muligheden for edit. Alene muligheden giver useriøse brugere!
Kontra-imod:
- Det er begrænset hvor mange efterfølgende poster, der kan komme på 15 min. (eller hvor meget det nu er). Derudover så gør vores "quote"-funktion, at udtalelser der skal flames, bliver gemt i de poster, der flamer dem. (Disse quotes kan den flamede bruger jo ikke edite i) Hvis man derudover har en situation hvor en bruger ændrer indholdet af sin post betydeligt, så har vi at gøre med en af de omtalte useriøse brugere. Men han bliver nok ikke mere seriøs af, at han får frataget sin edit-mulighed. Hvis man derudover vil slå et slag for "edit ikke den generelle betydning af en post", så kunne man jo lave en rating der hed "Harmful editing" (mega dårlig karma. Oplagt når man nu netop har et rating system).
Man kan ikke fange alle fejl - hverken med preview eller edit. Jeg tror ikke, at vi får færre fejl ved at have begge muligheder, for så skipper folk bare preview, fordi det er nemmest.
Det er desuden mit indtryk fra denne tråd at edit-lejren generelt boycotter preview-funktionen under alle omstændigheder.
Jeg kan ikke se, hvorfor edit skulle have en mærkbar fordel frem for preview.
Hvis man nu læste sit indlæg igennem inden man postede, ville man måske opdage, at man mangler det sidste.
Desuden kan dette punkt nemt stride mod imod-punktet, da man sagtens kan ændre meningen af et indlæg fuldstændigt udelukkende ved at tilføje tekst i slutningen.
Heller ikke her kan jeg se, hvorfor edit skulle have en mærkbar fordel frem for preview.
Det har du ret i, men konsekvensen er så, at vi må leve med svaghederne/ulemperne fra begge systemer frem for kun det ene. Edit-folket skal klikke 2 gange for at poste og preview-folket kan irriteres over at indlæg ændres.
Det er korrekt. Og ikke bare kan - erfaringen viser, at det også vil ske.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor I synes det er så urimeligt, at man gør sig bare lidt umage med hvad man skriver og ikke bare poster random crap.
Hvorfor ikke bare gøre det ordentligt i første omgang?
Selvfølgelig kan man komme i tanke om en pointe efter man har indsendt. Jeg ser absolut intet problem i at lave et nyt indlæg, som tilføjer eller uddyber sit forrige indlæg.
Omvendt så hvis du tilføjer med edit-funktionen kan du igen i princippet godt ændre meningen med dit indlæg, som igen kan have indflydelse på evt. svar, der er kommet.
Den udtalelse må du gerne dokumentere, for det er der mig bekendt ingen, der har sagt.
Det har du ret i. Det vil begrænse eventuelle skader.
Du har ret. Det forudsætter bare, at folk altid bruger quote-funktionen, når de svarer på et indlæg, og det gør folk langt fra altid.
Et andet (teoretisk) problem er, at man kan ikke dokumentere, at citatet er korrekt, hvis man skulle blive beskyldt for citatfusk.
Også det giver jeg dig ret i. Det kunne være en god løsning.
-----
Nu har jeg gennemgået alle dine pointer, og jeg ser stadigvæk ingen større fordele for edit frem for preview. De løser stort set de samme opgaver, bare på hver deres måde.
Så jeg holder stadig fast i, at jeg ikke har set stærke argumenter for edit-funktionen.
Man kan rette de fejl, man ikke lige så ved preview.
Man kan ikke fange alle fejl - hverken med preview eller edit. Jeg tror ikke, at vi får færre fejl ved at have begge muligheder, for så skipper folk bare preview, fordi det er nemmest.
Det er desuden mit indtryk fra denne tråd at edit-lejren generelt boycotter preview-funktionen under alle omstændigheder.
Jeg kan ikke se, hvorfor edit skulle have en mærkbar fordel frem for preview.
Man kan tilføje slutninger på lange poster, som man ellers lige glemte
Hvis man nu læste sit indlæg igennem inden man postede, ville man måske opdage, at man mangler det sidste.
Desuden kan dette punkt nemt stride mod imod-punktet, da man sagtens kan ændre meningen af et indlæg fuldstændigt udelukkende ved at tilføje tekst i slutningen.
Heller ikke her kan jeg se, hvorfor edit skulle have en mærkbar fordel frem for preview.
Man har muligheden for at tilrette sin post. (...)
Det har du ret i, men konsekvensen er så, at vi må leve med svaghederne/ulemperne fra begge systemer frem for kun det ene. Edit-folket skal klikke 2 gange for at poste og preview-folket kan irriteres over at indlæg ændres.
Man kan rette i sin post, så de efterfølgende poster ikke mere giver nogen mening.
Det er korrekt. Og ikke bare kan - erfaringen viser, at det også vil ske.
Brug mere tid på at læse previewet! (...)
Jeg kan ikke forstå, hvorfor I synes det er så urimeligt, at man gør sig bare lidt umage med hvad man skriver og ikke bare poster random crap.
Hvorfor ikke bare gøre det ordentligt i første omgang?
Der findes ikke dobbelt-poster hvor folk har glemt noget. Og hvis der gør, så har de ikke brugt nok tid på previewet!
Selvfølgelig kan man komme i tanke om en pointe efter man har indsendt. Jeg ser absolut intet problem i at lave et nyt indlæg, som tilføjer eller uddyber sit forrige indlæg.
