mboost-dp1

Den altid så sikre atomkraft

Gå til bund
Gravatar #101 - gnаrfsan
16. mar. 2011 22:30
Alrekr (100) skrev:
Mmmh. Og så er vi tilbage til mit oprindelige oplæg: Dumt at udtale sig for tidligt.
Hvordan? Alternativet har været fossile brændstoffer, og er det stadigt. Konsekvenserne er der allerede nu, så jeg ser bagud.
Gravatar #102 - fjols
16. mar. 2011 23:42
Nu har jeg ikke fulgt så godt med i medierne om dette pga. andre ting, men er der nogen der ved noget om hvordan strålingen spredes?
Synes jeg hørte noget med et halvt øre om at de frygtede det ville ramme Kina.
Gravatar #103 - gnаrfsan
17. mar. 2011 00:10
fjols (102) skrev:
hvordan strålingen spredes?
I form af radioaktivt støv/aske og damp.
Gravatar #104 - fjols
17. mar. 2011 00:12
gnarfsan du troller jo.

Jeg mente måske hvor det spredes til.
Gravatar #105 - gnаrfsan
17. mar. 2011 00:15
fjols (104) skrev:
Jeg mente måske hvor det spredes til.
Din mors vagina. Tag den, nå!
Gravatar #106 - fjols
17. mar. 2011 00:17
gnarfsan du troller jo.

Du spreder måske lidt radioaktivitet med din gule diller? Fnis.
Gravatar #107 - gnаrfsan
17. mar. 2011 00:19
fjols (106) skrev:
gnarfsan du troller jo.

Du spreder måske lidt radioaktivitet med din gule diller? Fnis.

Jeg kan få bedre poon end det (sysser har jo en søster), ellers tak.
Gravatar #108 - fjols
17. mar. 2011 00:20
Jeg synes bare du skulle have tilbuddet nu hvor de friske damer her på newz er gået i seng.
Gravatar #109 - Alrekr
17. mar. 2011 05:54
Strålingen spredes via vinden. Hvis den kommer højt nok op, og rammer jetstrømmene, så kan en del af strålingen ramme USAs vestkyst i løbet af en lille uge. Det meste nedfald vil, hvis det blæser mod øst, falde over Stillehavet.
Gravatar #110 - OxxY
17. mar. 2011 07:16
Mit udbrud var fordi, folk overreagerede på en nyhed om at man var nødt til at lukke en reakotr efter et jordskælv. At den japanske regering og/eller selskaberne så har løjet om hvad der egentlig er sket, og der var grund til at være nervøs er en helt anden ting (imho).

Jeg baserede min udtalese på de fakta der var, og det jeg brokkede mig over var hele "rende rundt med hænderne over hovedet og råbe DEN SPRÆNGER I LUUUUFTEN"-stemning folk hvade. Og det vil jeg også gøre en anden gang, også selvom det i den sidste ende skulle vise sig at fakta ikke var fakta og jeg tog fejl. Sådan er jeg :)

Jeg "glæder" mgi stadig meget til en uvildig rapport om hvad der rent faktisk skete, fordi jeg forstår stadig ikke hvordan satan de ikke har kunne få skidtet slukket ordenligt.
Gravatar #111 - Alrekr
17. mar. 2011 07:28
OxxY (110) skrev:
Jeg "glæder" mgi stadig meget til en uvildig rapport om hvad der rent faktisk skete, fordi jeg forstår stadig ikke hvordan satan de ikke har kunne få skidtet slukket ordenligt.

Det er japanere. De er meget stolte. Får de et spørgsmål om noget kan lade sig gøre, så siger de 'Ja!', og tænker over hvordan bagefter.

Det var i øvrigt heller ikke for at være efter dig at jeg hev dit indlæg frem, det var mest i frustration over alle dem, som udtaler sig for tidligt (også mig selv). GormDK var meget intelligent da han skrev
GormDK (13) skrev:
Skal vi ikke bare sætte den her tråd på pause indtil vi ved, hvordan hele forløbet er gået?
Gravatar #112 - fjols
17. mar. 2011 08:57
Alrekr (109) skrev:
Strålingen spredes via vinden. Hvis den kommer højt nok op, og rammer jetstrømmene, så kan en del af strålingen ramme USAs vestkyst i løbet af en lille uge. Det meste nedfald vil, hvis det blæser mod øst, falde over Stillehavet.

