mboost-dp1

Endnu et brev fra DR

Gå til bund
Gravatar #151 - Spiderboy
27. sep. 2009 07:14
Saxov (149) skrev:
Man er ikke neutral, bare fordi man kommer med Pro/con historier der hhv støtter en eller den anden part.

Ægte neutralitet er ikke mulig for en enkeltstående dækning. Men om en enkelt dækning falder ved siden af betyder heller ikke så meget i det lange løb.

Det, det handler om, er om der er et generelt mønster/bias, som favoriserer den ene side. Det bliver DR ofte skudt i skoene, at de favoriserer de venstreorienterede, og det er ganske enkelt ikke sandt.
Gravatar #152 - Saxov
27. sep. 2009 08:00
Spiderboy (151) skrev:
Det, det handler om, er om der er et generelt mønster/bias, som favoriserer den ene side. Det bliver DR ofte skudt i skoene, at de favoriserer de venstreorienterede, og det er ganske enkelt ikke sandt.

Så hvis jeg laver et inslag om at "Windows er verdens bedste desktop OS" og et om at "Vælg linux over Windows til servere" så er jeg neutral - Idet jeg favoriserer de to forskellige OS'er i "lige mange artikler" ?
Gravatar #153 - Spiderboy
27. sep. 2009 08:18
Saxov (152) skrev:
Så hvis jeg laver et inslag om at "Windows er verdens bedste desktop OS" og et om at "Vælg linux over Windows til servere" så er jeg neutral - Idet jeg favoriserer de to forskellige OS'er i "lige mange artikler" ?

Sat (meget) på spidsen, og over en længere periode, ja.

Neutralitet handler om, at en side på længere sigt ikke bliver favoriseret mere end en anden side.

Som nævnt er helt neutral dækning umuligt. Ikke engang valget OM dækning af et politisk emne skal bringes eller ej er neutralt i sig selv.
Gravatar #154 - myplacedk
27. sep. 2009 09:05
Saxov (152) skrev:

Hvis det er velbegrundede konklusioner, så er jeg enig med #153. At det er dårlig journalistik af andre årsager er så en anden ting.
Gravatar #155 - Cloud02
27. sep. 2009 13:13
Windcape (13) skrev:
Jeg har også modtaget endnu et brev. Og jeg betaler ikke ikke licens fordi jeg bor på kollegium.

At DR er frække nok til at sende det hertil viser at de ikke har den fjerneste ide om, om de folk der modtager brevnene overhovedet skal betale licens.

Det er på niveau med afpresning.
At du bor på kollegium fratager dig ikke fra licensen.
Licensen er pr. husstand med et af følgende: et ikke-plomberet fjernsyn, en internet forbindelse med mindst 256kbit/s download, eller en mobiltelefon som understøtter 3G eller EDGE.
Gravatar #156 - Windcape
27. sep. 2009 13:15
Cloud02 (155) skrev:
Licensen er pr. husstand
Og du mener at et værelse tæller som en total husstand?

Desuden er der fælles fjernsyn i fælles køkkenet, hvem har så ansvaret for licensen af det?
Gravatar #157 - themuss
27. sep. 2009 13:18
Windcape (156) skrev:
Og du mener at et værelse tæller som en total husstand?
Ja.

I et bofællesskab hvor tre kammerater feks lejer en stor lejlighed sammen gælder reglen at de er tre(!) husstande (iflg DR's licensregler).

Da min bror og jeg boede sammen ville de have dobbelt-licens fordi vi havde to fjernsynsapparater.

Osv i den dur.
Gravatar #158 - Briannc
27. sep. 2009 16:28
Ved ikke om der er nogen der har spurgt om dette, men er lidt nysgeri for at vide hvad de egentlig goer i udlandet ?
Gravatar #159 - vandfarve
27. sep. 2009 16:31
#158 Mere specifikt, hvad mener du med udlandet? Norge, EU eller USA?
Gravatar #160 - Briannc
27. sep. 2009 16:33
vandfarve (159) skrev:
#158 Mere specifikt, hvad mener du med udlandet? Norge, EU eller USA?

ikke noget bestemt. Bare for at hoere om der ikke var nogen der gjorde det hele noget smartere
Gravatar #161 - vandfarve
27. sep. 2009 16:37
Gravatar #162 - gnаrfsan
27. sep. 2009 17:05
themuss (157) skrev:
Da min bror og jeg boede sammen ville de have dobbelt-licens fordi vi havde to fjernsynsapparater.

Jeg vil lige tilføje at det skiller ved 18 år. Så er man 18, bor hjemme og har noget på værelset, der kræver at man skal betale licens, så skal man selv betale licens.
Gravatar #163 - Cloud02
27. sep. 2009 18:31
gnarfsan (162) skrev:
Jeg vil lige tilføje at det skiller ved 18 år. Så er man 18, bor hjemme og har noget på værelset, der kræver at man skal betale licens, så skal man selv betale licens.
Det passer ikke

En licens dækker licensbetaleren, hans/hendes samlevende ægtefælle eller samlever i ægteskabslignende forhold og deres hjemmeboende børn.

Svaret fra 2002 familieadvokaten.dk - Tror ikke reglerne på det område har ændret sig. http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-224....

edit:
fra Kulturministeriet

Spørgsmål: Hvad er en husstand?

Svar: En husstand omfatter licensbetaleren, licensbetalerens samlevende ægtefælle eller samlever i ægteskabslignende forhold og hjemmeboende børn, såfremt disse er tilmeldt Folkeregistret på samme adresse.
Vedrørende beboere på kollegier, i bofællesskaber m.v. omfatter beboerens licensbetaling ikke bare licenspligtige apparater i eget rum/værelse, men også i rum tilknyttet dette som f.eks. fælleskøkken, fælles opholdsrum m.m. på samme etage i byggeriet. Der skal således alene betales medielicens for apparater opstillet i fællesrum, hvis ingen af beboerne i de tilknyttede rum betaler medielicens.
http://www.kum.dk/sw53735.asp
Gravatar #164 - gnаrfsan
27. sep. 2009 19:00
Cloud02 (163) skrev:
En licens dækker licensbetaleren, hans/hendes samlevende ægtefælle eller samlever i ægteskabslignende forhold og deres hjemmeboende børn.

En person på 18+ er ikke et barn. Det er derfor reglerne skiller der.
Her var den:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124994 skrev:
§9 Stk. 2. Desuden dækker licensen besiddelse af alle bærbare apparater og egne apparater medbragt udenfor hjemmet, medmindre indehaveren/brugeren har folkeregisteradresse på stedet og er fyldt 18 år.

Jeg skulle lige finde en kilde, da jeg oprindeligt bare havde hørt det fra en licensopkræver fra DR.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login