Omvendt så hvis du tilføjer med edit-funktionen kan du igen i princippet godt ændre meningen med dit indlæg, som igen kan have indflydelse på evt. svar, der er kommet.
Man må ikke have muligheden for edit. Alene muligheden giver useriøse brugere!
Den udtalelse må du gerne dokumentere, for det er der mig bekendt ingen, der har sagt.
Det er begrænset hvor mange efterfølgende poster, der kan komme på 15 min.
Det har du ret i. Det vil begrænse eventuelle skader.
Derudover så gør vores "quote"-funktion, at udtalelser der skal flames, bliver gemt i de poster, der flamer dem.
Du har ret. Det forudsætter bare, at folk altid bruger quote-funktionen, når de svarer på et indlæg, og det gør folk langt fra altid.
Et andet (teoretisk) problem er, at man kan ikke dokumentere, at citatet er korrekt, hvis man skulle blive beskyldt for citatfusk.
Hvis man derudover vil slå et slag for "edit ikke den generelle betydning af en post", så kunne man jo lave en rating der hed "Harmful editing"
Også det giver jeg dig ret i. Det kunne være en god løsning.
-----
Nu har jeg gennemgået alle dine pointer, og jeg ser stadigvæk ingen større fordele for edit frem for preview. De løser stort set de samme opgaver, bare på hver deres måde.
Så jeg holder stadig fast i, at jeg ikke har set stærke argumenter for edit-funktionen.
161 skrev:Man kan ikke fange alle fejl - hverken med preview eller edit. Jeg tror ikke, at vi får færre fejl ved at have begge muligheder, for så skipper folk bare preview, fordi det er nemmest.
Jeg skipper konsekvent preview. Faktisk har jeg lavet et lille greasemonkeyscript som gør at jeg bare skal trykke en gang for at poste. Hvorfor? Fordi jeg i al den tid jeg har brugt newz har haft muligheden for at redigere, og ikke kan se mine egne fejl når jeg læser det igennem efter jeg har skrevet.
Nu studerer jeg software, og på sidste semester lærte jeg at man under udviklingen af software trækker kunden/brugeren ind og lader personen bruge systemet, især hvis personen har brugt et andet system med tilsvarende funktionalitet, for at finde ud af hvad brugerne har brug for/ikke brug for.
Et trin newz fuldstændig har udeladt i udviklingen af newz v4. Og hvis de havde spurgt brugerne mens de udviklede i stedet for den der: "Vi laver et totalt nyt site som i alle bliver vildt glade for, men i må ikke se før vi er færdige"-holdning som har givet bagslag, da de har lavet ud fra hva de selv mener er godt, men det er sjældent hvad brugeren ønsker.
Mange forums har både preview og edit, og det virker fint for mig, jeg trykker bare på post i stedet for preview, så hvorfor ikke også bare gøre det her på newz? Det virker tilsyneladende andre steder, så hvorfor ikke også her?
Må jeg spørge, hvorfor du ikke kan læse korrektur ved previewet, når du tilsyneladende godt kan, når du har postet og bruger edit? I mit hoved er det lige fedt.
Og du har fuldstændigt ret mht. softwareudviklingsteorien. Jeg forsvarer ikke måden Newz v4 er udviklet på - jeg har bare svært ved at se edit-funktionens fortræffeligheder ift. preview-funktionen.
Tja, det kan være, at de andre steder du henviser til prioriterer anderledes. Jeg kan ikke fortælle dig baggrunden for beslutningerne på hverken Newz.dk eller andre fora.
Må jeg spørge, hvorfor du ikke kan læse korrektur ved previewet, når du tilsyneladende godt kan, når du har postet og bruger edit? I mit hoved er det lige fedt.
Og du har fuldstændigt ret mht. softwareudviklingsteorien. Jeg forsvarer ikke måden Newz v4 er udviklet på - jeg har bare svært ved at se edit-funktionens fortræffeligheder ift. preview-funktionen.
Tja, det kan være, at de andre steder du henviser til prioriterer anderledes. Jeg kan ikke fortælle dig baggrunden for beslutningerne på hverken Newz.dk eller andre fora.
#166 Og du mener seriøst, at det er en acceptabel løsning? Comeon, det er jo absurd. Et forum bruges til at poste tåbelige kommentare og svar, ikke til at udgive publikationer på. (Men hey, jeg vidste faktisk ikke at den var der.)
Så behøver jeg hvis ikke mere for at pointere at useriøse folk ikke bruger edit-funktionen, tak, illishar.
#163:
Jeg kunne forestille mig at grunden til at newz4 ikke tog brugerne (så meget) med ind i udviklingen af denne er fordi de kan se (som jo er vel bevist her) at de ikke er specielt seriøse - så derfor laver man ingen edit funktion for at prøve at påtvinge foraet seriøsitet - at prøve at modne det - jeg synes det er et meget interessant og dejligt træk.
Ydermere kunne det også være fordi en hjemmeside er et bundt filer der ligger centralt på en eller flere servere men som alle ændres på samme tid, som betyder at når man laver siden så skal man blot ændre *lidt* og så bliver alle brugernes "version" af "programmet" opdateret. Dermed sagt at dette stykke "software" ikke er bundet af, at brugeren skal til at opdatere - og at du derfor aldrig kan lave en finitiv "færdig" version af en side - som jo betyder at man godt kan udelukke en "test periode".
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.