Hvad så hvis det blæser mod vest? Så er det vel Korea og Kina det går ud over?
Gravatar #113 - OxxY
17. mar. 2011 08:59
fjols (112) skrev:
Hvad så hvis det blæser mod vest? Så er det vel Korea og Kina det går ud over?

Tjek. Hvis min geografi i hovedet er rigtig (er den sjælden =P) så er det en god sjat af japans bredde, vladivostok, nordkorea gog så kina der får høvl.
Gravatar #114 - fjols
17. mar. 2011 09:13
Min geografi er god, så det vil jeg mene.
Mit spørgsmål gik egentlig mest på om hvor høj faren for at det sker, eller at det sker til USA, er. Jeg synes nemlig ikke jeg har hørt noget om det i medierne og jeg har en del venner i Kina og et par på USA's vestkyst.
Gravatar #115 - Alrekr
17. mar. 2011 09:16
Hvis vinden blæser mod vest, og kommer så højt op at den rammer jetstrømmene, så vil strålingen stadig falder over Stillehavet, og vil måske ramme USA. Et fint lille kort som viser hvad jeg snakker om.
Gravatar #116 - vandfarve
17. mar. 2011 09:18
Alrekr (98) skrev:
Medierne er liderlige efter sensationer. Det kan da ikke overraske. Men hvor et olieraffinaderi 'kun' slipper gasser ud, så kommer der stråling ud af et kernekraftværk.

Nu har jeg ikke kilden her, men jeg mener, at der er flere mennesker, der er døde af de radioaktive stoffer frigivet af vores kulkraftværket end samtlige ulykker ved kernekraftværker.

Jeg skal nok finde en kilde, når undervisningen er slut.
Gravatar #117 - Alrekr
17. mar. 2011 09:57
Jeg tror på dig. Det er tydeligt at læse hvornår du ved hvad du snakker om og hvornår du bare joker.
Gravatar #118 - Thinq
17. mar. 2011 10:42
OxxY (110) skrev:

Som det ser ud nu er de 3 reaktorer, der var tændte på jordskælvstidspunktet vist blevet helt slukket - dvs de blev faktisk slukket (kontrolstave indsat) ret hurtigt, men de fortsætter med at udvikle meget varme i flere dage pga diverse fissionsprodukter. Den varme skulle der nu efterhånden være styr på.

Lige p.t. er det brændslet i en af de slukkede reaktorer (nr 4) som de er nervøse for, fordi det af en eller anden grund ikke længere er dækket af vand. Vandet agerer både køle middel og protondæmper så det er ret alvorligt. Der er en udmærket artikel fra BBC her
Gravatar #119 - vandfarve
17. mar. 2011 12:11
Alrekr (117) skrev:
Jeg tror på dig. Det er tydeligt at læse hvornår du ved hvad du snakker om og hvornår du bare joker.

Shit, det er farligt at sige. Nu vil jeg sikkert bare udnytte det i fremtiden. ;)

Nå, efter at jeg har fundet den artikel frem, som jeg mente at kunne huske, så må jeg hellere revidere min udtalelse. Der er ikke tale om antallet af dødsfald, men mængden eller størrelsesordenen af udledning af radioaktivt materiale:

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=coal-ash-is-more-radioactive-than-nuclear-waste&page=2 skrev:
"In fact, the fly ash emitted by a power plant—a by-product from burning coal for electricity—carries into the surrounding environment 100 times more radiation than a nuclear power plant producing the same amount of energy." Our source for this statistic is Dana Christensen, an associate lab director for energy and engineering at Oak Ridge National Laboratory as well as 1978 paper in Science authored by J.P. McBride and colleagues, also of ORNL.

For at opnå fuld forståelse for problemet og konsekvenserne kræver det en definition af, hvad der menes med "a nuclear power plant producing the same amount of energy". Her antager jeg, at man har inkluderet de få ulykker på kernekraftværker, der har været i tidens løb, men jeg kan meget vel tage fejl.

Er der nogen, der har bedre oplysninger omkring kulkraftværkers udledning af radioaktive materialer?

EDIT: Originalkilden kan læses her.

EDIT 2:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fossil_fuel_power_station skrev:
It is estimated that during 1982, US coal burning released 155 times as much uncontrolled radioactivity into the atmosphere as the Three Mile Island incident.[19] The collective radioactivity resulting from all coal burning worldwide between 1937 and 2040 is estimated to be 2,700,000 curies or 0.101 EBq).[17] It should also be noted that during normal operation, the effective dose equivalent from coal plants is 100 times that from nuclear plants.[17]
Gravatar #120 - Alrekr
17. mar. 2011 15:03
1982, 1976. Som det er blevet sagt nogle gange siden: Gamle tal. Hvis jeg ikke kan hive Three Mile Island, Tjernobyl eller Sellafield, så kan du heller ikke bruge de tal *peger tunge*

Ej, seriøst, siden 1982 er der sket meget. For det første er jeg kommet til verden, for det andet, så er udnyttelsesgraden af kul steget og filtrene er blevet meget bedre. Her i Danmark er vi oppe på en udnyttelsesgrad på omkring 95 %. I udlandet ser man meget over vores skuldre. Jeg forsvarer ikke kul, jeg mener bare, at man skal have samme forbehold mht. tal og alder, overfor kulkraftværker som overfor kernekraftværker.
Gravatar #121 - vandfarve
17. mar. 2011 15:11
Men pointen består uanset: Vores kulkraftværker udleder markante mængder af radioaktive materialer.

Desuden er det værd at påpege, at rene kraftværker som de danske er ekstremt sjældne. Prøv at spørge kineserne, inderne, afrikanerne m.fl. om, hvor meget de gør ud af deres rensningen af røgen. Svaret er tæt på intet.
Gravatar #122 - gnаrfsan
17. mar. 2011 15:26
vandfarve (121) skrev:
Vores kulkraftværker udleder markante mængder af radioaktive materialer.
Og andres olie og kulkraftværker udleder også tilfældige organiske molekyler, som TCDD, benzen, svovlforbindelser, CO, diverse drivhusgasser osv.
Gravatar #123 - Alrekr
17. mar. 2011 15:39
vandfarve (121) skrev:
Men pointen består uanset: Vores kulkraftværker Alt udleder markante mængder af radioaktive materialer.

Desuden er det værd at påpege, at rene kraftværker som de danske er ekstremt sjældne. Prøv at spørge kineserne, inderne, afrikanerne m.fl. om, hvor meget de gør ud af deres rensningen af røgen. Svaret er tæt på intet.

FYP

On a side note: Hvad skal vi bruge til at opvarme vores boliger, hvis vi skifter over til atomkraft? Skal vi bruge elvarme (ineffektivt), eller skal vi fortsætte fjernvarmemodellen (og hive en strålingsfare ind i husene)? Eller hvad med oliefyr (som seriøst mangler effektivitet)? Brændeovne (partikelforurening much)? Mener at have læst i Ingeniøren, at vi risikerer at brænde mere kul af i Danmark efterhånden som andelen af vedvarende energikilder stiger. Hvorfor? Fordi de små varmeværker slet, slet ikke har en lige så høj udnyttelsesgrad som kraftvarmeværkerne.
Gravatar #124 - gnаrfsan
17. mar. 2011 15:45
Alrekr (123) skrev:
Hvad skal vi bruge til at opvarme vores boliger, hvis vi skifter over til atomkraft?

Kølevand fra atomkraftværket, ligsom vi bruger kølevand fra kulkraftværket.

Med hensyn til din rettelse, så tilfører et velfungerende atomkraftværk ikke radioaktivt materiale til atmosfæren eller naturen omkring.
Gravatar #125 - Alrekr
17. mar. 2011 17:16
Min rettelse gik på kosmisk stråling, generel baggrundsstråling, radon, jordskorpen generelt. Stråling er overalt omkring os, om vi vil det eller ej (men det vidste du jo godt).

Anywho, den største forhindring med kølevandet fra kernekraftværker er, at vandet stadig risikerer at bære en lille smule radioaktivitet (hvad jeg husker fra fysikundervisning på gymnasiet). Det tror jeg de færreste er interesserede i. Personligt er jeg ligeglad (så længe kraftværket ikke står i min baghave hvis det eksploderer), men mange har jo et uoplyst forhold til atomkraft.
Gravatar #126 - Tukanfan
17. mar. 2011 20:22
#123, 124
Findes der overhovedet eksempler på atomkraftværker placeret så tæt på byer som f.eks. Asnæsværket er placeret på Kalundborg? For kraftværket skal vel ligge forholdsvis tæt på kunderne, så vandet stadigt er varmt når det når frem?
Gravatar #127 - Alrekr
17. mar. 2011 20:40
Skærbækværket ligger meget tæt på både Kolding og Fredericia. Fynsværket ligger tæt på Odense. Amagerværket ligger, underligt nok, meget meget tæt på Amager.

Du kan se et kort over fjernvarmen i Danmark, som fint beskriver hvordan fjernvarmen fungerer. Læg mærke til hvor få varmeværker der er i forhold til kraftvarmeværker (både centrale og decentrale).
Gravatar #128 - Thinq
17. mar. 2011 20:50
Alrekr (120) skrev:
1982, 1976. Som det er blevet sagt nogle gange siden: Gamle tal. Hvis jeg ikke kan hive Three Mile Island, Tjernobyl eller Sellafield, så kan du heller ikke bruge de tal *peger tunge*

Hiv du bare alle de gamle travere frem, ellers er der jo ikke noget at arbejde med ;-). Læg dødstallene sammen - tag bare de pessimistiske skøn (endelig noget man kan bruge Greenpeace til!) og se hvor mange års kulmine drift det svarer til mht fatality rates.

Sagde jeg år, jeg mente selvfølgelig hvor mange måneders kulmine drift det svarer til.
Gravatar #129 - Thinq
17. mar. 2011 21:08
Tukanfan (126) skrev:
Findes der overhovedet eksempler på atomkraftværker placeret så tæt på byer som f.eks. Asnæsværket er placeret på Kalundborg?

Det ser sådan ud: Knock yourself out

Men mig bekendt er det meget få (hvis nogen) der rent faktisk praktiserer at udnytte fjernvarme til f.eks. boligopvarmning. De fleste lande vil heller køre med lavere virkningsgrad end at skulle forklare deres befolkninger at "Nej, det er ikke kølevandet inde fra reaktoren" og "sådan virker en varmeveksler".
Gravatar #130 - Alrekr
17. mar. 2011 21:19
Thinq (129) skrev:
Det ser sådan ud: Knock yourself out

Men mig bekendt er det meget få (hvis nogen) der rent faktisk praktiserer at udnytte fjernvarme til f.eks. boligopvarmning. De fleste lande vil heller køre med lavere virkningsgrad end at skulle forklare deres befolkninger at "Nej, det er ikke kølevandet inde fra reaktoren" og "sådan virker en varmeveksler".

Ah fuck. Jeg overså at han skrev atomkraftværker :(

Ifølge den danske Wikipedia om fjernvarme, så er der atomkraftvarmeværker i Rusland og Sverige (den i Sverige er lukket). Ligeledes siger den engelske Wikipedia om fjernvarme, at Ukraine, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Bulgarien og Schweiz har atomkraftvarmeværker.
Gravatar #131 - LinguaIgnota
18. mar. 2011 12:05
Her er en lille film til dem af jer, der har svært ved at forstå, hvad der foregår.
Gravatar #132 - Daniel-Dane
18. mar. 2011 12:17
LinguaIgnota (131) skrev:
Her er en lille film til dem af jer, der har svært ved at forstå, hvad der foregår.
Det ligner propaganda.
Gravatar #133 - OxxY
18. mar. 2011 12:34
Det v ar godt nok en fed video :D De kan altså nogen tricks de japanere :P
Gravatar #134 - Slettet Bruger [2982571283]
20. mar. 2011 18:56
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2011...

Mængde stråling i 10minutter i nærheden af tjernobyl(dengang): 50Sv

Mængde stråling for at garantere død: 8Sv

For chance for at overleve med behandling: 4Sv

Mængde stråling der skal til for at være dødelig: 2Sv

Årlig mængde baggrundsstråling fra rummet: 0,00365Sv

Max tilladte for kritiske redningsarbejde: 0,250Sv

Mængde stråling 50km fra Fukushima: 0,0036Sv

Var der mere?
Gravatar #135 - Alrekr
20. mar. 2011 19:28
SlettetBruger (134) skrev:
Årlig mængde baggrundsstråling fra rummet: 0,00365Sv
Mængde stråling 50km fra Fukushima: 0,0036Sv

Så baggrundsstrålingen er faktisk højere end strålingen fra Fukushima Daiichi? Det forklarer bare ikke, at der er fundet stråling i bl.a. mælk og spinat.
Gravatar #136 - Emil Melgaard
20. mar. 2011 19:52
Baggrundsstrålingen er for et år. Strålingen fra Fukushima er for en dag.

Dvs. baggrundsstrålingen 50 km. fra Fukushima er ca. 360 gange så stor som den gennemsnitlige. Den er dog stadigvæk langt fra at være sundhedsskadelig.
Gravatar #137 - Slettet Bruger [2982571283]
20. mar. 2011 20:14
Alrekr (135) skrev:
Det forklarer bare ikke, at der er fundet stråling i bl.a. mælk og spinat.

Der står ikke noget om hvor meget stråling der er i maden :)
Gravatar #138 - Saxov
24. mar. 2011 12:26
Så faldt jeg lige over denne artikkel, godt nok med gamle 2008 tal og kun for USA, men stadig interessant:

http://www.treehugger.com/files/2009/02/wind-vs-nuclear-energy-wind-power-deemed-far-more-dangerous.php skrev:
there has not been one single injury to a nuclear plant worker in all its 104 power plants and 40 years of service in the United States.

~snip~
Summary of Wind Turbine Incidents (December 2008):
• 41 Worker Fatalities, 16 Public - Includes falling from turbine towers and transporting turbines on the highway.

Så atomkraft, 40 års drift, ikke en injured worker. Vind energi havde i 2008 allerede oparbejdet 57 dødsfald, og et ulisted antal skader.

Hvis man kigger på Japan, så er der p.t. én arbejder der har været udsat for over 100 millisiviert, og det er over hvad en alm. arbejder må få, men langt under grænseværdien for større skader, så selv om han allerede nu bliver skrevet på som et dødstab (selv om han forhåbenligt overlever uden mén), så står atomkraft stadig meget godt. ;)
Gravatar #139 - Jakob Jakobsen
24. mar. 2011 13:22
Saxov (138) skrev:
Så atomkraft, 40 års drift, ikke en injured worker.

Mon ikke de med "injury" mener alvorligt tilskadekommet eller skade på grund af stråling. Jeg kan garantere at der jævnligt er personer der komme til skade på atomkraftværker. Man kan ikke arbejde på en fabrik, uden der kommer folk til skade.
Gravatar #140 - Saxov
24. mar. 2011 14:07
#139, jo det gør de nok, men nu lister de så heller ikke "injured" for vind energi sektoren.
Men du har nok ret i at der er en minimums grænse for hvad der skal til før de tælles med.
Gravatar #141 - OxxY
24. mar. 2011 19:05
Og de undgår helt det der med uran minerne :P Det er heller ikke helt sundt.

Men altså der er også en masse der skal til for at få råmaterialer til en vindmølle *shrugs*
Gravatar #142 - Fjolle
24. mar. 2011 19:15
Hvorfor overhovedet sammenligne vindmøller med atomkraft?
Gravatar #143 - Slettet Bruger [2982571283]
24. mar. 2011 19:28
Fjolle (142) skrev:
Hvorfor overhovedet sammenligne vindmøller med atomkraft?

Hvorfor ikke, når man snakker miljø og energi er man jo nød til at sammenligne muligheder.
Gravatar #144 - Fjolle
24. mar. 2011 19:39
Vindkraft er jo ikke rigtigt nogen alternativ mulighed i forhold til atomkraft så længe at der ikke lige er nogen nem måde at gemme energien på.

De reelle alternativer til atomkraft i den nærmeste fremtid er vel stadigvæk kul og naturgas?
Gravatar #145 - Alrekr
24. mar. 2011 20:07
Fjolle (144) skrev:
Vindkraft er jo ikke rigtigt nogen alternativ mulighed i forhold til atomkraft så længe at der ikke lige er nogen nem måde at gemme energien på.

Har du hørt om batterier? 2400mAh holder langt!
Gravatar #146 - Tukanfan
24. mar. 2011 20:22
#144, 145
Kan energien ikke også lagres i brint?
Gravatar #147 - gnаrfsan
24. mar. 2011 20:26
Tukanfan (146) skrev:
Kan energien ikke også lagres i brint?
Tjah, der har været en masse ideer på banen, men der er aldrig rigtigt kommet nogen sikker måde at lagre det på.
Gravatar #148 - OxxY
24. mar. 2011 20:56
Alrekr (145) skrev:
Har du hørt om batterier? 2400mAh holder langt!

mm, og batterier er pisse miljøvenlige :P og så er det dejligt nemt at smid dem på forsyningsnettet :P Hvis det bare var at bruge bruge batterier ville alle jo være glade.
Gravatar #149 - Slettet Bruger [2982571283]
24. mar. 2011 21:06
På vejne af mit firma

NUCLEAR 'BATTERY'!

http://newenergyandfuel.com/wp-content/uploads/200...
Gravatar #150 - XorpiZ
26. mar. 2011 14:15
Jeg kan ikke tage et firma med både Cock og Cox i navnet seriøst.

Især ikke når det er Babcock...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login